PROGRAMA DE SEGURETAT CLÍNICA: Sistema de notificació d’esdeveniments adversos i com l’organització dóna suport als professionals del GRUP SAGESSA I Jornada.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Prevenció de riscos laborals i tractament de residus
Xarxa Productes de la terra
Salut mental i prevenció
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
ISABEL RABASSEDA FERRER Infermeres d’Enllaç SAP Muntanya
III Jornada de transport sanitari
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Ports Nets: Un model de gestió integrada
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
1 1.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Gestió 2016 Hospital Universitari de Bellvitge
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
La gestió per processos
SALUT MENTAL.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Programa Centres Ecoambientals
PROCÉS DE SEGUIMENT DE LES TITULACIONS UNIVERSITÀRIES
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA CURS D’AVALUACIÓ FORMATIVA
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
CUAP Ciutat Vella-Peracamps
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
IV JORNADES DOCTORIALS
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
CLASSIFICACIÓ D'EMERGÈNCIES:
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Evolució des de 2016: revisió i ajust a les lliçons apreses des del 17 d’agost de 2017 Pla Hospitalari de Resposta a Incidents amb Múltiples Afectats (IMA-MAR)
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
la gestió hospitalària a través dels processos
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
Pla Integral de Salut Mental
AFITCME-SAP UGT PROGRAMA ELECTORAL
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
ESTRATÈGIES I OBJECTIUS
Propostes de millora en el GIR
Anàlisi no punitiu d’esdeveniments adversos com a eina de millora .
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Àrea d’Atenció a les Persones
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
El departament de Recursos Humans
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

PROGRAMA DE SEGURETAT CLÍNICA: Sistema de notificació d’esdeveniments adversos i com l’organització dóna suport als professionals del GRUP SAGESSA I Jornada de la XHUP “Prenent la iniciativa”: Seguretat dels pacients i Aliances Estratègiques Lluís Colomés Figuera

- Seguretat Clínica TERCERA ETAPA: pla de millora 2001 Millor ús dels models/sistemes de qualitat - ISO - Joint Commission - EFQM Generació d’iniciatives que ens ajudin a millorar - Bioètica - Seguretat Clínica OBJECTIU ESTRATÈGIC 2005 Desenvolupar el programa: - Comissió promotora de seguretat clínica del Grup SAGESSA - Objectius per a tots els centres (comuns + opcionals)

SEGURETAT CLÍNICA POLÍTICA DE SEGURETAT CLÍNICA DEL GRUP SAGESSA CULTURA: Promoció i implantació d’una cultura de seguretat en tots els àmbits de l’organització. INFRAESTRUCTURA: Organitzar una estructura per poder portar a terme la política de seguretat clínica, (comissions, suport, etc.). PRÀCTIQUES CLÍNIQUES: Traslladar tots els propòsits i objectius a la pràctica clínica. TECNOLOGIA: Dotar al programa de la tecnologia informàtica suficient per portar a terme el programa.

PROGRAMA DE SEGURETAT CLÍNICA AL GRUP SAGESSA Comissió Assessora del Grup Sagessa Comissions en cada centre: - Grup d’anàlisi Notificació de la Bústia d’Incidències (GANBI) Fixació de tres objectius comuns d’aplicació en tots els centres (aguts, APS, SS , Social i Educatiu) Sistema de notificació confidencial d’esdeveniments / efectes adversos des de Grupinet: - Informació, Avisos de Seguretat, accions de millora, etc Suport als professionals: - Activitats de formació (AMFE, RCA, ...) - USVIC

OBJECTIUS ANUALS DE SEGURETAT CLÍNICA 2005 Control de box de crítics/carro d'aturades Control i custòdia de mòrfics Control temperatura de neveres Prescripció i administració de fàrmacs Mesura del dolor Calibratge d’aparells Identificació de pacients 2006 Millora en esterilització Rentat de mans i ús de la solució hidroalcohòlica Protocol·lització de l'analgèsia Política envasos multidosi 2007

OBJECTIUS ANUALS DE SEGURETAT CLÍNICA 2008 Exploració/Intervenció indicada que es fan al pacient correcte Exploració/Intervenció en la zona anatòmica correcta Circuits i protocols RCP Prevenció de les caigudes 2009 Medicació d’alt risc a cada centre Cirurgia segura (2) Avaluacions objectius <2009 + AM Projecte EFQM de SC a HUSJR Projectes col·laboratius Aliança per a la Seguretat dels Pacients del Dep. Salut

COMISSIÓ DE SEGURETAT CLÍNICA A CADA CENTRE COMISSIÓ DE SEGURETAT CLÍNICA DE CENTRE Director del centre Professionals implicats/motivats pels temes de seguretat clínica Multidisciplinari Funcions: Decisions sobre les accions de SC Informació de les notificacions dels esdeveniments (GANBI) Reunions mensuals - Comitè executiu: . Director del centre . Director de Bioètica del Grup/ Dir Qualitat . Rebre totes les notificacions i actuar ràpidament si és necessari   

SEGURETAT CLÍNICA: NOTIFICACIÓ D’ESDEVENIMENTS ADVERSOS SISTEMA DE NOTIFICACIÓ DELS ESDEVENIMENTS ADVERSOS Compromís no punitiu Eina de millora del centre i del grup Garantir la confidencialitat Accessibilitat de tots els professionals Accions encaminades a la solució dels esdeveniments Desenvolupat des de la direcció de recursos informàtics

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SEGURETAT CLÍNICA

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

SISTEMA DE NOTIFICACIONS

GRUP ANÀLISI NOTIFICACIONS BÚSTIA INCIDÈNCIES (GANBI) Membres de la comissió de SC del centre Formació específica: RCA, AMFE,.. Assignació d’un incident notificat a dues persones: - Puntuació de la notificació - Anàlisi causal - Propostes de millora Discussió en el si de la comissió Avisos de Seguretat DPO

1 2 3 1 Total 10 p. 3 PUNTUACIÓ DE LES NOTIFICACIONS A. Grau d’acompliment B. Claredat i senzillesa de la descripció inicial C. Successió d’esdeveniments i factors que contribueixen a l’incident D. Congruència de l’assignació del grau de gravetat Fets o circumstàncies que poden ser causa de error  Error que no ha arribat al pacient  Error que no ha causat dany al pacient  Error que ha obligat a fer un seguiment al pacient  Error que ha causat un dany temporal, reversible  Error reversible que ha obligat a intervenir o hospitalitzar  Error que ha causat un dany permanent  Error que ha obligat a fer una intervenció per salvar la vida  Error que ha causat o contribuït a la mort del pacient E. Proposta de solucions   2 3 1 Total 10 p.   Con el tiempo la simple lectura de las notificaciones que iban llegando mostraba una gran desigualdad, a pesar de la ayuda del formulario electrónico. Unas notificaciones eran casi perfectas, frente a otras, que presentaban importantes deficiencias. Así pues, decidimos medir, de algún modo, la calidad de cada notificación y para ello establecimos un baremo centrado en cinco apartados, dándoles a cada uno un peso diferente. 3 29

GRUP ANÀLISI NOTIFICACIONS BÚSTIA INCIDÈNCIES (GANBI)

MILLORES A PARTIR DE LES NOTIFICACIONS

AVÍS DE SEGURETAT CLÍNICA

NOTIFICACIONES EVALUADAS: 343 Salud laboral 8 NO PERTINENTES: 39

NOTIFICACIONES PERTINENTES 343

NOMBRE DE NOTIFICACIONS PER CENTRE (en data setembre de 2009)

UNITAT DE SUPORT A LA VÍCTIMA DE D’INCIDENT CRÍTIC (USVIC) Esdeveniment imprevist, en el curs de la pràctica assistencial, que ha produït (o hagués pogut produir) greus conseqüències a una persona El propi professional Un company de feina Un pacient Fort impacte emocional del profesional (estrés) Lesions inusuals i horroroses Mort d’un nen Mort sobtada d’un pacient conegut Danys a un pacient a causa d’un error Mort sobtada d’un company de treball (i més si és en el lloc de treball) Situacions de violència contra els professionals (amenaces, atemptat, segrest, ...)

UNITAT DE SUPORT A LA VÍCTIMA DE D’INCIDENT CRÍTIC (USVIC) Donar suport a professionals afectats per situacions extraordinàries i complexes Facilitar la relació institucional amb pacient i família en cas de incident crític Ajudar en la petició de disculpes, si s’escau No intervenció en cas de mala praxi professional No intervenció en reclamacions laborals Si es detecta alteració greu de la salut psicològica d’un professional afectat per un Incident crític, es posarà en mans de la Unitat de Vigilància de la Salut. Model TASK FORCE Unitat temporal establerta per treballar en una operació o missió concreta.

Components: Activació: UNITAT DE SUPORT A LA VÍCTIMA DE D’INCIDENT CRÍTIC (USVIC) Components: Metge/ssa 1 Infermer/a 2 Reus/Baix Camp Terres de l’Ebre Psicòleg/a 1 Advocat/da 1 Activació: Des de la DIRECCIÓ de CENTRE Trucada telefònica i formulari Via atípica (En coordinació amb la Direcció del Centre)

www.grupsagessa.cat llcolomes@grupsagessa.cat