Recursos per a la Didàctica de la Química

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La qualitat, garantia de millora.
Advertisements

POLIMÈDIA I ALTRES RECURSOS PER A L’ELABORACIÓ DE MATERIALS EN LÍNIA
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
PREZI Primers passos Davinia Alfonsin 4rt C Info. Tecnològica
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Presentació de la base de dades
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Recordem què vol dir ser adolescent
Creació d’un mapa personalitzat
V Dia d’ATENEA 18 de Juny de 2013.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Experimentam amb la ciència
PROFESSIONALS EDUCATS PER UN DESENVOLUPAMENT HUMÀ I SOSTENIBLE
Éssers vius i éssers inerts
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Presentació 9: De la Introducció a la Generalització
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
DINÀMICA GENERAL DE LA POBLACIÓ
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Enginyeria del software II
Tesis Doctorals en Xarxa
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Objectiu Educatiu Trienni
Presentació BATXILLERAT
MP06 ANÀLISI ESTÈTICA CFGM ESTÈTICA I BELLESA
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
SCIENCE OF SYNTHESIS.
Projecte final de carrera Què és?
TECNOLOGIA.
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
Aprenentatge de matemàtiques a partir de la creació de videojocs.
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Introducció Al posicionament Web.
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Departamento de Pedagogia Aplicada
EXPERIÈNCIES EN UNA ASSIGNATURA OPTATIVA NO CONVENCIONAL: INTRODUCCIÓ ALS NOUS MATERIALS A L’ARQUITECTURA I Congrés UPC Sostenible i 13 de Juliol.
EUROFRAGANCE CAPTUREM SENSACIONS.
Organització i creixement
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
En aquest tema veurem els apartats següents:
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Màster d’Aplicacions Multimèdia
Grup de Treball en el Portafoli de l’Estudiant
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Presentació assignatura
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TEXT I ORGANIGRAMA Variables bàsiques
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Recursos per a la Didàctica de la Química

Recursos per a la Didàctica de la Química Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet? Què volem fer? Dades de contacte

Recursos per a la Didàctica de la Química Introducció A partir d’una iniciativa de l’ICE de la UPC Prenent com a base l’existència d’altres grups d’interès… Es proposa la creació de grups de treball en diversos àmbits de la innovació docent i de l’EEES El 27 de juny de 2007 es realitza la presentació per primer cop del grup (moment zero) Durant el juliol-setembre es pensa fer difusió per tal d’ampliar el grup El grup es pot constituir entre setembre-octubre de 2007

Recursos per a la Didàctica de la Química Qui som? D’on venim? En aquest moment el grup està integrat per professorat de la UPC corresponent a: 2 escoles: EPSEM i EUETIB 3 departaments: EQ, EMRN, CMEM S’espera ampliar: amb altres centres de la UPC amb IES amb altres universitats

Recursos per a la Didàctica de la Química Cap a on anem? L’objectiu del grup és el d’aglutinar esforços de tot el professorat de química i enginyeria química de la UPC (d’entrada) que està interessat en disposar de materials didàctics atractius i entenedors per a l’ensenyament/aprenentatge de la química. Així mateix detectar les diferents assignatures de química en les que s’estan aplicant noves metodologies.

Recursos per a la Didàctica de la Química Cap a on anem? Aquesta disciplina es troba en moltes de les titulacions de la UPC i en aquests moments ja hi ha molts materials preparats en format interactiu, presentacions Flash, professorat que utilitza l’aprenentatge cooperatiu... La idea seria poder formar un grup entre totes les persones interessades en aquest tipus de materials i metodologies, pensant en dos tipus d’estudiants: Estudiants de la pròpia UPC Estudiants de secundària (En aquest segon cas es tractaria de trobar fórmules atractives que permetin la difusió de la química en aquest sector )

Recursos per a la Didàctica de la Química Què hem fet? Estudiants de la UPC: Organització de les assignatures d’Experimentació (EUETIB) Utilització de l’aprenentatge cooperatiu (EPSEM, .....) Elaboració de materials didàctics en format multimèdia, utilitzant el software MEDIADOC (EPSEM) Elaboració de materials en Flash (ETSEIAT, EPSVG, EPSEM, ...) (materials elaborats a les Factories) Estudiants de secundària: Exposició: “On és la química?” (EPSEM) Taller: “Què és l’enginyeria química?” (EPSEM) Edició d’una Taula periòdica dels elements en format visual, amb les fotografies de l’estat real de cada element químic (EPSEM) Organització d’actes en la Setmana de la Ciència: L’alquímia i la cuina (EPSEM)

Recursos per a la Didàctica de la Química MEDIADOC (EPSEM) Projecte: Aplicacions Multimèdia a assignatures tècniques (Convocatòria d’Innovació docent de la UPC – 2002) Projecte: MEDIADOC:desenvolupament i aplicacions multimèdia d’assignatures tècniques en el marc de Bologna (Convocatòria per a projectes de millora de la docència de la UPC 2003/2004) MEDIADOC: Permet introduir el text en format WORD (copiar i enganxar) o com un arxiu complet (*.txt), introduir imatges en format *.jpg i crear els links necessaris a altres gràfics o pàgines d’internet. Una vegada elaborat el material es genera la presentació FLASH. OBJECTIU: Creació de material multimèdia de forma àgil i senzilla, només amb coneixements dels processadors de textos habituals. Entorn agradable per a l’estudi i útil per l’autoaprenentatge segons l’EEES.

Recursos per a la Didàctica de la Química Exemples MEDIADOC (EPSEM) Química Industrial (ETI en QI) Fonaments Químics de l’Enginyeria (ETM)

Recursos per a la Didàctica de la Química Esquema cronològic d’algunes de les innovacions més significatives que s’han anat introduint a l’Experimentació en Enginyeria Química de l’EUETIB

Identificació del grup responsable de la seguretat i el medi ambient. Recursos per a la Didàctica de la Química Exemples EUETIB Identificació del grup responsable de la seguretat i el medi ambient. Darrere aquesta simple etiqueta hi ha un rol i un profund canvi conceptual.

Recursos per a la Didàctica de la Química Exemples EUETIB La plantilla per identificar un experiment en marxa substitueix les habituals notes improvisades. El canvi formal comporta un canvi conceptual.

Recursos per a la Didàctica de la Química Difusió de la química (estudiants de Secundària) Exposició: On és la química? (http://epsem.upc.edu/expoquimica) Permet demostrar com la química ens troba en tot allò que manipulem de forma qüotidiana en la nostra vida diària: Taula Periòdica: Els elements es presenten en la seva forma real. Pòsters que responen a la pregunta: L’aire que respirem, l’aigua que bevem, els medicaments que prenem ... La planta química: fotografies dels aparells d’una indústria química que permeten veure com es transformen les matèries primeres de la natura per tal d’obtenir els productes útils. Taller: Què és l’enginyeria química? Complementa l’exposició, fent participar activament els estudiants. Permet diferenciar les escales: industrial, de planta pilot i de laboratori.

Recursos per a la Didàctica de la Química Difusió de la química (estudiants de Secundària)

Recursos per a la Didàctica de la Química Què volem fer? (A curt termini) En primer lloc, una vegada es disposi del nombre d’interessats, es faria una primera trobada per tal de conèixer el punt de partida. Segons el volum dels resultats es pot plantejar una Jornada de presentació de materials d’aquests tipus i experiències existents fins a la data, en les diferents assignatures de química que apliquen noves eines i metodologies. A partir d’aquí es poden formar diferents grups de treball: Per a l’elaboració de materials, sobretot en els apartats més descriptius de la química, per tal de fer-los més àgils i entenedors. Per a la utilització de noves metodologies. Per a trobar relacions de transversalitat amb altres matèries (estadística, ofimàtica, ...) Per a la difusió de la química (Taula Periòdica digital...)

Recursos per a la Didàctica de la Química Què volem fer? (A llarg termini) 3. Segons l’evolució del grup es tractaria de: Presentar els treballs i resultats en Congressos d’innovació docent en les properes edicions. Crear un fons d’Objectes d’Aprenentatge (OA) generats a la UPC en relació a les matèries de química. Ampliar el grup a altres universitats.

Recursos per a la Didàctica de la Química Contacte Dolors Grau Vilalta UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA Institut de Ciències de l’Educació Grup de Recursos per a la Didàctica de la Química EPSEM Edifici MN1- Despatx 1 Avda. Bases de Manresa, 61-73 08242 Manresa URL: www.ice.upc.edu E-mail: dolors@emrn.upc.edu Telf. 93 8777231 Fax: 93 8777202

Recursos per a la Didàctica de la Química