Competències ètiques en la formación universitària Universitat de les Illes Balears 23 i 24 d’abril de 2009 Miquel Martínez Martín Universitat de Barcelona Ref: MARTÍNEZ, M i TEY, A. (2009) Competències etiques en la formació universitària. Programa d’Educació en Valors ICE-UB i GREM-UB
Formació universitària i societat actual Consideracions prèvies sobre la formació a la societat de la informació i la diversitat. Reptes i responsabilitats socials de la universitat a la societat actual. Escenaris i contextos d’aprenentatge ètic. Sobre les competències, els àmbits i les dimensions ètiques i ciutadanes en la formació universitària.
Consideracions prèvies sobre la formació universitària a la societat de la informació i la diversitat Renovació docent a la universitat com a repte Adaptació al nou entorn Sobre els canvis en la cultura docent Sobre el procés de aprenentatge a la universitat
Reptes i responsabilitats socials de la universitat a la societat actual Qualitat de la formació. Sobre el procés d’aprenentatge a la universitat. Com a espai d’aprenentatge ètic, de valors i de contravalors. La missió de la universitat i el sentit de l’aprenentatge a la societat actual. Dos objectius estratègics i transversals de la universitat.
Escenaris i contextos d’aprenentatge ètic Continguts curriculars Relacions entre estudiants i professorat Organització social de les tasques d'aprenentatge Cultura participativa i institucional Implicació comunitària de l’aprenentatge acadèmic
Sobre les competències, els àmbits i les dimensions ètiques i ciutadanes en la formació universitària Competències específiques relacionades amb la professió Competències específiques relacionades amb la pràctica d’una ciutadania activa Competències genèriques i transversals
Sobre el procés d’aprenentatge en la universitat Orientat a l’assoliment d'objectius terminals definits i l’aprenentatge de competències Centrat en l’aprenentatge de l’estudiant Derivat d’una nova selecció de continguts informatius, conceptuals i procedimentals Interessat per relacionar ciència, tecnologia, societat, innovació i sostenibilitat
Sobre els canvis en la cultura docent En els continguts d’aprenentatge En la gestió del currículum En les pràctiques docents En la tasca del professorat En els mètodes, no només en els objectius En els sistemes d’avaluació dels aprenentatges
Aprenentatge i docència en la universitat L’aprenentatge com a canvi real o potencial L’aprenentatge orientat a la selecció de professionals L’aprenentatge orientat a la formació de ciutadania La universitat com a institució orientada a la recerca del bé comú i de l’interès per allò públic
El sentit de l’aprenentatge en la universitat Aprendre a aprendre Aprendre a emprendre Aprendre a conviure en societats diverses i plurals Contribuir a la formació de professionals de qualitat Contribuir a consolidar estils de vida democràtics Contribuir a la creació de capital social
Vies d’aprenentatge ètic pràctiques i exercici Vies d’aprenentatge ètic observació elaboració i construcció autònoma
canvi de mirada del professorat compromís sobre el model d’universitat Accions complicitat social sobre l’oportunitat de crear capital social
Àmbits de les finalitats generals Àmbit de les tècniques, estratègies Aprenentatge ètic Creació de condicions Àmbit de les tècniques, estratègies
L'Aprenentatge Ètic ha de permetre... Apreciar valors Denunciar contravalors Construir matriu singular de valors La pràctica de ciutadania activa Una adequada pràctica professional
Competència (OCDE, Projecte DeSeCo) Actuar de manera autònoma 2) Utilitzar els recursos de manera interactiva 3) Actuar en grups socialment heterogènis.
Subjecte: competències ètiques i morals Dimensió emocional Dimensió cognitiva Dimensió social
Dimensió Cognitiva Objectiu: presa de posició Eix central: pràctiques deliberatives Desenvolupa: comprensió crítica raonament i judici moral vinculada al nivell de maduració Tècniques exercicis de diagnòstic i resolució de casos construcció conceptual dilemes relacionada amb decisions anteriors i conviccions personals
Dimensió Social Objectiu: capacitats per actuar Eix central: pràctiques normatives Dimensió Social Desenvolupa: empatia i perspectiva social habilitats socials i per al diàleg seguiment i compliment de normes transformació de l’entorn vinculada al grau d’esforç i motivació relacionada amb la convivencialitat Tècniques exercicis de modelatge activitats de descentrament jocs de rol
Dimensió Emocional Objectiu: presa de consciència eix central: pràctiques reflexives Dimensió Emocional Desenvolupa: autoconeixement autoregulació vinculada a creences i desitjos relacionada amb l’impacte d’experiències sociomorals Tècniques exercicis de clarificació personal entrevistes personals (i en grup) (auto) revisió de conductes jocs de rols