Competències ètiques en la formación universitària

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La qualitat, garantia de millora.
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
Les competències i la coeducació
Formació del Personal d’Administració i Serveis
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
COMISSIÓ TÈCNICA DE SALUT A TOTES LES POLÍTIQUES (PINSAP)
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES I ESTRÀTEGIES DOCENTS
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Presentació TAP B Qm Tardor 2010 ETSAV
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Experiència amb el Google Sites
Les competències i la coeducació
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
La gestió curricular de competències
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Anàlisi crítica de la transversalitat
Formació per als equips directius d’educació secundària
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
XESVic Avaluem projectes del pati de l’escola
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Competències ètiques en la formación universitària Universitat de les Illes Balears 23 i 24 d’abril de 2009 Miquel Martínez Martín Universitat de Barcelona Ref: MARTÍNEZ, M i TEY, A. (2009) Competències etiques en la formació universitària. Programa d’Educació en Valors ICE-UB i GREM-UB

Formació universitària i societat actual Consideracions prèvies sobre la formació a la societat de la informació i la diversitat. Reptes i responsabilitats socials de la universitat a la societat actual. Escenaris i contextos d’aprenentatge ètic. Sobre les competències, els àmbits i les dimensions ètiques i ciutadanes en la formació universitària.

Consideracions prèvies sobre la formació universitària a la societat de la informació i la diversitat Renovació docent a la universitat com a repte Adaptació al nou entorn Sobre els canvis en la cultura docent Sobre el procés de aprenentatge a la universitat

Reptes i responsabilitats socials de la universitat a la societat actual Qualitat de la formació. Sobre el procés d’aprenentatge a la universitat. Com a espai d’aprenentatge ètic, de valors i de contravalors. La missió de la universitat i el sentit de l’aprenentatge a la societat actual. Dos objectius estratègics i transversals de la universitat.

Escenaris i contextos d’aprenentatge ètic Continguts curriculars Relacions entre estudiants i professorat Organització social de les tasques d'aprenentatge Cultura participativa i institucional Implicació comunitària de l’aprenentatge acadèmic

Sobre les competències, els àmbits i les dimensions ètiques i ciutadanes en la formació universitària Competències específiques relacionades amb la professió Competències específiques relacionades amb la pràctica d’una ciutadania activa Competències genèriques i transversals

Sobre el procés d’aprenentatge en la universitat Orientat a l’assoliment d'objectius terminals definits i l’aprenentatge de competències Centrat en l’aprenentatge de l’estudiant Derivat d’una nova selecció de continguts informatius, conceptuals i procedimentals Interessat per relacionar ciència, tecnologia, societat, innovació i sostenibilitat

Sobre els canvis en la cultura docent En els continguts d’aprenentatge En la gestió del currículum En les pràctiques docents En la tasca del professorat En els mètodes, no només en els objectius En els sistemes d’avaluació dels aprenentatges

Aprenentatge i docència en la universitat L’aprenentatge com a canvi real o potencial L’aprenentatge orientat a la selecció de professionals L’aprenentatge orientat a la formació de ciutadania La universitat com a institució orientada a la recerca del bé comú i de l’interès per allò públic

El sentit de l’aprenentatge en la universitat Aprendre a aprendre Aprendre a emprendre Aprendre a conviure en societats diverses i plurals Contribuir a la formació de professionals de qualitat Contribuir a consolidar estils de vida democràtics Contribuir a la creació de capital social

Vies d’aprenentatge ètic pràctiques i exercici Vies d’aprenentatge ètic observació elaboració i construcció autònoma

canvi de mirada del professorat compromís sobre el model d’universitat Accions complicitat social sobre l’oportunitat de crear capital social

Àmbits de les finalitats generals Àmbit de les tècniques, estratègies Aprenentatge ètic Creació de condicions Àmbit de les tècniques, estratègies

L'Aprenentatge Ètic ha de permetre... Apreciar valors Denunciar contravalors Construir matriu singular de valors La pràctica de ciutadania activa Una adequada pràctica professional

Competència (OCDE, Projecte DeSeCo) Actuar de manera autònoma 2) Utilitzar els recursos de manera interactiva 3) Actuar en grups socialment heterogènis.

Subjecte: competències ètiques i morals Dimensió emocional Dimensió cognitiva Dimensió social

Dimensió Cognitiva Objectiu: presa de posició Eix central: pràctiques deliberatives Desenvolupa: comprensió crítica raonament i judici moral vinculada al nivell de maduració Tècniques exercicis de diagnòstic i resolució de casos construcció conceptual dilemes relacionada amb decisions anteriors i conviccions personals

Dimensió Social Objectiu: capacitats per actuar Eix central: pràctiques normatives Dimensió Social Desenvolupa: empatia i perspectiva social habilitats socials i per al diàleg seguiment i compliment de normes transformació de l’entorn vinculada al grau d’esforç i motivació relacionada amb la convivencialitat Tècniques exercicis de modelatge activitats de descentrament jocs de rol

Dimensió Emocional Objectiu: presa de consciència eix central: pràctiques reflexives Dimensió Emocional Desenvolupa: autoconeixement autoregulació vinculada a creences i desitjos relacionada amb l’impacte d’experiències sociomorals Tècniques exercicis de clarificació personal entrevistes personals (i en grup) (auto) revisió de conductes jocs de rols