La gestió curricular de competències

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

Competències ètiques en la formación universitària
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
“Programar per gestionar la progressió dels aprenentatges”
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
APRENENTATGE MULTINIVELL
MAPES CONCEPTUALS.
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GESTIÓ PER PROCESSOS.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
Experimentam amb la ciència
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
DE LA DURADA AL RITME.
Decret d’autonomia dels centres educatius
C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
La gestió per processos
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Continuació: el temps II
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
XESVic Avaluem projectes del pati de l’escola
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Convivència i Mediació Escolar
Presentació assignatura
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
CIENCIES DE LA TERRA I EL MEDI AMBIENT 2n batxillerat
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

La gestió curricular de competències Programació i avaluació de capacitats

Cal distingir entre 3 tipus de competències: generals específiques operatives

1. Competències generals: Són les 8 competències bàsiques definides en el currículum de primària. Es van adquirint a través de: les experiències vitals (família i entorn) els processos escolars (ensenyament- aprenentatge)

2. Competències/capacitats específiques: Expressen els aprenentatges a assolir per l’alumnat relacionant els continguts de les matèries i els objectius curriculars. Són les capacitats definides per cada departament i/o cicle.

3. Competències operatives: Expressen el desglossament de la capacitat específica. Concreten l’estratègia educativa per dissenyar les activitats d’aprenentatge i avaluació.

específiques i operatives. La gestió curricular dels centres educatius ha de concentrarse en les competències específiques i operatives.

Tenim una normativa curricular que barreja: Per altra banda… Tenim una normativa curricular que barreja: continguts Objectius generals Criteris d’avaluació competències Molta informació…

2 a mijà termini 2 a curt termini La gestió curricular de centre ha de contextualitzar i personalitzar la normativa curricular. Això es portarà a terme per mitjà de 4 programes: 2 a mijà termini 2 a curt termini

Programes a mijà termini Programa d’Etapa i Cicles PEiC Programes de les Matèries o Àrees curriculars PMC-PAC

Programa d’Etapa i Cicles PEiC Programa d’Etapa i Cicles Conté l’estratègia curricular global del centre educatiu. Integra 4 factors bàsics: Objectius generals de l’etapa Continguts per cicle i curs de l’etapa Projectes de l’etapa Criteris generals d’organització del centre

Programes de les Matèries o Àrees Curriculars PMC - PAC Programes de les Matèries o Àrees Curriculars Conté els acords de departament sobre la matèria o àrea, i tota la informació relativa a cada matèria o àrea del currículum.

Programes a curt termini Programes Anuals dels Professors/res PAP Programes de les Unitats Curriculars PUC

Programa Anual del Professor/ra PAP Programa Anual del Professor/ra Expressa l’estratègia docent anual. Conté l’ordenació temporal de les unitats didàctiques.

Programa d’Unitats Curriculars PUC Programa d’Unitats Curriculars Expressa l’estratègia docent immediata. Relaciona les capacitats a assolir pels alumnes i les activitats d’aprenentatge i avaluació.

Programa de la Unitat Curricular PUC Programa de la Unitat Curricular

Integra 3 factors bàsics: El PUC expressa l’estratègia docent immediata per l’aprenentatge i l’avaluació. Integra 3 factors bàsics: CAPACITATS A APRENDRE ACTIVITATS D’APRENENTATGE ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

El PUC es desenvolupa mitjançant 2 moviments: APRENENTATGE Mitjançant unes activitats els alumnes desenvolupen capacitats (saber, saber fer i saber aprendre) relacionades amb els continguts de les matèries. AVALUACIÓ Mitjançant unes activitats d’avaluació els alumnes i els docents tenen coneixement del nivell d’assoliment dels objectius. Això realimenta les seves percepcions i decisions.

La plantilla del PUC conté la informació següent: Àrea/Matèria curricular (matemàtiques, etc.) Denominació (nom o tema de la unitat.) Etapa/Cicle/Curs (ex. Primària / CM / 3r A) Nº de la UC (dintre de la programació anual) Curs/Trimestre (ex. 2010-11 / II Trimestre) Nº d’hores (Temps assignat a la unitat)

CAPACITATS ACTIVITATS BÀSIQUES Apartats del PUC: CAPACITATS (objectius + continguts) ACTIVITATS BÀSIQUES (aprenentatge i avaluació)

Exemple d’encapçalament de la plantilla del PUC: ÀREA: Llengua catalana UNITAT 9: “ Animals petits i grans” NÚMERO D’HORES: 10/ 12 CURS: 1r TRIMESTRE: tercer CURS: 2010/ 2011 ETAPA: Primària CICLE: Inicial CAPACITATS Observar, descriure i respondre preguntes a partir de l’observació d’una imatge. Descriure els aspectes físics d’un animal a partir d’una fotografia. Respondre una sèrie de preguntes a partir de la seva observació. Respectar el torn de paraula i les intervencions dels companys.

CAPACITATS 1.1.a. Proposar als alumnes que expliquin on es pot trobar l’animal de la fotografia de la pàgina 107 del llibre de l’alumne i quin els sembla que és el medi d’on prové. Després se li demana que ho relacioni amb la seva experiència personal. 1.2.a. Respondre una sèrie de preguntes perquè l’alumne es fixi en els aspectes específics de la fotografia: quin animal és i com és en algun dels seus trets concrets. ( Activitat pàgina 107).

CAPACITATS Són els aprenentatges a desenvolupar pels alumnes. Integren “saber”, “saber fer” i “saber aprendre”. Saber Coneixements Habilitats i destreses Saber fer Autonomia en l’ús d’estratègies, models, tècniques... per aprendre i també resoldre problemes reals. Saber aprendre

Les capacitats també: Integraran conceptes i habilitats. S’ordenaran per les sessions de classe previstes per la unitat. Inclouran també descriptors de concreció dels continguts de la matèria.

Característiques: Les capacitats han d’expressar els canvis que s’espera aconseguir. Han de ser molt descriptives (tenir elements de claretat i precisió). Han d’indicar conductes observables (saber, saber fer, saber aprendre).

Les capacitats s’expressen mitjançant oracions gramaticals que contenen dues parts: Un o més verbs en infinitiu (acció o accions) de les categories cognoscitiva, valorativa i/o psicomotriu b) El/s continugut/s que concreten l’acció o les accions.

Activitats d’aprenentatge Les activitats previstes són les bàsiques (poden donar lloc a d’altres de similars). El PUC integra 2 tipus d’activitats: Activitats d’aprenentatge Activitats d’avaluació

Activitats d’aprenentatge Per cada capacitat operativa plantejada al PUC es dissenyen un conjunt d’activitats bàsiques, directament relacionades amb l’assoliment de la capacitat. Capacitat 1. Activitat 1.a 1.b ...

Perquè l’ensenyament esdevingui aprenentatge, les activitats han de seguir les fases d’una seqüència didàctica: Introducció i presentació intensiva del nou contingut. Pràctica inicial de l’alumne (exercicis tutelats pel mestre/a). Pràctica autònoma de l’alumne (exercicis, etc. d’aplicació dels continguts, relacionats amb altres). Activitats de revisió de continguts bàsics anteriors.

Activitats d’avaluació Seguint el model d’avaluació contínua poden ser exercicis, projectes, treballs, proves, etc. Amb elles, alumnes i mestres tenen coneixement del nivell assolit en relació a les capacitats treballades. Les activitats d’avaluació han de ser corregides, qualificades i registrades pel docent en base a criteris que han de constar en el PEiC i el PMC/PAC (programes a mitjà termini).

El/la mestre/a consigna les observacions i revisions de treballs a la Taula d’Avaluació Contínua TAC.

La plantilla del PUC també conté les sessions de treball relacionades amb les activitats que es portaran a terme: ACTIVITATS SESSIONS 1.1.a. Proposar als alumnes que expliquin on es pot trobar l’animal de la fotografia de la pàgina 107 del llibre de l’alumne i quin els sembla que és el medi d’on prové. Després se li demana que ho relacioni amb la seva experiència personal. 1.2.a. Respondre una sèrie de preguntes perquè l’alumne es fixi en els aspectes específics de la fotografia: quin animal és i com és en algun dels seus trets concrets. ( Activitat pàgina 107) 1ª 2ª

Exemple: CAPACITATS ACTIVITATS ÀREA: Llengua catalana UNITAT 9: “ Animals petits i grans” NÚMERO D’HORES: 10/ 12 CURS: 1r TRIMESTRE: tercer CURS: 2010/ 2011 ETAPA: Primària CICLE: Inicial CAPACITATS Observar, descriure i respondre preguntes a partir de l’observació d’una imatge. Descriure els aspectes físics d’un animal a partir d’una fotografia. Respondre una sèrie de preguntes a partir de la seva observació. Respectar el torn de paraula i les intervencions dels companys. ACTIVITATS SESSIONS 1.1.a. Proposar als alumnes que expliquin on es pot trobar l’animal de la fotografia de la pàgina 107 del llibre de l’alumne i quin els sembla que és el medi d’on prové. Després se li demana que ho relacioni amb la seva experiència personal. 1ª

? ? ? ? ?

Intranet