Taller de dinamización de Competencias Genéricas CG4 – Comunicació eficaç oral i escrita Beatriz Amante García, ETSEIAT, 1 de Marzo del 2010.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
Advertisements

PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Què és la tecnologia?.
Formació del Personal d’Administració i Serveis
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
Presentació de la base de dades
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Presentació de la base de dades
ENFISPO.
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
Decret d’autonomia dels centres educatius
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
Library and Information Science Abstract
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
2. Presentació de la Guia UB per l’elaboració de la memòria per la sol·licitud de verificació dels Títols de Grau.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
Experiència amb el Google Sites
Autor(s): Núria Castillo Mas, Miquel Puertas Molina, Marta Roca Lefler
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
La gestió per processos
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Seminari d’Educació Especial
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
SCIENCE OF SYNTHESIS.
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Projecte final de carrera Què és?
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
IV JORNADES DOCTORIALS
Què passa amb ’examen final?
REAXYS.
Continuació: el temps II
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les Franqueses, setembre 2007
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
El Treball de Recerca.
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Presentació assignatura
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Àmbits d’organització i gestió de la formació
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Taller de dinamización de Competencias Genéricas CG4 – Comunicació eficaç oral i escrita Beatriz Amante García, ETSEIAT, 1 de Marzo del 2010

CONTENIDO DEL TALLER Planificación del taller Redistribución de las competencias en ETSEIAT. Materiales disponibles para la Competencias Genéricas (CG). Ejemplos de actividades en guías docentes Rúbricas o tablas para la evaluación o co-evaluación. Ficha de trabajo (actividad en la guía docente). Taller-debate “Comunicació eficaç oral i escrita”

PLANIFICACIÓN DEL TALLER 1 de Marzo: Presentación general sobre las competencias genéricas. CG4 –”Comunicació eficaç oral i escrita”. Ficha de trabajo. Debate inicial. Hasta el 14 de Marzo: Generación de la ficha concreta de la asignatura. 15 de Marzo: Resumen del trabajo realizado. Presentación de las diferentes actividades planeadas para cada asignatura Debate final i conclusiones.

Beatriz Amante García 2001-2003 Profesora en Paris XIII y ENST Paris. 2003-2006: Profesora del departamento de telecomunicaciones y directora del mismo, en la Universidad Europea de Madrid. 2006-actualidad: Profesora del departamento de Proyectos de Ingeniería. 2009- Actualidad miembro de grupo “GID-T” . He participado en la elaboración de guía de evaluación de competencias, financiadas por la AQU y he participado en proyectos de innovación docente desde el 2003 hasta ahora Co-Editora de la revista JOTSE (Journal of Technology and Science Education) (1er número este año)

¿Qué espero de este taller? Presentación ¿Por qué estoy aquí? ¿Qué espero de este taller? ¿Qué experiencias o actividades ya he realizado y como la he evaluado? “Evidencias”

¿Por qué estamos aquí?

COMPETENCIAS GENERICAS ETSEIAT ANTECEDENTES Marc per al disseny i la implantació dels plans d’estudis de grau a la UPC (CG 16/4 2008, p7 a 10): https://www.upc.edu/eees/guia_disseny/fitxers/marc-de-referencia/marc-upc/document-marc-per-el-disseny/4_Marc%20Grau%20UPC.pdf “Itineraris competencials: ...assignant una determinada competència a un conjunt d’assignatures corresponents a diferents cursos del pla d’estudis, en les quals es desenvolupen activitats dissenyades expressament per assolir-la...”

Justificació de la competència. Projecte TUNING 2008: http://www.tuning.unideusto.org/tuningeu/index.php?option=com_docman&task=docclick&Itemid=59&bid=94&limitstart=0&limit=5 Realizado por la Universidad DEUSTO

Solo una competencia evaluada por asignaturas. COMPETENCIAS GENERICAS ETSEIAT CRITERIOS GENERALES Nivel 1 : Fase Selectiva exclusivamente (primer año). Nivel 2 : Segundo y tercer año. Nivel 3 : Cuarto año. Solo una competencia evaluada por asignaturas. En la asignatura el profesor decide con sus objetivos que quiere desarrollar como competencias.

AVALUACIÓ COMPETÈNCIES – NIVELL 1 Plantejament de mínims. Només avaluació C ó D (C = aprovat; D = suspès). Eventualment B (bé) ó A (excel·lent). Objectiu : SUPERAR UN NIVELL BÀSIC (Nivell 1 : “recordar informació”)

AVALUACIÓ COMPETÈNCIES – NIVELL 2 Avaluació majoritàriament en base a rúbriques. D = suspès de l’assignatura (criteri UPC). C = aprovat de l’assignatura; suspès competència. B = aprovat assignatura i aprovat competència. A = aprovat assignatura i bon assoliment de la competència. Objectiu : DETECTAR POSSIBILITAT DE MILLORES (Nivell 2 : “aplicar procediments”)

AVALUACIÓ COMPETÈNCIES – NIVELL 3 Avaluació amb varietat de metodologies. D = suspès de l’assignatura (criteri UPC). C = aprovat de l’assignatura; suspès competència. B = aprovat assignatura i aprovat competència. A = aprovat assignatura i bon assoliment de la competència. Objectiu : SUPLEMENT AL TÍTOL (Nivell 3 : “prendre decisions”)

Objectiu : SUPLEMENT AL TÍTOL AVALUACIÓ COMPETÈNCIES – TÍTOL Valoració A : Nivell 2  A ó B i nivell 3  A Altres valoracions no donarien accés al suplement. Objectiu : SUPLEMENT AL TÍTOL

AVALUACIÓ COMPETÈNCIES – MILLORES Quan nivell 2  C i nivell 3  B ó A. Quan nivell 2  B ó A i nivell 3  C. Possibilitat de consolidar, voluntàriament, el nivell 3 al PFG. A efectes del suplement. L’estudiant ho demana i s’avisa al tutor/a, que és qui enfoca el treball per tal d’avaluar la competència. Aplicable a totes les competències excepte CG5 (treball en equip).

¿Qué nos piden? Desarrollar actividades en las asignaturas para desarrollar una o varias competencias. Medir el desarrollo de ellas (Tener evidencias del progreso). Evolución de la competencia a lo largo de la carrera

¿Cómo podemos interpretar y aplicar esta definición? Cómo lo define la UPC ¿Cómo podemos interpretar y aplicar esta definición?

Ejemplos Comunicació eficaç oral i escrita : Proyectos, informes, estudios, pósters, resúmenes de lo aprendido en clase sesión, explicar algo aprendido de forma autónoma al resto de la clase, presentaciones orales, vídeos …… http://www.youtube.com/watch?v=NuIM_Ne5pvM http://www.youtube.com/watch?v=n-4QZtL4cRI&feature=player_embedded Artículos PBL Portfolio …

RECURSOS I EINES PER INTEGRAR LA COMPETÈNCIA DE COMUNICACIÓ EFICAÇ Servei de Llengües i Terminologia http://www.upc.edu/slt Guies de comunicació eficaç Recurs per a l'aprenentatge autònom d'habilitats comunicatives per a la vida acadèmica i professional: com fer una exposició oral, com es fa un pòster, com s’argumenta… http://www.upc.edu/slt/competencia-comunicacio-eficac/guies-de-comunicacio-eficac Pautes per planificar i estructurar comunicacions Plantilles per planificar una comunicació i determinar-ne el contingut i l’estructura. http://www.upc.edu/slt/competencia-comunicacio-eficac/eines-cce/pautes-planificar Pautes per redactar i exposar Per promoure la millora de la qualitat lingüística i comunicativa dels treballs duts a terme per l'estudiantat. http://www.upc.edu/slt/competencia-comunicacio-eficac/eines-cce/pautes-redactar Rúbriques per avaluar la competència genèrica comunicació eficaç Rúbriques de la UPC i de diverses universitats nord-americanes que descriuen i ponderen possibles criteris d'avaluació. Els recursos seleccionats inclouen eines gratuïtes per crear i personalitzar rúbriques. http://www.upc.edu/slt/competencia-comunicacio-eficac/eines-cce/rubriques

MATERIALS ICE DISPONIBLES Quaderns per treballar les competències genèriques: http://www.upc.edu/ice/portal-de-recursos/publicacions_ice/quaderns-per-treballar-les-competencies-generiques-a-les-assignatures Manual per elaborar la Guia docent de l’assignatura: http://www.upc.edu/ice/portal-de-recursos/publicacions_ice/manual-per-elaborar-la-guia-docent-de-l2019assignatura-1 Taxonomia de Bloom (classificació jeràrquica dels objectius educatius cognitius en sis nivells, de menys a més complexitat cognitiva: http://www.eduteka.org/pdfdir/TaxonomiaBloomCuadro.pdf

ALTRES MATERIALS DISPONIBLES Experiencias de evaluación de competencias genéricas mediante rúbricas (Grupo de Estudio para la Innovación Docente en Ingeniería (GREIDI)): http://www.greidi.uva.es/articulos/CompGenericas_EUP2008.pdf Guía para la evaluación de competencias en el área de Ingeniería y Arquitectura (AQU): http://www.aqu.cat/doc/doc_21160857_1.pdf Learning and Teaching Strategy – Queen Mary University of London (annex II): http://www.qmul.ac.uk/about/collegeinfo/docs/teachlearn06_09.pdf

Guías evaluación de competencias: http://www.aqu.cat/actualitat/noticies/20646918_es.html

ALTRES MATERIALS DISPONIBLES Projecte TUNING 2001 (p28; 62 i 63): http://tuning.unideusto.org/tuningeu/images/stories/template/General_Brochure_Spanish_version.pdf Libro :Aprendizaje Basado en Competencias. Manuel Poblete & al. Editor: La universidad de Deusto

¿Qué nos piden? Desarrollar actividades en las asignaturas para desarrollar una o varias competencias. Medir el desarrollo de ellas (Tener evidencias del progreso y dar feed-back). Evolución de la competencia a lo largo de la carrera

RUBRIQUES / COAVALUACIO http://rubistar.4teachers.org/index.php http://www.greidi.uva.es/articulos/CompGenericas_EUP2008.pdf

RUBRIQUES / COAVALUACIO Criteri Insatisfactori Competent Avançat Contingut S'han completat tots els camps obligatoris del treball de fi de grau. (1,5 punts) Alguns dels camps del treball final no s'han emplenat. (0,5 punts) Dos o més camps de la plantilla estan buits. Selecció de bases de dades bibliogràfiques S'han utilitzat les bases de dades bibliogràfiques indicades en què es pot trobar informació sobre el tema de la recerca. (1,5 punts) Algunes de les bases de dades bibliogràfiques no s'han utilitzat per fer les cerques. (0,5 punts) No s'ha utilitzat cap de les bases de dades bibliogràfiques indicades.

RUBRIQUES / COAVALUACIO Criteri Insatisfactori Competent Avançat Selecció de descriptors Es fa servir el tesaurus de la base de dades (si en té i si es troba un descriptor apropiat per al tema de la cerca). Si la base de dades no disposa de tesaurus, s'utilitzen els mecanismes de l'estratègia de cerca. (1,5 punts) No es fa servir el tesaurus (si n'hi ha) i no s'utilitzen tots els mecanismes per fer l'estratègia de cerca adequada per recuperar la informació rellevant. (0,5 punts) No es fa servir el tesaurus (si n'hi ha) i no s'utilitza cap dels mecanismes per fer l'estratègia de cerca adequada per recuperar la informació rellevant.

RUBRIQUES / COAVALUACIO Criteri Insatisfactori Competent Avançat Avaluació dels resultats de la cerca bibliogràfica S'han seguit els criteris de qualitat i s'ha comprovat l'índex d'impacte, al Journal Citation Reports (JCR), de cada títol de revista. (2 punts) S'han seguit els criteris de qualitat però no s'ha comprovat l'índex d'impacte, al Journal Citation Reports (JCR), de tots els títols de revista. (1 punt) L'alumne o alumna no ha seguit els criteris de qualitat i no ha comprovat l'índex d'impacte, al Journal Citation Reports (JCR), de cada títol de revista. Presentació de la bibliografia utilitzant el gestor de referències RefWorks L'alumne o alumna domina totes les funcions que ofereix el gestor de referència Refworks i sap exportar-ne la bibliografia. (2 punts) L'alumne o alumna no domina totes les funcions que ofereix el gestor de referència Refworks, però sap exportar-ne la bibliografia. (1 punts) L'alumne o alumna no domina les funcions que ofereix el gestor de referència Refworks ni sap exportar-ne la bibliografia.

¿Qué debemos hacer ahora?

FITXA DE TREBALL TITOL DE L’ACTIVITAT DEDICACIÓ ESTIMADA Descripció general Definició de la forma com es desenvoluparà l’activitat o breu explicació / justificació de la mateixa Material de suport Electrònic, documental, etc, necessari per al desenvolupament de l’activitat. Lliurable i vincles amb l’avaluació Lliurable : fa referència a qualsevol producte elaborat per l’estudiantat (individual o en grup) que cal lliurar (escrit o de forma oral). El vincle amb l’avaluació significa especificar si el lliurable forma part de l’avaluació formativa o sumativa i el seu pes a la qualificació de l’assignatura. Objectius específics Objectius específics : fan referència a allò que s’espera que l’estudiantat hagi assolit una vegada finalitzada l’activitat.