Malbaratament alimentari

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
En aquest tema veurem els apartats següents:
L’ERA DEL MAQUINISME Àlex Mogena.
Pràctiques de Psicopedagogia a Londres
L’HABITATGE COL·LECTIU: Nous conceptes per a l’habitatge del s.XXI
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
MÚLTIPLES I DIVISORS.
Informació i sensibilització
Salut mental i prevenció
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Alimenta el teu cos.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
RECICLAR PER MILLORAR EL NOSTRE ENTORN
Ajuntament de Sant Just Desvern, març 2015
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
EL RECICLATGE DELS RESIDUS DOMÈSTICS
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
La mesura i modelització de la sostenibilitat
En aquest tema veurem els apartats següents:
1r TRIMESTRE 2n TRIMESTRE 3r TRIMESTRE
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
PREGUEM: Pare, Perdó per les coses que he fet malament,
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
Un bocí de pastís...?.
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
El contenidor orgànic Jaume Martín Judit Martínez Aram Puig
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
Matemàtiques 3er E.S.O..
ENERGIA SOLAR Anna Sorribes Mir 2on E.S.O. C
CAMPANYA DE RECOLLIDA D'OLI USAT
Perfil dels enquestats
Informació i sensibilització
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
valors humans i socials
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
XIII a Setmana de la solidaritat
CULTURA I SOCIETAT.
Les taules de multiplicar
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
TEMA 7. COMPRES, VENDES I EXISTÈNCIES
EL SISTEMA ECONÒMIC.
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
CAMPANYA DE CONSCIENCIACIÓ PER A LA RECOLLIDA DE RESIDUS D’APARELLS ELECTRÒNICS PROPOSTA PER ALS AMBAIXADORS DE LA CAMPANYA.
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
AMB DÉU TOT ÉS POSSIBLE Paula García Ruiz
Promoció de la salut i programació sanitària
CARTA AL LLOGATER.
Evolució del comerç als barris de Barcelona
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
RECICLEU AMB NOSALTRES
Cas Danone.
ESCOLES VERDES PAUTES D’ACTUACIÓ.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

Malbaratament alimentari Els aliments, no poden ser considerats mai com un residu. Cal reduir la pèrdua d’aliments que poden ser encara aprofitables, així com els impactes socials, econòmics i ambientals que se’n deriven. El malbaratament és, no obstant, un problema característic de les societats desenvolupades, que cada any ocasiona la pèrdua de milers de tones d’aliments.

La cadena de proveïment La responsabilitat del malbaratament alimentari està repartida entre tots els actors de la cadena de proveïment: des dels productors als consumidors, tot passant pels distribuïdors, comercialitzadors i restauradors. Les decisions que prenem com a consumidors poden reduir la quantitat de menjar que es malbarata en tots els passos de la cadena alimentària.

A Catalunya 34,9 KG de menjar, per persona i any, es llencen a les escombraries. En aquest escenari, cal, doncs, introduir un canvi de comportament i d’actitud per part de tots els actors socials, encaminat a recuperar el valor dels aliments i concebre’ls com un recurs.  Cal aprofitar millor els recursos disponibles, és una responsabilitat de tots.

Un consum més responsable dels aliments En aquesta diagnosi, quan es parla de malbaratament alimentari, s’està fent referència a totes aquelles restes d’aliments preparats o cuinats menjables, restes del plat o retornades de les taules, que no es poden considerar un residu

El Repte . Els aliments constitueixen un recurs valuós que cal gestionar i consumir amb la màxima cura i responsabilitat. Recuperar el valor de l’aliment i prendre consciència que les restes alimentàries són un recurs.

Propòsits i Fites Font: Fòrum del Comerç Minorista (Brussel·les 2012). Reduir al 50% la quantitat de residus alimentaris d'aquí al 2020 Convertir els residus en recursos i Eliminar pràcticament el dipòsit en abocadors  Font: Fòrum del Comerç Minorista (Brussel·les 2012). Els minoristes entren en joc en el moment clau en què els consumidors prenen la seva decisió a l'hora de comprar. Exerceixen un paper fonamental i els correspon la responsabilitat d'orientar als consumidors cap a productes més sostenibles.  Els minoristes han de ser la punta de llança de l'economia verda mitjançant l'adopció de mesures progressives, més enllà dels guanys. Aquests compromisos s’enfoquen a tres nivells: "ELS NOSTRES PRODUCTES” "ELS NOSTRES MÈTODES DE VENDA” ”UNA BONA COMUNICACIÓ”

Consum responsable dels aliments ELS SERVEIS DE RESTAURACIÓ I CÀTERING Aquest sector presenta una gran oportunitat de reduir el malbaratament si actua sobre els factors següents: Racionalitzant la mida de les racions i l’oferta de menús. La logística i planificació dels serveis (reserves i bufets) perquè no sobri menjar. Els hàbits i actituds dels ciutadans, atès que encara no està molt estesa la pràctica d’emportar-se el menjar que sobra del plat servit en un restaurant per evitar que es malbarati. El coneixement del problema per part del sector. Les empreses no tenen encara integrat el concepte de reduir el malbaratament alimentari. ELS MINORISTES Tenen a les seves mans aconseguir per exemple que la mida dels envasos de vegetals frescos a la venda s'adaptin a les llars actuals, formats per un nombre cada vegada menor d'integrants. Els consumidors poden aportar el seu gra de sorra millorant la planificació dels seus menús: Utilitzar fruites i verdures encara que la seva aparença no sigui perfecta.  Comprar racionalment. Comprar més assíduament. Planificar els menús. Conservar el menjar sobrer correctament.

Consum responsable dels aliments L’escassa planificació a l’hora d’anar a comprar: el costum de trobar sempre allò que es desitja, afegit a que cada vegada es planifiquen menys les compres, fa que s’adquireixi un excés d’aliments es queden al rebost i poden fer-se malbé amb més facilitat. Les actituds culturals. com, per exemple, el fet que no estigui ben vist aprofitar el menjar d’un àpat per a un altre, o posar més menjar del que poden ingerir els convidats. S’hi afegeix també la pèrdua de la cultura culinària. La manca d’informació i coneixement. No es coneixen prou bé les tècniques d’emmagatzenatge, tampoc es disposa de prou informació sobre les etiquetes ni sobre la diferència entre “les dates de caducitat” i “consum preferent”. A LES LLARS Els factors que influeixen sobre el malbaratament en el sector domèstic són els següents: La consciència del que es menja i es llença. S’està perdent el valor que es donava als aliments. Les condicions socioeconòmiques de les persones. Les llars monoparentals o unipersonals generen més restes alimentàries, ja que les racions dels supermercats no estan pensades en petites dimensions familiars. També es detecta que el jovent tendeix a consumir més fora de casa i compra productes de quarta i cinquena gamma, uns tipus de menjar que trasllada el possible malbaratament a estadis anteriors del cicle alimentari.

MODECOM 2012 El major pes específic dins de la fracció Residus Sòlids Urbans recollit a l’informe MODECOM 2012, evidencia que un 44,6% es correspon a la fracció orgànica.

Accions que es fan arreu del món Accions que es fan a Catalunya Campanya “Compra’n un i te’n regalem un altre... més tard” EMPRESA TESCO, Regne Unit – 2010 http://www.tescoplc.com/index.asp?pageid=17&newsid=475 Campanya “Més sabor amb menys residus” SUPERMERCATS MORRISONS, Regne Unit – 2010 www.morrisons.co.uk/Documents/ Experiència pilot en escoles municipals MUNICIPI D’HALMSTAD, Suècia – 2009 (Menja bé i estigues millor: menja més verdures i no llencis menjar). Pesant els residus es va aconseguir reduir els residus en un 11%. http://schools.appetiteforaction.org.uk/ Banc dels aliments FUNDACIÓ BANC D’ALIMENTS Barcelona – 1987 www.bancdelsaliments.org Federación española de Bancos de Alimentos http://fesbal.org Campanya “Més sabor amb menys residus” Federació Europea de Bancs d’Aliments www.eurofoodbank.org Campanya “Del menjar, no en llencem ni una mica!” ASSOCIACIÓ ESPAI AMBIENTAL Barcelona – 2011 http://nollencemnimica.wordpress.com http://ca.wikipedia.org/wiki/Malbaratament_alimentari

BIBLIOGRAFIA Agència de Residus de Catalunya Pla Nacional de Residus (Govern d’Andorra) INFORME MODECOM Comú de la Massana Dep. Medi ambient, Agricultura i Sostenibilitat (2013) http://ca.wikipedia.org/wiki/Malbaratament_alimentari http://www.reciclatalacuina.cat/llibre-de-cuina/ http://www.facebook.com/nollencemnimica