La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LLENGUA CATALANA I LITERATURA 2n bat

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LLENGUA CATALANA I LITERATURA 2n bat"— Transcripción de la presentación:

1 LLENGUA CATALANA I LITERATURA 2n bat
Classe 1

2 L’obra literària com a missatge Els gèneres literaris La lírica
5. La conversa Aspectes generals L’obra literària com a missatge Els gèneres literaris La lírica La narrativa El teatre La didàctica El periodisme L’oratòria La història 4. Altres llenguatges estètics La cançó El cinema La publicitat El còmic UNITAT 1

3 L’examen de les PAU és, aparentment, fàcil, però:
ASPECTES GENERALS L’examen de les PAU és, aparentment, fàcil, però: Mitjana Catalunya 5,99 Mitjana Viaró 6,32 Es tracta d’un examen de competències. No es pot estudiar el dia abans. El català val el 20% de la fase general de les PAU. UNITAT 1

4 CONTINGUTS DE 1r QUE S’ACUMULEN A 2n
Observacions gramaticals. Hi ha una versió ampliada. La flexió del nom i de l’adjectiu. Fotocòpia. Adequació, coherència i cohesió Totes les qüestions de gramàtica vistes el curs passat. UNITAT 1

5 AVALUACIÓ Llibreta d’anelles per arxivar els apunts i les fotocòpies que es reparteixin a classe. En la redacció les errades d’ortografia restaran -0,1 sense límit i les de lèxic, sintaxi i morfologia, -0,2 sense límit. En cada parcial es faran dos controls. Probablement un de més breu, (20/30%) i un altre de més extens (70/80%). La llibreta d’anelles també pot ser recollida i avaluada. UNITAT 1

6 MATERIALS Apunts de classe, lliurament de fotocòpies a classe i documents penjats al web. Drames rurals, de Víctor Català. La referència és al web del Col·legi. Serveix qualsevol edició. La llibreta d’anelles. UNITAT 1

7 Explicació de la matèria del dia, 10/15 minuts.
LA CLASSE Un dictat d’uns 10 minuts. Explicació de la matèria del dia, 10/15 minuts. Treball personal de l’alumne, 20/30 minuts segons durada de la classe. UNITAT 1

8 Fonètica vocàlica i ortografia. Fonètica consonàntica i ortografia
CONTINGUTS 1P1T Llibre de lectura, Drames rurals, de Víctor Català. Sis primeres narracions. Fonètica vocàlica i ortografia. Fonètica consonàntica i ortografia La cohesió, la coherència i adequació. Tipologia textual: exposició, argumentació, descripció, narració, instrucció, predicció, text retòric. UNITAT 1

9 Categories gramaticals. Els determinants, el nom i l’adjectiu
CONTINGUTS 1P1T Gèneres textuals/ àmbits d’ús. Text científic i tècnic, text jurídic i administratiu, text humanístic, text periodístic, text publicitari, text acadèmic, text retòric. Categories gramaticals. Els determinants, el nom i l’adjectiu 300 paraules del vocabulari general. UNITAT 1

10 Síl·laba tònica, síl·laba àtona
VOCALISME. ÍNDEX Set fonemes vocàlics i els vuit sons vocàlics (set vocals+vocal neutra). Classificació Síl·laba tònica, síl·laba àtona Concepte de neutralització o reducció vocàlica Monosíl·labs àtons (preposicions, articles, pronoms febles, conj. que, relatiu que, possessius àtons) Mots amb dues síl·labes tòniques: compostos, adverbis –ment UNITAT 1

11 Mots amb reducció forçosa: Blanes... Diftong, triftong, hiat
VOCALISME. ÍNDEX 7) Vocals àtones que no neutralitzen (hiatus): teatre, ideal, peó... Solució popular Mots amb reducció forçosa: Blanes... Diftong, triftong, hiat La dièresi Elisió, sinalefa Separació sil·làbica: dígrafs (rr, ss, l·l, cc, n, g, tj, tx, tz, sc, ix// ll, ny, gu, qu) UNITAT 1

12 “t” i “m” són fonemes perquè ens permeten diferenciar el significat.
SO/ FONEMA Fonema. Aquella unitat mínima de la llengua que ens permet diferenciar el significat de les paraules: Massa/ tassa “t” i “m” són fonemes perquè ens permeten diferenciar el significat. UNITAT 1

13 Síl·laba tònica, síl·laba àtona
En principi totes les paraules tenen una síl·laba tònica: Casa, patata, llibreta Quan la a, la e i la o esdevenen àtones es produeix la neutralització o reducció vocàlica (confusió de sons diferents). UNITAT 1

14 NEUTRALITZACIÓ O REDUCCIÓ VOCÀLICA
Pont pontet Punt puntet Teula teulada Taula tauleta Jove jovenet UNITAT 1

15 MONOSÍL·LABS ÀTONS Hem dit que totes les paraules tenen una síl·laba tònica, però hi ha alguns monosíl·labs que són àtons: preposicions, articles, pronoms febles, conj. que, relatiu que, possessius àtons UNITAT 1

16 ADVERBIS ACABATS –MENT I MOTS COMPOSTOS
Hem dit que totes les paraules tenen una síl·laba tònica però n’hi ha que en tenen dues: Pobrament (però, entrenament és nom) rentaplats UNITAT 1

17 HIATUS SENSE NEUTRALITZACIÓ
No neutralitza la e dels hiats –ea-, -eo. Reacció. “e” àtona però no es neutralitza. Teatre. No es neutralitza la “e”. Solució popular teiatre, ideia... UNITAT 1

18 REDUCCIÓ FORÇOSA No hi ha cap raó per no neutralitzar: Classe, frase, cable, líder Sitges,Blanes, Londres, Irene, etc UNITAT 1

19 DIFTONG, TRIFTONG, HIAT (OG núm. 2)
Diftongs creixents a) gu/qu més vocal. La u s’ha de pronunciar: pingüí, terraqüi, guant. b) i/u àtones entre vocals: noia, cauen. c) i àtona a principi de paraula seguida de vocal: iode, hiena, iogurt. UNITAT 1

20 Diftongs decreixents (i/u darrere la vocal)
DIFTONG, TRIFTONG, HIAT Diftongs decreixents (i/u darrere la vocal) au cau ai mai eu seu ei rei iu riu ou nou oi noi uu duu ui vuit UNITAT 1

21 van precedits de consonant (que no sigui g/q) són hiats
DIFTONG, TRIFTONG, HIAT Quan els grups: ua, ue, uo, ia, ie, io van precedits de consonant (que no sigui g/q) són hiats Estàtua, paciència, UNITAT 1

22 LA DIÈRESI Indica diftong creixent güe, güi, qüe, qüi. Indica hiat a) països, aïllar, creïble, diürn, gratuït, amoïnar, veïns, veïnat b) judaïtzant, ingenuïtat, helicoïdal c) produïm, produïu, produïres, produïssin UNITAT 1

23 a) Les paraules en què la i o la u duen accent gràfic.
LA DIÈRESI. ESTALVI a) Les paraules en què la i o la u duen accent gràfic. b) Les terminacions llatines -us, -um. c) Els mots compostos amb els prefixos anti-, -auto, co-, contra-, re-, semi-. d) Els mots acabats en els sufixos -isme, -ista: egoisme, panteista. Però duen dièresi perquè no són compostos: proïsme... UNITAT 1

24 infinitiu: agrair, conduir, traduir
LA DIÈRESI. ESTAVI e) L’infinitiu, gerundi, futur i condicional dels verbs acabats en vocal + ir no poden dur dièresi en la terminació. infinitiu: agrair, conduir, traduir gerundi: agraint, conduint, traduint futur: agrairé, conduiré, traduiré condicional: agrairia, conduiria, traduiria UNITAT 1

25 Elisió. Escrivim la vocal però no la pronunciem: Una altra vegada.
ELISIÓ, SINALEFA Elisió. Escrivim la vocal però no la pronunciem: Una altra vegada. Sinalefa. Es forma un diftong amb vocals de paraules diferents: Demà hi aniré (de-ma-ia-ni-ré) UNITAT 1

26 A final de línia no es pot deixar una lletra sola
SEPARACIÓ DE DÍGRAFS Se separen: rr,ss,l·l,cc,nn,tg,tj,tx,tz,sc,ix No se separen: ll, ny, gu, qu Mantenim les unitats que formen els mots: nos-altres A final de línia no es pot deixar una lletra sola UNITAT 1

27 1. Què entenem per neutralització vocàlica? Posa’n un exemple.
EXERCICIS 1. Què entenem per neutralització vocàlica? Posa’n un exemple. UNITAT 1

28 EXERCICIS 2. Per què no neutralitza la vocal en negreta de les paraules següents? Teatral, beatitud, reacció, ideal. UNITAT 1

29 EXERCICIS 3. Com cal pronunciar les vocal en negreta de les paraules següents? Per què? base, classe, Renfe, euro, frase, sèrie, higiene, superfície, túnel, Balmes, Blanes, Sitges, Londres, Irene UNITAT 1

30 EXERCICIS 4. Separeu per síl·labes les paraules següents: creu, cinquanta, criatura, descuiden, escombriaire, creuat, dijous, cuina, igual, iogurt, paraigua, freqüència, xemeneia, geografies, diferències, instal·lacions, notícies, notícies, paraigües, paelles, rabiosament, oriental, italià, Itàlia, peixater UNITAT 1

31 EXERCICIS 4. Separeu per síl·labes les paraules següents: creu, cin-quan-ta, cri-a-tu-ra, des-cui-den, es-com-bri-aire, cre-uat, di-jous, cui-na, i-gual, io-gurt, pa-rai-gua, fre-qüèn-ci-a, xe-me-ne-ia, ge-o-gra-fi-es, di-fe-rèn-ci-es, ins-tal-la-ci-ons, no-tí-ci-es, pa-rai-gües, pa-e-lles, ra-bi-o-sa-ment, o-ri-en-tal, i-ta-li-à, I-tà-li-a, pei-xat-er UNITAT 1

32 EXERCICIS 5. Separeu per síl·labes: preguntar, assabentar, eixamplar, escriure, qüestió desagradable, inoportuna, canviï, prometatge, consideració, seia, següents, situació produït, Suïssa, companyia. UNITAT 1

33 EXERCICIS 6. Separeu per síl·labes: peüc, enlaire, creien gàbia, qualsevol, Raül, reduïa. UNITAT 1

34 EXERCICIS 7. Expliqueu per què hi ha un hiat i no un diftong: raïm, país, obeïa, anterior, trair, agraïment, veïna, glòria. UNITAT 1


Descargar ppt "LLENGUA CATALANA I LITERATURA 2n bat"

Presentaciones similares


Anuncios Google