El PEC de Girona: la participació com a eix central

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Consell Municipal de la Discapacitat
Advertisements

Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Programa de Transició Escola Treball
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
La cultura del Treball Educatiu en Xarxa (TX) El rol dels PEE
APRENENT JUNTS.
CONSELL EDUCATIU DE CIUTAT
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
Jornada Cloenda Esports
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
Dispositiu Local d’Inserció
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Participació electrònica a:
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
Interacció escola - entorn.
Projecte d’Itineraris Formatius
Gestió participativa dels projectes de centre
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Àrea d’Atenció a les Persones
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Convivència i Mediació Escolar
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Què és el Projecte Educatiu d’Abrera?
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

El PEC de Girona: la participació com a eix central Consell Escolar Municipal de Girona Jordi Collet Coordinador de l’àrea d’educació i territori (IGOP) Professor de sociologia. Universitat de Vic 21 d’octubre de 2009

Índex: 2. La revisió metodològica 2008 1. Elements històrics 2. La revisió metodològica 2008 3. Participació: què, qui i com? 4. Conclusions

1. Elements històrics

Elements històrics I 1990 – 1997: Declaració de Ciutats Educadores En primer lloc constatar que tot el poble o ciutat, cada ciutadà/na, ... és educador: Moviment de Ciutats Educadores (1990) La ciutat és, doncs, educativa per se: és inqüestionable que la planificació urbana, la cultura, els centres educatius, els esports, les qüestions mediambientals i de salut, les econòmiques i les pressupostàries, les que es refereixen a la mobilitat i la vialitat, a la seguretat, als diferents serveis, les corresponents als mitjans de comunicació, etc., inclouen i generen diverses formes d'educació de la ciutadania. Però constatar això no és suficient. Calia fer un pas més, estructurar un projecte que fes avançar la ciutat cap a una ciutat educadora. La ciutat serà educadora quan reconeixerà, exercirà i desenvoluparà, a més de les funcions tradicionals també una funció educadora, en el sentit que assumeix una intencionalitat i una responsabilitat amb l'objectiu de la formació, la promoció i el desenvolupament de tots els seus habitants, començant pels infants i els joves.

Elements històrics II 1997 – 2004. Fase experimental dels PECs. Supòsits teòrics de “primera generació”. Aproximadament 20 municipis amb PECs. Plantejats “només” com a “plans estratègics temàtics” 2004 – 2008. Fase d’extensió dels PECs. L’element aglutinador és la guia metodològica 2005. Supòsits teòrics de “segona generació”. Aproximadament 30 territoris amb PECs i PEBs El lideratge polític era millorable en quantitat i, sobretot, en qualitat Part de les Oficines Tècniques no responien pertinentment al repte de liderar tècnicament els PEC Existien grans dificultats per fer del PEC un projecte amb una important dimensió participativa, d’empoderament i de dinamització comunitària Hi havia dificultats en els PEC a l’hora de trobar camins de sostenibilitat del projecte més enllà del moment de la diagnosi Hi havia encara pocs elements de transversalitat educativa dins dels ajuntaments. I, en relació amb això, es constatava l‘existència de temes i àmbits polítics i socials “oblidats” pels PECs

Elements històrics III 2008 - endavant. Fase de consolidació dels PECs. Cerca del “canvi cultural” en educació (COM). Supòsits teòrics, metodològics i participatius de “segona generació”. Polítiques educatives tradicionals Polítiques educatives des de la perspectiva PEC Focus d’atenció Individual Context – Comunitari Finalitat Assistencialista / compensatòria Transformadora – educativa Inclusió – cohesió social Posició davant del problema Reactiva – visió Estratègica – visions Forma d’intervenció Sectorial Transversal – global Governance – govern en xarxa Subjecte de les polítiques Monocèntric (escola) Policèntric (escola, família, comunitat, economia, ...)

2. La revisió metodològica 2008

Què és un PEC? PROJECTE EDUCATIU DE CIUTAT CIUTAT EDUCACIÓ PARTICIPACIÓ PROJECTE EDUCATIU DE CIUTAT EDUCACIÓ

Què és un PEC? - Un espai de treball conjunt entre ajuntament, entitats i ciutadania per pensar i decidir què s’ha de fer a la ciutat en temes educatius - Un projecte DE LA ciutat, més enllà de partidismes i particularitats - Un projecte a curt, mitjà i llarg termini que busca canviar coses, persones i mirades (cultura relacional) - Un projecte concret de GIRONA que treballa des de i per a les necessitats, dificultats i oportunitats de la ciutat

Què NO és (o no hauria de ser) un PEC? - El PEC NO és una Carta als Reis - El PEC NO és un projecte només o fonamentalment de l’ajuntament - El PEC NO és un projecte que ho arreglarà tot i ràpidament (projecte – miracle) - El PEC NO és un projecte genèric i abstracte

La filosofia de la revisió metodològica 2008 (IGOP-DIBA): diversitat, canvi cultural i participació a) Diversitat (vs homogeneïtat): PEC alhora projecte comú (referents i acompanyament mutu) i projecte divers, específic, arrelat (somnis i conflictes) b) Canvi cultural: canvis en el COM es planteja, s’organitza, s’estructura i s’avalua l’educació: treball en xarxa o treball integrat. Context social canviant: dinàmiques que generen fragmentació, segmentació i desintegració social, Treball educatiu en xarxa o de treball integrat = educació com un assumpte col·lectiu del qual cal respondre conjuntament tots els agents. Objectiu: fomentar les responsabilitats i les respostes col·lectives, coordinades i coherents al voltant dels diferents àmbits educatius. El PEC és un projecte per aprendre i practicar una nova cultura en educació que ens porta recórrer nous camins en les formes, relacions i processos com s’educa en el territoris. PEC= paraigües de totes les polítiques eductaives de la ciutat. Ex. PEE – 0-18 dins del PEC, adults, TET, etc.

La filosofia de la revisió metodològica: diversitat, canvi cultural i participació c) Participació – dimensió comunitària (empoderament): - Participants/ciutadans vs clients (NGP) - Participació – sostenibilitat temporal i social (de tothom) - Participació: element clau en l’impacte i els resultats del PEC “PEC o serà participatiu i no serà” - Participació: construcció de ciutadania (empoderament), xarxa, relacions socials, alternatives autònomes ...

3. Participació? Què, qui i com?

PEC i Participació: QUÈ? - El PEC és un projecte necessàriament participatiu que repensa educativament els diferents aspectes del poble: - Parteix de la ciutat (social, urbana, cultural, familiar, associativa, ...) que ja existeix i comença a construir a partir d'aquesta realitat concreta. - Parteix de les necessitats quotidianes i reals dels ciutadans i ciutadanes (somnis i conflictes) i busca donar-hi sortides des de l’educació (sentit ampli) - El PEC se sap “limitat” i no genera expectatives de canvi immediat en tots els àmbits - PEC: com a projecte d’Educació i de Participació no pot renunciar al seu component d’utopia, de projecte polític i social compartit

PEC i Participació: QUÈ? Conflictes: normals en la vida social, no són negatius. El que és negatiu és no afrontar-los. Per això el PEC és, a més d’un projecte de somni col·lectiu, un projecte per entomar conflictes, obrir-los a la ciutat, i junts/es avançar cap a la seva solució. PEC: busca transformar els diferents els conflictes en oportunitats. - Desigualtats: el PEC no hauria de perdre de vista la seva voluntat d’ajudar els que tenen més necessitats. PEC: busca construir uns ciutat per a tothom, amb cohesió social i lluitant contra les desigualtats i l’exclusió.

PEC i Participació: QUI “intern”? MECANISMES i ESPAIS DE PARTICIPACIÓ Grup Impulsor Grups de Treball Fòrum d’Educació Local Equip de Seguiment Operatiu Oficina Tècnica Comissió de Direcció Política MECANISMES DE GESTIÓ

PEC i Participació: QUI extern? Ajuntament: alcaldia i totes les regidories (impuls i lideratge educació-alcaldia). Polítics/ques i tècnics/ques Altres projectes de la ciutat: A21L, pla de ciutadania, de gènere, llei de barris, etc. Ciutadania organitzada: entitats, associacions, clubs, ateneus, universitat, sindicats, patronal, escoles-IES, etc. Ciutadania no organitzada: persones, famílies, territoris ... Altres

PEC i Participació: COM? Treball educatiu en xarxa: mitjà i objectiu Els principis del treball educatiu en xarxa (TX): - Coresponsabilitat i compromís compartit (projecte educatiu compartit) - Participació. Concurrència o cooperació / nous i vells agents, estructures i nivells - Relacions de poder - Pluralitat d’agents – unitat de projecte - Interdependència: en educació “tothom és necessari alhora que necessitat” - Confiança i capital social - Proactivitat i estratègia - Proximitat – Territori – comunitat: sostenibilitat

PEC i Participació: COM? Treball educatiu en xarxa: mitjà i objectiu Els estadis del TX (gradació): 1. (re)coneixement dels diferents actors interns i externs del context 2. Obrir els espais propis a l’entorn (extraescolars, escola estiu, ...) 3. Coordinació: trobada dels diferents agents per posar en comú pràctiques i estratègies 4. Cooperació - Participació mútua en les activitats, pràctiques, quotidianitat... 5. Projecte educatiu compartit – coresponsabilitat en objectius / processos / resultats 6. Projecte educatiu compartit: aprenentatge en xarxa

PEC i Participació: COM? Treball educatiu en xarxa: mitjà i objectiu Condicions de possibilitat del TX: - Temps: condicions garantides + flexibilitat pactada Temps: hores per al TX TX que formi part del projecte global - Formació - Espais d’intercanvi Una eina a internet (xarxa, informació, contacte...): moodle, intranet, grup al facebook, ... Fomentar voluntats compartides i relacions de confiança (capital social: relacions de confiança i obligacions mútues) Dilema del TX- participació: voluntarisme vs projecte - canvi cultural

PEC i Participació: COM? Treball educatiu en xarxa: mitjà i objectiu Les preguntes del PEC: Al llarg de tot el procés: diagnosi – implementació – avaluació: Qui ens falta? Àmbits de treball prioritàris (16-18, gent gran, ..) + elements transversals: conflictes, desigualtats, cohesió... Amb qui ens podem aliar? (no tant “fer” coses, sinó fer que “passin” i “canviïn” coses”). Ex. PEC Igualada – esport Activitats PEC vs “educacionalitzar” totes les actuacions de l’ajuntament, entitats i clubs, etc. Noves estructures, espais, etc. vs PEC participatiu – transformador de la realitat social, educativa ...

4. Conclusions

Conclusions PEC I: Principals reptes i oportunitats dels PECs: - Els PECs com a generadors de transversalitat concreta en els ajuntaments - Oferta educativa coherent de 0 a100 anys - La Ciutat mediadora: de la informació al coneixement - La lluita contra les (noves) desigualtats i per la cohesió L’encaix entre el Projecte Educatiu de Ciutat, el PEE, els altres projectes i recursos: escoles, adults, aules ext. universitària,esport, cultura, famílies, lleure ed., ... Construcció de capital social – dimensió col.lectiva: vincles, confiança, empoderament i obligacions mútues Guia PEC 2008 (IGOP-DIBA)

Conclusions PEC – participació II: No podem educar sols/es: aliances i complicitats. En educació tots/es som necessaris i necessitats. Joc de suma positiva. PEC participatiu: amb qui i com “educacionalitzem” tota la ciutat, activitats, entitats, etc? PEC participatiu = Projecte. Volem assolir uns objectius i treballem per aquests. La manera de treballa en xarxa ha de ser una estratègia pro-activa i preventiva Sostenibilitat: aquest projecte és vostre i quan “s’acabi”, hauria de poder seguir la MANERA de treballar educativament (canvi cultura educativa – participativa)

http://igop.uab.cat Moltes gràcies !! jordi.collet@uab.cat