Gestió del coneixement
Extreure valor del coneixement
LA ROTACIÓ DEL CONEIXEMENT. ELS SIS PROCESSOS ADQUIRIR SOCIALITZAR ESTRUCTURAR INTEGRAR DETECTAR AFEGIR VALOR PERSONES I CONEIXEMENT MERCAT I TECNOLOGIA PRODUCTES PROCESSO S I SISTEMES LA ROTACIÓ DEL CONEIXEMENT. ELS SIS PROCESSOS
REGLES DE LA GESTIÓ DEL CONEIXEMENT INICIATIVA COMPROMIS GENEROSITAT
Per què és important la gestió del coneixement? El coneixement és important Sempre ho ha estat Però ara es mostra com l’únic avantatge competitiu sostenible I disposem d’eines per compartir-lo millor
La tecnologia Totes les organitzacions acaben tenint la mateixa tecnologia... La diferència està en com la fan servir... (el “valor en ús” de la tecnologia)
L’angoixa de la informació No tenim temps per absorbir tota aquesta informació...
La meva feina és, cada cop més, gestionar informació ... però gestionar informació serà cada cop més fonamental a la meva feina ...
Dues reflexions que marquen el context Per al centre: La clau del retorn de la inversió en TI pot estar, precisament, en com s'utilitzen per generar un coneixement diferencial, que doni major competitivitat al centre. Per al docent: El seu treball consistirà, cada cop més, en gestionar informació i generar coneixement.
i la informació que necessita L’objetiu final... Reduir la distància entre el professor i la informació que necessita
Dues fonts principals d’informació x documents persones Base de dades Cafè
Codificació Personalització Dues estratègies Informació explícita organitzada Focalització en bases de dades Solucions estàndar Orientat a re-utilitzar la informació Personalització Informació tàcita en les persones Focalització en comunicació social entre persones Solucions a mida Orientat a compartir la informació
L’objetiu final? Connectar a qui té preguntes, amb qui té respostes
La pràctica ens ensenya... La gestió del coneixement com a transferència de “bones pràctiques”
Eines tecnològiques Captura de rutines informacionals diàries Reposadors de coneixement (multimèdia) Sistemes de cerca Datamining y Textmining Agents intel·ligents Groupware i col·laboració Espais de discussió i mercats de coneixement Plataformes d’e-learning
Dues cares de la mateixa moneda La combinació d’una cultura d’intercanvi amb eines d’intercanvi
Eines socials Comunitats pràctiques Fires de coneixement Espais de pregunta/resposta Avaluació depenent de l’aportació o ús de coneixement Pressupost reservat per al mercat d’idees PeerAssist: ajut davant d’un nou projecte etc
“La” pregunta del docent... i a mi què !
3 principis de la gestió del coneixement L’aportació de coneixement per part de les persones és només Les persones saben més del que diuen i diuen més del que poden escriure. Les persones només saben el que necessiten saber quan necessiten saber-ho
Més persones que màquines Les claus... Més un procés dinàmic que un stock de coses Més persones que màquines