L’ESCOLA INCLUSIVA CENTRE DE RECURSOS PEDAGÒGICS VALLÈS OCCIDENTAL VI

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Ponència Una educació per a un nou país.
Programa de Transició Escola Treball
Compartim el que feim: conviure en positiu a l’escola
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Diseny del power point: Violant Estreder
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
Inclusió Escolar  Escoles Inclusives
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
Les competències i la coeducació
Projecte d’estalvi energètic
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Seminari d’Educació Especial
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
Objectiu Educatiu Trienni
“EL PALIC, un model per a les illes”
L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat
“El perfil de mestre i professor”
El repte d’incloure Recursos i estratègies
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
El currículum a l’educació primària
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
No hi ha raó sense emoció
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

L’ESCOLA INCLUSIVA CENTRE DE RECURSOS PEDAGÒGICS VALLÈS OCCIDENTAL VI Montcada, 7 de març de 2012 L’ESCOLA INCLUSIVA Reflexions i propostes Climent Giné Facultat de Psicologia, CC de l’Educació i de l’Esport Blanquerna Universitat Ramon Llull

GUIÓ Presentació Què entenem per inclusió? Què ens diu la recerca? Algunes estratègies per avançar El rol dels mestres d’EE – mestres de suport Algunes condicions

Presentació És necessari promoure una reflexió col·lectiva sobre la necessitat de que l’Escola / Institut esdevingui un entorn d’aprenentatge i de progrés personal per a tots els estudiants. El que ara necessitem és passar del “discurs” a “les evidències” en relació a la inclusió. El discurs sobre la inclusió s’ubica més en l’esfera dels valors que no pas en les metodologies, tècniques, etc. És una manera de pensar i d’entendre l’educació.

S’associa a l’atenció a la diversitat a l’aula. Presentació Hem de considerar la inclusió com un valor per a tots els alumnes, i no com un “problema de difícil solució”. Construir una escola inclusiva té més a veure amb el desenvolupament i capacitació de les escoles que amb la voluntat d’escolaritzar grups vulnerables. S’associa a l’atenció a la diversitat a l’aula. La inclusió és un compromís ètic; és una qüestió de voluntat. És contracultural.

El que entenem per inclusió Canvi de “mirada”: La inclusió suposa traslladar el focus d’atenció de “l’alumne” al context: Context cultural: societat; escola (el pensament del professor/a) Context institucional: centre; aula La inclusió té a veure amb la identificació i progressiva reducció de barreres a l’aprenentatge i a la participació (Ainscow, 2005). Substituir “n.e.e.” per “barreres a l’aprenentatge i a la participació” posa de relleu l’adopció d’un model social en la comprensió de les dificultats. Els components crítics de l’escola inclusiva: PRESÈNCIA – PARTICIPACIÓ – RESULTATS (èxit en l’assoliment de fites)

Promoure que tots els alumnes se sentin valorats. El que entenem per inclusió En conseqüència, suposa desenvolupar contextos i crear oportunitats per tal que tots els alumnes puguin aprendre: Incrementar la participació (en particular dels col·lectius amb major risc). Promoure que tots els alumnes se sentin valorats. La inclusió (Ainscow, 2005) és un procés que mai acaba de millora de l’escola (inclou tota la comunitat educativa). Una escola en moviment. La importància dels resultats (valuosos per a la persona).

El que entenem per inclusió Educació Inclusiva resta íntimament associada a Educació Integral dels nois i noies. Com afirma Tedesco (2005): l’objectiu de viure junts constitueix un objectiu d’aprenentatge i un objectiu de política educativa. El llegat més transcendental de l’educació ha de ser la capacitat de treballar i conviure junts (gent diversa). I aquesta és una aspiració que ha de ser construïda socialment (Tort, 2005).

Què ens diu la recerca? Sis “canvis” es revelen com a decisius: Promoure (trobar) espais i temps per tal que el professorat tingui l’oportunitat de dialogar amb els companys/es sobre el que fan o els agradaria fer. Analitzar les pràctiques a través de l’observació/reflexió. Treball cooperatiu (tutoria entre iguals) Canviar el rol dels especialistes d’EE Promoure la complicitat de la comunitat educativa (professorat; pares; alumnat) i la complicitat social (altres escoles, serveis de la comunitat). “Lideratge” compartit del procés.

Algunes estratègies per avançar 4.1. La necessitat de promoure (a l’escola; a la comunitat) una definició compartida del principi d’inclusió) S’observa arreu confusió entorn del què s’entén per inclusió. Les diferències en el concepte, a vegades subtils i a vegades més grolleres, poden dificultar qualsevol intent de progrés i canvi. Un primer pas, sembla que hauria de ser promoure debat entre els centres i en la zona – que impliqui tots els agents – que permeti arribar a una definició compartida del què entenem per inclusió.

4.2. La necessitat de revisar els principis que guien les prioritats i les normes de l’escola, les pràctiques i les cultures. Un aspecte que pot ajudar els centres a iniciar i promoure processos de canvi té a veure amb la reflexió entre tots els sectors de la comunitat educativa orientada a la revisió de la normativa (política) de l’escola, de les pràctiques i les cultures. L’Index for Inclusion / Guia per a l’Educació Inclusiva proveeixen el marc idoni per revisar el desenvolupament de les polítiques, les pràctiques i les cultures de les escoles en relació a la inclusió. La importància de la cultura escolar i el seu impacte “conformador” de les pràctiques ha estat posat en evidència per múltiples autors.

4.2. La necessitat de revisar els principis que guien les prioritats i les normes de l’escola, les pràctiques i les cultures. Hargreaves (1994) introdueix una distinció afortunada i fèrtil entre el contingut de la cultura del professorat (les actituds, valors, creences i hàbits que comparteixen un determinat grip de professors i professores) i la forma que adopta aquesta cultura (les relacions que estableixen i que es concreten en les maneres de col·laboració). Ainscow (2005) associa el desenvolupament de pràctiques inclusives a processos d’aprenentatge social en un lloc determinat que influencien la manera de pensar i actuar de les persones.

4.3. A la cerca d’evidències En els darrers anys, el que més ha marcat la recerca i la pràctica en l’àmbit de la inclusió ha estat la voluntat de passar del “discurs” a “les evidències”. Els centres despleguen moltes maneres d’avançar cap a una escola més inclusiva. És necessari comprometre’s en buscar evidències de canvis en les nostres escoles que reflecteixin el progrés cap a la inclusió. Es tracta d’evidències pel que fa a: Presència Participació Resultats Aquestes evidències s’han de trobar en el professorat, alumnat i famílies.

El rol dels mestres d’educació especial - mestres de suport (Hoover i Patton, 2008) Competències Fonamentar les decisions en dades Avaluació funcional Avaluació en base al currículum Estratègies de “monitoratge” Intervenció basada en l’evidència Coneixement dels aspectes centrals del currículum Recerca-acció Estratègies instruccionals eficaces Proveir suports en l’àmbit social, emocional i del comportament Gestió de l’aula Gestió dels problemes de conducta Donar suport social i emocional

Ensenyament diversificat Adaptació i modificació del currículum El rol dels mestres d’educació especial - mestres de suport (Hoover i Patton, 2008) Rol Competències Ensenyament diversificat Adaptació i modificació del currículum Estratègies diferenciades Sensibilitat a les diferències culturals Col·laborar amb els mestres Habilitats per a la comunicació Habilitats d’acompanyament (“coaching”) Lideratge Treball amb els pares Relació amb la comunitat

Algunes condicions Capacitació del centre Lideratge (distribuït) Reflexió i treball en equip (a diferents nivells de l’organització) Actitud ètica. L’ètica comença amb la insatisfacció del què es fa i la voluntat de millora (V. Camps) “Tenir cura” com a actitud ètica Compromís (inclou la pròpia formació). Valors

La importància de la comunitat. Algunes condicions Visió positiva; confiança en les possibilitats de canvi i de progrés dels estudiants i les institucions. La importància de la comunitat. La formació continuada i el desenvolupament del professorat.

L’ESCOLA INCLUSIVA CENTRE DE RECURSOS PEDAGÒGICS VALLÈS OCCIDENTAL VI Montcada, 7 de març de 2012 L’ESCOLA INCLUSIVA Reflexions i propostes Climent Giné Facultat de Psicologia, CC de l’Educació i de l’Esport Blanquerna Universitat Ramon Llull