Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU Curs 2007/2008 Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar. Sessió 5 Estratègies didàctiques per a afavorir l’assoliment de la competència informacional des de la biblioteca escolar
On som? La competència informacional. Visió de referència. CAL IMPULSAR LA COMPETÈNCIA INFORMACIONAL DES DE TOTES LES ÀREES CURRICULARS QUINES ESTRATÈGIES PEDÀGÒGIQUES PODEN SER LES MÉS ADIENTS?
Objectiu: Apropar estratègies didàctiques afavoridores per a l’assoliment de la competència informacional des la biblioteca escolar Quan i com el responsable de la biblioteca pot impulsar la integració curricular de la competència informacional. Algunes estratègies pedagògiques que poden afavorir el desenvolupament de la competència informacional. On trobar suport per a desenvolupar accions formatives relacionades amb el desenvolupament de la competència informacional des de la biblioteca. Dissenya d’una proposta didàctica per dur a terme en el nostre centre.
fa que sigui imprescindible 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 2.1 La biblioteca escolar a la LOE Recordem! La necessitat de plantejar com a finalitat educativa la millora de les capacitats de les persones per poder actuar adequadament i amb eficàcia Integrar els diferents aprenentatges tot impulsant la transversalitat dels coneixements fa que sigui imprescindible centrar el currículum en les competències bàsiques per a aconseguir Centrar-se en les competències afavoreix que l'alumnat integri els seus aprenentatges, posant en relació els distints tipus de continguts i utilitzant-los de manera efectiva en diferents situacions i contextos LOE . Decret 142/2007 DOGC núm. 4915 Annex 1
l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 2.1 La biblioteca escolar a la LOE Recordem! LOE La finalitat central de cadascuna de les àrees curriculars és el desenvolupament de les competències bàsiques.. Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques Per tant, l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. (LOE. Annex 2. Llengües)
per ensenyar adequadament 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 1.2 La biblioteca escolar a la LOE LOE cal per ensenyar adequadament en què l’ús motivat i reflexiu de les estratègies lingüístiques i comunicatives porti a la solució dels problemes que s’hi plantegen. dissenyar situacions d’aprenentatge globals un ensenyament integrat de les llengües que coordini els continguts que s’aprenen i les metodologies en les diferents situacions d’aula un enfocament comunicatiu que es centri en la construcció social dels significats. encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives. un aprenentatge contextualitzat en petits grups que doni ocasió al desenvolupament d’actituds i habilitats relacionades amb l’escolta, el consens, l’autoavaluació i la coavaluació. un treball de tipus cooperatiu (LOE. Annex 2.)
Currículum Metodologia pedagògica 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 1.2 La biblioteca escolar a la LOE l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. La qual cosa vol dir que, Currículum per donar sentit a tots els aprenentatges del currículum, cal organitzar el centre educatiu com un espai comunicatiu on la biblioteca-mediateca del centre, ... o altres elements facilitin l’intercanvi dintre de l’escola i l’obertura del centre al seu entorn. Metodologia pedagògica LOE, llei orgànica d’educació
Currículum Metodologia pedagògica 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 1.2 La biblioteca escolar a la LOE Es tracta d’ensenyar ... amb un enfocament comunicatiu, que es centra en la construcció social dels significats. Currículum I per aconseguir-ho és clau... l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar. Metodologia pedagògica LOE, llei orgànica d’educació
Competències Des de la biblioteca... 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 1.2 La biblioteca escolar a la LOE Segons la LOE… Què és el que els alumnes han d’aprendre ? Competències Des de la biblioteca... Què és el que els alumnes poden aprendre ? Currículum TRASFORMAR LA INFORMACIÓ EN CONEIXEMENT Competència informacional
Competència informacional 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 1.2 La biblioteca escolar a la LOE Competència informacional Transformar la informació en coneixement exigeix el domini de les destreses relacionades amb el raonament per organitzar-la, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la fer inferències i deduccions de distint nivell de complexitat comprendre-la i integrar-la en els esquemes previs de coneixement comunicar la informació i els coneixements adquirits (LOE. Annex 1.) Biblioteca escolar
Competència informacional Biblioteca escolar 1. Principis didàctics que cal atendre 1.1 Què diu la LOE? 1.2 La biblioteca escolar a la LOE Competència informacional La competència comunicativa cal que s'apliqui també en... la cerca, selecció i processament de la informació provinent de... tot tipus de mitjans, convencionals o digitals tota mena de suports la comprensió i la composició de missatges diferents amb intencions comunicatives o creatives diverses, i en suports diversos, així com donar coherència i cohesió al discurs i a les pròpies accions i tasques, per resoldre les situacions pròpies de cada àmbit curricular. (LOE. Annex 2. Llengües) Biblioteca escolar
la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar 2. Una biblioteca al servei del currículum 1.1 La biblioteca escolar com recurs didàctic 1.2 El rol del docent responsable de la biblioteca l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una... bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. I per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com. ... la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar LOE, llei orgànica d’educació
Com pot aprendre l’alumnat els 2. Una biblioteca al servei del currículum 1.1 La biblioteca escolar com recurs didàctic 1.2 El rol del docent responsable de la biblioteca Com pot aprendre l’alumnat els continguts curriculars segons els principis didàctics de la LOE? Biblioteca escolar Els nostres programes i eines han de facilitar l’accés lliure, crític i sistemàtic a les fonts d'informació, estimular i propiciar la l'aprenentatge actiu de totes l es àrees mitjançant integració en el currículum d’activitats de recerca de tota mena.
Tasca principal a fer des de la biblioteca 2. Una biblioteca al servei del currículum 1.1 La biblioteca escolar com recurs didàctic 1.2 El rol del docent responsable de la biblioteca Com treballem la competència informacional des de la biblioteca? Quina hauria de ser la nostra tasca com responsables de la biblioteca? Som els referents del nostre centre Hem rebut la formació i l’hem d’aplicar i transmetre En la darrera ens havíem plantejat... Recordem! Tasca a fer per tot el professorat des de totes les àrees curriculars... ... amb la col·laboració de la biblioteca Tasca principal a fer des de la biblioteca COMUNICACIÓ i APLICACIÓ DE LA INFORMACIÓ CERCA I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ De la necessitat d’informació a la cerca i recuperació TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ De la recuperació a la transformació en coneixement Del coneixement personal al coneixement col·lectiu
com treballem la competència informacional des de la biblioteca? 2. Una biblioteca al servei del currículum 1.1 La biblioteca escolar com recurs didàctic 1.2 El rol del docent responsable de la biblioteca com treballem la competència informacional des de la biblioteca? Som els referents del nostre centre. Hem rebut la formació i l’ hem d’aplicar i transmetre Quina hauria de ser la nostra tasca com responsables de la biblioteca? Dissenyar activitats de formació bàsica per a l’alumnat Proposar activitats concretes a la biblioteca Proposar activitats conjuntes aula-biblioteca Donar suport a les propostes i/o demandes del professorat COMUNICACIÓ i APLICACIÓ DE LA INFORMACIÓ CERCA I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ De la necessitat d’informació a la cerca i recuperació TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ De la recuperació a la transformació en coneixement Del coneixement personal al coneixement col·lectiu Impulsar i dinamitzar i la integració de la biblioteca en el currículum. Donar suport a la realització d’activitats conjuntes aula-biblioteca Col·laborar en activitats d’aula
? La perspectiva constructivista és manté en els nous currículums 3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular 3.1 La perspectiva constructivista de l’ensenyament-aprenentatge 3.2 Algunes exemples a considerar ? QUINS SÓN ELS FONAMENTS ? La perspectiva constructivista és manté en els nous currículums
ELS 10 MANAMENTS DE L’APRENENTATGE SEGONS JUAN IGNACIO POZO 3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular 3.1 La perspectiva constructivista de l’ensenyament-aprenentatge 3.2 Algunes exemples a considerar ELS 10 MANAMENTS DE L’APRENENTATGE SEGONS JUAN IGNACIO POZO 1.- Partirás de los intereses y motivos de los aprendices con la intención de cambiarlos. 2.- Partirás de sus conocimientos previos. 3.- Dosificarás la cantidad de información nueva presentada en cada tarea. 4.- Harás que condensen y automaticen los conocimientos básicos que sean necesarios para futuros aprendizajes. 5.- Diversificarás las tareas y los escenarios de aprendizaje para un mismo contenido. 6.- Diseñarás las situaciones de aprendizaje en función de los contextos y tareas en las que los aprendices deban recuperar lo aprendido. 7.- Organizarás y conectarás lo más posible unos aprendizajes con otros, de forma que el aprendiz perciba las relaciones explícitas entre ellos. 8.- Promoverás entre los aprendices la reflexión sobre sus conocimientos, ayudándoles a generar y resolver los conflictos cognitivos que se les planteen. 9.- Plantearás problemas de aprendizaje o tareas abiertas y fomentarás la cooperación de los aprendices para su resolución. 10.-Instruirás a los aprendices en la planificación y organización de su propio trabajo. POZO, J.I. (1996). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alizanza. diezmandamientos.doc
3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular 3.1 La perspectiva constructivista de l’ensenyament-aprenentatge 3.2 Algunes exemples a considerar MONEREO C. i POZO, J.I. (2001). ¿En que siglo vive la escuela? El reto de la nueva cultura educativa. Monográfico de Cuadernos de pedagogía, 298.
Activitats contextualitzades i autèntiques 3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular 3.1 La perspectiva constructivista de l’ensenyament-aprenentatge 3.2 Algunes exemples a considerar Activitats contextualitzades i autèntiques Aprenentatge significatiu i funcional Cessió progressiva del control (del professor a l’alumne) Ajut pedagògic Avaluació continuada
Aprenentatge basat en recursos (ABR) 3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular 3.1 La perspectiva constructivista de l’ensenyament-aprenentatge 3.2 Algunes exemples a considerar Aprenentatge basat en recursos (ABR) Aprenentatge basat en problemes (ABP) Aprenentatge cooperatiu Anàlisi de casos Debats i activitats reflexives Treball per projectes Ús de pautes autointerrogatives, guies, ... Ús de simulacions ... Glossari del mòdul 5
3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular 3.1 La perspectiva constructivista de l’ensenyament-aprenentatge 3.2 Algunes exemples a considerar Algunes estratègies didàctiques basades en la perspectiva constructivista afavoridores del desenvolupament transversal de la competència informacional Aprenentatge col·laboratiu: La filosofia subjacent és que l'aprenentatge és un procés social. Cada membre de l’equip pot assumir rols diferents. Se'ls pot encarregar la tasca d'investigar un tema ampli, en el qual cada membre investigui un aspecte distint d'aquest tema, aportant els seus descobriments i resumint-los per al grup. Treball per projectes: estratègia basada en desenvolupament d'una tasca, temàtica, dubte o problema que tingui sentit per l’alumnat. Cal fer un buidatge dels coneixements previs, pluja d’idees, planificar, cercar informació, fer una tria i representar els nous coneixements... ABR. Aprenentatge basat en recursos: L’alumnat han d'informar-se sobre un tema a partir d'una varietat de fonts, entre les que s'inclouen webs, debats, notícies, llibres i publicacions. Han de resoldre una qüestió o elaborar un producte treballant amb una gamma de recursos que por ser oberta o menys o menys tancada com a les webquests o caceres de tresor. ABP. Aprenentatge basat en problemes: Aquest enfocament funciona donant-li la volta al procés d'ensenyament convencional. Comença amb el problema, en lloc de donar la informació i plantejar posteriorment un problema per a comprovar la comprensió. L’alumnat rep un problema mal estructurat, del que no posseeix informació suficient. Això els obliga a trobar la informació adequada i adquirir les habilitats necessàries per a resoldre el problema.
? El pas de la formació d’usuaris a la formació 4. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum 4.1 Més enllà de la formació d’usuaris 4.2 Eines i recursos per al disseny d’activitats ? QUINS SÓN ELS FONAMENTS ? El pas de la formació d’usuaris a la formació per la competència informacional
formació en la competència informacional 4. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum 4.1 Més enllà de la formació d’usuaris 4.2 Eines i recursos per al disseny d’activitats formació d’usuaris formació en la competència informacional Marta Roca (2006) Biblioteca centre educatiu
4. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum 4.1 Més enllà de la formació d’usuaris 4.2 Eines i recursos per al disseny d’activitats Àmbits d’actuació
Algunes accions concretes 4. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum 4.1 Més enllà de la formació d’usuaris 4.2 Eines i recursos per al disseny d’activitats Algunes accions concretes Activitats formatives bàsiques en l’ús de la biblioteca i els seus materials, preferentment integrades en contexts curriculars Suport als treballs de recerca a Primària Suport als treballs de síntesi i recerca – ESO Suport als treballs de recerca de Batxillerat Suport a Jornades culturals ...... http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~sptmalaga/m45b102/media/docum/FD09Pausada.pdf
Activitats i recursos disponibles a Internet 4. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum 4.1 Més enllà de la formació d’usuaris 4.2 Eines i recursos per al disseny d’activitats ? ON PODEM TROBAR AJUT PER FER ACTIVITATS FORMATIVES DES DE LA BIBLIOTECA ? Activitats i recursos disponibles a Internet
Recursos didàctics penjats a la xarxa 4. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum 4.1 Més enllà de la formació d’usuaris 4.2 Eines i recursos per al disseny d’activitats Algunes propostes didàctiques basades en l’exploració i el descobriment que treballen l’accés i ús de la informació: Llistes d’enllaços i Collage multimedia Caceres del tresor Cerques guiades, Guia didàctica de navegació o Webquest Viatges virtuals Qüestionaris exploratoris i pautes autointerrogatives Recursos didàctics penjats a la xarxa Tutorials digitals materialsDIDACTICS.doc Artcles de lectura complementària: article_DURBAN_programaform.pdf, article_QUINTANA_bibescodigital.pdf, article_BENITO_modelos.pdf
Activitat de síntesi: Treballem la competència informacional a partit d’una notícia de premsa. Previ: Treballem en un centre on és habitual que es comentin notícies de premsa. Hi ha un suro a l’aula on l’alumnat penja el que li sembla més interessant. De vegades es comenten a tutoria, de vegades s’investiguen... En aquest cas, un/una docent del centre s’ha adonat d’una notícia que ha despertat l’interès de la classe i vol aprofitar-ho per investigar. Ens demana suport com responsables de la biblioteca del nostre centre. Tasca a fer: Reflexionar sobre com podríem donar suport a aquesta demanda Posar-nos en el lloc de l'alumnat i fer la recerca Passes a seguir: Llegir la noticia i proposar aspectes interessants a tractar (aprox. 10/15 minuts) noticia_abelles.doc Reflexionar sobre l’estratègia a seguir i per a on començar (aprox. 20/30 minuts) model_estrategia_abelles.doc. Ens repartim els temes per parelles. Omplir fins on bàsicament la graella d’ajut activitat_abelles.doc (aprox 1 hora) Contrastar i comentar les possibles solucions solucio_ activitat.doc (aprox. 20 minuts) Si ens dona temps…. Podem exposar a la resta de companys/es que hem trobat del que cercàvem.