PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Josep Montané Capdevila
LA LLEI D’EDUCACIÓ de CATALUNYA
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Programa de Transició Escola Treball
Toca fusta FENT DECORATS
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
TEMA 3. MARC PER A L’ESTUDI DE L’0RGANITZACIÓ DEL CENTRE EDUCATIU
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
PAC09 1a Reunió de XARXA Setembre 2010 Presentació
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
LA LEC I EL CENTRE EDUCATIU
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
UF3 DISSENY DE PROJECTES I ACTIVITATS EDUCATIVES EN L’ÀMBIT FORMAL
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Decret d’autonomia dels centres educatius
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Reunió de directors/es dels centres educatius del districte d’Horta-Guinardó. Barcelona, 4 de novembre de 2010.
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
SESSIONS DE REFLEXIÓ PRÀCTICA PER A DIRECTORS I DIRECTORES
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
La Direcció queda habilitada per:
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
D'AUTONOMIA DE CENTRES (DOGC 5/08)
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Seminari d’Educació Especial
Decret de Reglament per Educació Infantil i Primària (BOIB Núm.119, )
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
Institut Pau Casals Projecte Educatiu de Centre (pendent d’aprovació)
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
D’INNOVACIÓ EDUCATIVA
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA Badia de Vallès, febrer 2014

CONTINGUTS DE LES SESSIONS Qui som? Com volem ser? La planificació estratègica El plantejament institucional On som? Com podem avançar? L’avaluació del centre. Indicadors de centre. L’anàlisi DAFO La matriu DAFO Cap a on volem anar? Com hi podem arribar? Què necessitem? El Mapa estratègic Objectius. Estratègies. Recursos. El pressupost. El pla de formació El sistema d’informació Participació i comunicació Els indicadors El quadre d’informació i coordinació (QCI) 3

Pla de Govern 2011-2014 L’objectiu de país: reduir a la meitat el fracàs escolar. immediata. Els centres amb alumnes amb més dificultats seran la nostra directius del centre, en el marc de l’autonomia de centre. famílies. http://www.gencat.cat/pladegovern/cat/2011_2014/PdG_2011_2014.pdf Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012 2.2 Ofensiva del país a favor de l’èxit escolar Establir la competència lectora com a eix vertebrador de l’aprenentatge Identificar les dificultats d’aprenentatge de l’alumne, i promoure la seva atenció Potenciar el talent al llarg de tot el sistema educatiu 2.3 Fer de cada centre un centre de qualitat prioritat. Prioritzar l’aprenentatge de les competències bàsiques. Millorar la formació inicial i contínua dels professors i especialment dels equips Establir uns horaris escolars més eficients i adaptats a les necessitats de les Fomentar el bon comportament en els centres.

direccions Línies estratègiques del Departament Famílies: implicació, compromís i satisfacció Servei d’Educació de Catalunya: mapa dinàmic de l’oferta i col·laboració entre centres Centres educatius de qualitat: competències bàsiques, llengua anglesa, valors del nostre llegat cultural, ús TAC Formació inicial i contínua del professorat i dels directius Recerca i innovació educativa Horaris escolars més eficients i adaptats Millora del clima escolar: carta de drets i deures dels alumnes Formació professional i educació al llarg de la vida Administració educativa al servei dels centres i de les direccions Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012

Centre educatiu Qualitat docent Lideratge i direcció Avaluació per a Variables clau d’una política educativa per millorar els resultats Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012 Centre educatiu Qualitat docent Lideratge i direcció Avaluació per a la millora

dels recursos direcció del currículum Funcions bàsiques Representació de l’Administració Gestió Gestió dels recursos direcció del currículum Líder del centre Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012

......que hem de saber utilitzar Les eines ...... Organitzativa Pedagògica Gestió PEC – PD – PGA NOFC Representació Direcció pedagògica Comunitat escolar Organització i funcionament Gestió Cap de personal AUTONOMIA QUALITAT EXCEL·LÈNCIA LIDERATGE AVALUACIÓ Autoavaluació Retiment de Comptes ......que hem de saber utilitzar Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012

Què fa el centre educatiu Què fa el centre educatiu? Funcions: - Custòdia - Instrucció - Socialització

Projecte educatiu de centre Programació general anual Plantejament instituciona Objectius de centre Indicadors de progrés Altres aspectes Projecte de direcció Objectius Línies estratègiques Pla d’actuacions Indicadors Programació general anual Concreció anual de les actuacions Indicadors d’avaluació Mecanismes rendició comptes

Projecte educatiu de centre Eines per a la gestió del centre autònom Plantejament institucional Objectius de centre Indicadors de progrés Altres aspectes Projecte educatiu de centre Desplegament i aplicació del PEC per a 4 cursos Línies estratègiques Pla d’actuacions Concrecions organitzatives Indicadors avaluació mandat Mecanismes rendició comptes Projecte de direcció Orientacions i concrecions per a cada curs Programació general anual Concreció de prioritats, projectes, currículum, normes i plans d’actuació Indicadors d’avaluació Rendició de comptes activitats, funcionament, Avaluació de cada curs Memòria anual Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012

Programacions didàctiques Projecte educatiu de centre Definició institucional • Identitat del centre • Caràcter propi • Elements de context • Criteris d’organització pedagògica • Altres Objectius de centre • Excel·lència • Equitat LEC Art. 90 • Addicionals Concreció i desenvolupament Programacions didàctiques • Criteris que orienten la concreció del currículum • Criteris que defineixen l’estructura organitzativa • Projecte lingüístic • Altres aspectes relacionats amb la singularitat pròpia dels ensenyaments del centre NOFC Indicadors de progrés Autovaluació • Context • Recursos • Processos • Resultats Curs de formació per a la incorporació a l’exercici de la direcció. 2011-2012

El projecte educatiu de centre Caràcter propi Trets d’identitat del centre Criteris d’organització pedagògica Prioritats i plantejaments educatius i curriculars Principis d’inclusió educativa Valors i objectius per l’aprenentatge de la convivència Altres Plantejament institucional i objectius de centre Context Recursos Processos Resultats Indicadors de progrés Concreció i desenvolupament dels currículums Criteris que defineixen l’estructura organitzativa Procediments d’inclusió educativa Aprenentatge de la convivència Projecte lingüístic Altres aspectes

Llei d'Educació de Catalunya, Títol VII EL PROJECTE EDUCATIU El projecte educatiu màxima expressió de l’autonomia dels centres educatius. Recull: - la identitat del centre - els objectius - orienta l’activitat amb la finalitat l’assoliment de les competències bàsiques. Aplicació del projecte educatiu: Els centres que presten el Servei d’educació de Catalunya poden, en exercici de l’autonomia de què gaudeixen, establir acords de coresponsabilitat amb l’Administració educativa amb l’objectiu de desenvolupar l’aplicació del projecte educatiu. Llei d'Educació de Catalunya, Títol VII 14

Plantejament institucional i caràcter propi del centre LEC Laica Inclusiva Respectuosa amb la pluralitat Implicació de les famílies Preservació de l’equitat i cerca de l’exce·lència Respecte a idees i creences alumnes i famílies Implicació activa en l’entorn social

EL PLANTEJAMENT INSTITUCIONAL Estableix qui som i com volem ser en una perspectiva de mig i llarg termini PLANTEJAMENT INSTITUCIONAL 1 LA MISSIÓ: Per què existim? LA V ISIÓ: Què VOLEM SER? ELS VALORS 16

MISSIÓ Raó de l’existència del centre Defineix la finalitat i el propòsit fonamental a assolir davant la comunitat educativa Parteix del caràcter propi del centre

Exemple de missió Servei educatiu de qualitat orientat a l’èxit de tot l’alumnat. Assoliment de les competències bàsiques Valoració de la diversitat cultural. Cooperació entre les famílies i l’escola amb responsabilitat compartida. Liderar les possibilitats educatives que ofereix l’entorn

Visió Imatge compartida del centre en el futur: com vol ser reconegut Referent de les decisions estratègiques. Recull els objectius a mitjà termini.

Exemple de Visió (I) L’escola XXXX vol ser en el futur un centre referent: - implicat amb l’entorn i que aposti per l’èxit de tot l’alumnat - en l’enfocament competencial del currículum i en la consolidació de la línia metodològica de treball per projectes com a instrument efectiu per donar sentit i motivació a l’activitat curricular.

Exemple Visió (II) Projecte plurilingüe, que doni un valor instrumental a la llengua estrangera en el currículum. Respecte per la diversitat cultural, tant en l’àmbit escolar com en l’entorn.  Reconeixement i la valoració de les cultures d’origen de tot l’alumnat mitjançant espais de convivència entre les famílies del centre.  

Exemple de visió (III) Volem ser una escola que: adequa les metodologies d’ensenyament-aprenentatge a la realitat de cada alumne/a consolida l’ús de la llengua catalana en tots els àmbits com a factor de cohesió i d’integració - assegura un bon nivell de comunicació en llengües estrangeres amb la potenciació de continguts curriculars en anglès

Exemple visió (IV) consolida el treball en equip del professorat alineat amb els objectius de millora del centre: debats pedagògics i presentació de bones pràctiques.  Promou la participació i el lideratge distribuït: Consell de direcció, equips docents i cicles, responsabilitats compartits.

ELS VALORS Principis ètics i de funcionament Guien la presa de decisions i el treball quotidià del centre educatiu en el seu context per assolir la visió Referència de la manera de ser i actuar del centre Comprometen tota la comunitat educativa

Exemple Valors (I) Esforç per a que cada persona doni el millor de si mateixa Responsabilitat en les actuacions quotidianes Respecte pels drets individuals i col·lectius de tots els membres de la comunitat educativa

Exemple Valors (II) Cooperació i treball en equip Implicació de la comunitat escolar Excel·lència com a una fita a assolir en tots els àmbits Eficiència en la gestió dels recursos

Processos de Planificació Estratègica LIDERATGE PERSONES RECURSOS ACCIÓ ÈXIT LIDERATGE PERSONES RECURSOS ACCIÓ CONFUSIÓ PLA PERSONES RECURSOS ACCIÓ ANSIETAT PLA LIDERATGE RECURSOS ACCIÓ LENTITUD PLA LIDERATGE PERSONES ACCIÓ FRUSTRACIÓ PLA LIDERATGE PERSONES RECURSOS SOMNIS Joan Cortadellas. Processos de Planificació Estratègica 27