La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Pla Director d’infraestructures ferroviàries

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Pla Director d’infraestructures ferroviàries"— Transcripción de la presentación:

1 Pla Director d’infraestructures ferroviàries 2002-2025
Novembre 2003 Assessoria d’Urbanisme i Transports

2 “Eina de planejament a mig llarg termini que proposa orientacions i directrius, més que no pas actuacions totalment definides i tancades, en relació amb el desenvolupament del conjunt del sistema ferroviari català en totes les seves vessants: transport de viatgers i transport de mercaderies” “estableix línies d’actuació i planteja objectius que hauran de ser degudament desenvolupats mitjançant estudis o eines de planejament de rang inferior que analitzin alternatives per les actuacions proposades”

3 Principis del Pla Director d’acord amb la Llei de la mobilitat de Catalunya “Planificació de la mobilitat en base a la prioritat dels sistemes de transport públic o col·lectiu Promoció i protecció dels modes de transport més ecòlògics Foment de la intermodalitat Foment de l’ús del transport públic com a mitjà per a disminuir la congestió en zones urbanes La definició de polítiques que permetin el desenvolupament harmònic i sostenible del transport de mercaderies de cara quees minimitzi el seu impacte negatiu mitjançant el foment de la intermodalitat entre els diferents modes de transport, entre ells els ferroviaris”

4 “Legislació sectorial”: El present Pla Director té el caràcter de pla territorial sectorial Tota l’ordenació del transport per ferrocarril està regida per la Llei 16/1987 de 30 de juliol, d’ordenació de transports terrestres que estableix procediments per a la redacció i aprovació de projectes ferroviàries Tramitació: L’aprovació correspon al Consell Executiu, a proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, amb el vist-i-plau del Director General de Ports i Transports

5 “Antecedents: el Pla territorial general de Catalunya: Aspectes Generals” Objectius d’equilibri territorial: lluitar contra els desequilibris assegurant bona accessibilitat en tots els territoris Reforçar i potenciar les interaccions entre les diferents parts del territori Aconseguir una connexió efectiva i eficaç amb les xarxes de la resta de països europeu Afavorir la competitivitat de les empreses, reduint costos i temps de transport Distingir la xarxa d’alta velocitati la xarxa convencional de FGC i Renfe

6 “Antecedents: el Pla territorial general de Catalunya: Aspectes Concrets (I)” Fer compatible la xarxa per a tres de passatgers i mercaderies POTENCIAR EL CORREDOR MEDITERRANI MITJANÇANT LA MILLORA DE LA SEVA INFRAESTRUCTURA Completar l’itinerari Mollet del Vallès-Martorell, relligant també Sabadell i Terrassa Estudiar solucions per a augmentar la capacitat i reduir els temps de viatge entre l’àrea de Barcelona i les ciutats de Granollers, Mataró, Sabadell, Terrassa, Martorell i Vilanova i la Geltrú

7 Millora les línies Barcelona-Saragossa per Manresa i per Tarragona
Antecedents: el Pla territorial general de Catalunya: Aspectes Concrets (II)” Desenvolupar el metro exprés regional al territori de l’àmbit metropolità de Barcelona Introduir l’ample de via de mm progressivament i fer-lo arribar als punts neuràlgics Fer arribar la línia d’alta velocitat a l’àrea de Barcelona (amb estacions a la Segrega i al Vallès) Millora les línies Barcelona-Saragossa per Manresa i per Tarragona

8 Serveis de rodalia: potenciació dels actuals existents
“Antecedents: el Pla de transports de viatgers de Catalunya” Es planifiquen diversos serveis ferroviaris amb objectius diferents: Serveis de llarg recorregut, amb la resta de la Península Ibèrica emprant tant la nova xarxa d’AV com la xarxa tradicional Serveis regionals: Serveis de rodalia: potenciació dels actuals existents

9 Antecedents: El Pla Director d’Infraestructures Incrementar la participació del transport públic col·lectiu en la mobilitat metropolitana Obtenir la màxima eficàcia econòmica i social dels recursos públics destinats al sistema de transport, mitjançant la planificació integrada del sistema metropolità de tranport públic col·lectiu És en el PDI , on es concreta l’allargament dels FGC a Sabadell, així com el túnel de Montcada i la posada en marxa per passatgers el tram Mollet-Papiol

10 Antecedents: el Pla Director d’Infraestructures del Ministeri de Foment Una dràstica reducció dels temps de viatge en les relacions entre les grans ciutats Augmentar la participació del ferrocarril en el mercat del transport i fer-lo realment competitiu davant de la carretera i l’avió Juntament amb la construcció de nous corredors d’altres prestacions, OPTIMITZAR LA XARXA EXISTENT TANT PEL QUÈ FA ALS SERVEIS DE VIATGERS COM ALS DE MERCADERIES

11 Ventatges per a trànsits massius a distàncies mitjanes i llarges
“COMENTARIS” -Un Pla Dtor que es realitza amb les dades del 1996, perquè no n’hi ha d’altres de disponibles” -Hi ha lleugerament més gent que es desplaça del Barcelonès al Vallès que al ravés -Atractor de més viatgers del Vallès Oriental i del Baix Llobregat cap el Vallès No existeix cap document marc de planificació del transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya Reflexions: Ventatges per a trànsits massius a distàncies mitjanes i llarges Menor flexibilitat respecte transport per carretera Problemes a resoldre: Difícil orografia catalana L’ample de via Sistemes d’electrificació diferent a Portugal o França Monopoli de facto en l’explotació (això ha canviat amb la nova ley del sector ferroviario) Absència de marc planificador espanyol clar

12 Ventatges per a trànsits massius a distàncies mitjanes i llarges
“Sobre el transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya” No existeix cap document marc de planificació del transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya Reflexions: Ventatges per a trànsits massius a distàncies mitjanes i llarges Menor flexibilitat respecte transport per carretera Problemes a resoldre: Difícil orografia catalana L’ample de via Sistemes d’electrificació diferent a Portugal o França Monopoli de facto en l’explotació (això ha canviat amb la nova ley del sector ferroviario) Absència de marc planificador espanyol clar

13 “Sobre el transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya: oportunitats”
El tram Barcelona-França de la futura línia d’altes prestacions es preveu amb vocació de servir per trens de passatgers i de mercaderies Porcés de liberalització del mercat de transport per ferrocarril segons les directrius de la Unió Europea Posicionament estratègic autoritats portuàries BCN- Tarragona davant el ferrocarril Possibilitats que ofereixen les grans centrals logístiques per a la participació del ferrocarril en el marc d’intermodalitat general Xarxa Ferroviària transeuropea per a mercaderies: xarxa convencional d’ample ibèric Portbou-Girona-Barcelona-Tarragona-València-Barcelona-Lleida-Saragossa i Barcelona-Móra-Saragossa

14 Ventatges per a trànsits massius a distàncies mitjanes i llarges
“Sobre el transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya” No existeix cap document marc de planificació del transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya Reflexions: Ventatges per a trànsits massius a distàncies mitjanes i llarges Menor flexibilitat respecte transport per carretera Problemes a resoldre: Difícil orografia catalana L’ample de via Sistemes d’electrificació diferent a Portugal o França Monopoli de facto en l’explotació (això ha canviat amb la nova ley del sector ferroviario) Absència de marc planificador espanyol clar

15 Fluxos intercomarcals de mobilitat obligada:
“Fluxos intracomarcals de mobilitat obligada (primers viatges en dia feiner)” Barcelonès: Vallès Occidental: Baix Llobregat: Fluxos intercomarcals de mobilitat obligada: Baix Llobregat-Barcelonès: 98917 Barcelonès-Baix Llobregat: 56570 Barcelonès-Vallès Occidental: 50668 Vallès Occidental-Barcelonès: 48561 Maresme-Barcelonès: Vallès Oriental-Vallès Occidental: 11960 Baix Llobregat-Vallès Occidental: 11551 Vallès Occidental-Vallès Oriental: 7845 Vallès Occidental-Baix Llobregat: 6951

16 “Viabilitat d’un corredor ferroviari” “Es podria situar un rang mínim d’entre 5000 i persones per dia en dos sentits el flux mínim a captar per tal de què la implantació d’un sistema ferroviari teingués la rendibilitat econòmico-social adient”

17 “Esquema de la xarxa viària de Catalunya en l’actualitat”

18 “Esquema de la xarxa viària de Catalunya en l’actualitat”

19 “Directrius i objectius del Pla” Pel què fa al transport de viatgers:

20 “Directrius i objectius del Pla” Pel què fa al transport de viatgers:

21 “Directrius i objectius del Pla”
Pel què fa al transport de mercaderies:

22

23

24

25

26

27

28 El ministeri només preveu, momentàniament fins a Cerdanyola
“Com està?” El ministeri només preveu, momentàniament fins a Cerdanyola

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50 Al tanto amb la saturació del tram Mollet-Castellbisbal quan
El tram també s’obri a passatgers

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65 Proposta xarxa ferroviària PSC

66

67 Propostes d’al·legacions:
Pel què fa al transport de mercaderies per ferrocarril: Demanar la necessitat d’incloure la implantació d’una estació de mercaderies al Vallès, assegurant la connexió amb tota la xarxa de mercaderies prevista, dels dos amples. Importància d’assegurar que en el corredor de Mollet-Papiol es desenvolupen dos corredors paral·lels, el de l’Alta Velocitat i el de mercaderies existents Assegurar i estudiar la congestió del nou tram quan aquest s’obri a passatgers Valorar molt positivament totes les infraestructures que es plantegen en aquest camp

68 Objectiu final: És important tenir en compte la previsió màxima D’INFRAESTRUCTURES EN XARXA PEL TRANSPORT DE MERCADERIES, DE CARA A LA GESTIÓ POSSIBLE DE NOVES OPERACIONS PRIVADES SEGONS LES NECESSITATS. Adaptar el text en coherècia al propi Pla Dtor del Sistema logístic de Catalunya que ja la preveu Vigilar el Vallès en la proposta d’infraestructura ferroviària del PSC Proposta de Cambra: Valorar la oportunitat de realitzar un estudi exhaustiu sobre necessitats i trànsit

69 Propostes d’al·legacions:
Pel què fa al transport de passatgers Valorar molt positivament les accions que es referencien Demanar altres estudis de metro lleugers de mobilitat interna en el Vallès Occidental (recuperar algunes propostes ja existents en el PDI) Riera de Caldes, per exemple Assegurar la implantació d’una estació de viatgers al Vallès en la via AVE, i que aquest traçat no aprofitarà l’existent Mollet-Papiol

70 Propostes d’accions lobby:
Pel què fa al transport de mercaderies per ferrocarril: Davant el ministeri de foment, reunió o carta demanant la necessitat de l’estació de mercaderies al Vallès Pel què fa al transport de passatgers: Davant el ministeri de foment, demanar l’obertura línia Mollet-Papiol en la seva totalitat i assegurar que sigui compatible amb trànsits de mercaderies i que el by-pass de l’AVE utilitzarà un traçat independent a aquest


Descargar ppt "Pla Director d’infraestructures ferroviàries"

Presentaciones similares


Anuncios Google