Projecte d’estalvi energètic per comportament
Les motivacions del projecte (I) Ser conscients de la problemàtica de sostenibilitat energètica, que és també ambiental (i social!) Energia neta de tots els líquids de petroli
Una de les millors maneres d’aprendre és experimentant Les motivacions del projecte (II) Aprendre a percebre l’energia que s’utilitza al nostre entorn Una de les millors maneres d’aprendre és experimentant Implicar tota la comunitat de l’escola per obtenir resultats d’estalvi evidents a partir de l’aprenentatge i del canvi de comportament Petites accions de gestió x Moltes accions (Comunitat) = Estalvis considerables (a casa també!)
AA Les motivacions del projecte (III) Iniciar un procés cap a l’optimització energètica proposant accions de millora en la gestió de l’energia. Avancem aprenent! AA Tot el que es faci d’estalvi i/o eficiència energètica a l’escola hauria de ser una oportunitat d’aprenentatge per a tothom. Això es pot treballar a partir de proves pilot d’accions concretes.
Coordinació educativa Els pilars del projecte Aposta de l’equip directiu Motivació Coordinació educativa Recursos: comissió + Descoberta energètica a l’aula i educació en la sostenibilitat energètica, que és també ambiental (constància, oportunitats) Monitorització de consums (anàlisi, objectivació) Cooperació, acompanyament i seguiment (sempre en positiu)
Recollida dades preliminars Metodologia* (I) Recollida dades preliminars Mapa (gestió) Escenari de referència Sist. Monitoritz. Preparació projecte (Setembre) Definició equip Programació educativa Presentació Claustre Itinerari descoberta Inici projecte a l’aula (Octubre) UD descoberta (electricitat) Taller sensors TºC (1r Batx. CF) Inici Lema/Logo (Lleng/Dibuix) Inici Pilots elec. (4t-5èEP / 3rESO) Continuació i extensió (Novembre) Sistema Visualitz. Extensió Comunitat UD (calefacció ³ 4tEP) Accions elec. Caracterització tèrmica (Desembre) Inici Pilots calef. (5è-6èEP / 4tESO) Caract. Sensors (1rBatx) * (adaptable)
Metodologia (II) Seguiment Accions / Conclusions (Febrer) (Gener) Elecció Lema/Logo (Socials-Mates) Evolució Consums i Pilots Anàlisi propostes acció Check Sist. Visualització 2a anàlisi claror aula Accions / Conclusions (Febrer) Accions calefacció Conclusió Lema/Logo Conclusions Pilots Compartir coneixement Evolució Consums i accions Altres activitats Planificació accions estiu Balanç (Juny) Definició Treballs Recerca Consolidació i Comunicació (Març-Juny) Renovem (Setembre) Resum curs anterior i propostes Descoberta nova aula Definir sostenibilitat curricular Compromís de gestió Suport Proj. Recerca
I moltes idees més per desenvolupar conjuntament! Recursos I moltes idees més per desenvolupar conjuntament!
Exemple de resultats obtinguts
Sintetitzant... molt més que estalvi energètic Moltes gràcies! I ho fem amb la voluntat que el projecte Estalvicoop sigui molt més que estalvi energètic ...un procés d’aprenentatge de la comunitat que ha de permetre transformar la realitat energètica del centre i de les llars dels alumnes. Moltes gràcies! David Maruny - david@tarpunacoop.org www.estalvicoop.org & www.tarpunacoop.org