El sector terciari Béns intangibles, immaterials, que no es poden emmagatzemar. Necessitats i demandes de la societat. Es caracteritza per la seva diversitat:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Jordi Martínez ECOGESA 17 d’octubre 2013 Productivitat: què és i com millorar-la Los contenidos expuestos en el presente documento son propiedad y de uso.
Advertisements

El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
La Revolució Russa 1917 LENIN.
Presentació de la Jornada La Cambra de Terrassa organitza aquesta jornada amb la finalitat de facilitar a les empreses del comerç diferents eines de gestió.
Capítol 19 El mercat de béns en una economia oberta.
16 de desembre de 2010 Presentació del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida Josep Clotet Sopeña Gerent del Parc Científic La inversió en.
EL SECTOR TERCIARIO. Actividades que proporcionan servicios en vez de productos materiales como la industria y agricultura. Son actividades muy heterogéneas.
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
María Carmona Iván Zamora Sergio Gerra. S’anomena tren a una sèrie de vagons agafats units, generalment van sobre carrils especialitzats al cap dels anys.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
El sector terciari Béns intangibles, immaterials, que no es poden emmagatzemar. Necessitats i demandes de la societat. Es caracteritza per la seva diversitat:
EUA: de l’expansió a la depressió.
El sector terciario en la UE y en España En la UE : Proporciona el 70 % del valor del empleo y de la producción Políticas comunes: ->Comercial ->Transporte.
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Pla de Recursos Humans per al mandat
Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
LA DOMINACIÓ EUROPEA DEL MÓN ( ).
LA INDÚSTRIA Geografia 3r ESO.
5.- EL TERCER MÓN I ELS PROBLEMES HERETATS DEL COLONIALISME (I).
En aquest tema veurem els apartats següents:
En aquest tema veurem els apartats següents:
EFECTES DELS PEATGES DE LA C-32 (AUTOPISTA PAU CASALS) A LES ECONOMIES TERRITORIALS Frederic Lloveras Oriol Biosca
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
MAPA DEL MÓN.
Pla Director d’infraestructures ferroviàries
1. La Segona Revolució Industrial
Polítiques d’Ordenació Comercial
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Europa aposta pel ferrocarril
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
IMPERIALISME I PRIMERA GUERRA MUNDIAL
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Promoció de la cooperació cultural mitjançant els EEA Grants ( )
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Jornada de portes obertes
En aquest tema veurem els apartats següents:
COMENTARI DE GRÀFICS.
INTRODUCCIÓ EN CONTRA A FAVOR 01 LA PUNTA LA ZAL
SOCIETAT ESPANYOLA Segle XIX.
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
LES COMARQUES DEL LITORAL
ALTRES TECNOLOGIES DE BAIXA INTENSITAT EÒLICA L’ENERGIA EÒLICA MARINA
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Estat de benestar i drets socials
CIUTAT: EXPRESSIÓ DE CANVIS
LA DOMINACIÓ EUROPEA DEL MÓN ( ).
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
El sector terciari. Concepte de sector terciari
AGENDA CATALANA DEL CORREDOR MEDITERRANI
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
VALLÉS ORIENTAL.
Creixement Econòmic: Fets importants
Marc territorial Àmbit: les 7 comarques de la RMB
La formació professional, una opció de futur i amb futur
1a JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
La IIª Revolució Industrial ( )
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
Geografia.
Informe Observatori Barcelona 2016
Les Oportunitats de nous tràfics ferroviaris al Corridor Mediterrani
EL BARCELONÈS.
5.- LES CONSEQÜÈNCIES DE LA GUERRA (I).
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Jornada Cloenda Esports
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
Transcripción de la presentación:

El sector terciari Béns intangibles, immaterials, que no es poden emmagatzemar. Necessitats i demandes de la societat. Es caracteritza per la seva diversitat:  Turisme  Comunicacions  Serveis a empreses  Serveis públics  Serveis banals o estancats  Terciari superior o quaternari

Per sobre del 60 % = desenvolupament

Procés de creixement del sector serveis

Per què ha augmentat tant? Procés d'augment després de la crisi de Possibles causes:  Augment dels serveis públics  Serveis en l’àmbit familiar: + renda, incorporació dona al treball, + vacances, + esperança de vida  La societat del Benestar --> conjunt de polítiques socials amb caràcter universal per garantir unes condicions de vida adequades a la població i evitar que les persones quedin desemparades en determinades circumstàncies de caràcter problemàtic: l'ensenyament, la sanitat i els subsidis de malaltia, incapacitat, atur i jubilació.  Organització territorial de l'estat: descentralització = administracions autonòmiques + entrada a la UE = funcionaris europeus.

La societat del benestar El danès Esping-Andersen, a “The Three Worlds of Welfare Capitalism” (1990), ha analitzat els estats de benestar occidentals i els ha classificat en tres categories, tot comparant les polítiques de pensions, desocupació i ajuda a la renda de les persones: -Socialdemòcrata: Els serveis assistencials són subvencionats per l’Estat i són disponibles per a tothom (prestacions universals). La majoria dels països escandinaus són exemples d’aquest model d’estat del benestar. -Conservadors-corporatius: Com a exemples posa a França i Alemanya: La cobertura dels serveis no és necessàriament universal. La quantitat de prestacions a les que té dret un ciutadà depèn de la seva posició social. Aquest tipus de règim pot no estar dirigit tant a eliminar les desigualtats com a mantenir l’estabilitat social, la fortalesa de les famílies i la lleialtat a l’Estat. -Liberal. Exemple: Els Estats Units: Els serveis assistencials estan molt mercantilitzats i es venen en el mercat. Les prestacions en funció dels mitjans són disponibles per als molt necessitats, però queden marcats (estigmatitzats). Això es deu al fet a que s’espera que la majoria de la població compri el seu propi benestar a través del mercat.

 Serveis externs a les empreses: Assessorament(promoció, consultories), auditories, serveis informàtics, recursos humans = activitats estratègiques. Context global: innovació, competivitat, creixement de la producció (terciarització de l'economia).  Serveis en l'àmbit familiar: Augment de renda disponible Esperança de vida més llarga Temps lliure i vacances pagades Incorporació de la dona al treball Taula p.151

La dona en el món laboral Revolució industrial --> èxode rural --> vida urbana = de la família extensa a la nuclear => gent gran i infants. Planificació familiar Societat del Benestar: serveis. 30 minuts: Quan manen les dones

Situació d'Espanya respecte al sector serveis tenint en compte: 1. Indicador de la participació del sector serveis al PIB (2006). exercicis p. 152

2. Indicador de la participació dels serveis en l'ocupació (2006)

Distribució territorial dels serveis, exercicis p. 153.

Distribució per subsectors -Serveis socials: repartiment equitatiu: administració, sanitat i educació. -Comunicacions, finances i serveis a empreses: on es concentra la població, la indústria i les institucions: Madrid i Barcelona, València i Sevilla. -Empreses comercials: Catalunya, Andalusia, Madrid i València.

Societat del benestar Serveis considerats un dret: Administració pública: general, autonòmica I local Educació Sanitat Seguretat pública Atenció a la tercera edat L’Estat ho pot fer directament o a través d’empreses privades.

Inversió en educació (2001)‏

Turisme Fenomen de masses. Vacances pagades  dret laboral des dels 50. Viatjar a l’estiu a llocs càlids: sud d’Europa: sol, platja i econòmic. Espanya a partir dels 60’: ofertes de baix preu.

A partir dels documents de la pàgina 157: – Quins són els països d’origen dels turistes que visiten Espanya? – Quins són els turistes que més gasten a Espanya? – Quines són les destinacions turístiques més importants? Quins atractius tenen? – Creus que aporta molt al PIB d’Espanya? –

Turisme nacional i mobilitat temporal Desplaçaments de caps de setmana: – Segones residències  conseqüències. – Esports d’aventura (Sort), esquí, golf, turisme cultural, turisme rural o espectacles esportius (Fórmula 1, Montmeló. Seguidors de futbol.)‏

Desplaçaments de vacances:

Impactes del turisme A la costa: urbanització abusiva, problemes de subministrament d’aigua I d’eliminació de residus, contaminació d’aigües marines A la muntanya: Estacions d’esquí i urbanitzacions. Alteració en fauna I flora. Noves polítiques: Canvis: menys despesa, menys durada de les estades, low cost, viatges per Internet, competència d’altres regions (Tuníssia, Malta, …)‏

Turisme de sol i platja: foment de la qualitat (Bandera blava)‏ Turisme cultural i de ciutat: conjunts historicoartístics: Patrimoni de la Humanitat UNESCO: Alhambra de Granada Catedral de Burgos Mezquita de Córdova Madrid: El Escorial Barcelona: Parc Güell, Palau Güell i Casa Milà. Turisme esportiu: Camps de golf (340 camps, 1r d’Europa)‏ Instal·lacions nàutiques (323 ports)‏ Estacions d’esquí (49 estacions)‏

Serveis a Catalunya

Catalunya és la principal destinació turística de l’Estat Espanyol i una de les més importants d’Europa. La seva posició geogràfica, clima i accessibilitat beneficien el desenvolupament turístic. Catalunya, però, tot i tenir una llarga experiència turística, ha de fer frontals reptes del context internacional, als canvis en els hàbits de consum i al sorgiment de noves destinacions competidores

El turisme és una de les principals fonts de riquesa per a Catalunya: 11% del PIB de Catalunya, (Comptes Satèl·lit del Turisme’2006: Restauració: 25,64%; Ind.Alimentària: 10,66%; Transport: 9,24%; Tèxtil: 8,05%; Hotels: 7,71%; Comerç: 4,85%; Serveis empresarials: 4,33%... Ag.Viatges: 0,11%...) M anuals d’impacte sobre l’economia catalana. prop de 24 M de turistes el persones ocupades directament al sector.(Hosteleria, Restauració i Ag.Viatges)

L’activitat comercial i les comunicacions

- la tríada : els tres pols econòmics de la globalització. 1. Amèrica del Nord: EUA i Canadà. 2. Europa Occidental: UE, Suïsssa, Noruega. 3. Àsia: Japó i Xina i Índia estan entrant.

El comerç -Mercat -Tipus de mercats: -Mercats concrets: mercaderies -Mercats abstractes: borsa de valors, mercaderies absents. -Fires de mostres  ARCO, Cibeles, Construmat.

-Característiques del comerç -Concentració de la demanda -Especialització del comerç -Importància de la logística. -Intermediaris –> encariment dels productes. -Multinacionals. -Augment del volum: productes de baix preu, de gran embalum  transport abaratit  activitat global. Canal de PanamàCanal de Panamà, Canal de Suez. -Creixement del sector comercial: -Liberalització del mercat: GATT i OMC  mundialització del comerç però desigual. -Les noves tecnologies: més coneixement, cobraments i pagaments a temps real

Mapa del comerç a gran escala, p xarxes densament estructurades: - els tres fluxos de transport marítim: - situació d'Espanya dins de les xarxes i transports marítims: -

Comerç interior espanyol - dualitat: empreses petites i grans empreses comercials. - la distribució comercial a Espanya: 16% de l'ocupació. - canals de distribució: p.170 (dos grups)‏ 1. dels béns d'equipament: 2. dels béns de consum:

- distribució territorial en funció del desenvolupament econòmic, de transports, de població i de nivell adquisitiu. A on trobem les botigues més cares? I les més econòmiques? p. 171 els grans centres comercials i l'índex comercial.

Comerç exterior espanyol

- Espanya comercialitza al 70 % de les exportacions i el 59 % de les importacions amb la UE. - és especialment intensa amb Alemanya, França i Itàlia. - de la resta és molt inferior, destaca: - Amèrica - Golf Pèrsic pel petroli.

La Balança de pagaments: deficitària?

Transports -Les funcions: -Desplaçament de les persones  mobilitat obligada, llocs de residència i llocs de treball. -Satisfer necessitats econòmiques: contacte amb el mercat + distribució de béns i serveis.  desenvolupament urbà i econòmic es relaciona amb la dotació d’infraestructures. -Integració dels grups socials.

Transport terrestre -Xarxa de carreteres -Protagonisme -Conseqüències: -Congestions -Demanda constant de noves vies -Gran impacte ambiental: visual, acústic, contaminació atmosfèrica. -Xarxa d’alta capacitat: dues vies, densitat i peatges. -Xarxa ferroviària (ex 1, p. 188) -RENFE: Problemes: -Amplària, via única, mal estat. -Futur: transport de passatgers entre grans ciutats, distàncies mitjanes: Altaria (Madrid- Cadis), Euromed, AVE.

Transport marítim -Gran volum i gran distància. -La rendibilitat per grans vaixells però ports amb infraestructures costoses. -ZAL: zones d’activitat logística. -Exercicis del trànsit, p. 178 i ex 3 p. 189.

Transport fluvial Sevilla: vall del Guadalquivir.

Transport aeri -passatgers, a poc a poc mercaderies. -Barajas: -x3 el nombre de passatgers -Hub o nus de coordinació entre aeroports nacionals, internacionals i transoceànics. -El Prat: aspira a convertir-se en hub. -Aeroports de zones turístiques: Palma, Tenerife, Màlaga, Alacant i Eivissa. -Entrada CEE: liberalització del trànsit aeri  final de les estatals com Iberia.

-Sistema intermodal: transport més efectiu en cada tram. -Autopistes del mar

Política europea del transport -Projectes prioritaris: -Eix ferroviari d’alta velocitat del sud-oest d’Europa (Vitòria, Madrid, Saragossa, BCN) -Eix multimodal Portugal/Espanya amb Europa. -Eix ferroviari de mercaderies Sines- Madrid-París (Portugal i Espanya) -Interoperabilitat de la xarxa ferroviària d’alta velocitat (Madrid-Andalusia, corredor nord-est, Madrid-Llevant- Mediterrani, corredor Nord i Extremadura.

Política espanyola de transport Pla estratègic d’infraestructures i transport. -En 15 anys: qualitat, sostenibilitat, accessibilitat i la intermodalitat. -Ferrocarril: amplària i corregir xarxa radial -Completar la xarxa d’alta capacitat -Els ports com a nodes intermodals. -Integració dels aeroports.