Sabadell, 27 de setembre de 2005

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

PRÀCTICA ESPORTIVA EN EDAT ESCOLAR A VILANOVA I LA GELTRÚ
ASSOCIACIÓ DEMANOENMANO
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
Salut mental i prevenció
Podeu posar una foto del vostre centre
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
APRENENTATGE MULTINIVELL
Famílies Solidàries Trobada de Llars Don Bosco
EL NEN/A AMB TDAH “ORIENTACIONS PER A LES FAMÍLIES”
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
@sebastiani64.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
JOCS I ESPORTS ALTERNATIUS
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
Jornada Cloenda Esports
1- Quan els esportistes estiguin fent bé les coses, dóna´ls molts
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
2013.
Grups interactius a L’Esquitx
TEMPORADA
TEMPORADA
AMPA PURIFICACIÓ SALAS
Casal i estades de Nadal Torrefarrera 2016
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Nou model d’esport escolar
“El perfil de mestre i professor”
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Coneixements i idees previs
EL FILL ÚNIC i la RELACIÓ ENTRE GERMANS
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Interacció escola - entorn.
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
Continuació: el temps II
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
L’HANDBOL A L’ESCOLA.
CONSISTORI INFANTIL.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Convivència i Mediació Escolar
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
WebQuest “ L’esport, ha de ser violent? ”.
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
Transport Porta a Porta
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Índex 1. Què és el “Semàfor dels Valors”?
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Sabadell, 27 de setembre de 2005 Els valors en l’esport Sabadell, 27 de setembre de 2005 Jaume Cruz Feliu Grup d’Estudis de Psicologia de l’Esport (GEPE) Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Filosofia de l’esport en edat escolar La piràmide esportiva Continguts Es educatiu l’esport? Filosofia de l’esport en edat escolar La piràmide esportiva Funcions d’entrenadors, pares, àrbitres i directius en la iniciació esportiva

Educació Esportiva i assessorament psicològic a pares: la Campanya Compta fins a tres! Treball amb entitats esportives d’un municipi: L’esport educa: fem-ho bé Alguns resultats d’observacions en les pistes i conclusions Suggeriments per treballar en el futur

¿L’educació física i l’esport contribueixen a la formació del caràcter dels joves? ¿L’esportivitat s’està perdent en l’esport amb els joves degut a l’èmfasi excessiu que es posa en el resultat?

Objectius de l’Esport en Edat Escolar Físics: Millorar la forma i condició física dels nens, mitjançant l'exercici físic i la pràctica esportiva. Esportius: Aprendre, millorar i perfeccionar les aptituds tècniques i les destreses tàctiques pròpies de cada esport. Psicològics: Aprendre a cooperar i competir amb esportivitat, a respectar als demés i les seves opinions, aprendre a respectar les regles. Socials: Propiciar trobar-se amb els amics i fer noves amistats en l'entorn esportiu. Divertir-se i Passar-ho bé

FILOSOFIA DE L’ESPORT EN EDAT ESCOLAR: "Quan els jugadors surten a la pista, l'última cosa que els dic és que vull que tornin al final del partit amb la cara ben alta, i només hi ha una forma de fer-ho, esforçant-se al màxim en la tasca que cadascú ha de fer. A qui s'esforça al màxim no se li pot demanar més". "Quan ho intenteu fer el millor possible sempre sou guanyadors, encara que, de vegades, l'altre equip farà més punts .“ John Wooden: entrenador de basquet de UCLA.

Els participants en l’esport en edat escolar... Esportista Pares Entrenador Àrbitres Organitzadors

Coneixement del propi rol Objectius de l’assessorament psicològic a pares, esportistes i entrenadors: Coneixement del propi rol Establir una bona comunicació entre els tres elements Orientació educativa de la pràctica esportiva

La figura de l’entrenador en l’esport en edat escolar Actuació de l’entrenador Estil positiu de comunicació Valorar les bones actuacions Animar o donar instruccions tècniques davant l’error Rendiment dels jugadors Orientació motivacional dels jugadors Actituds dels jugadors envers el joc i l’esportivitat

FUNCIONS DELS PARES EN LA INICIACIÓ ESPORTIVA Informant-los sobre les diferents possibilitats de practicar esport o activitat física Animant-los a fer esport, sense pressionar-los perquè en realitzin un de determinat Actuant com a models que portem una vida activa, practicant algun tipus d'activitat esportiva FUNCIONS DELS PARES EN LA INICIACIÓ ESPORTIVA Afavorir la participació dels fills i filles en la pràctica esportiva Vetllar per una pràctica esportiva de qualitat Mostrar un grau d’interès i d’implicació adequat a les activitats esportives Promoure l’esportivitat, actuant com un model d’autocontrol Col·laborar en les tasques logístiques de l’escola o club Tothom pot apuntar-se al programa, independentment de les seves habilitats o talent esportiu. Tothom té l'oportunitat de participar i jugar. L'aprenentatge de la tècnica i la diversió s'emfasitzen més que els resultats. Les competicions i el material s'adapten a l'edat dels nens. Es valora l'esportivitat i el fair play.

Objectius de l’entrenador: Relacions pares – entrenadors (la Sessió informativa al començament de temporada) Objectius de l’entrenador: Tenir informats els pares Orientar-los sobre la millor manera d’ajudar l’equip Responsabilitats de l’entrenador Actitud receptiva Programació de reunions i horaris de consulta amb els pares. Responsabilitats dels pares Col·laborar en les tasques encomanades per l’entrenador o club Fer arribar els suggeriments en el lloc i moments establerts.

Situacions problemàtiques entre pares i fills RELACIONS PARES – FILLS: En general, s’ha de Mostrar un interès i dedicació adequats Situacions problemàtiques entre pares i fills El desinterès La sobreprotecció El fer d’entrenador auxiliar Fer el cridaner Ser molt crític

wwwcomptafinsatres.com

Quan els teus fills i filles estan en joc... compta fins a tres i... Cartells Tríptics Pàgina web Xerrades Video Dossier

Punt de partença:

Comportaments observats  Animar  Donar instruccions  Recriminar Nota: En cas d’aparició d’episodis de violència greus es codificaven i descrivien a part

A qui van dirigits els comportaments dels pares?

En resum... Segons mostren les dades les mares i els pares tenen un comportament globalment correcte en les pistes de joc El comportament més freqüent en relació amb els jugadors és l’ànim Atenció!!! Per donar instruccions estan els tècnics els espectadors (pares i mares animem) S’ha de treballar molt en relació amb la figura de l'àrbitre i la funció d’arbitrar Només se’ls crítica i no es té en compte que l’error també forma part de la seva tasca

Conclusions generals Entrenadors... Han de propiciar que els joves participin en activitats intrínsecament motivants i que es diverteixin en els entrenaments. Han de ser capaços d’identificar als nens i nenes que infravaloren el seu rendiment esportiu, per evitar l’abandonament de la pràctica esportiva.

Conclusions generals Els pares han de mostrar una dedicació adequada, interessant-se per les experiències esportives dels seus fills i filles, acceptant els seus èxits i fracasos i procurant no interferir les funcions de l’entrenador. El psicòleg de l´esport ha de fer un treball de formació i assessorament a entrenadors i pares.

Tots els adults implicats en l’organització de competicions esportives per a nens i nenes han de garantir que aquests tinguin unes interaccions positives amb els entrenadors, pares i companys. Cal que els organitzadors de competicions esportives modifiquin el reglament d’alguns esports.

Conclusió Per a que les competicions esportives arribin a ser un element educatiu per als joves, cal replantejar-se: Les classes d’educació física La manera en que els entrenadors organitzen els entrenaments i dirigeixen els partits La forma com participen els pares i els altres espectadores Els models que ofereix l’esport professional

Idees per treballar en el futur Compromís de les entitats esportives municipals amb un esport educatiu. Formació de tècnics i entrenadors en valors i objectius de l’esport escolar. Campanyes a famílies per promoure l’esportivitat. Formació tècnica i psicològica a àrbitres d’esport en edat escolar. Avaluació de l’efectivitat de les campanyes i de la formació impartida.