Els sons del català: presentació del projecte i taller de fonètica catalana Clàudia Pons Moll (UB) Maria Cabrera Callís (UB)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Presentació nova organització 4t ESO 12/2/2016
Advertisements

El Realisme. Narcís Oller i Àngel Guimerà
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Presentació de projecte: L’ús d’audioconferències virtuals per treballar les competències comunicatives orals en les assignatures de llengües estrangeres.
Elaboració d’un mapa temàtic
Portada. Portada Presentació: VEIEM I ESCOLTEM ALS EXPERTS Feu clic a sota.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
Síl·laba, diftong i hiat
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
Ens comuniquem per CEIP Salvador Espriu
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
Plataforma per la Llengua- 2006
TEMA 1 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
Reunió de Pares C.P. FERRER I GUARDIA.
Els sons del català i les Guies de pronunciació del català: de la descripció fonètica a l’aplicació d’eines per a l’aprenentatge del català Josefina Carrera.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
OPOSICIONS Pas del cos B a l’A
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
La consciència fonològica a P-3
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Vilafranca del Penedès Curs 2015/16
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PORTAFOLI AULA D’ACOLLIDA
AVALUACIÓ FONETICA I FONOLOGICA
LES CULTURES GREGA I ROMANA
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
La consciència fonològica a P-4
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
LLENGUA CATALANA I LITERATURA 2n bat
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
PLATAFORMA PIMEC COMERÇ VALLÈS
Cada escola / col·legi / institut ha de fer el seu projecte plurilingüe
Tesis Doctorals en Xarxa
Presentació de 1r d’ESO Curs
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Les llengües del món.
Pla de treball unitat 2 intermedi 1 intermedi 2 intermedi 3 objectius
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
EL BATXILLERAT I LES NOVES PROVES D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Què és el SAL?. Vint-i-cinc anys del Servei d'Assessorament Lingüístic del Consell Insular de Menorca.
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
ENFOCAMENT PLURILINGÜE ANGLÈS I FRANCÈS. ENFOCAMENT PLURILINGÜE ANGLÈS I FRANCÈS.
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
SELECTIVITAT 2011.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
CREDA Tarragona- Terres de l’Ebre Curs
CRAI: Unitat de Docència
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
Informe Observatori Barcelona 2016
MATERIAL MULTIMEDIA PARA LA AUTOEVALUACIÓN DE ASIGNATURAS DEL GRADO EN QUÍMICA  Jorge Verdú, Rosa Herráez, Yolanda Moliner, Carmen Molins, María Llobat,
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
WEBQUEST Una tècnica per a l´aprenentage en la xarxa Internet.
Transcripción de la presentación:

Els sons del català: presentació del projecte i taller de fonètica catalana Clàudia Pons Moll (UB) Maria Cabrera Callís (UB)

Sumari Presentació Objectius Continguts Taller de fonètica catalana Exercicis pràctics

Presentació El web Els sons del català (www.ub.edu/sonscatala) és un projecte d’ensenyament de fonètica catalana en línia dirigit originalment per Josefina Carrera, Joan Solà i Clàudia Pons, amb assessorament de fonetistes i fonòlegs d’arreu del domini lingüístic català (UB, UAB, UV, UIB, UdG) i de l’estranger (University of Massachusetts at Amherst, Université de Toulouse-Le Mirail).

Objectius Millorar l’ensenyament de la fonètica catalana en totes aquelles assignatures de l’ensenyament secundari i de l’ensenyament superior que tenen aquesta disciplina per objecte d’estudi o mitjà de treball.

Objectius b) Afavorir que l’alumne pugui aprendre aquesta disciplina de manera autònoma, d’acord amb les noves directrius de l’Espai Europeu d’Educació Superior.

Objectius c) Facilitar l’ensenyament de català com a llengua estrangera.

Objectius d) Proveir recursos als mestres de primària i als logopedes perquè puguin treballar l’articulació d’aquells sons que solen presentar alguna dificultat.

Objectius Com? Incorporant a la xarxa tot un conjunt de recursos visuals per reforçar l’ensenyament de la fonètica dins de la classe i fora de la classe.

Objectius Com? Fent més amables, amenes, transparents i, en la mesura del possible, realistes… les designacions que reben els sons les descripcions que reben els sons els símbols que representen els sons les imatges que es fan servir per reproduir la configuració del tracte vocal en la producció dels sons

Sumari Presentació Objectius Continguts Taller de fonètica catalana Exercicis pràctics

Continguts a) Pàgina de benvinguda

Continguts b) Pàgina inicial

Continguts b) Pàgina inicial Menys sonant Més sonant

Continguts b) Pàgina inicial

Continguts b) Pàgina inicial

Continguts b) Pàgina inicial

Continguts Finestra desplegable Diapo 24

Continguts Finestra desplegable Diapo 24

Continguts Finestra desplegable Diapo 24

Continguts Finestra desplegable Diapo 24

Continguts Finestra desplegable Diapo 24

Continguts

Continguts

Continguts

Continguts

Continguts

Continguts

Sumari Presentació Objectius Continguts Taller de fonètica catalana Exercicis pràctics

Divisió dialectal de la llengua catalana DIALECTES DEL CATALÀ ORIENTAL OCCIDENTAL Rossellonès Nord-occidental Central Ribagorçà Balear Pallarès Lleidatà Mallorquí Tortosí Menorquí Valencià Eivissenc Septentrional Alguerès Meridional Alacantí [Font: Montoya 2002: 8-9]

Les vocals del català. Inventari i caracterització fonètica Les vocals del català central

La reducció vocàlica La reducció vocàlica és el procés pel qual una llengua que distingeix un conjunt de sons vocàlics en certa posició (la posició accentuada, p.e.) redueix aquestes distincions en la posició complementària (la posició àtona, p.e.). Raons de prominència perceptiva i fortalesa estructural. Els elements en posicions estructuralment febles tendeixen a experimentar neutralitzacions.

Sistemes vocàlics tònics, I Sistema de set vocals Central, valencià, nord-occidental, part del balear, alguerès

Sistemes vocàlics tònics, II Sistema de vuit vocals Part del balear (mallorquí, meitat occidental de Menorca, meitat oriental d’Eivissa)

Sistemes vocàlics tònics, i III Sistema de cinc vocals Rossellonès

Principals diferències en la distribució I, E (llatí clàssic) > e (llatí vulgar)

Principals diferències en la distribució Vocals mitjanes en rossellonès

Sistemes vocàlics àtons, I Sistema de tres vocals (català central)

Processos de reducció vocàlica operants sistema tònic sistema àton

Sistemes vocàlics àtons, II Sistema de tres vocals (rossellonès)

Processos de reducció vocàlica operants sistema tònic sistema àton

Sistemes vocàlics àtons, III Sistema de tres vocals (alguerès)

Processos de reducció vocàlica operants sistema tònic sistema àton

Sistemes vocàlics àtons, IV Sistema de cinc vocals (nord-occidental, valencià)

Processos de reducció vocàlica operants sistema tònic sistema àton

Sistemes vocàlics àtons, i V Sistema de quatre vocals (part del balear)

Processos de reducció vocàlica operants sistema tònic sistema àton

Excepcions a la reducció vocàlica Excepcions morfològiques Mots compostos r[e]ntapl[á]ts Mots prefixats [a]ntimilit[á]r Adverbis en -ment pl[a]cidam[é]nt Excepcions contextuals nàus[e]a pàncr[e]es t[e]atre nàus[e]es p[e]ó [e]òlic Excepcions lèxiques Mots cultes class[e], eg[o] Manlleus clàx[o]n, b[o]nsai Noms propis Balm[e]s, Fr[e]nadol Sigles i acrònims RENF[e], UNESC[o] Formes truncades cin[e], porn[o]

Sumari Presentació Objectius Continguts Taller de fonètica catalana Exercicis pràctics

Exercicis Escolta els fragments de veu següents i prova d’adscriure’ls a un dialecte del català. Text 1 Text 2 Text 3 [Font: Corpus Oral Dialectal, dipòsit digital de la UB]