Haga clic para modificar el estilo de subtítulo del patrón 16/09/10 1. Projectes 8 hores
16/09/10 Contingut 1. Introducció 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes 3. La organització per projectes 4. Grups de projectes 5. Organització matricial 6. Direcció tècnica
16/09/10 1. Introducció La teoria general del projecte proposa una metodologia per desenvolupar qualsevol tipus de projecte Aquesta metodologia ens facilita la consecució dels millors resultats La teoria general del projecte es sustenta en la concepció sistèmica del projecte i en el seu tractament com a sistema complex
16/09/10 1. Introducció La primera fase és la definició de l’abast i la definició del projecte, analitzant la viabilitat i fixant els objectius. Normalment hi ha moltes alternatives per a l’execució del projecte. La segona fase serà triar quina és la solució tècnica per a la consecució dels objectius marcats. La teoria general de projectes continua amb les fases d’enginyeria bàsica, de desenvolupament i de construcció, acabant amb la posta en servei.
16/09/10 1. Introducció L’objectiu principal d’aquesta teoria és donar una visió global de la problemàtica del projecte i proporcionar una possible metodologia per abordar-lo amb èxit. Per tant només dona uns principis, proporciona uns procediments iobre uns camins pel posterior desenvolupament sense perdre en els casos particulars.
16/09/10
2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Les principals fases de la teoria general de projectes, podem considerar que són: a) Estudis previs b) Definició del projecte c) Enginyeria bàsica, enginyeria de detall i estió de compres
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Estudis prèvis: Són estudis que es fan previs al projecte i que poden sér des de estudis de viabilitat, geotècnics, d’impacte ambiental, d’analisi de la competència, econòmics i financers de la inversió
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Definició del projecte: El projecte preliminat té per objecte primordial seleccionar la millor alternativa, constitueix la definició del projecte i és la conseqüència de l’analisi dels estudis prèvis
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Enginyeria bàsica de detall i gestió de compres. Les tres fases són diferents però consecutives i tenen el mateix objectiu final: donar el suport documental al projecte, és a dir la redacció del projecte. Quan som en aquest punt vol dir que ja sabem que i quant farem
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Enginyeria bàsica: La pot fer la propietat o una empresa especialitzada. Les activitats pròpies de l’enginyeria bàsica són: Establir les diferents àrees que constitueixen la instal·lació objecte del projecte Establir els paràmetres que fan referència a la producció Organitzar el control de la producció
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Tant l’empresa d’enginyeria com la propietat hauran d'aprovar els documents que integren l’enginyeria bàsica
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Enginyeria de detall: desenvolupa totes les activitats, per tant serà necessari recopilar una quantitat considerable d’informació: de caràcter general, pels responsabñes d’infraestructures, pels responsables de construcció per l’obra civil, pels especialistes mecanics, pels especialistes elèctrics, de canonades, d’instrumentació…
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Una de les primeres que sol entrar en acció és l’enginyeria civil. S’encarrega de condicionar el terreny i els seus accessos. Per aquesta part és imprescindible la informació de les característiques del terreny (geotècnics i topografics). Amb això podran fer els diferents plànols d’infraestructura. També hauran de fer el plec de condicions dels materials i de com s’haurà d’executar l’obra.
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes L’objectiu del departament d’arquitectura és determinar els volums exteriors que protegeixen el bon funcionament del procés industrial, i alberguen els diferents serveis. Generalment treballaran conjuntament amb els departaments de fonamentacions i els d’estructures El departament de mecànica és el responsable de seleccionar els equips i maquinària tant pel procés de fabricació com pels serveis auxiliars
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes La feina del departament mecànic serà similar a d’altres en quan a la seva funció i per tant hauran de desenvolupar: Memòria i càlculs Especificacions Anàlisis d’ofertes Especificacions de compres Inspecció de materials
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Hi poden haver molts altres departaments com per exemple: canonades, instrumentació, instal·lacions auxiliars, gestió de compres, inspecció, expedició…
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes En aquest moment haurem d’actualitzar el pressupost preliminar. Aquest pressupost serà el model de referència per a totes les etapes posteriors en el desenvolupament del projecte, i s'intentaran mantenir els costos reflexats en aquest punt.
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Supervisió de construcció i muntatge. Posta en servei: amb la gestió de compres ja podem considerar que s’ha iniciat l’execució del projecte, però aquí és on comença la construcció i muntatge del projecte. És l’etapa més cara i per tant més irreversible. L’execució es sol confiar a un o diversos contractistes sota el control de l’empresa d’enginyeria.
16/09/10 2. Tècniques pel desenvolupament de projectes Les activitats pròpies de la supervisió en camp es poden enquadrar en tres funcions principals: organització i coordinació, tècniques i administratives. Organització i coordinació: organització de la obra i elaboració d’informes de progres; coordinació amb la propietat i la oficina principal Tècniques: seguretat a la obra i vigilància dels mètodes de construcció i muntatge; control de qualitat; compliment de la enginyeria de detall i les seves modificacions Administració: control d’amidaments i certificacions; control de plaços i administració de l’obra
16/09/10 3. L’organització per projectes Si l'Estudi de Viabilitat augura bons resultats aleshores es començarà amb el nou projecte Els nous projectes sorgeixen en els departaments de R + D en les grans empreses La major part de les empreses no estan dissenyades per a escometre nous projectes L'organització interna de l'empresa dependrà de si s’hi duen a terme nous projectes
16/09/10 3. L’organització per projectes Tres tipus d'organització principals: Organització en unitats funcionals Organització en equips de projectes Organitzacions mixtes/matriu
16/09/10 3. L’organització per projectes La majoria d'empreses que realitzen diversos projectes fan servir per a cada projecte una forma d'Organització. Fins i tot, en cada moment del Projecte, es pot triar una mena d’organització diferent CARACTERÍSTIQUES DEL PROJECTEFUNCIONALMATRICIALPER PROJECTES Incertesa Baixa Alta TecnologiaMitjana Complexa Nova ComplexitatBaixaMitjaAlta Durada CurtaMitjanaLlarga Importància BaixaMitja Alta ClientDiversos3 o 41 Criticitat de temps BaixaMitja Alta
16/09/10 3. L’organització per projectes Unitats funcionals
16/09/10 Unitats funcionals Avantatges - El personal tècnic se sent motivat - El personal pot treballar en diversos projectes diferents - Com que els experts junts, s'aconsegueix un gran nivell tècnic - S'evita duplicar treballadors Inconvenients - No existeix un clar responsable del Projecte - El treball funcional es considera més important que el Projecte o el Client - Dificultat per controlar projectes grans - Difícil comunicació i coordinació entre diferents àrees - Competència i Conflictes en l'Organització pel fet que les diferents àrees tracten d'imposar el seu punt de vista - Dificultat d'aplicació quan es tenen diversos projectes o serveis
16/09/10 4. Grups de projectes
16/09/10 4. Grups de projectes Avantatges - Hi ha un sol cap - Responsabilitats clares i diferenciades - Pocs problemes de Coordinació en cada Projecte - Comunicació fluida dins de cada projecte - Estructura Simple i Flexible - Orientat al Client - Resposta ràpida davant de canvis
16/09/10 4. Grups de projectes Inconvenients - És molt costós quan es tenen diversos projectes - Hi ha temps morts que no poden compensar- se amb altres activitats fora del projecte - Les Polítiques Generals de l'Organització poden no ser respectades - Ansietat respecte al futur en l'Organització - Poca comunicació entre Projectes
16/09/10 5. Organització matricial
16/09/10 5. Organització matricial
16/09/10 5. Organització matricial Avantatges Cada un es dedica al que sap i li agrada Treball de Gestió Treball Tècnic Hi ha un enfocament clar cap al Projecte i cap al Client L'Administrador de cada Projecte gestiona els costos de recursos i personal No hi ha duplicació de llocs de treball No hi ha temps morts ni ansietat pel que fa al futur de l'Empresa present en tota l'Organització Major flexibilitat davant canvis sobtats
16/09/10 5. Organització matricial Inconvenients - Els recursos limitats poden crear conflictes entre els Administradors de Projectes - Esforç continu per equilibrar el "poder" dels caps funcionals i els Administradors de Projectes - En no haver-hi un únic cap pot haver-hi incongruències i errors - Determinació de responsabilitats no gaire clara
16/09/10 6. Direcció tècnica Funcions: Direcció tècnica Aprovació de les modificacions Aprovació de preus contradictoris Firma acta recepció provisional Firma de l’acta de recepció definitiva
16/09/10 6. Direcció tècnica És responsable de que s’executi tot tal com marca el projecte És responsable en el camp penal de qualsevol accident que pugui ocorre durant l’execució de l’obra degut a la seva imprevisió No és responsable de del control de plaços ni de costos.