Estratègies per estudiar Aprendre a aprendre Estratègies per estudiar
bon rendiment i major eficàcia estudiar: depèn de esforç tècniques intel·lectual bon rendiment i major eficàcia
estudiar: requereix capacitats mínimes hàbits establerts poder hàbits establerts iniciar l’estudi voler tenir motivació sostenir l’estudi saber tècnica eficaç
com ajudar als nostres fills en els estudis? ús material prevenció educació de l’hàbit ambient motivació detecció de les dificultats derivació en cas de dificultats
pares mai fer intervenció sobre les dificultats relacions pares-fill es veurien afectades
què són els hàbits? arriba a fer-se automàtic comportament que es realitza amb certa periodicitat: rentar-se les dents ajudar a parar taula estudiar veure la televisió fumar arriba a fer-se automàtic
no necessita control extern hàbits adquirits són automàtics no necessita control extern ni premi ni càstig
hàbits: no s’aprenen per evolució individual s’instauren a través de l’aprenentatge
objectius de l’aprenentatge d’hàbits: el nen sigui capaç d’actuar de forma habitual permanent sàpiga realitzar: diferents gestos seguint una seqüència manejar instruments de forma hàbil actuï en el moment oportú sense intervenció exterior
importància dels hàbits ensenyar valors d’esforç i constància ajudar al nen a assumir responsabilitats i resoldre problemes adquirir una bona autonomia
com ensenyar l’hàbit de l’estudi? Establir rutines acordar conseqüències de les conductes donar suport i recolzament segons les necessitats del nen reforçar immediatament l’esforç i conductes que s’acostin a l’objectiu Supervisar la feina feta diàriament.
com ensenyar l’hàbit de l’estudi?... Oferir models adequats: ser coherents. Ajudar a identificar, analitzar i resoldre problemes. Anar traspassant responsabilitats delimitar temps i espai on s’estudiarà
què i qui intervé en l’aprenentatge? 1.habilitats 2.processos dels qui són educats 3.actituds dels qui eduquen
Habilitats recursos motors i cognitius que té el nen nivell d’exigència d’acord amb edat i maduresa del nen si no bloquejament descens de la tolerància a la frustració dificulta posteriors aprenentatges
Processos facilitar la comprensió de: domini d’habilitats cognitives les accions de la seqüenciació domini d’habilitats cognitives memòria dels passos a realitzar de forma ordenada (...)
Processos... amb el mínim d’esforç arribar a resultats adequats a l’edat relacionar nous aprenentatges amb altres ja adquirits
3. Actituds predisposicions d’una persona que la porten a actuar d’una manera determinada davant una situació (...)
Actituds... fills esforç - comoditat autonomia - dependència responsabilitat - improvització ordre - desordre
hem d’intentar: en el nen una ACTITUD de voler CRÉIXER i comprendre que per això haurà de renunciar a unes COMODITATS, per assolir una major AUTONOMIA que ofereix SEGURETAT per afrontar RESPONSABILITATS Se sentirà SATISFET i amb major AUTOESTIMA
Actituds... pares dedicació de temps ser conseqüents creure en el sentit comú reforçar les conductes
pares: dedicació de temps paciència hores dedicació activa motivar: reforçar actituds positives ensenyar seqüència de l’hàbit corregir errors no delegar tot a l’escola
pares: ser conseqüents no donar la idea que els hàbits depenen de: qui els aplica estat d’ànim del dia que hagin tingut els pares predicar amb l’exemple
pares: creure en el sentit comú no sobreprotegir evitar els problemes: no es educar millor no evitar les vivències
Intervenció de l’adult: facilitar la comprensió del nen: a través de la observació de les accions de l’adult intentar instaurar la motivació aprofitar la imitació dels nens donar suport i ajudar si cal valorar positivament l’esforç
Aspectes externs de l’estudi i l’aprenentatge familiar Ambient escolar personal horaris Planificació organització Utilització dels materials
Ambient ambient familiar el nen és molt sensible a l’opinió dels pares és un nucli important de pressions i ansietats és a la família on s’aprenen els hàbits
ambient familiar: la família avui Manca de temps educatiu Desconeixement del paper de pares
ambient familiar: manca de temps educatiu Manca d’observació Necessitat de fills perfectes Dubte i por a errar Manca d’acceptació Sentiment de culpa Es delega massa SOBREPROTECCIÓ MANCA DE DESENVOLUPAMENT DE LA CAPACITAT DE FRUSTRACIÓ
ambient escolar companys: professors: comportament a classe: relacions amb ells dinàmica de classe professors: relació amb ells comportament a classe: estar atent preguntar i participar activament prendre apunts
ambient personal La motivació La força de voluntat La atenció Les dificultats personals Els trets de personalitat Estar en bona forma física: estar descansat (haver dormit) fer esport anar ben alimentat
ambient personal Disposar d’un lloc d’estudi: còmode que permeti la concentració que sigui personal
2. planificació: horari: fer un horari d’estudi personal en funció del propi criteri d’estudi en funció de la personalitat incloure períodes de descans: després de 45 minuts fer 10 de descans incloure dies de descans: cap de setmana complir l’horari fins fer-ne un hàbit
horari dilluns dimarts dimecres dijous divendres 17 Sortir escola 18 Deures Música Fútbol 19 Sortir amics 20 Descans 21 Sopar 22
2.planificació... Organització: tenir una bona planificació: agenda preparar tot el necessari abans de seure taula d’estudi i material en ordre sistema d’organització propi llibres i altres materials: diccionari i demés subratllar-esquematitzar-resumir: és important saber trobar idees importants
3. utilització de materials bona lectura: frases senceres i no paraules velocitat comprensió: saber distingir els punts importants rellegir si no s’ha entès fer pauses per pensar i reflexionar
3. utilització de materials llibres i altres materials: habituar-se a buscar informació en diccionaris i llibres de consulta buscar informació a biblioteques utilitzar internet subratllar i esquematitzar: subratllar en els llibres punts importants esquematitzar les lliçons
mètodes d’estudi 2L S E R E R e u s e x e c b q s p p t r u u o a u a e m s s r t m i a s e ll a r r a s a t. r r
a l’aprenentatge i l’estudi influïm tots
síntesi: a l’estudi influeix... pares escola hàbit aprenentatge mètode maduració nen ESTUDI tècniques reeducació mestre reforç psicòleg
gràcies per la seva atenció, els esperem a les properes xerrades i fins aquí gràcies per la seva atenció, els esperem a les properes xerrades
properes xerrades: 20 de setembre: Per què els costa aprendre? Trastorns de l’aprenentatge 18 d’octubre Problemes d’atenció, impulsivitat, hiperactivitat