PRIMERS AUXILIS DINS D’UNA ESCOLA DE SECUNDÀRIA PROFESSORA: IOLANDA SALAMANCA ALUMNES: ALBA BLANCH MARGO SLUPSKA NAIMA DAHOU
INTRODUCCIÓ Els primers auxilis: són els procediments i tècniques que de forma immediata no professional, rep una persona després d’un accident o una malaltia sobtada.
OBJECTIUS Assegurar el manteniment de les constants vitals: conservar la vida. No agreujar l’estat general de la víctima o les lesions que pugui presentar. No realitzarem una actuació incorrecta “Tan sols farem allò del que estem totalment segurs”. Una bona assistència inicial ajudarà a la recuperació tant física com psicològica. Col·laborar en la recuperació Assegurar al trasllat dels accidentats en les millors condicions possibles a un Centre Sanitari
MARC LEGAL 1.L'obligaciód'actuar: 2.El consentiment de la víctima: • Ser major d'edat. • Estar en plena possessió de les seves facultats mentals per tal de poder entendre que és el que li està passant. • És fonamental que aquesta negativa es produeixi davant de testimonis o bé fer-li signar un document. 3.La responsabilitat legal Cal fer tan sols allò que sabem fer i que sabem que pot ajudar la víctima. Mai assumir riscos que no cal assumir.
Continguts Manteniment Administració de medicament FARMACIOLA Continguts Manteniment Administració de medicament
FARMACIOLA Protocol: Prop de cada farmaciola i en un lloc visible hi ha d'haver unes instruccions bàsiques de com actuar davant de qualsevol situació d'emergència. El director o directora ha de garantir el coneixement d'aquestes instruccions per part de tot el personal del centre. Davant d'una situació d'emergència cal: No deixar sol l'alumne. Trucar al 112 (si és possible amb el CIP de l'alumne a mà). Avisar la família.
PRINCIPIS BÀSICS ABANS D’ACTUAR Protecció Identificar fins on sigui possible el problema/lesió que afecta a la víctima. Aplicar el tractament adequat a cada persona. Actuar amb calma i sentit comú Atendre amb seguretat: la víctima necessita sentir-se segura i en bones mans. Parla amb ella, tranquil•litzar-la... Seguretat personal: Normes de prevenció per evitar infeccions creuades: rentat de mans abans d’actuar, si és possible, guants. Tapar-nos les ferides que tinguem. Afrontar l’estrès: Un cop acabada l’actuació, es bo que en parleu amb els companys de l’equip, no amagueu els sentiments.
COM ACTUAR EN CAS D’EMERGÈNCIA
COM ACTUAR EN CAS D’EMERGÈNCIA AVALUACIÓ PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA 1r. Avaluació primària o dels signes vitals: consciència, respiració i pols (actualment es desaconsella que les persones no expertes en valoració de ferits realitzin l’exploració del pols 2n. Avaluació secundària o completa: sempre de cap a peus i cercant: hemorràgies, fractures obertes, deformitats, sensibilitat, mobilitat, fluïdesa... Si hi ha més d’una persona víctima de l’accident, l’ordre d’atenció es determinarà segons la presència de: 1. Aturades cardíaques o respiratòries. 2. Hemorràgies greus o xoc. 3. Estat d’inconsciència. 4. Fractures obertes o ferides greus. 5. Fractures tancades o ferides lleus. En tot moment parlarem amb la víctima i tractarem de tranquil·litzar-la.
COM ACTUAR EN CAS D’EMERGÈNCIA VES
Situacions que poden necessitar l’atenció de primers auxilis Situacions d'emergència: Cossos estanys ( a l’ull, orella, nas...), ferides i contusions, hemorràgies (internes i/o externes), pèrdua de consciència, traumatismes ( esquinç, luxació, fractura, lesió de columna), trastorn per excés de calor o fred. Atenció als alumnes amb malalties cròniques: Diabètis, atac d’asma, epilèpsia... Malalties comunes: mal de panxa, febre, vòmits, diarrea, mal de cap...
POSICIÓ LATERAL DE SEGURETAT PLS
FITXA MÈDICA DE L’ALUMNE/A
FITXA MÈDICA DE L’ALUMNE/A
CAS PRÀCTIC: POSSIBLE FRACTURA DE CLAVÍCULA MITJANS FORTUNA:
BIBLIOGRAFIA http://agora.xtec.cat/ies-antoni- pous 13:38 11/11/2016 http://educacio.gencat.cat/documents/IPCNormativa/DOI GC/GEST_Seguretat_salut.pdf 11/11/2016 10:40h https://eapnavasbalsarenyics.files.wordpress.com/2013/04 /primers_auxilis_-_ca.pdf 22/11/2016 12:28
per l’atenció i col·laboració