EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Tema 2. DIVISIBILITAT.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
APRENENTATGE MULTINIVELL
Elaborado por:.
REUNIÓ INFORMATIVA.
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
3a PART Els nens i nenes de P- 4
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
ESCOLA MARE DE DÉU DEL ROSER - AMÍLCAR
PETITS REPORTERS Títol.
Les fraccions Sisè B curs
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
@sebastiani64.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
FEM LA BOLA PETITA!.
Éssers vius i éssers inerts
Potències de nombres racionals
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
Treballem l’estadística
Projecte interdisciplinari:
Un far a l’entrada anuncia la Setmana UNESCO
Un test per pensar... Materials de
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
ESCOLA CERVANTES (BARCELONA) CLASSE DE P-3 MARIA JOSÉ MATA
Grups interactius a L’Esquitx
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Carta d’un infant als seus pares.
Com podem calcular el percentatge d’un nombre?
DIADA DE LA PAU A SJO.
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Objectiu Educatiu Trienni
ENS TROBEM DE NOU.
LES MATEMÀTIQUES AL MÓN
GIMCANA MATEMÀTICA AL PATI
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
CONCURS.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Tema 5: Nombres naturals i enters
Quina emoció! Què ens voldran dir?
LA VIDA DE LES PERSONES.
les competències bàsiques
El repte d’incloure Recursos i estratègies
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Problemes que es poden resoldre amb equacions
Les taules de multiplicar
Les fraccions Sisè B curs
Interacció escola - entorn.
Projecte de P-3: Som fotògrafs!!
Observa aquesta balança i mira quins canvis hi fem
TEMA 7. COMPRES, VENDES I EXISTÈNCIES
ESTALVIANT VIDA? AMB SO.
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
L’HANDBOL A L’ESCOLA.
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
CABREM TOTS AL GIMNÀS?.
Transcripción de la presentación:

EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Toni Monclús EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL

23 7 8 5 + 12 EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Calcula mentalment aquesta suma: Com l’has fet? Quines estratègies o recursos has utilitzat? Proposa aquest càlcul a una altre persona adulta: Ha fet el mateix que tu? Ha utilitzat estratègies i/o recursos iguals que els teus?

Què necessitem per calcular mentalment? EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Què necessitem per calcular mentalment? Què hem fet per calcular mentalment la suma? Partim d’un recurs: els resultats apresos de memòria. Utilitzem diferents estratègies de càlcul, (descomposició, reagrupament,... ) fent servir tots els coneixements que tenim sobre els nombres.

Podem fer càlcul mental a Educació Infantil? EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Podem fer càlcul mental a Educació Infantil? Els infants d’educació infantil no tenen memoritzades les operacions amb les quals fonamentar els seus raonaments numèrics. La noció de quantitat que tenen encara és molt bàsica i per tant desconeixen la majoria de les relacions numèriques dels nombres que estan aprenent Els nens i les nenes d’Educació Infantil els costa imaginar-se les quantitats en abstracte i sovint necessiten se suport visual i/o material per entendre i realitzar els càlculs . Podem utilitzar material quan fem càlcul mental? I si l’utilitzem, podem parlar de càlcul mental? Què fem si utilitzen els dits?

EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Realitzem càlculs manipulant materials? Decidirem ajudar-nos de material per tal de que realitzin els càlculs numèrics manipulant material? “Cal tenir en compte que comptar quantitats no és conèixer el nombres ni fer cap operació” (Mª A. Canals) Agafar la quantitat d’elements que ens diu l’enunciat, fer l’acció que ens diu, i comptar els elements resultants, tot i ser una activitat que ens ajudarà a comprendre la trans- formació de quantitats, no te res a veure amb el càlcul mental.

EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Realitzem càlculs sense manipular materials Quants alumnes de la nostra aula són capaços d’entendre el que se li demana i de trobar la resposta correcta? Les dificultats de molts poden ser: No coneixen bé les quantitats amb les que treballem (noció amb tot el que implica). Els costa retenir les dades i/o imaginar-se les quantitats No saben que fer amb les dades.

EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Què fem? Cal apropar als infants a un veritable càlcul mental però també que desenvolupin procediments per fer-lo, i sobretot que vagin trobant unes estratègies eficients pel càlcul. Cal que els nenes i les nenes: Treballin el significat dels enunciats. Trobin la manera de cercar respostes. Desenvolupin estratègies de càlcul eficients i les puguin comunicar oralment o a través de la representació escrita. S’imaginin les quantitats. Aprenguin que hi ha recursos per comprovar els resultats. Que automatitzin alguns resultats d’operacions.

Com ho fem? Amb activitats encaminades a: Imaginar-se quantitats. EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Com ho fem? Amb activitats encaminades a: Imaginar-se quantitats. Memoritzar operacions. Treballar la noció de quantitat.

Imaginar-se quantitats EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Imaginar-se quantitats Màquina d’ajuntar i treure. Plantejar situacions numèriques, fer l’acció “teatralització” però aturar-se abans del recompte i plantejar preguntes com - Més o menys quants en té - En pot tenir més de .....? Per què? Comprovació amb material, recta numèrica, ... (la recta numèrica per comprovar, per localitzar una grafia, com a model de grafia, Identificació de quantitats. Operacions amb targes d’imatges

Memoritzar operacions EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Memoritzar operacions Aprofitant la capacitat de memòria dels nens i nenes d’Educació Infantil Comptar d’1 en 1 des de l’1 Comptar d’1 en 1 però no des de l’1 Comptar enrere d’1 en 1 Comptar enrere de 2 en 2 Quin és el nombre +1, -1 // +2, -2 Descomposició dels 5 primers nombres

Treballar la noció de quantitat EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Treballar la noció de quantitat El coneixement del nombre necessita d’estructures logico-matemàtiques fonamentals*: La inclusió jeràrquica. El principi de la conservació. La descomposició dels nombres. *el número en la educación preescolar de C. Kamii. Visor 1984

EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Per tal de construir la noció del nombre i de l’operació els infants han de: Observar aspectes quantitatius de l’entorn proper (el compteig constitueix la base del càlcul). Vivenciar aspectes quantitatius ( dramatitzar situacions per afavorir la visualització de les quantitats). Manipular, experimentar i afavorir accions sobre els objectes. Estimació de quantitats sense tenir materials davant. Verbalitzar les observacions, accions i descobertes quantitatives efectuades. Cal valorar el que aporten els aspectes quantitatius al diàleg i el diàleg als aspectes quantitatius.

Per acabar algunes idees importants: EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL Per acabar algunes idees importants: Cal dissenyar activitats que: portin a imaginar-se les quantitats. potenciïn l’automatització d’algunes operacions i resultats. portin a desenvolupar i evidenciar estratègies de càlcul.