I. EL PRODUCTE Unitat o conjunt de béns o serveis amb un elevat grau de substitució entre ells.
Producte diferenciat Conjunt de béns que són el resultat de variar un o més atributs d’un producte, de tal manera que el client el pot percebre com una cosa nova i diferent.
Innovació Llançament al mercat d’un producte nou que no es comercialitzava abans i que presenta unes característiques que són atractives per als consumidors, amb la finalitat d’aconseguir l’èxit comercial.
Tipus de productes De consum Industrials Serveis
1. Productes de consum Són d’ús personal (individual o familiar). Exemples: roba, aliments, mobles, … Poden ser: Fungibles: D’una sola utilitat. Desaparèixen amb el consum De consum durador: Llarga durada Satisfan les necessitats dels particulars.
2. Productes industrials Béns físics adquirits per una empresa i que són utilitzats en la seva activitat específica. Finalitat productiva.
3. Serveis Productes inmaterials, intangibles. Activitats econòmiques realitzades pel sector terciari.
Gamma de productes Totalitat dels articles que una empresa ofereix al mercat. Línia de productes: Grup de productes am les característiques homogènies. El conjunt de totes les línies formarà la gamma de productes de l’empresa.
Característiques d’una gamma Amplitud: Nombre de línies. Profunditat: Nombre de productes de cada línea. Estratègia de control de mercats: Si una empresa vol controlar un mercat, treballarà amb línies de gran profunditat, amb la intenció de no deixar espai a la competència. Exemple: Danone.
Cicle de vida d’un producte Introducció (llançament) Creixement Maduresa Declinació (saturació) Es considera que només hi ha beneficis en les etapes de creixement i maduresa… potser també, però petits, al començament de la fase de declinació.
1. Introducció (llançament) Sortida al mercat d’un producte nou o d’una innovació. - Desconeixement - Vendes baixes - Creixement lent - Publicitat informativa - Costos alts
2. Creixement Superació de l’etapa d’adaptació. - Reconeixement del producte - Fort creixement en les vendes - Beneficis - Publicidad persuasiva - Perill de plagi
3. Maduresa Desacceleració. Estabilització. - Manteniment de les vendes - Recerca de nous consumidors - Segmentació del mercat
4. Declinació (saturació) Forta caiguda de les vendes. S’ha de prendre una decisió… - Rellançament (nous usos) - Concentració en un determinat segment - Deixar de comercialitzar el producte sense perjudici del client ni de la marca i sense deixar forat a la competència Inversió en I+R+I
Cicle de vida d’un producte
Vendes vs beneficis
L’envàs La presentació ha d’afavorir el volum de vendes. Característiques: Abans de la compra: Identificació fàcil Asociació continent-contingut Atractiu i impactant Després de la compra: Fàcil d’obrir Comoditat Facilitat de transport i enmagatzematge
La marca (the brand) Marca = Nom + logotip És un nom, un terme, un símbol o disseny, o una combinació de tots aquests elements, que tracta d’identificar els béns i serveis d’una empresa i diferenciar-los dels de la competència. Per tal d’evitar el plagi, la marca s’ha d’inscriure a un registre oficial. Branding: Procés de creació d’una marca
Estratègia de marca Marca única Marques múltiples Marques de distribuïdor
1.- Marca única També anomenada marca paraigua. Utilitza el mateix nom per a tots els diferents productes Avantatges: Reducció de costos promocionals Inconvenient: Si fracassa algún producte, això pot afectar al prestigi de la totalitat
2.- Marques múltiples Marques individuals: Un nom diferent per a cada producte Marca per línea: El mateix nom per a tots els productes relacionats entre si Segones marques: Per competir amb competidors del mateix segment
3.- Marques de distribuïdor Anomenades també marques blanques. L’establiment de venda compra els excedents de producció a canvi de comercialitzar el producte sota marca propia.
El nom de la marca Curt, simple, fàcil de pronunciar Fàcil de llegir Fàcil de recordar i reconèixer Pronunciació única Pronunciació universal Sense sons desagradables Ni ofensiu ni obscè Adaptable a l’etiqueta i l’envàs Suggerent, que mostri qualitats positives
Evolució del logo