Fiscalitat del cicle de l’aigua a Catalunya

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
1 El Cànon de l’Aigua febrer Observatori del preu de l’aigua 211 municipis amb dades.
Advertisements

Pla de Recursos Humans per al mandat
NOMS: Bahaa Eldin Tobi Mohamed El Hajji Prof.: Albert Mestre Grup: 4.
Comissió d’estudi sobre l’Economia Col·laborativa
Servei de Contractacions i Subministraments
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
Les marees negres Sofia Vivancos.
Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental
PRESSUPOST 2017.
SECTOR PÚBLIC: ELS BENS PÚBLICS
Jornada Cloenda Esports
i el que no es pot avaluar
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
Diputació de Barcelona
CONVOCATÒRIES ACCD 2011.
Polítiques d’Ordenació Comercial
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
Mapa de capacitat acústica de
PRESSUPOST MUNICIPAL AJUNTAMENT SANT HILARI SACALM REGIDORIA D’HISENDA
GUIA DE NORMATIVA BÀSICA DE TRIBUTACIÓ DE L’ADVOCAT
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Decret d’autonomia dels centres educatius
El cànon social 2015 Març de 2015.
La teva contribució 1.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Per què fer recerca i innovació tecnològica en l’àmbit del
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Liquidació del Pressupost Exercici 2016
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Gestió de la qualitat en el litoral.
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
Jornada Cloenda Esports
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
Eines per una gestió local eficient de l’aigua:
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Decret d’autonomia dels centres educatius
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Llei 5/2003, de 22 d’abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals en les urbanitzacions, els nuclis de població, les edificacions i les instal·lacions.
TEMA 10: ALTRES ENTITATS LOCALS
Necessita Catalunya un nou finançament?
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
. Eficiència energètica mitjançant l’estalvi elèctric per la substitució de bombetes de vapor de sodi de 150W per luminàries de tecnologia LED de 80W a.
Servei d’Assistència en RRHH Aspectes pràctics de la implementació en nòmina del R.D. Llei 8/2010 DOCUMENT INTERN DE TREBALL 3 juny 2010.
NOVETATS NOVA DIRECTIVA DE CONTRACTACIÓ I TRANSPOSICIÓ CATALANA
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
Tesis Doctorals en Xarxa
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Com preparar una unitat per a l’avaluació
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
RESIDUS INDUSTRIALS.
Els Plans Especials Urbanístics de Protecció del Subsòl Presentació de la figura d’ordenació urbanística Joan Solà i Jordi Montaner GEOSERVEI PROJECTES.
Característiques generals de la indústria espanyola
EL MARC CONCEPTUAL DE LA COMPTABILITAT
Obligacions fiscals de l'empresa: declaració censal, IAE i IVA
Continuació: el temps II
Ajuntament de Faura PRESSUPOST 2008 Novembre 2007.
GROSSA DE CAP D’ANY 26 de setembre de 2013.
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
En aquest tema veurem els apartats següents:
expansió internacional
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Fiscalitat del cicle de l’aigua a Catalunya Cànon de l’aigua Maig 2008

FISCALITAT DE L’AIGUA.Fiscalitat de l’aigua a Catalunya Comunitat Autònoma Cànon de l’aigua. Cànon de regulació. Tarifa d’utilització. Cànon d’utilització del domini públic hidràulic. Entitats locals Taxes per a la prestació del servei de subministrament domiciliari d’aigua/clavegueram.

FISCALITAT DE L’AIGUA. Cànon de l’aigua Antecedents: tributs associats al cicle de l’aigua fins al 1999. Reforma de la legislació hidràulica 1999-2005. Unificació d’estructures administratives: creació de l’Agència Catalana de l’Aigua. Simplificació del règim fiscal: creació del cànon de l’aigua i reforma de 2005.

CÀNON DE L’AIGUA. Antecedents Tributs fins al 1999 Captació Distribució Sanejament CIH (1990) Quota/tarifa/preu/taxa CS/Increment tarifa sanejament (ITS) JAC/DPTOP Municipi (gestió directa o indirecta) Junta de Sanejament / DMA Captació-Sanejament Cànon aigua Agència Catalana de l’Aigua / DMA

CÀNON DE L’AIGUA. Reforma de la legislació hidràulica 1999-2005 Incorporar nous principis i objectius ambientals de la UE per a la gestió integrada del cicle de l’aigua (Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació en l’àmbit de política d’aigües). Creació de l’Agència Catalana de l’Aigua. Racionalitzar i simplificar la tributació de la Generalitat de Catalunya sobre l’aigua, amb la finalitat d’adequar-la al cicle integral de l’aigua, donar resposta a demandes socials i adequar-la a allò previst a la Directiva marc. Creació del cànon de l’aigua.

CÀNON DE L’AIGUA. Reforma 1999-2005 Llei 25/1998, de 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d’adaptació a l’euro. Crea l’Agència Catalana de l’Aigua. Llei 6/1999, de 12 de juliol, d’ordenació, gestió i tributació de l’aigua. Crea el cànon de l’aigua. Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de legislació en matèria d’aigües de Catalunya. Llei 21/2005. Darrera reforma del cànon de l’aigua.

CÀNON DE L’AIGUA. Reforma 1999-2005 Creació de l’ACA L’Agència Catalana de l’Aigua és l’administració hidràulica catalana, exerceix a Catalunya totes les competències de la Generalitat en matèria d’aigües i obres hidràuliques. Instruments de l’Agència Catalana de l’Aigua: planificació hidrològica atorgament de concessions gestió del registre d’aigües potestat sancionadora disposar d’un tribut propi

CÀNON DE L’AIGUA. Pressupost de creació Creació del cànon de l’aigua. Article 9 de la Directiva 2000/60/CE: “Els estats membres han de garantir en la seva política tarifària, el principi de recuperació dels costos dels serveis relacionats amb l’aigua, inclosos els ambientals i els del recurs” Per això, com a molt tard l’any 2010, els estats membres garantiran: Un sistema de tarificació de l’aigua que sigui un incentiu per a l’ús sostenible dels recursos hídrics i contribució als objectius mediambientals de la Directiva. Una contribució adequada dels diferents sectors econòmics, desglossats com a mínim en habitatges, indústria i agricultura, a la recuperació de costos dels serveis relacionats amb l’aigua, a la vista de l’anàlisi econòmica efectuada i partint del principi “qui contamina, paga”. Quan s’apliqui, es podran tenir presents els corresponents efectes socials, ambientals i econòmics de la recuperació i les condicions geogràfiques i climàtiques de la regió afectada.

CÀNON DE L’AIGUA Llei 62/2003, de 30 de desembre: “principis generals del règim econòmic i financer” del text refós de la Llei d’Aigües, incorpora la Directiva al dret espanyol: Les Administracions públiques competents tindran en compte el principi de recuperació dels costos dels serveis relacionats amb la gestió de les aigües, que inclouen els costos ambientals i del recurs... L’aplicació del principi de recuperació dels esmentats costos, haurà de realitzar-se de manera que incentivi l’ús eficient de l’aigua i, per tant, contribueixi als objectius mediambientals perseguits. Així mateix, l’aplicació d’aquest principi haurà de fer-se amb una contribució adequada dels diversos usos (abastament, agricultura i indústria, com a mínim), d’acord amb el principi “qui contamina paga”... Per a l’aplicació del principi de recuperació de costos es tindran en compte les conseqüències socials, ambientals i econòmiques,...i

CÀNON DE L’AIGUA. Objectius Els tributs són instruments adients per: Recuperar costos. Incitar els consumidors d’aigua a un comportament ecoeficient dels recursos hídrics: integrar la política econòmica i ambiental per proporcionar incentius per a què els usuaris canviïn la seva conducta. Fomentar usos sostenibles del recurs. Fomentar i afavorir la innovació tecnològica, la millora dels processos industrials, l’activitat econòmica i els canvis estructurals. Dotar d’ingressos a l’organisme que ha d’assumir els costos associats a la política hidràulica, i dotar-lo també, de suficiència financera lligada a l’afectació del tribut.

CÀNON DE L’AIGUA. Aspectes generals Entrada en vigor: 1 d’abril de 2000. És un impost amb finalitat ecològica que grava l’ús i la càrrega contaminant abocada pels diferents usuaris de l’aigua. S’aplica a tot el territori de Catalunya. La gestió del cànon de l’aigua correspon a l’Agència Catalana de l’Aigua. És un impost afectat a: Prevenció en origen de la contaminació. Recuperació i manteniment de cabals ecològics. Aconseguir objectius de planificació hidrològica: despeses d’inversió i explotació de les infraestructures. Altres despeses que genera l’acompliment de les funcions atribuïdes a l’Agència Catalana de l’Aigua.

CÀNON DE L’AIGUA. Elements essencials Fet imposable ús de l’aigua i contaminació que el seu abocament, una vegada utilitzada, pot produir. Usos domèstics: usos particulars inherents o propis de l’activitat humana, no industrial, ni comercial, ni agrícola, ni ramadera. Usos industrials i assimilables: activitats de divisió 05.02 de la secció B i seccions C,D,i E de la CCAE 93. Són assimilables els usos corresponents a la resta d’activitats econòmiques.. Usos agrícoles: activitats incloses en els grups 01.1, 01.3, 01.4 i la divisió 0.2 de la secció A de la CCAE-93. Usos ramaders: activitats incloses en grups 01.2 i 01.5 de la secció A de la CCAE-93.

CÀNON DE L’AIGUA. Elements essencials Exempcions Vinculades a la prestació d’alguns serveis públics per part d’ens públics, com operacions d’investigació i control, extinció d’incendis, alimentació de fonts públiques, neteja de carrers, reg de parcs i jardins públics. Abastament en alta a d’altres serveis públics de distribució d’aigua. Usos agrícoles que no produeixin contaminació de caràcter especial. Nuclis de població de menys de 400 habitants sense subministrament domiciliari ni xarxa de tractament ni evacuació.

CÀNON DE L’AIGUA. Elements essencials Subjectes Actiu ACA pot delegar la gestió Passiu Consumidor final Entitats subministradores obligades tributàries: tenen encomanada la gestió i recaptació del cànon de l’aigua. Responsables solidàries de les quantitats que, per aquest concepte, haguessin hagut d’exigir als seus abonats.

CÀNON DE L’AIGUA. Elements essencials Estructura Cànon de l’aigua (€) = base imposable (m3 consumits) x tipus de gravamen (€/m3) usos domèstics usos industrials usos agrícoles

CÀNON DE L’AIGUA. Elements essencials Estructura. Usos domèstics Cànon de l’aigua (€) = base imposable (m3 consumits) x tipus de gravamen: un sol component Tipus aplicable a consums iguals o inferiors a la dotació bàsica per habitatge (10m3/mes): 0,3724 €/m3 Tipus aplicable al volum d’aigua consumida que excedeixi la dotació bàsica: 0,3944 €/m3 x coeficients: Consum mensual entre 10 i 18 m3 : 2 Consum mensual superior a 18 m3: 5 En cas que el contribuent pugui justificar la convivència de més de 3 persones en un habitatge, gaudirà d’una ampliació del volum d’aigua a un preu bonificat de 3 m3 per persona addicional. També es beneficiarà de 3 m3 mensuals addicionals, qui justifiqui un grau de disminució superior al 75%.

CÀNON DE L’AIGUA. Usos domèstics Càlcul dels límits dels trams TRAMS CÀNON CONSUM PERSONA/DIA DOTACIÓ MENSUAL/PERSONA DOTACIÓ BÀSICA MENSUAL PER A 3 PERSONES FACTURACIÓ TRIMESTRAL Primer 100 litres 100 litres x 30 dies 3.000 litres (3 m3) 9 m3 + 1 m3 10 m3/mes 30 m3 Segon 100 - 200 litres 3.000 – 6.000 litres Entre 10 i 18 m3 Entre 30-54 m3 Tercer 200 litres 200 litres x 30 dies 6.000 litres (6 m3) A partir de 18 m3 A partir de 54 m3

Persones per habitatge CÀNON DE L’AIGUA. Usos domèstics Estructura de trams i tipus aplicables ELS TRAMS: LITRES / PERSONA / DIA PRIMER TRAM fins a 100 litres SEGON TRAM de 100 a 200 litres TERCER TRAM des de 200 litres BASE IMPOSABLE MENSUAL (m3) Persones per habitatge 0-3 fins a 10 m3 de 10 a 18 m3 més de 18 m3 4 fins a 13 de 13 a 24 més de 24 5 fins a 16 de 16 a 30 més de 30 6 fins a 19 de 19 a 36 més de 36 7 fins a 22 de 22 a 42 més de 42 n fins a (3n+1) > (3n+1) a 6n més de 6n TIPUS IMPOSITIU Tipus base (€/m3) 0,3724 0,3944 Coeficient a aplicar (multiplicador) 1 2 Tipus final (€/m3) 0,7888 1,9720

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials, agrícoles i ramaders Cànon de l’aigua (€) = base imposable (m3 consumits) x tipus de gravamen industrial/agrícola/ramader Tipus de gravamen general (ús) + Tipus de gravamen específic (contaminació)

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials Tipus de gravamen general 0,1248 €/ m3 x coeficients cu: coeficient de zona: 0,5 a les conques intercomunitàries (Ebre, Sènia i Xúquer). cui: coeficient d’ús: afecta a diversos usos de l’aigua, amb valors diferents: Agrícoles no exempts i ramaders: 0 Centrals hidroelèctriques: 0,00053 Aqüicultura: 0,0005 Aigua destinada a ser envasada: 1,2 Innivació: 1,2 (Pla director de la neu a Catalunya)

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials Tipus de gravamen general cre: coeficient de reutilització: la reutilització directa d’aigües residuals s’afecta d’un coeficient 0. ct: coeficient de trams de consum: s’aplica a determinats usuaris industrials. Grans consumidors (>50.000 m3/any) fins al 2009. Valors de 0,2-1 segons el tram de consum i l’any d’aplicació. ce: coeficient d’eficiència: 0,90 per a indústries que acreditin una millora en l’eficiència en l’ús de l’aigua segons un sistema quantitatiu o qualitatiu.

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials Tipus de gravamen general La Llei 12/2004, va introduir en la seva disposició addicional vuitena, un compromís del govern, d’acord amb el qual, s’havien de fixar els estàndards d’ús de l’aigua per a cada sector de producció i activitats industrials, mitjançant els procediments de concertació sectorial pertinents, amb l’objectiu de fer una aplicació adequada a l’ús eficient de l’aigua dels coeficients dels tipus de gravamen general fixats en el Decret legislatiu 3/2003. Llei 21/2005, introdueix una disposició addicional 11a Dl 3/2003 TRLMAC: en usos industrials d’aigua amb aplicació individualitzada del cànon, el tipus de gravamen general s’afecta de coeficient 0,95 per als subjectes passius que acreditin per a cada establiment l’eficiència o una millora en l’eficiència en l’ús de l’aigua determinada segons un sistema quantitatiu referenciat a l’estàndard d’ús, o bé qualitatiu (obtenció d’un sistema de gestió ambiental ISO 140001 o EMAS). Decret 304/06, de 18 de juliol, sobre l’estàndard i la millora en l’eficiència en l’ús de l’aigua, a efectes de la determinació del cànon de l’aigua.

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials Tipus de gravament específic Sistema ordinari, basat en el valor determinat amb caràcter general de 0,4277 €/m3 Sistema individualitzat, en funció de la contaminació produïda.

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials Tipus de gravamen específic individualitzat T = TGG + TGE T = {PGG x Cu x Cui x Cre x [( ∑Z Qz x Ctz )/ ∑ z Qz ]} + + { [∑ n (∑ i ( Ci x Pui x Cpi x Ksi x Kdi ) x Kan x Cfn x Rpn ) ] x Kr}

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials Tipus de gravamen específic DUCA Abreujada És la declaració més senzilla. Implica l’aplicació del tipus de gravamen ordinari. Consta dels models B1 (1,2). Validesa de 4 anys. DUCA Bàsica Implica l’aplicació del tipus de gravamen individualitzat. Consta dels models B1 (1,2), B2 (1,2,3), B3 (1,2), B4 i B5. Validesa de 4 anys. Possibilitat d’una complementària a l’any, sempre que hi hagi un canvi substancial en activitat, abocaments.

CÀNON DE L’AIGUA. Usos industrials

Moltes gràcies per la seva atenció Barcelona, maig 2008