Ausiàs March.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Quan anàvem a l’estraperlo
Advertisements

segle d’or de la nostra literatura
MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
ESCOLA CÈLIA ARTIGA Donya Cèlia Artiga Novembre 2011.
Els orígens de la literatura. Trobadors Joglars Professionals Dedicació plena Canten les pròpies composicions per les quals cobren.
El Montgrí per camins de calç.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
LA MENTIDA DESCOBERTA.
Recordem què vol dir ser adolescent
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Darío Royo Navarro I.E.S Avempace 5B Lengua Castelana y Literatura
CALES DE L’ESCALA.
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
MIQUEL MARTÍ I POL RODA DE TER ( ) FAMÍLIA TREBALLADORA.
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
AUSIÀS MARCH ( ).
BERNAT METGE.
Música: “Record per sempre”de Vangelis
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Un test per pensar... Materials de
Llegendes sobre la Lluna
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
Què existeix i què no existeix.
DRAMES RURALS EN MET DE LES CONQUES.
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
ALUMNES DE 4T ESCOLA L’ESTEL
Llorenç Villalonga.
Gèneres Musicals.
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Meditem escoltant “He menjat el Teu Cos” (7’) de la Passió de Bach
Música: Pasqua, del Petit llibre d’orgue de Bach
Ser u amb totes les coses, aquesta és la vida de la divinitat, aquest és el cel dels homes. El castell dels Pirineus (1959)
Cant espiritual Joan Maragall.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
la poesia trobadoresca
Les Avantguardes (principis segle XX)
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.

Coral de les 10 verges que esperen el retorn de Jesús. Bach
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
ELS 5 SENTITS Com ho sap el nostre cos?.
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
UNITAT 8. APORTACIONS DE VICENT ANDRÉS ESTELLÉS AL GÈNERE POÈTIC
Mercè Rodoreda ( ).
COM NEIX UN PARADIGMA?.
El Montgrí per camins de calç.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
La lírica.
Transcripción de la presentación:

Ausiàs March

Biografia 1397: neix l’any a Gandía com a fill de Pere March i Lionor Ripoll 1419: és investit caballer i participa en expedicions ordenades pel rey Alfons el Magnànim a través de la Mediterrànea. 1425: es retira d’aquesta vida per començar la seva activitat poètica. 1437: es casa amb Isabel Martorell, germana de Joanot Martorell. 1439: mor la seva dona, fet que aparentment és l’origen dels poemes 92-97 1443: es casa amb Joana Escarna 1450: mor Joana Escarna i éll s’estableix a València 1458: és empresonat arran d’una denúncia interposada per la esposa d’un dels seus sis fills bastards. 1459: mor a València

Estil de la poesia Ausiàsmarquina Culta: Hereta l’expressió formal dels trobadors Estil ric, elegant, exacte, etc. Composicions que sugueixen una métrica molt exigent, amb versos molt durs i aspres, que en dificulten la lectura. Desimbolta (Comuna) Lèxic i sintaxi popular Personatges humans Presencia constant d‘objectes quotidians Paisatges medievals i feudals Utilitza l’increpació i l’interrogació per aconseguir aproximar-se al lector.

Característiques i importància de la seva poesia: Trenca els motlles de la poesia trobadoresca i l’amor cortès Obres distants a les anteriors Temes: -parla de l’amor (que l’obsesiona) - Déu - la mort - el problema étic Poesia sincera i personal S’ utilitza per primera vegada el català, aquest es plasma en els seus poemes. Hi ha una gran quantitat de manuscrits arribats i traduïts. És molt llegit al s.XVI, on aconsegueix tenir una gran influència. La literatura d’aquell nou segle és un intent d’imitació.

La seva obra L'obra ausiasmarquiana està constituïda per 128 poesies. La majoria dels estudiosos s'han decantat per classificar la seua obra per cicles temàtics. Cada cicle forma una unitat de sentit, així com s'observa una evolució formal i conceptual en els diferents cicles, per la qual cosa s'ha arribat a considerar el còmput total de la seua obra com un immens poema. Els cicles de la seva poesia es distingeixen 3 principalment, amb alguns subcicles:

Cicles de la seva poesia Cants d’amor: La dona és una persona real, humana i individual amb els seus defectes, canviant la concepció medieval en la seva literatura amb l’amor cortès. En la relació home-dona es barreja l’amor sensual (sentits) i l’intelectual (contemplació i pensament) 1.2. Plena de Seny: Ocupa 19 poemes Mena de diàleg entre l’autor i la dama (aimia). El poeta proposa a l’amada una relació més profunda, tant física com intel.lectualment. La dama segueix amb el seu carácter i no li diu res. El poeta se sent fracassat però segueix lluitant, encara que amb una actitud agressiva.

Cicles de la seva poesia 1.3. Llir entre cards: Conforma 35 poemes Dirigits a una dona: Teresa Éll considera l’amor com una absoluta contemplació, com a única manera d’assolir l’amor pur. Però ella li nega ja que es decanta per l’amor pec (impur), llavors, éll actua violentament . Tot això li duu a una obsessió per la mort. 1.4. Amor, amor: Cicle de 12 poemes. No s’adreça a la dama directament, quan increpa o dialoga o fa amb “Amor personificat” Els composa quan ja és vell, on els temes més freqüents són l’enyorança d’époques anteriors en les que ell amava desesperadament.

Cicles de la seva poesia 1.5.Mon darrer bé: Comprén només 2 poesies Adreçades a una sola dama, de la qual s’enamora ja sent vell Aquest amor el fa oblidar els mals passats. 1.6.Oh, foll d’amor: Està format per 10 poemes. Es dirigeix a Déu El poeta se sent pecador, deshonest i vil per haver escrit poemes que tractessin l’amor impur (carnal). En aquest cicle es dedica a demanar perdó.

Cicles de la seva poesia 2. Cant de mort: Formada per 6 poesies Estan dedicades a plànyer la mort d’una sola dona, Joana Escarna. Reflexiona sincerament sobre els temes més comuns que la mort d’una dona estimada pot ocasionar: destí de l’ànima, dolor per la absència i el record de temps passats. Aquí podeu veure un fragment: La gran dolor que llengua no pot dir del qui.s veu mort e no sap on irà (no sab sson Déu si per a si el volrà o si.n infern lo volrà sebollir)[...]"

Cicles de la seva poesia 3. Cant espiritual: Ocupa 224 versos en segona persona i considerat un dels millors poemes de la literatura catalana. Diridit a Déu. El poeta es mostra preocupat per aconseguir el camí de Déu i té por d’ésser condemnat per haver caigut en el foll d’amor, de la qual cosa es penedeix. Utilitza versos sense rima (estramps) amb la qual cosa la seva poesia esdevè més natural. Aquí teniu un fragment: "Si com los rius que a la mar tots acoren, Així les fins totes en tu se n'entren. Puix te conec, esforça'm que jo t'ame: Vença l'amor a la por que jo et porte."