PROTOCOL COMARCAL D’INTERVENCIÓ EN MATÈRIA D’ABSENTISME ESCOLAR

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS Breu explicació del model d’Alcoi (País Valencià) Barcelona, 22 de juny de 2016.
Advertisements

SERVEI D’ORIENTACIÓ I ACOMPANYAMENT A LATRANSICIÓ. ESCOLA-TREBALL
EAIA (Equip d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Elaboració de Plans Individualitzats
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
ENSENYAMENT.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
INTERVENCIÓ DE L’EAP ALS CENTRES CONCERTATS
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
Departament de Justícia
UNITAT DE DETECCIÓ I PREVENCIÓ DEL MALTRACTAMENT INFANTIL (UDEPMI)
Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
EL PLA INDIVIDUALITZAT
PROJECTE D’INNOVACIÓ TOTS FEM SALUT PERIODE 2006/09
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Dispositiu Local d’Inserció
COMISSIÓ D’ACCIÓ SOCIAL
XARXA INFÀNCIA ADOLESCÈNCIA I FAMÍLIA
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
2ª REUNIÓ 2017 CONSELL D’ENTITATS
Seminari d’Educació Especial
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
PROTOCOL MARC PER UNA INTERVENCIÓ COORDINADA CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA Capítol 8: Sobre la protecció de dades personals ens els circuits territorials.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Professor de secundària, biòleg, i algunes coses més…
“EL PALIC, un model per a les illes”
Participació electrònica a:
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
APROXIMACIÓ AL MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Pla Integral de Salut Mental
Protocol de funcionament intern del Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet Secretaria del Consell Municipal de Serveis Socials.
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

PROTOCOL COMARCAL D’INTERVENCIÓ EN MATÈRIA D’ABSENTISME ESCOLAR XARXA DE TÈCNICS DE GESTIÓ EDUCATIVA DE L’HORTA SUD: Ajuntament d’Alaquàs Ajuntament d’Albal Ajuntament d’Aldaia Ajuntament de Benetússer Ajuntament de Beniparrell Ajuntament de Catarroja Mancomunitat Intermunicipal Barri del Crist (Aldaia-Quart) Ajuntament de Massanassa Ajuntament de Mislata Ajuntament de Picassent Ajuntament de Quart de Poblet Ajuntament de Sedaví Ajuntament de Silla Ajuntament de Torrent Ajuntament de Xirivella

FONAMENTACIÓ LEGAL EL DRET A L'EDUCACIÓ ÉS UN DRET FONAMENTAL DE LES PERSONES, RECONEGUT EN L'ORDENAMENT JURÍDIC INTERNACIONAL, NACIONAL, AUTONÒMIC I LOCAL.

FONAMENTACIÓ LEGAL Dins de l’ordenament jurídic, este Protocol es fonamenta, principalment, en: L’article 25.2.n) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de Bases de Règim Local, estableix que el municipi participarà en la vigilància del compliment de l’escolaritat obligatòria. L’article 8 de la LOE estableix que les administracions educatives i les corporacions locals han de coordinar les actuacions, cada una en l’àmbit de les competències pròpies, per a aconseguir una major eficàcia dels recursos destinats a l’educació i contribuir als fins establits en esta llei. L’article 29 de la Llei 12/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de Protecció Integral de la Infància i de l’Adolescència de la CV, que regula les actuacions de la Conselleria d’Educació i de l’Administrció Local en matèria de prevenció de l’absentisme, de escolarització de menors absentistes i del seguiment i suport escoalr de l’alumnat amb risc d’absentisme o abandò escolar.

HEM PARTIT DE: Intervenció en matèria d'absentisme en tots els municipis Diferents formes d'abordar el problema Diferents agents implicats segons els municipis Dilació en la resolució d’expedients d’absentisme en fiscalia de menors Proposta de la Fiscal Coordinadora de Menors d'elaboració d'un protocol comarcal amb procediments comuns

DEFINICIÓ D’ABSENTISME ESCOLAR Falta d’assistència continuada o assistència irregular al centre educatiu, de manera injustificada, d’un/a alumne/a dins de l’etapa d’escolarització obligatòria, en un percentatge igual o superior al 15% d’hores lectives mensuals.

CONTEXTUALITZACIÓ L'absentisme escolar afecta a: Àmbit escolar Àmbit familiar Àmbit social La detecció i intervenció requereix la coordinació de: Serveis Municipals: Educació, Serveis Socials, Policia Administració Educativa: centres escolars i Inspecció Educativa. Famílies Centres de Salut Fiscalia de Menors

COMISSIÓ D’ABSENTISME ESCOLAR Es l’òrgan responsable en l‘àmbit municipal de la prevenció, el control i el seguiment de l’absentisme escolar COMPOSICIÓ : Regidor/a d’Educació, que la presidirà (o en qui delegue) Tècnic/a encarregat de l’absentisme de l’Àrea d’Educació Un membre del departament municipal de Serveis Socials Cap de la Policia local, o persona en qui delegue Inspecció educativa Caps d’estudis dels centres escolars d’ensenyaments bàsics Representant del centre de salut del municipi A les sessions de la Comissió podran assistir, amb veu, però sense vot, en el cas què se’ls requerisca, aquelles persones que per la seua competència tècnica puguen assessorar i/o presentar informes a la Comissió.

COMISSIÓ D’ABSENTISME ESCOLAR FUNCIONS DE LA COMISSIÓ: Dissenyar el programa municipal d’absentisme. Analitzar la situació de l’absentisme en el municipi. Establir vies de comunicació i intercanvi d’informació per a facilitar la coordinació. Adoptar les mesures escaients sobre els casos d’absentisme. Realitzar el seguiment dels expedients dels menors absentistes. Traslladar el expedients d’absentisme no resolts a la Fiscalia de Menors. Aportar iniciatives i proposar nous recursos. Proposar accions de prevenció i de sensibilització sobre l’absentisme escolar. Vetlar pel compliment de les actuacions programades. Avaluar el programa d’absentisme. Elaborar la memòria de la Comissió.

FUNCIONS DELS AGENTS IMPLICATS EN LA DETECCIÓ I TRACTAMENT DE L’ABSENTISME ESCOLAR Cada municipi ha adaptat les diverses funcions dels agents implicats en matèria d’absentisme escolar als seus recursos, característiques i necessitats concretes.

FUNCIONS DELS CENTRES EDUCATIUS TUTOR/A: Control de l'assistència diària dels alumnes. Els tutors facilitaran, mensualment, les llistes de control als caps d’estudis. Avís a la família (telefònic, escrit…) de l’absència del menor, quan es detecte un 15% de faltes injustificades en hores lectives al llarg d’un mes. Entrevista amb la família. Anàlisi de la causa o causes de l'absentisme: escolars, sociofamiliars, personals... Comunicació de les actuacions realitzades al cap d'estudis del centre.  

FUNCIONS DELS CENTRES EDUCATIUS EQUIP DIRECTIU: Supervisar les faltes d'assistència de l'alumnat del centre. Verificar si hi ha alumnat que ha sol·licitat plaça al centre i no s’ha matriculat. Control de l’alumnat que en el canvi d’etapa educativa, de Primària a ESO, no sol·licita plaça escolar. Orientar els tutors sobre el procés que s'ha de seguir en el cas d'absentisme. Derivació de l'alumne si pertoca al psicòleg del centre. Citar les famílies de l'alumnat absentista (per mitjà de carta certificada) quan des de la tutoria s'hagen esgotat els recursos. Emplenar la fitxa de control d'absentisme i enviar-la al Departament d'Educació. Facilitar les mesures organitzatives al centre que garantisquen la efectiva atenció a la diversitat.  

FUNCIONS DELS SERVICIS MUNICIPALS ÀREA D’EDUCACIÓ: Prioritàriament, servir d’enllaç entre els distints servicis, recursos i organismes implicats en la tasca educativa, així com coordinar-los amb les distintes àrees municipals en l'elaboració, desenvolupament i seguiment del Programa de Prevenció, Control i Eradicació de l'Absentisme.

FUNCIONS DELS SERVICIS MUNICIPALS ÀREA D’EDUCACIÓ: Promoure i potenciar l'escolarització de tots els menors en edat entre els tres i sis anys. Vetlar per l’escolarització de tots els menors en etapa obligatòria. Coordinar la Comissió Tècnica d'Absentisme Escolar. Potenciar, per mitjà del contacte continuat amb les famílies, l'adquisició de la responsabilitat necessària per a l'escolarització dels menors. Propiciar i afavorir la comunicació entre les famílies i els agents intervinents. Servir d'enllaç entre la comunitat educativa i els servicis municipals implicats Realitzar un seguiment dels casos derivats al Gabinet Psicopedagògic Municipal, als Servicis Socials i a la Fiscalia de Menors.

FUNCIONS DELS SERVICIS MUNICIPALS ÀREA D’EDUCACIÓ: Participar en el disseny del programa d'actuació de l'alumnat absentista Informar els centres educatius sobre la situació dels casos derivats i de les actuacions portades a terme. Informar el Consell Escolar Municipal del Programa de la situació, actuacions, reunions, seguiment, etc… que sobre absentisme es porten a terme. Arreplegar i articular les necessitats i suggeriments que es plantegen, respecte a l’absentisme escolar.

FUNCIONS DELS SERVICIS MUNICIPALS SERVICIS SOCIALS: Analitzar i valorar els casos d’absentisme: situació personal del menor, de les circumstàncies sociofamiliars i de l’entorn immediat. Realitzar el diagnòstic social: determinar si hi ha cap problemàtica sociofamiliar que determine una situació de risc per al menor. Determinar les estratègies de caràcter social d’actuació a mitjà i llarg termini. Mantindre la coordinació i realitzar un seguiment amb els diferents servicis municipals intervinents. Elaborar informes tècnics que s’adjuntaran als expedients que es traslladen a la Fiscalia de Menors.

FUNCIONS DELS SERVICIS MUNICIPALS POLICIA LOCAL: Intervindre en el cas de detectar alumnat fora del recinte escolar en dies i hores d'activitat docent. Entregar les notificacions de l'Àrea d'Educació a les famílies de l'alumnat absentista. Elaborar, si procedix, informes relacionats amb la intervenció amb les famílies, a petició de la Comissió Municipal d’Absentisme Escolar. Col·laborar en els plans d'intervenció concrets amb les famílies, en el cas que es requerisca.

FUNCIONS DELS SERVICIS MUNICIPALS GABINET PSICOLÒGIC MUNICIPAL/ DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ DELS CENTRES DE SECUNDÀRIA: Detectar circunstàncies personals, escolars i familiars que dificulten l’adaptació de l’alumne en tots els àmbits. Informar el/la cap d’estudis de les actuacions i noves propostes d’intervenció, si procedixen. Mantindre la coordinació i realitzar un seguiment amb els diferents servicis municipals intervinents. Elaborar informes tècnics que s’adjuntaran als expedients que es traslladen a la Fiscalia de Menors.

INSPECCIÓ EDUCATIVA Participar en la Comissió Municipal d’Absentisme Escolar Col·laborar amb els agents intervinents en les actuacions que es realitzen.

FISCALIA DE MENORS S’elevaran a la Fiscalia de Menors per a la seua resolució tots els expedients d’alumnes absentistes que no s’hagen pogut resoldre amb èxit.

ITINERARI ORDINARI

ITINERARI ABREUJAT Quan? Si el menor ha tingut o té germans absentistes Si el menor té 15 anys Si el menor té antecedents d’absentisme

HEM ACONSEGUIT: Establir uns criteris comuns en els 15 municipis adherits, pel que fa a la planificació, execució i seguiment de les actuacions en matèria d'Absentisme. Elaborar un Protocol comarcal com a document marc que permeta la coordinació efectiva entre la Fiscalia de Menors i les Comissions Municipals d'Absentisme. Adaptar el protocol comarcal a la realitat de cada municipi, d'acord amb els recursos, les característiques i les necessitats concretes. Donar un reconeixement institucional als protocols d'intervenció en matèria d'absentisme de cada entitat local.

FINALITAT Combatre l’absentisme escolar en els distints Consecució d’una major implicació de tots els agents intervinents: centres educatius, inspecció, famílies, serveis municipals, … Consecució d’una major eficàcia en la tramitació dels expedients d‘absentisme. Agilització en la resolució dels expedients per part de la Fiscalia de Menors Combatre l’absentisme escolar en els distints nivells educatius per garantir el dret a l’Educació

Gràcies per la vostra atenció Tina Rabanal (Ajuntament Sedaví) 963185040; trabanal@sedavi.es Mila García (Ajuntament de Catarroja) 9612613 01; mgarcia@catarroja.es