LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Validació de l’experiència laboral. validació de l’experiència laboral? A qui va dirigit ? Què s’obté validant l’experiència laboral? On puc fer la sol·licitud.
Advertisements

Presentació nova organització 4t ESO 12/2/2016
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
ORIENTACIÓ ACADÈMICA 3r d’ESO
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
FORMACIÓ INSPECCIÓ LLEIDA- FORMACIÓ PROFESSIONAL 1
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Elaboració de Plans Individualitzats
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
INSTITUT SUPERIOR D’ENSENYAMENT PROFESSIONAL
ORIENTACIÓ 16/17 Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament
Validació de l’experiència laboral
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
Validació de l’experiència laboral
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
INSTITUT SUPERIOR D’ENSENYAMENT PROFESSIONAL
INSTITUT D’ENSENYAMENT PROFESSIONAL
ELS ITINERARIS PROFESSIONALS.
CFGM Confecció i Moda Família professional: Tèxtil, confecció i pell
OPCIÓNS FORMACIÓ PROFESSIONAL
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
I ARA, QUÈ PUC FER?.
SELECTIVITAT 2013.
Novetats en l’accés a la universitat
I ARA, QUÈ PUC FER?.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Títols de la Generalitat de Catalunya sense efectes acadèmics
Durada dels estudis = 2000 hores
Ensenyaments de l’àmbit d’arts plàstiques i disseny
Jornada de portes obertes
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
ICQP Decret 176/2003 de 8 de juliol de creació de l’Institut Català de les Qualificacions Professionals. Funcions: 1. Definir i actualitzar permanentment.
Validació de l’experiència professional
Auto informació Servei d’assessorament Servei de reconeixement.
1 1.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESO ? CFGM Fundació Escola Cristiana
INSTITUT SUPERIOR D’ENSENYAMENT PROFESSIONAL
UVic i Rosa Sensat Maig de 2013
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
La Direcció queda habilitada per:
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
Dispositiu Local d’Inserció
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Presentació Cadena de Valor
Validació de l’experiència laboral
La formació professional, una opció de futur i amb futur
LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Característiques  L'Educació Secundària Obligatòria o ESO dura quatre anys i està dividida en dos cicles: el primer (1r i 2n d'ESO), per a l'alumnat de.
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
EL BATXILLERAT I LES NOVES PROVES D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
UNIVERSITAT E. Secundària (ESO) Educació Primària Educació Infantil
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
Cap a l’FCT en els cicles LOE
SELECTIVITAT 2011.
REUNIÓ AMB FAMÍLIES ORIENTACIÓ 4T D’ESO Generalitat de Catalunya
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
Validació de l’experiència laboral
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Reunió amb mares i pares d’alumnes de 4t d’ESO Institut Joanot Martorell 10/maig/2011.
Àrea d’Atenció a les Persones
NOU MODEL D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT 2010.
PROGRAMES DE FORMACIÓ I INSERCIÓ pfi
CICLES FORMATIUS.
MEDIACIÓ COMUNITÀRIA ICQP.
Transcripción de la presentación:

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL CURS 2009-2010 Barcelona, 18 de maig de 2009 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL ÍNDEX 1. La Formació Professional a la LOE 2. Els nous currículums 3.El procés d’implantació Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL La Formació Professional a la LOE Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

UNIVERSITAT T R E B A L M Ó N L A B O R CFGS PPAS CFGM BATX PPAM ESO La FP, un itinerari professionalitzador al servei de les persones i les empreses Itinerari professionalitzador UNIVERSITAT PPAS Preparació proves accés GS (IES i CFPA) T R E B A L M Ó N L A B O R R C PPAM Preparació proves accés GM (CFPA) CFGS CFGM, CFGS, PPAS presencial i a distància POT Prova obtenció del títol (Acr comp i Aval form. PPAS Títol CFGM BATX Prova d’accés C C Convalidacions R Reconeixement de crèdits PPAM Certificació acadèmica i professional ESO PQPI (C) (A B) Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació Professional a la LOE Marc Normatiu Llei 5/2002 Reials Decrets: 1128/2003 1416/2005 Projecte decret Ordenació FP a Catalunya Reial Decret 1538/2006 LOE 2/2006 Estableix el Catàleg Nacional de Qualificacions (INCUAL) Actualització de les famílies professionals –26- Art. 39-44 FP Estructura la FP del sistema Educatiu en CFGM i CFGS Art.30 PQPI Projecte decret pel qual es regulen els PQPI Ordenació FP Incorpora mesures flexibilitzadores de l’oferta Proves d’accés i d’obtenció de títols Curs de preparació de la prova d’accés Integració de les ofertes d’FP Títols Certificats de professionalitat en base al Catàleg Nacional de Qualificacions Projecte decret que estableix el Catàleg de Qualificacions Professionals a Catalunya Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació Professional a la LOE Famílies professionals Els títols de tècnic i tècnic superior, els programes de qualificació professional inicial i els certificats de professionalitat s’agruparan en les 26 famílies professionals que estableix el catàleg de qualificacions professionals: Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació Professional a la LOE Què implicarà el nou catàleg de títols? Actualització dels títols existents a nous requeriments tecnològics i necessitats del perfil professional. Exemple: TS Laboratori d’anàlisi i control de qualitat (TS en Anàlisi i control) incorpora la qualificació d’Assajos microbiològics i biotecnològics Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació Professional a la LOE Què implicarà el nou catàleg de títols? Incorporació de nous títols Exemples: T. Emergències sanitàries TS.Eficiència energètica i energia solar Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació Professional a la LOE Què implicarà el nou catàleg de títols? Creació d’un títol a partir de dos títols anteriors: Exemple Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació Professional a la LOE Què implicarà el nou catàleg de títols? Eliminació d’alguns títols actuals: Exemple : Es preveu en un futur l’eliminació del Tècnic en Laboratori, ja que no hi ha qualificacions de nivell 2 relacionades amb el perfil actual d’aquest títol Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El model de Formació professional a la LOE El catàleg integrat de Qualificacions i Formació Professional Les qualificacions son el referent del perfil professional en : els programes de qualificació professional inicial: PQPI (qualificacions de N1) els cicles formatius de grau mitjà (qualificacions de N2) els cicles formatius de grau superior (qualificacions de N3) els certificats de professionalitat que estableixi l’administració laboral (certificats de N1, N2 i N3) Les qualificacions estan organitzades en unitats de competència. Les unitats de competència són l’element de transferència entre els sistemes de formació professional: PQPI, títols i certificats de professionalitat Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El catàleg integrat de qualificacions Certificat de professionalitat (Administració laboral) Catàleg Qualificacions Títols i PQPI (Administració educativa) CFGS Qualificació N3 Certificat Professionalitat Qualificació N3 CFGS Certificat Professionalitat Qualificació N3 Certificat Professionalitat Qualificació N2 CFGM Certificat Professionalitat Qualificació N2 Certificat Professionalitat Qualificació N1 PQPI Certificat Professionalitat Qualificació N1 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Relació entre Certificat Professionalitat – Títol d’FP Convalida els Mòduls Professionals derivats d’UC1, si té els requisits acadèmics Certificat de professionalitat UC1, UC2, UC3 MF1,MF2,MF3,MF4 UC1 certificada Cicle formatiu UC1, UC2, UC3, UC4 MP1,MP2,MP3,MP4 Queda exempt del Mòdul formatiu derivat d’UC1. Si certifiquen totes les UC es pot sol·licitar el Certificat de Professionalitat Versió del 5 de març de 2009 11 13

Títol de formació professional Qualificacions professional de referència Formació modular UC 1 MP 1 “n” hores Qualificació professional 1 UC 2 MP 2 “m” hores UC 3 MP 3 “p” hores UF1 20 h UC 1 MP 4 “k” hores Qualificació professional 2 UF2 30 h UC 2 MP 5 “s” hores UF3 50 MP 6 “n” hores UC 2 MP 7 “m” hores Qualificació professional 3 UC 2 MP 8 “r” hores MP 9 “p” hores Superar tots els mòduls condueix a l’obtenció del TITOL OFICIAL amb valor acadèmic i professional. I, alhora, CERTIFICA LES UNITATS DE COMPETÈNCIA DE REFERÈNCIA Superar el o els mòduls associats a una unitat de competència permet, també, CERTICA LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL (UC) DE REFERÈNCIA. Versió del 5 de març de 2009 10 14

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL ELS NOUS CURRÍCULUMS Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Característiques generals dels títols de FP Tots els t í tols tindran 2000 hores i excepcionalment algun en podr à tenir m é s (Exemple: per requeriments de la professi ó a Europa, o perqu è acrediti determinats carnets professionals, etc. ). En alguns t í tols es podran definir ESPECIALITATS ( formaci ó afegida de 300-400 h. aprox. ). , en alguns casos den í en é s d'una majoria Cada t tol cont almenys una qualificaci sencera del Cat leg de qualificacions. qualificaci sencera i po incorporar qualificacions incompletes unitats de compet ncia ). í é ó à La de t tols ten m ó ( è Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

CUALIFICACIONES PROFESIONALES CATÀLEG DE QUALIFICACIONS CATÁLOGO NACIONAL DE CUALIFICACIONES PROFESIONALES (INCUAL) CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS (ICQP) TÍTULOS LOE PQPI CURRÍCULUMS DELS CICLES FORMATIUS Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model curricular a Catalunya Estructura del Decret d’un Títol El Perfil Professional El referent del perfil professional és ? Les qualificacions professionals i unitats de competència del Catàleg de Qualificacions Professionals de Catalunya : ? Les competències professionals, personals i socials El Currículum ? Els Objectius generals ? Els Mòduls professionals organitzats en Unitats Formatives Espais Professorat : centres públics i privats. Convalidació entre mòduls LOGSE i LOE Correspondència entre unitats de competència i mòduls professionals. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model Curricular a Catalunya Organització Modular del títol mòduls professionals associats a una o més unitats de competència. mòduls de suport (formació de base de cada títol) mòduls transversals a tots el títols : Formació i orientació laboral (FOL) Empresa i iniciativa emprenedora (EIE) mòdul de síntesi en CFGM i mòdul de projecte en CFGS mòdul d’idioma i utilització de la llengua anglesa com a metodologia treball l mòdul de FCT : 350-400 h. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

El catàleg integrat de qualificacions Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model curricular a Catalunya Els mòduls professionals s’organitzen en: Unitats formatives Organització del mòdul en unitats més petites (aprox. 30h-60h.) que: Tenen coherència didàctica per a l’aprenentatge Tenen valor i sentit en el treball. Faciliten l’accés de les persones adultes a la formació. Poden ser ofertades per a la formació contínua. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model curricular a Catalunya Els mòduls professionals s’organitzen en: Les Unitats formatives Són unitats avaluables i certificables. La superació de totes les unitats formatives donarà lloc a la superació i certificació del mòdul professional Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Cicle formatiu: Farmàcia i parafarmàcia Certificat Mòdul Professional UF1 -.... UF2 -.... UF3 - Homeopatia UF4 -.... Mòdul professional Dispensació de productes farmacèutics Certificat UF3 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model curricular a Catalunya Els mòduls professionals Durada dels mòduls i hores de lliure disposició El mòduls tenen durada variable Alguns mòduls tenen assignades hores de lliure disposició. Els centres distribuiran les hores de lliure disposició entre les UF del mòdul professional o podran crear una nova UF relacionada amb els continguts del mòdul. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Unitats formatives + Suma d’UF 165 h H.L.D 33 h Durada total Mòdul 198 h + Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model curricular a Catalunya Els mòduls professionals Durada dels mòduls i hores de lliure disposició El Departament d’Educació podrà autoritzar projectes presentats pels centres per crear un nou mòdul en el cicle formatiu a partir de les Hores de Lliure Disposició de tots o d’alguns mòduls. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Model curricular a Catalunya Els mòduls professionals Elements que configuren el currículum dels mòduls professionals i les unitats formatives. Els Resultats d’aprenentatge (RA) Els Criteris d’avaluació (CA) Els Continguts associats a cada resultat d’aprenentatge (que inclouen procediments, conceptes i actituds) Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Mòdul A Durada: 99 h Hores de lliure disposició en el mòdul: 0 h Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

L’avaluació i certificació dels mòduls i UF L’avaluació es realitzarà tenint en compte els resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació establerts en cada unitat formativa. La superació del mòdul s’obté amb la superació de les unitats formatives que el componen. La certificació dels ensenyaments ha de detallar les qualificacions obtingudes en cada mòdul i pot detallar les qualificacions obtingudes de les unitats formatives superades (a petició de l’alumne). Els mòduls professionals acrediten les unitats de competència als quals estan associats Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL EL PROCÉS D’IMPLANTACIÓ Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Especialitats de professorat en centres del Departament d’Educació A cada decret s’estableix l’especialitat de professorat per a cada mòdul professional. En un mòdul pot haver-hi més d’una especialitat de professorat assignada. El mòdul de síntesi, quan hi sigui, tindrà assignades totes les especialitats de professorat del cicle. Catedràtic, Professor d’Ense. Secundari, o Professor Tècnic d’FP Una o més especialitats de les actuals (alguns MP poden tenir assignat un Prof. Especialista) MP... Cos Especialitat del professorat Mòdul Professional Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Titulació del professorat Titulacions del professorat en centres de titularitat diferent a la del Departament La llista de titulacions requerides per impartir cada MP està establerta a cada decret. En funció del mòdul, les titulacions son: -superior o mitjana universitària o, -mitjana universitària i/o tècnic superior d’FP i equivalents. Mòdul professional Titulació del professorat MP n, MP m,.... Titulats superiors universitari: títol 1, t2,... Titulat mitjà universitari: t3, t5,... MP x , MP y,.. Titulat mitjà universitari: t3, t5,..., i/o Tècnic superior d’FP i equivalents: ts1, ts2,.. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Espais formatius específics requerits per a cada cicle formatiu Cada decret estableix la relació d’aules, la seva superfície, per a 30 i per a 20 alumnes, i el grau d’ús en % sobre la durada total del cicle. 100% TOTAL 5% 90 120 Laboratori d’assajos 10% 60 Taller d’automatismes ... .... 40 20 alum. 30 alum. 30% Aula polivalent Grau d’ús Superfície (m2) (Exemple) Espai formatiu Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional Títol LOE Títol LOGSE TS Audiologia protètica TS Audiopròtesis T Farmàcia i parafarmàcia T Farmàcia T Emergències sanitàries TS Educació infantil T Cuina i gastronomia T Cuina T Serveis en restauració T Serveis de restaurant i bar TS Gestió d’allotjaments turístics TS Allotjament TS Programació de la producció en fabricació mecànica (2010-2011) TS Producció per mecanització TS Construccions metàl·liques T Mecanització T Soldadura i caldereria Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional Títol LOE Títol LOGSE TS Vitivinicultura T Forneria, pastisseria i confiteria (Família d’Indústria alimentària) T Panificació i rebosteria (Ind. alim.) T Pastisseria i forneria (Hot. i turisme) T Olis d’oliva i vins T Elaboració d’olis i sucs (no implantat) T Elaboració de vins i altres begudes T Sistemes microinformàtics i xarxes T Explotació de sistemes informàtics TS Laboratori d’anàlisi i control de qualitat TS Anàlisi i control TS Química industrial TS Indústries de procés químic T Planta química T Operacions de procés en planta química Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional Títol LOE Títol LOGSE TS Automoció T Carrosseria TS Desenvolupament de projectes d'instal·lacions tèrmiques i de fluids TS Manteniment d'instal·lacions tèrmiques i de fluids TS Manteniment i muntatge d'instal·lacions d’edifici i procés T Instal·lacions elèctriques i automàtiques T Equips i instal·lacions electrotècniques TS Patronatge i moda TS Patronatge TS Processos de confecció industrial T Confecció i moda T Confecció Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional Títol LOE Títol LOGSE TS en Eficiència energètica i energia solar tèrmica (2010-2011) TS Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics TS Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics (no implantat) Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Convalidacions entre crèdits de títols LOGSE i mòduls de títols LOE Cada decret estableix les convalidacions de mòduls/crèdits LOGSE amb mòduls dels nous títols. El crèdit de FOL (LOGSE) més el nivell bàsic de PRL (prevenció de riscos laborals) pot convalidar el mòdul de FOL (LOE). També el crèdit de FOL (LOGSE) es pot convalidar per la UF d’Incorporació al treball (LOE) del mòdul de FOL (LOE). El mòdul de síntesi (GM) o de projecte (GS) dels nous títols queda convalidat amb el crèdit de síntesi de GM o GS (LOGSE). El mòdul d’Empresa i iniciativa emprenedora (LOE) pot quedar, depenent del currículum, convalidat pel crèdit d’Administració i gestió de la PIME (LOGSE). Quan estigui més desenvolupat el procés es podran establir noves convalidacions entre els mòduls i les unitats formatives del nous títols. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Convocatòries per l’alumnat amb crèdits pendents de titulacions extingides Cada centre realitzarà, durant els dos cursos següents a l’extinció del títol en el centre, un total de quatre convocatòries extraordinàries per a l’alumnat amb crèdits pendents, que tingui l’expedient en el centre. Per als títols que deixen d’oferir el 1er curs el proper juliol o setembre de 2009, les proves seran: Títols d’1 any: 2009-2010 i 2010-2011 Títols de 2 anys: 2010-2011 i 2011-2012 Títols de 3 anys (autoritzats per resolució/conveni): 2011-2012 i 2012-2013. S’establiran dos períodes per curs, els mateixos a tots els centres (previsió: octubre i abril). Per fer l’FCT caldrà matricular-se i el centre en farà el seguiment. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Convocatòries en el procés d’extinció dels títols LOGSE 2c PE: Dues convocatòries de proves extraordinàries. Organitzades pels propis centres per a l’alumnat amb crèdits pendents que tingui l’expedient en el centre AR: Activitats de recuperació organitzades pel propi centre 2013-14 2 c PE 2012-13 2011-12 1r i 2n curs POT LOE 3r curs i AR de 1r i 2n 2010-11 Títol LOGSE d’1 any. Extinció setembre 2009 1r curs CF Si cal, es convoca POT Títol LOE, implantat el setembre 2009 2n i 3r curs AR de 1r Títol LOGSE de 3 anys. Extinció 1r curs set. 09 2n curs CF i AR de 1r Títol LOGSE de 2 anys. Extinció 1r curs set 09 2009-10 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Preinscripció i matrícula en el nous títols per al curs 2009-2010 Es realitzarà pel procediment ordinari. Als aplicatius ja hi constaran les noves titulacions. Gestió acadèmica, es preveu fer una aplicació específica. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Nou enfocament de la Formació professional: La Formació Professional del sistema educatiu s’OBRE a nous col·lectius Nou enfocament de la Formació professional: Afavorir la formació al llarg de tota la vida. La FP en el sistema educatiu: instrument de FP inicial i, alhora, de contínua per a la població activa. Els cicles formatius cal adreçar-los a dos col·lectius Joves, en procés de formació. Persones ocupades o desocupades. L’organització de la formació en el centre ha de ser pensada perquè doni resposta a les necessitats: De joves, amb disponibilitat horària. De persones treballadores, amb disponibilitat temporal condicionada i obligacions familiars. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Evolució de la població entre 16 i 20 anys a Catalunya 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Catalunya Europa 30-35% Universitària 25-30% Mitjana: FP o Batxillerat Formació del mercat de treball Catalunya Europa 30-35% Universitària 25-30% Mitjana: FP o Batxillerat 20-25% 45-50% Bàsica o sense formació 40-45% 20-25% Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

Criteris per organitzar en el centre els cicles formatius (1/2) Organitzar el Cicle per unitats formatives. Facilitar la matrícula per mòduls o UF. Organitzar les unitats formatives per franges horàries horitzontals al llarg de la setmana. Establir calendaris d’inici i finalització de cada UF i/o mòdul, i publicitar-los. Establir horaris pensant en les necessitats de les persones amb obligacions laborals o familiars. Alternar les franges horàries dels mòduls i UF per anys per facilitar cursar ensenyaments nocturns i de tarda amb la mateixa oferta formativa. Potenciar la semipresencialitat dels ensenyaments entre les persones amb dificultats d’assistir a classe. 1r Curs 2009-2010 1r Curs 2010-2011 15,30/18,30 19,00/22,00 15,30/18,30 19,00/22,00 Versió del 5 de març de 2009 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats

Criteris per organitzar en els centres els cicles formatius (2/2) Promoure els cicles, el mòduls i les UF entre les empreses, les organitzacions i els treballadors, com un instrument de formació contínua. Promoure, entre persones amb obligacions laborals o familiars, cursar simultàniament mòduls presencials en el centre i mòduls a distància a l’IOC (sempre que no sigui el mateix mòdul), per tal de donar més oportunitats a aquests col·lectius. Estudiar la viabilitat de realitzar el CF en alternança: combinar treball i formació de manera planificada i coordinada. Cercar empreses i associacions amb les quals col·laborar per impartir els Cicles. Versió del 5 de març de 2009 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009