Montserrat Cervera Vicente Gil Esteban Carrillo Yolanda Rueda

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Les Emergències Mèdiques Vitals a l’Atenció Primària.
Advertisements

CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
PRESSUPOST 2017.
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
“MESURES PENALS ALTERNATIVES EN LA COMUNITAT” Pilar Casaus
Programa de Transició Escola Treball
i el que no es pot avaluar
JUNTA LOCAL DE SEGURETAT DE MATARÓ
1 u n i t a t L’educador infantil.
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
EL MODEL SANITARI: MODEL I SISTEMA
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
PROCÉS D’ALTA PRECOÇ.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Per realitzar la inscripció de forma gratuïta
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
Evolució dels perfils professionals a logística
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
Projecte d’Itineraris Formatius
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
Jornada Cloenda Esports
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
FUNDACIÓ DOMICÍLIA Ii Congrés de Treballadores Familiars de Catalunya
JORNADA DE TREBALL L’ATENCIÓ INTEGRADA SOCIAL I SANITARIA
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
REPERCUSIONS DEL NOU MODEL EN ELS SERVEIS SOCIALS LOCALS
“Benchmarking en Innovació”
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
Per què les aliançes estratègiques entre institucions sanitàries
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Global Cook Service.
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
Xarxa de Custòdia del Territori
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Anàlisi crítica de la transversalitat
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
L’ atenció domiciliaria dels equips d’atenció primària catalans
Gestió participativa dels projectes de centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Pla Integral de Salut Mental
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Dona Kolors, Innovació social en costura
II JORNADA de SALUT MENTAL
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Montserrat Cervera Vicente Gil Esteban Carrillo Yolanda Rueda Claus per a la construcció de l’espai sociosanitari a Espanya Montserrat Cervera Vicente Gil Esteban Carrillo Yolanda Rueda Barcelona, 3 de març de 2010

L’expertesa d’Antares Consulting Més de 150 projectes a l’any en l’àmbit de la salut, les ciències de la vida i els serveis socials i sociosanitaris i un equip de més de 90 persones a Barcelona, Madrid, París, Lisboa i Lausanne L’informe que es presenta és el fruit de judicis de valor experts realitzats pels nostres equips de salut i serveis socials així com d’una reflexió organitzada a partir de l’experiència i el coneixement acumulats al llarg dels anys i alimentats constantment per la nostra implicació i preocupació per la innovació i el coneixement sectorial.

Esquema de l’informe L’informe consta de les següents parts: Clarificar el concepte de l’espai sociosanitari Canvi en el perfil de la demanda Revisió d’experiències internacionals Polítiques d’intervenció sobre la coordinació sociosanitària a Espanya: barreres Recomanacions

L’espai sociosanitari Allò sociosanitari no són només uns serveis (sanitaris o socials) o uns recursos (sanitaris o socials), sinó el conjunt de clients que precisen d’ambdós administrats de forma sinèrgica. Per tant, l’espai sociosanitari ve definit per les persones que necessiten atenció sociosanitària. Persones amb necessitat simultània d’ambdues àrees Quan aquesta necessitat és significativa quantitativa o qualitativament en ambdós camps, tant en la intensitat de la intervenció com en la durada en el temps Quan les intervencions des d’ambdós sectors són sinèrgiques en el seu defecte

L’espai sociosanitari Font: elaboració pròpia

Perfils de persones amb necessitat d’atenció sociosanitària Principalment: malaltia + dependència Més freqüent en: Persones grans amb pluripatologia i dependència Pacients terminals amb cures pal·liatives Persones amb trastorn mental sever crònic Persones amb gran discapacitat física Persones amb discapacitat intel·lectual severa Persones menors de 65 anys amb malalties cròniques discapacitants Persones amb problemes d’addició a drogues il·legals i alcohol i/o patologia dual (salut mental i addicions) L’informe es centra en les persones grans amb pluripatogia i dependència

Canvi en el perfil de la demanda (1/4) Font: elaboració pròpia

Canvi en el perfil de la demanda (2/4) El canvi a un patró epidemiològic de cronicitat El 70% de la despesa sanitària està relacionada amb les malalties cròniques (Bengoa); la prevalença de la diabetes ha passat del 4% al 6% en 10 anys....però ....Rigidesa del sistema per a adaptar-se als canvis: professionals educats en el model d’atenció a la malaltia aguda. De la malaltia a la pluripatologia Més del 25% de les persones majors de 45 anys tenen més d’una patologia crònica...però ...Dificultat per a que un pacient obtingui un tractament i seguiment del conjunt de les seves malalties i no la suma de tractaments de diverses especialitats De la malaltia a l’associació: pluripatologia i dependència El curs de la malaltia agreuja la dependència i la dependència dificulta la capacitat per a continuar el tractament de la malaltia...però ...Dificultat integració de la intervenció dels equips sanitaris i socials

Canvi en el perfil de la demanda (3/4) El canvi demogràfic incrementa la prevalença de la dependència El fenomen de la compressió de la morbiditat: el millor control dels factors de risc i els hàbits més saludables de la població contribueixen en disminuir les prevalences de la dependència. El poc desenvolupament dels serveis per a l’atenció dels pacients crònics, grans i pluripatològics Anys 80: a Catalunya es desenvolupa el programa “Vida als anys” Ara: grans diferències entre CCAA en la dotació de recursos intermedis entre hospitals d’aguts i residències socials El reconeixement de nous drets per la l’atenció a la dependència: augmenten els costos El factor principal de l’augment dels costos dels serveis no és l’augment de la necessitat, sinó l’augment de l’ús i del cost dels serveis. L’aplicació de la LAPAD al 2009: ¡¡4.400M€! ! (Júlia Montserrat) Altres estudis xifren la despesa al 2015 entre 17.000 i 22.000M€

Canvi en el perfil de la demanda (4/4) El cuidador informal Canvien les estructures familiars...tot i que... La prestació econòmica per cures familiars en la llar a gener del 2010 representa el 49,97% de totes les prestacions concedides El perfils dels utilitzadors de serveis Canvis socials, morals, domèstics, legals: diversitat i capacitat d’elecció Pensem en les persones o en els recursos? Empowering i qualitat de vida Font: elaboració pròpia

Experiències internacionals d’èxit Models de cura de malalties cròniques Chronic care model Expanded chronic care model Model de cures innovadores per a les malalties cròniques Model de cures en continuïtat Models operatius d’atenció a pacients crònics i persones amb dependència Model Kaiser permanent Models coordinació sociosanitària PRISMA SIPA

Barreres de construcció de l’espai sociosanitari a Espanya Culturas profesionales Font: elaboració pròpia

Barreres de construcció de l’espai sociosanitari a Espanya Absència d’un model de prestació de serveis de qualitat vers les necessitats de les persones Qualitat percebuda per les persones: oferta adequada, resposta individualitzada, dinàmica, continua i integral, i informació suficient per a facilitar l’elecció.... per tant... Principis específics: dispositius i mitjans d’informació accessibles, porta d’entrada única, pla individual d’atenció, cartera de serveis, referent professional, prestació de serveis amb qualitat A dia d’avui: gairebé 17 models diferents a Espanya Escassa orientació a l’usuari Rigidesa a la xarxa de serveis Limitacions a la cartera de serveis Rigidesa a les xarxes de provisió de recursos

Barreres de construcció de l’espai sociosanitari a Espanya Desenvolupament limitat de les eines de gestió de la demanda Escassa orientació a l’usuari Dificultats per al treball interdisciplinar Gestió tradicional del pacient crònic Sistemes d’informació de nova generació Absència d’un model d’integració de cures en el territori Dificultat per a orientar els fluxos de finançament Necessària participació majoritària del sistema sanitari Separació de les xarxes sanitària i social La excepció: Extremadura i Castilla la Mancha

El finançament sociosanitari com a palanca del canvi Font: elaboració pròpia

Recomanacions Construir òrgans conjunts de definició de polítiques sociosanitàries en la cúpula de les responsabilitats socials i sanitàries Finançar conjuntament l’espai sociosanitari Flexibilitzar el ventall de recursos i serveis Invertir decididament en els sistemes d’informació

Recomanacions “Funció tutela” 1 Construir òrgans conjunts per a elaborar i gestionar les polítiques sociosanitàries¡ Justificació: L’ existència d’una voluntat política de construcció de l’espai sociosanitari només pot consolidar-se mitjançant la creació d’espais polítics d’enteniment mutu i l’elaboració i desplegament de polítiques conjuntes entre les autoritats sanitàries i socials Desenvolupament: Implica un procés d’enteniment mutu i creació de sinèrgies entre les autoritats sanitàries i socials per a: - La formulació conjunta de polítiques sociosanitàries - La definició d’una cartera de serveis i els recursos que els proveiran - La posada en marxa del conjunt d’eines de gestió i de desenvolupament tècnic que sustentaran l’espai sociosanitari. - El finançament de l’espai sociosanitari.

Recomanacions “Funció finançament” 2 Finançar conjuntament l’espai sociosanitari Justificació: Els clients sociosanitaris precisen d’una oferta integrada de serveis. El finançament independent dels serveis socials i sanitaris difícilment aconseguirà que aquests treballin de forma sinèrgica en el mateix usuari. Desenvolupament: Implica: - Una agència de finançament conjunta que pugui contractar serveis flexibles a proveïdors de serveis sanitaris, socials o mixtos, és la millor forma de visualitzar la política sociosanitària. El finançament hauria d’anar adreçat a buscar fórmules a mitjà o llarg termini de compartir el risc amb els proveïdors tals com les fórmules de finançament capitatiu. Un esforç especial del sector sanitari tant pel seu significatiu major marge econòmic com pel fet de que la transferència de pacients als serveis sociosanitaris permeti importants estalvis als punts de major cost de la xarxa sanitària (hospitals).

Recomanacions “Funció provisió de serveis i model assistencial” “Funció generació de recursos, oferta” 3 Flexibilitzar el ventall de recursos i serveis Justificació: Aquestes fórmules de finançament conjunta són inviables si les xarxes continuen essent dues xarxes de recursos rígidament separades sense capacitat de desenvolupar serveis mixtos i rebre el finançament corresponent de manera que sigui possible la incorporació de professionals sanitaris o socials a les estructures de producció dels serveis de cada sector, construint un veritable espai comú tan a prop com sigui possible de l’usuari (equips de valoració i gestió de la derivació en hospitals, gestors de casos etc.). Desenvolupament: Implica: Obrir el finançament sanitari a una major competència entre proveïdors públics i/o privats. Permetre el desenvolupament de serveis sociosanitaris des de proveïdors d’ambdós sectors. Elaborar a mitjà termini fórmules de finançament que permetin compartir el risc entre el finançador i el proveïdor del servei, del tipus dels models de finançament capitatiu.

Recomanacions “Funció generació de recursos, oferta” Invertir decididament en els sistemes d’informació Justificació: Els sistemes d’informació són una eina clau en aportar competitivitat i valor afegit a les organitzacions i els serveis socials i sanitaris han de compartir un sistema d’informació comú amb capacitat de monotoritzar el seguiment del Pla individual d’atenció i d’avaluar i donar suport a la presa de decisió dels protocols assistencials. 4 Desenvolupament: Implica: - Mantenir una política proactiva i decidida d’inversió en sistemes d’informació Treure el màxim partit dels nous camps que s’obren amb les noves tecnologies de la informació i la comunicació Mantenir una actualització constant dels sistemes Innovar i ser creatius en les solucions Invertir d’acord amb el valor de la tecnologia

Antares Consulting Vicente Gil; vgil@antares-consulting.com Yolanda Rueda; yrueda@antares-consulting.com www.antares-consulting.com