MARGES, DIFERÈNCIES, DIVERSITATS: LES ALTRES EDUCACIONS EN TEMPS DE CRISI(S) Jordi Planella UOC Laboratori d’Educació Social
En els grans aldarulls, tu ets la calma somrient En els grans aldarulls, tu ets la calma somrient. A les grans calmes tu ets el vent Fernand Deligny (1947)
Estructura Advertiment pels navegants Prèvies: el moment actual de la precarització social La Universitat i els marges: pensar des de la frontera Les crisis i la pedagogia estàtica Subvertir la realitat: l’experiència de Zotikos (s. IV d.C. – 2011) Un exercici radical d’escriptura a 70 mans: Voces de la educación social Deligny: la pedagogia com a acte de subversió política Col·lectius autoorganitzats: les altres pedagogies i les crisis Sobre la necessitat d’una pedagogia nòmada
1. Advertiment pels navegants Reflexions, preocupacions, interrogants L’atracció pels marges, les diferències, les diversitats Territori de frontera Experiència i subjectivitat
2. El moment actual de la precarització social Mirat des d’aquesta perspectiva, les situacions de crisi no són sinó un símptoma de bona salut, de capacitat de transformació i de supervivència, de vitalitat i de dinamisme, en definitiva de ser una cosa realment important, gairebé imprescindible, sigui quin sigui el context, siguin quines siguin les necessitats Xavier Besalú (2010)
3. La Universitat i els marges: pensar des de la frontera A què contribueix la recerca que faig per tal de millorar el món que ens envolta? Volen apujar (de forma considerable) les taxes als estudiants Retallades en la contractació del professorat i de PAS:
4. Les crisis i la pedagogia estàtica No sabemos lo que nos pasa y eso es precisamente lo que nos pasa (Ortega y Gasset)
5. Subvertir la realitat: l’experiència de Zotikos (segle IV d 5. Subvertir la realitat: l’experiència de Zotikos (segle IV d. C- 2011)
6.Un exercici radical d’escriptura a 70 mans: Voces de la educación social 2000: monogràfic de la revista Educació Social: Intervenció social i discapacitat. 2003: monogràfic de la Revista Catalana de Pedagogia: Pedagogia de l’Acompanyament. 2009 es posa en marxa la col·lecció de llibres Educació Social (Ediuoc)
7. Deligny: la pedagogia com a acte de subversió política
Ser i estar prop dels infants autistes i sense parla, sense massa idees preconcebudes, sinó només amb el projecte d’allunyar-se del que els sabers dels que estant amb l’aigua al coll elaboren, difonen, dicten i vulgaritzen a propòsit dels nens autistes (Deligny 1977: 17).
La idea de xarxa (dibuix de Deligny)
8.Col·lectius autoorganitzats: les altres pedagogies i la crisi FVI
ASSACS FEAPS
9. Sobre la necessitat d’una Pedagogia Nòmada Jo era un peix pugnant per nedar contra el corrent però encara era incapaç de fer-ho. No obstant, vaig tenir l’ocasió d’aprendre a nedar contra la corrent (o sigui,a seguir el meu propi camí) perquè dos personatges borrosos aturats en un pont m’havien pescat amb els seus hams i em retenien en aquest lloc, evitant que el corrent m’arrossegués. Barry Stevens, No empujes el río.