SISTEMA D’INFORMACIÓ SOCIAL DE SANTA COLOMA DE GRAMENET

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
Advertisements

Interpretació estadística dels indicadors de centre
Pla de Recursos Humans per al mandat
Impuls i gestió de l’Observatori de la Dona
Impuls i gestió de l’Observatori de la Dona
Eines per combatre la pobresa energètica des de l’administració local: el cas de l’Ajuntament de Cornellà Montse Sanllehy i Virgínia Vallvé 22 de setembre.
EVOLUCIÓ DE LA SENSIBILITAT AL PREU DELS TURISTES ESPANYOLS
Taula Local d’Habitatge i pobresa energètica de Santa Coloma de Gramenet Informe d’activitat de la Taula i les seves Comissions de treball Juny 2016-Març.
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
Jornada Cloenda Esports
ACCÉS A L’EDUCACIÓ: TAXES I BEQUES.
Dades de l’inici del curs Dossier de Premsa
INTERVENCIÓ DE L’EAP ALS CENTRES CONCERTATS
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El mercat de treball a la ciutat de Girona
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2015
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Taula local d’infància de Santa Coloma de Gramenet Sessió de constitució Secretaria tècnica 11 de Desembre de 2015.
Informe 2011 sobre la seguretat a Catalunya
Informe social 2013 de Santa Coloma de Gramenet Conclusions i anàlisi de tendències Departament d’Acció Comunitària.
El cànon social 2015 Març de 2015.
Realitzat per l’Associació Progressista de Catalunya
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
Evolució de la complexitat assistencial en atenció sociosanitària d’internament
Informe social 2012 de Santa Coloma de Gramenet Resum executiu
Taula sectorial d’Habitatge Avaluació i línies de treball
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2012
Jornada de portes obertes
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
Jornada Cloenda Esports
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Informe trimestral de conjuntura. Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. 1TRIMESTRE 2014.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
VII CONGRÉS CATALÀ DE SOCIOLOGIA Tarragona, Abril 2017
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Dispositiu Local d’Inserció
XARXA INFÀNCIA ADOLESCÈNCIA I FAMÍLIA
6.- CONTRASTOS I DESIGUALTATS EN EL MÓN ACTUAL.
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
La formació professional, una opció de futur i amb futur
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Taula sectorial de Diversitat funcional Avaluació i línies de treball
Projecte d’Itineraris Formatius
Pla Integral de Salut Mental
Vulneració dels drets socials
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Informe Observatori Barcelona 2016
la cohesió social va per barris
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
La vulneració dels drets socials
PRESSUPOSTS 2014.
L’EXCLUSIÓ RESIDENCIAL EN DADES
Taula sectorial d’Habitatge Avaluació i línies de treball
Àrea d’Atenció a les Persones
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Estudi de la demografia i l’economia a la ciutat de Barcelona (2017)
Evolució del comerç als barris de Barcelona
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
Jornada Cloenda Esports
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
ESTAT ACTUAL DELS SERVEIS SOCIALS BÀSICS A CATALUNYA
Transcripción de la presentación:

SISTEMA D’INFORMACIÓ SOCIAL DE SANTA COLOMA DE GRAMENET INFORME SOCIAL 2016 SISTEMA D’INFORMACIÓ SOCIAL DE SANTA COLOMA DE GRAMENET OFICINA TÈCNICA PLA LOCAL PER LA INCLUSIÓ SOCIAL

1. DADES BÀSIQUES 117.153 habitants REMUNTA LA POBLACIÓ L’ANY 2016 REMUNTA LA POBLACIÓ DE SANTA COLOMA DE GRAMENET 117.153 habitants Font: Elab. Pròpia a partir de Padró Municipal d’Habitants (Ajunt. de SCG) i IDESCAT (Generalitat de C.) S’atura la pèrdua de població estrangera i continua arribant població autòctona. Continuen marxant famílies joves amb infants petits i població espanyola acabada de jubilar. Es dispara l’envelliment de la població (per cada 100 infants hi ha 126,5 persones grans). 19,1% població estrangera (22.407 persones) Índex envelliment: per cada 100 infants hi ha 126,5 persones grans (22.879 persones de 65 o més) Índex sobreenvelliment: 11,2% de les persones grans tenen 85 o més anys (2.557 persones de 85 o més)

2. SERVEIS SOCIALS 11,8 ES CONTINUA INCREMENTANT LA INVERSIÓ L’ANY 2016 ES CONTINUA INCREMENTANT LA INVERSIÓ EN SERVEIS SOCIALS BÀSICS I ESPECIALITZATS 11,8 milions d’euros Font: Elab. Pròpia a partir de RUDEL. Àrea d’Educació, Drets socials, Infància, Joventut i esports. Ajunt. de SCG Davalla la xifra de persones demandants i usuàries dels Serveis socials bàsics, però es manté la gravetat, la complexitat i la tendència a la cronificació d’una part important de les situacions ateses. INVERSIÓ Inversió total 11,8M€: 10M€ en SSB + 1,8M€ en SSE 12,1% del total de la despesa de l’Ajuntament, per sobre de la mitjana (8,3% ) dels municipis metropolitans de dimensions (municipis de més de 100.000 hab.: Badalona, L’Hospitalet, Mataró, Sabadell, SCG, Terrassa) COBERTURA 15,3% de la població ha estat atesa pels Serveis socials bàsics (17.891 persones) 21,9% de les famílies de SCG (9.616 famílies) 11,5% dels infants i adolescents (2.438 menors d’edat)

3. CONDICIONS DE VIDA MATERIALS L’ANY 2016 LA POBRESA AFECTA A UNA PART IMPORTANT DE LA POBLACIÓ Font: Elab. Pròpia a partir d'IDESCAT i base dades RMI. Generalitat de C. L’any 2016, s’estima que un 24% de la població depèn econòmicament de prestacions (contributives o no contributives) de cara a la seva subsistència. L’any 2014, tant el PIB (11.400€/hab.) com la renda familiar bruta (14.700€/hab.) de la ciutat són els més baixos de Catalunya . Les dades que apareixen a l’Informe social 2016 són de 2015. Durant l’elaboració d’aquesta presentació s’han pogut actualitzar a 2016: 23,9% pobl. (28.337 pers.) Dependència econòmica de prestacions = Pensions contributives (Incapac. Permanenet, Jubilació, Viduitat, Orfenesa, A favor de familiars) + + PNC o assistencials (Jubilació, invalidesa) + RMI 10,2% pobl. (12.104 pers.) Dependència econòmica de baixes prestacions = PC contributives (excepte Jubilació) + PNC o assistencials (Jubilació, invalidesa) + RMI 13,7% pobl. (16.231 pers.) PC per Jubilació Any 2014: Mitjana Pensions contributives (Incapac. Permanenet, Jubilació, Viduitat, Orfenesa, A favor de familiars) SCG: 925,€ // Barcelonès: 993,65€ // Catalunya: 915,81€ Mitjana Incapac. Permanent: 975,5€ (771,6€ dones, 1.092,2€ homes) Mitjana Jubilació: 1.049,6€ (627,8€ dones, 1.273,4€ homes) Mitjana Viduitat:653,3€ (667,8€ dones, 409,6€ homes) L’any 2012, un 33,7% de la població en edat de treballar és pobre.

3,7 ES CONTINUA INCREMENTANT LA INVERSIÓ EN PRESTACIONS ECONÒMIQUES L’ANY 2016 ES CONTINUA INCREMENTANT LA INVERSIÓ EN PRESTACIONS ECONÒMIQUES 3,7 milions d’euros Es destinen més diners en ajuts d’urgència social, malgrat que es redueixen les persones demandants i beneficiàries. Augmenta la població menor d’edat beneficiària d’ajuts per a la infància i l’adolescència en risc, i també s’hi esmercen més recursos. Prest. Econòmiques d’urgència social: Es destinen més diners en ajuts d’urgència social (397,970€, 39,286€ més que el 2015),malgrat que es redueix la xifra de persones sol·licitants i beneficiàries d’ ajuts d’urgència social (3.920 pers. Benef., 845 menys que el 2015). Representen el 21,9% de les persones ateses al SSB. Aquesta reducció global té a veure amb la important davallada en la xifra de persones beneficiàries de prestacions econòmiques per pagar subministraments, atesa l’aplicació de la Llei 24/2015 segons la qual les empreses de subministraments bàsics no poden tallar-los a les famílies en risc d’exclusió (que acreditin informe de SSB). La resta de prestacions econòmiques d’urgència social es mantenen en xifres similars o augmenten. Prest. Per a la infància i l’adolescència en risc Es continua augmentant la inversió en ajuts per a la infància i l’adolescència en risc social (2.711.153€, 457.032€ més que el 2015), per l’activació d’altres recursos. 4.985 persones beneficiàries de 0 a 17 anys (631 més que el 2015). Representen 27,9% de la població menor d’edat. Inclouen: Beques d’activitats de lleure (358 benef.), beques d’activitats d’estiu (989 benef.), Ajuts Escola Bressol (370 benef.), Ajuts menjador escolar (3.238 benef.), projecte xela (30 benef.) Prest. Econòmiques per a famílies en risc d’exclusió: Es modera la inversió en ajuts per a famílies en risc d’exclusió (601.964€, 329.571€ menys que el 2015). Des de febrer de 2015 ha baixat el preu dels àpats (de 6,3€/àpat a 4,7€/àpat), cosa que ha permès un estalvi important en la inversió. 4.102 pers. Benef. (3,5€ de la població) Inclouen: Menjador social (637 pers. Benef.), Progr. Aliments solidaris (3.465 pers. Benef.) Es redueixen les persones beneficiàries d’ajuts per a per a famílies en risc i s’ha optimitzat la inversió.

Font: Elab. Pròpia a partir de Programa Hermes. Diputació de B. 4. OCUPACIÓ I TREBALL L’ANY 2016 DAVALLA L’ATUR PERÒ SEGUEIX AUGMENTANT LA VULNERABILITAT 16,6% població activa està aturada La taxa d’atur s’ha reduït però continua essent la 2a més alta del Barcelonès (1a és SAB) Afecta al 16,6% pobl. Activa (en edat i condicions de treballar), 9.623 persones aturades Per primer cop des de l’inici de la crisi, l’atur femení supera el masculí (17,7% dones actives, 4.877 dones // 15,7% homes actius, 4.746 homes) Les majors taxes d’atur afecten la població activa de major edat (55 i més) i el jovent (17,4% de 16 a 24 anys), especialment els nois. 49,9% persones aturades de llarga durada (4.805 persones). Creixent 50,5% persones aturades sense prestació per desocupació (4.864 persones). Creixent 7,1% del jovent aturat tampoc cursa cap formació (705 joves de 16 a 24 anys). S’ha reduït però la taxa està per sobre del Barcelonès (4%). Font: Elab. Pròpia a partir de Programa Hermes. Diputació de B. La meitat de la població aturada ho és de llarga durada i una mica més de la meitat no cobren cap prestació per desocupació.

ES CONTINUA INCREMENTANT LA COBERTURA DEL SERVEL LOCAL D’OCUPACIÓ L’ANY 2016 ES CONTINUA INCREMENTANT LA COBERTURA DEL SERVEL LOCAL D’OCUPACIÓ Font: Elab. Pròpia a partir d'Observatori del Mercat de treball, Grameimpuls S.A. – Empresa municipal de promoció econòmica i ocupació, Ajunt. de SCG Malgrat que es redueix la xifra de persones aturades, hi ha més persones en orientació laboral i itineraris formatius o d’inserció del SLO 5.411 persones ateses pel SLO, 445 més que l’any 2015 Es redueix significativament la xifra d’empreses col·laboradores d’inserció (4.790 empreses, 1.072 menys que el 2015), Però es mantenen les que aporten ofertes de treball o pràctiques (471 empreses, 5 menys que el 2015) Aquesta important reducció de les empreses col·laboradores respon principalment a un canvi en l’eina de gestió, que només permet visualitzar aquelles empreses que es mantenen actives (s’han eliminat totes aquelles que no han col·laborat activament des de 2007). També hi ha altres factors explicatius, ordenats de major a menor pes: Hi ha hagut una reducció generalitzada en la xifra de delegacions de les ETT (ex. ADECO ha passat de 15 o 16 delegacions a 4) Arrel de la crisi, han desaparegut moltes petites empreses En l’antiga base de dades quan una empresa canviava de nom, es mantenia el nom antic i el nou (per tal de perdre l’històric real de l’empresa), cosa que provocava algunes duplicitats. Per altra banda, es manté la xifra d’empreses col·laboradores d’inserció que aporten ofertes de treball o pràctiques.

5. HABITATGE HI HA MENYS DESNONAMENTS PERÒ L’ANY 2016 HI HA MENYS DESNONAMENTS PERÒ CONTINUEN ESSENT UNA DE LES PRINCIPALS PROBLEMÀTIQUES SOCIALS Les dificultats creixents per accedir a l’habitatge, sumades a l’extrema vulnerabilitat econòmica de moltes famílies, mantenen un elevat risc de pèrdua de l’habitatge. Els preus de l’habitatge s’estan incrementant amb rapidesa, especialment els de lloguer (506€/mes) Manca parc d’habitatge lliure de lloguer Aquesta circumstància, sumada a l’extrema vulnerabilitat econòmica de moltes famílies, es trasllada en una elevada (i creixent el 2017) presència de desnonaments (1.204 iniciats i 295 executats) Les demandes judicials de desnonament per hipoteca a SCG (7,1 demandes per hipoteca cada 1.000 habitants dupliquen les del Barcelonès (3,6 demandes hipoteca cada 1.000 hab.) i superen també les catalanes (4,9 demandes hipoteca cada 1.000 hab.). En el cas de les demandes de desnonament en casos de lloguer (3,2 demandes per lloguer cada 1.000 hab.), SCG triplica les mitjanes comarcals (1 demandes per lloguer cada 1.000 hab.) i catalana (1,2 demandes per lloguer cada 1.000 hab.).

ES CONTINUEN INCREMENTANT ELS RECURSOS L’ANY 2016 ES CONTINUEN INCREMENTANT ELS RECURSOS I LA COBERTURA DAVANT EL RISC D’EXCLUSIÓ RESIDENCIAL Sol·licitants HPO: Total persones inscrites com a sol·licitants al Registre d’HPO (acumulades): 1.501 Noves persones sol·licitants l’any 2016: 981 79% de les noves sol·licitants d’HPO es troben en risc d’exclusió residencial (775 persones sol·licitants): ingressos inferiors a 2 vegades l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), si es tracta de persones que viuen soles, o uns ingressos inferiors a 2,5 vegades l’IRSC, si es tracta d'unitats de convivència, o uns ingressos inferiors a 3 vegades l’IRSC, en cas de persones amb discapacitats o amb gran dependència. Parc HP de lloguer: 261 pisos d’HP lloguer (34% de Patrimoni municipal i 66% de Gramepark) 15 pisos en conveni amb Habitat 3, per al lloguer social (lliurat 4. Resta en procés) 41 pisos de lloguer social cedits a la Mesa de valoració (per a emergència residencial) Cobertura: 1.435 famílies amb ajuts econòmics per al lloguer (Generalitat), tramitats per l’OLH 84 famílies amb ajuts econòmics per deutes d’habitatge (Generalitat), tramitats per l’OLH 512 famílies i 1.248 persones beneficiàries de prestacions econòmiques d’urgència social d’habitatge. En detall, s’han atorgat 154 ajuts per a subministraments bàsics, 270 per garantir l’accés o el manteniment en l’habitatge, i 88 per a altres despeses d’habitatge. Hi ha hagut una important davallada en la xifra de persones beneficiàries de prestacions per pagar subministraments, arrel de l’aplicació de la Llei 24/2015 segons la qual les empreses de subministraments bàsics no poden tallar-los a les famílies en risc d’exclusió (que acreditin informe de SSB). 79 sol·licituds a la Mesa de valoració, tramitades per l’OLH 268 expedients de risc de desnonament ateses pel Servei d’intermediació en Deutes d’Habitatge (SIDH) Font: Elab. Pròpia a partir d’OLH (Gramepark – Ajunt. de SCG) i Serveis socials bàsics (Ajunt. de SCG)

6. EDUCACIÓ MILLOREN ELS RESULTATS EDUCATIUS L’ANY 2016 MILLOREN ELS RESULTATS EDUCATIUS PERÒ L’ALUMNAT QUE NO SE’N SURT DESISTEIX Font: Elab. Pròpia a partir de Departament d’Ensenyament. Generalitat de C. El fracàs escolar assoleix un mínim històric, però entre l’alumnat que no aconsegueix graduar-se a 4t’dESO, augmenten els que opten per no repetir. Un cop acabada l’EO hi ha més jovent que continua estudiant o aconsegueix treballar. Resultats educatius: Històricament el fracàs escolar s’havia situat entre el 30-35%. En els cursos 2003-04 a 2011-12 es va reduir fins voltejar el 30%. Des de 2012-13 se situa al voltant del 20%, i el curs 2015-16 ha assolit un mínim històric (19,5% alumnat avaluat a 4t d’ESO). Tanmateix, aquest 2016 hi ha menys alumnat repetidor però més que certifiquen, cosa que vol dir que hi ha més alumnes que se’n surten, però els que no se’n surten desisteixen. Comparativament, el fracàs escolar a Catalunya ha estat del 12,3% de l’alumnat avaluat a 4t d’ESO (5,6% certificació + 6,6% repetició). Entre els més grans, però, hi ha menys abandonament formatiu (46,7% del jovent de 16 a 18 anys) i menys jovent que ni treballa ni estudia (7,1% del jovent de 16 a 24 anys). D’aquestes dades es desprès que un cop acabada l’Educació obligatòria, hi ha més jovent que continua estudiant o que aconsegueix treballar (ha baixat l’atur juvenil, malgrat afectar al 17,4% de la població activa menor de 25). NEE: El curs 2015-16 creixen les NEE (1.025 alumnes, 32 més que el curs anteriors, per l’augment de l’alumnat amb necessitats educatives per incorporació tardana i situacions socials desfavorides (477 alumnes, 22 més) Per altra banda, creixen les necessitats educatives per incorporació tardana i situacions socials desfavorides

Font: Elab. pròpia a partir dels Serveis socials bàsics. Ajunt. De SCG L’ANY 2016 ES CONTINUEN INCREMENTANT ELS RECURSOS PER AL FOMENT I LA MILLORA DE L’ESCOLARITZACIÓ Font: Elab. pròpia a partir dels Serveis socials bàsics. Ajunt. De SCG Es segueixen potenciant les prestacions econòmiques per al foment de l’escolarització i el benestar de l’alumnat. El 48% de l’alumnat d’escoles bressol (0 a 3 anys) ha rebut beca dels SSB (360.688,6€). El 21,7% de l’alumnat d’educació obligatòria (escoles i instituts) ha rebut beca de Menjador escolar (1.976.561,6€). El curs 2015-16 hi ha 14.934 alumnes d’educació obligatòria matriculats en centres educatius del municipi. Aquest mateix curs hi ha 646 places públiques d’Escola bressol (amb un percentatge d’ocupació proper al 100%), i 1.197 persones de 16 o més anys estan matriculades en Centres de formació d’adults. El curs 2016-17 hi ha 13,5 Unitats de suport a l’educació especial, amb les què s’ha atès a 127 alumnes (31 per trastorns de la conducta i 96 per retards o dificultats de tipus cognitiu). El curs 2015-16, hi ha 275 derivacions dels centres educatius als SSB (119 per absentisme i 156 per altres riscos socials). A Ed. Primària i ESO continuen augmentant les derivacions per risc social. Estan baixant les derivacions per absentisme i es mantenen les de risc social, que havien augmentat en els darrers anys. L’any 2016, els SSB segueixen incrementant les prestacions econòmiques per al foment i la millora de l’escolarització: el 48% de l’alumnat de primer cicle d’Ed. Infantil (370 alumnes 0 a 3 anys) s’han beneficiat de beques per a l’escolarització en les escoles bressol (360.688,6€) el 21,7% de l’alumnat d’Educació obligatòria (3.238 alumnes de Escoles de Primària i Instituts de Secundària, 3 a 16 anys) han percebut beques de menjador (1.976.561,6M€).

7. RELACIONS SOCIALS I FAMILIARS L’ANY 2016 AUGMENTEN LES FAMÍLIES D’ESTRUCTURA VULNERABLE Font: Elab. pròpia a partir de Cens de població i registre de famílies monoparentals. IDESCAT i Dep. Benestar Social i Família. Generalitat de C. Elevada i creixent presència de famílies monoparentals i nombroses. A més, un 5% de llars pateixen amuntegament. LLARS VULNERABLES Pel què fa a l’estructura i la composició de les llars colomenques, hi ha un elevat percentatge de famílies monoparentals amb fills a càrrec (3% de les llars, el 2015) i en els darrers anys s’ha doblat la proporció de famílies nombroses (4,6% de les llars). Comparativament, SCG té una proporció superior tant de famílies monoparentals (SCG 3%, Barcelonès 2,2%; CAT 2,1%) com de famílies nombroses (SCG 4,6%, Barcelonès 3,5%, CAT 4%) A més, un 5,2% de les llars estan formades per 6 o més membres (amuntegament).

AUGMENTA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA PERÒ BAIXA LA FAMILIAR L’ANY 2016 AUGMENTA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA PERÒ BAIXA LA FAMILIAR Font: Elab. pròpia a partir de Estadísticas Judiciales Violencia sobre la mujer y Estadísticas Judiciales Violencia doméstica. Consejo General del Poder Judicial. Gobierno de E. Es disparen les denúncies per Violència Masclista, ja molt elevades. Es redueix per primer cop la taxa de denúncies i víctimes de Violència Familiar. VIOLÈNCIA MASCLISTA I VIOLÈNCIA FAMILIAR Al municipi es constata una molt elevades taxes de Violència masclista (7,7 denúncies per cada mil dones adultes, 9,3 delictes per cada mil dones adultesi 7,6 víctimes en processos judicials per cada mil dones adultes, l’any 2016). Tots els índexs estan per sobre de la província (6,1 denúncies, 7,8 delictes, 5,9 víctimes) i de Catalunya (6,2 denúncies, 7,7 delictes, 5,9 víctimes). Aquest darrer any s’ha reduït per primer cop les taxes de denúncies i de víctimes de Violència Familiar o Domèstica (0,3 denúncies i 0,3 víctimes en processos judicials cada mil habitants), que històricament també havia estat per sobre de la província i Catalunya (0,4 denúncies i 0,4 víctimes, en ambdós casos).

ES MILLORA LA COBERTURA D’INFANTS I ADOLESCENTS EN RISC SOCIAL L’ANY 2016 ES MILLORA LA COBERTURA D’INFANTS I ADOLESCENTS EN RISC SOCIAL Font: Elab. pròpia a partir del Servei d’Atenció a les Famílies (Ajunt. De SCG), Oficina de Gestió de Prestacions Socials (Ajunt. De SCG), Justícia Juvenil (Generalitat de C.), i Consejo General del Poder Judicial (Gobierno de E.) Es redueix la xifra de menors beneficiaris d’ajuts d’urgència social però es manté o augmenta el volum d’infants i adolescents beneficiaris o usuaris de la resta de prestacions i recursos. ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA EN RISC Un 11,5% de la població infantil i adolescent ha estat atesa pels Serveis socials bàsics, un 8,7% s’han beneficiat de prestacions econòmiques d’urgència social, i 1,4 de cada mil infants de 3 a 17 anys han acudit a Centres oberts. A més, 18,5 de cada mil menors en risc han estat atesos pels Equips especialitzats d’atenció a la Infància i l’adolescència (EAIA) i 20 de cada mil adolescents per Justícia juvenil. El 83,3% de les víctimes infantils o juvenils de violència familiar s’han beneficiat d’ordres de protecció un cop acabat el procés judicial. Entre 2012 i 2016, ha disminuït la xifra d’infants beneficiaris (directes o indirectes) de prestacions d’urgència social (per l’aplicació de la llei 24/2015 que fa baixar molt la xifra de persones beneficiàries d’ajuts per a subministraments bàsics), però s’ha incrementat la inversió. Per contra, en els darrers anys augmenta o es manté el volum de beneficiaris o usuaris de les resta de prestacions i recursos.

ES MILLORA LA COBERTURA L’ANY 2016 ES MILLORA LA COBERTURA DE LES VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA MASCLISTA I FAMILIAR Font: Elab. pròpia a partir de Estadísticas Judiciales Violencia sobre la mujer y Estadísticas Judiciales Violencia doméstica. Consejo General del Poder Judicial. Gobierno de E. A més, continua augmentant la cobertura en Violència masclista i/o Violència familiar per part del CIRD i els Mossos d’esquadra. Cinc de cada mil dones adultes han estat ateses pel CIRD i/o els Mossos d’esquadra com a víctimes de Violència Masclista. ATENCIÓ A LES VÍCTIMES DE VM L’any 2016, un 11,4% de les dones víctimes de Violència masclista s’han beneficiat d’ordres de protecció un cop acabat el procés judicial. Continua augmentant la xifra de dones víctimes de Violència masclista ateses pel CIRD-SIAD (4,8 dones de cada mil dones adultes; 234 dones, 31 més que el 2015) i pels Mossos d’esquadra (5 de cada mil dones adultes; 242 dones, 36 més que el 2015). ATENCIÓ A LES VÍCTIMES DE VF L’any 2016, un 23% de les víctimes de Violència familiar s’han beneficiat d’ordres de protecció un cop acabat el procés judicial. Creix la xifra de víctimes de Violència familiar ateses pels Mossos d’esquadra (115 persones, 67 dones, 46 homes i 2 de gènere no especificat; 1 de cada mil habitants), especialment infantils, adolescents (26 menors) i adultes (75 persones).

8. SALUT I DEPENDÈNCIA L’ANY 2016 CONTINUEN CREIXENT LA DISCAPACITAT I LA DEPENDÈNCIA I ES DISPARA L’ENVELLIMENT Font: Elab. pròpia a partir da l’Estadística de persones amb discapacitat, Dep. Benestar Social i Família (Generalitat de C.) i Enquesta Cercles de Comparació Intermunicipal de Serveis Socials (Ajunt. De SCG) Continuen creixent les taxes de discapacitat (9,5%) i de població dependent (1,6%), que ja eren comparativament elevades. A més, es dispara l’envelliment (126,5) i està augmentant la gent gran que viu sola (20,3%). Cal destacar les elevades i creixents taxes de discapacitat (9,5% de la població l’any 2016) i de les persones amb reconeixement de discapacitat però sense dret a prestació econòmica (6% població). El volum d’infants amb discapacitat reconeguda s’ha pràcticament doblat entre 2008 i 2016 (2,4% dels infants de 0 a 15 anys). Comparativament, la taxa de discapacitat de SCG supera la del Barcelonès (8,4%) i la de Catalunya (7%). Continua augmentant la xifra de persones beneficiàries de l’aplicació de la Llei de la dependència (1,6% de la població amb PIA vigent, el 2016). En els darrers anys s’ha disparat l’índex d’envelliment (per cada 100 infants hi ha 126,5 persones grans) i està augmentant la proporció de gent gran que viu sola (un 20,3% de la pobl. 65 o més anys i un 36% de 85 o més).

ES REDUEIX GLOBALMENT LA POBLACIÓ ATESA PELS SSAD L’ANY 2016 ES REDUEIX GLOBALMENT LA POBLACIÓ ATESA PELS SSAD PERÒ S’HI INVERTEIX MÉS Font: Elab. pròpia a partir de l’Àrea d’educació, Drets socials, Infància, Joventut i Esports. Ajunt. de SCG. L’any 2016, es revisen en detall cada un dels expedients del Servei d’ajut a domicili (SAD) així com els criteris de derivació i seguiment amb altres organismes. Aquest procediment ha permès augmentar l’eficiència del servei, adequant-lo a les necessitats reals de la població, i ha comportat una reducció de la població beneficiària. SSAD Durant l’any 2016 s’ha fet una revisió en detall de cada un dels expedients de SAD per tal d’adequar el servei a les necessitats reals de la població. També es revisa la relació amb altres agents derivants (ICS), per tal d’assegurar el seguiment dels casos. Es redueix la població atesa pels Serveis socials d’atenció domiciliària (SSAD) en el seu conjunt (3.035 persones ateses el 2016), però s’incrementa lleugerament la inversió en aquests serveis (més de 3M€). D’una banda, minva la població beneficiària del Servei d’ajut a domicili (1.074 persones ateses en total -363 menys que el 2015- i un 3,9% de la població de 65 o més anys) i es manté la que què percep Teleassistència (2.803 persones ateses en total – 13 menys que el 2015- i un 12% de la població de 65 o més anys). En especial, baixa el SAD de 65 a 84 anys. La població beneficiària de la resta dels Serveis Socials d’Atenció Domiciliària (teleassistència, transport adaptat, etc.) no ha sofert modificacions destacables.

Dep. de Salut. Generalitat de C. L’ANY 2016 ES MANTÉ UNA COBERTURA MOLT ELEVADA EN SALUT MENTAL Font: Elab. pròpia a partir de l’Observatori del Sistema de Salut de Catalunya. Dep. de Salut. Generalitat de C. La cobertura en salut mental es manté comparativament elevada, en especial pel què fa a la població infantil i adolescent. Salut Mental La cobertura en salut mental i addiccions continua essent molt elevada, especialment en infants i adolescents. Aquesta circumstància, està relacionada (si més no en part) amb el baix poder adquisitiu de la població, que la fa usar amb major intensitat els serveis públics. L’any 2016, un 8,2% de la població de 0 a 17 anys ha estat atesa pel Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ) i un 2,6% de la població adulta pel Centre de Salut Mental d’Adults Santa Coloma “Martí i Julià” (CSMA), mentre que el 10% dels infants de 0 a 4 anys han estat atesos pel Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDAP-ASPANIDE).

9. CIUTADANIA L’ANY 2016 S’ATURA LA IMPORTANT PÈRDUA DE POBLACIÓ ESTRANGERA DELS DARRERS ANYS Font: Elab. pròpia a partir del Padró Municipal d’Habitants (Ajunt. de SCG) i IDESCAT (Generalitat de C.) El 2016 un 19,1% de la població empadronada al municipi té nacionalitat estrangera (22.407 persones de 76 nacionalitats diferents). Des de 2012, ha minvat en 4.789 persones la xifra d’habitants de nacionalitat estrangera empadronats a la ciutat. S’atura la important pèrdua d’habitants estrangers dels darrers anys, però es continua perdent població infantil i joves en edat de treballar (especialment homes). Es mantenen sense grans variacions o augmenten lleugerament les persones a partir dels 35 anys, i en especial de 45 a 54 anys, així com les dones grans. Es continua perdent població infantil i joves en edat de treballar, especialment homes. Es segueixen perdent habitants de la majoria de nacionalitats, a excepció de la població xinesa i Índia, que tornen a augmentar.

i IDESCAT (Generalitat de C.) L’ANY 2016 ES MANTÉ EL VOLUM DE POBLACIÓ ATESA AL CIAPE PERÒ AMB UNA MAJOR DEDICACIÓ I RECURSOS ASSOCIATS Font: Elab. pròpia a partir del Padró Municipal d’Habitants (Ajunt. de SCG) i IDESCAT (Generalitat de C.) La creixent complexitat dels procediments d’estrangeria i l’augment de les tramitacions han conduït a una atenció que requereix de més temps i més gestions associades. Des de 2013 es manté el volum de població atesa pel Centre d’informació i assessorament per a persones estrangeres (CIAPE) però la creixent complexitat dels procediments d’estrangeria i l’augment de les tramitacions han conduït a una atenció que requereix de més temps i més gestions associades. El 2016 el CIAPE ha realitzat: 5.313 atencions presencials (2.823 dones i 2.490 homes), ha tramitat 42 altes al servei de primera acollida 273 informes d’arrelament social (35 menys que el 2015), 271 dels quals amb resolució potencialment favorable 24 informes d’esforç d’integració social (1 més que el 2015) i 366 sol·licituds de reagrupament familiar (49 menys que el 2015), principalment per renovacions.

10. SEGURETAT I CONVIVÈNCIA L’ANY 2016 CREIXEN ELS INDICADORS D’INSEGURETAT I CONFLICTES VEÏNALS PERÒ LA PERCEPCIÓ SUPERA LA REALITAT Font: Elab. pròpia a partir de l’Enquesta de Victimització de l’AMB. IRMB-AMB Continuen creixent tots els indicadors sobre inseguretat i conflictes veïnals. La percepció d’inseguretat en el barri no es correspon amb el percentatge de víctimes reals de fets delictius ni amb la població que s’ha trobat amb conflictes de convivència. L’any 2016 Santa Coloma de Gramenet és el tercer municipi amb major sentiment d’inseguretat en el barri (21,8% de la població en edat de treballar) entre els 7 més poblats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona). Molt relacionat amb la densitat de població, però també amb l’agreujament i a cronificació de les situacions de necessitat en una part de la població, ocupacions, amuntegament, relloguers per màfies, etc. Tanmateix, l’índex de victimització (19,6%) se situa per sota de la mitjana d’aquests municipis i del conjunt de l’AMB, i la proporció de persones que realment han patit conflictes de convivència (14,2%) és de les més baixes dels 7 municipi més poblats de l’AMB.

Font: Elab. pròpia a partir del Servei de Convivència. Ajunt. de SCG L’ANY 2016 ES MANTÉ LA COBERTURA EN CONFLICTES VEÏNALS PER MITJÀ DE LA MEDIACIÓ Font: Elab. pròpia a partir del Servei de Convivència. Ajunt. de SCG Es redueix lleugerament la xifra d’expedients de gestió alternativa de conflictes, però es manté sense grans variacions la taxa que representen sobre el conjunt de la població (4 sol·licituds cada mil habitants). L’any 2016 es redueix lleugerament la xifra d’expedients de sol·licitud alternativa de conflictes gestionats per l’Equip d’intervenció i mediació en el territori del Pla municipal per la convivència, però des de 2014 es manté sense grans variacions la taxa que suposen en relació al conjunt de la població (4 sol·licituds cada mil habitants).

Moltes gràcies per la vostra atenció Les icones emprades en aquest document han estat extretes de www.flaticon.com Moltes gràcies per la vostra atenció Per a més informació... Gemma Jaumandreu / Tere Martín de Villodres Oficina tècnica Pla local per la inclusió social Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet Pl. de la vila, s/n 93 462 40 00 ext. 3016 / 2124 observatoriexclusio@gramenet.cat www.gramenet.cat/sisplalocalinclusio