La posada en marxa de l’empresa: Els passos i els costos

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Necessitat Protecció Sistema Sanitari Són una sèrie de mecanismes que ens protegeixen davant de determinades situacions com: Pèrdua de treball Vellesa.
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Presentació Serveis Contactar GESTORIA BARCELÓ, S.L.
L’ESTATUT DEL TREBALLADOR AUTÒNOM Dra. Esther Sànchez
Tema 4: L’inici del cicle comptable
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
MANUAL NOMINAPLUS.
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Avantatges competitives
1.- L’EMPRESA Per què és necessària l’empresa?
Societats Capitalistes:
1 u n i t a t Relació laboral i contracte de treball.
Proposta al RD 1000/2010 Què ens diu aquest R.D. 1000/2010?
RSC. Responsabilitat Social Corporativa
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
28 de febrer 2006.
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Anàlisi econòmica i financera
GUIA DE NORMATIVA BÀSICA DE TRIBUTACIÓ DE L’ADVOCAT
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Societats d’Interès Social:
Sostenibilitat Xavier Nicolau i Tarrats Cap de l’Oficina de Gestió Ambiental Unificada de Barcelona SEVESO III: REFORMA DE LA DIRECTIVA D’ACCIDENTS.
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
LA GESTIÓ DELS CEMENTIRIS MUNICIPALS
El cànon social 2015 Març de 2015.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població:
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població: Barberà del Vallès
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Jornada de portes obertes
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
Circuit de gestió dels expedients de CAIXA DE CRÈDIT 2018
LLEI 2/2007, DE 15 DE MARÇ, DE SOCIETATS PROFESSIONALS
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població:
1 u n i t a t El Dret del Treball.
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població: Barberà del Vallès
ASSOCIACIÓ DE PERIODISTES I ESCRIPTORS AGRARIS DE CATALUNYA
RYT a matrícula (MAT) reunió de centres 21/05/2015.
Servei d’Assistència en RRHH Aspectes pràctics de la implementació en nòmina del R.D. Llei 8/2010 DOCUMENT INTERN DE TREBALL 3 juny 2010.
PROGRAMA IMPULS A L’OCUPACIÓ 2014
Laura Gómez Ramón Cap del Servei d’Assistència en RRHH
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
1.- L’EMPRESA Per què és necessària l’empresa?
PROTOCOL MARC PER UNA INTERVENCIÓ COORDINADA CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA Capítol 8: Sobre la protecció de dades personals ens els circuits territorials.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Banca ètica CeDRe Girona, gener de 2018
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
L’empresa com a sistema organitzat
NOVES LÍNIES DE FINANÇAMENT ICF
EL MARC CONCEPTUAL DE LA COMPTABILITAT
Obligacions fiscals de l'empresa: declaració censal, IAE i IVA
Badalona, 1 de desembre de 2005
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
El patrimoni empresarial.
NORMALITZACIÓ COMPTABLE
DA46: PROCÉS D’ADAPTACIÓ FINAL 01/01/2013 Subdirecció Màrqueting MUTUALISTES EN OPCIÓ ALTERNATIVA AL RETA.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
PROGRAMA “XARXA LLIBRES DE TEXT” DE LA COMUNITAT VALENCIANA.
S’UTILITZEN EN LES OPERACIONS DE FINANÇAMENT DE L’EMPRESA A LL/T.
El departament de Recursos Humans
Economia Social i creació d’empreses
PRESENTACIÓ TELEMÀTICA DE L’IESDMT
Dret i informació jurídica
Transcripción de la presentación:

La posada en marxa de l’empresa: Els passos i els costos Almatret 29/01/2015

Cambra de Comerç de Lleida

Una vegada tenim la idea, objectius, estratègia, el pla d’empresa… Una vegada tenim la idea, objectius, estratègia, el pla d’empresa…. Les coses clares, què hem de fer???? Passos i costos

Escollir la forma jurídica Primer de tot, què fem? Escollir la forma jurídica

Altres tipus de societats Autònom Societat Civil Societat Limitada Societat Limitada nova Empresa Comunitat de Bens Societat Anònima Societat Comanditària Societat Col·lectiva Societats de Capital Risc Societat Cooperativa SAT ?

L’estructura legal La forma jurídica escollida per a l’activitat econòmica de l’empresa es determinarà en funció de: Tipus d’activitat que es vol exercir Nombre de persones que participen en el projecte Responsabilitat dels promotors Dimensió econòmica del projecte: estructura de finançament i la necessitat de finançament extern. Complexitat de constitució i rapidesa de la tramitació Esquema fiscal més interessant

EMPRESARI INDIVIDUAL / AUTÒNOM Aquella persona física (major d’edat o menor emancipat) que realitza una activitat econòmica organitzada i continuada en nom propi. La denominació de l’empresa individual és el nom de la persona física titular del negoci, si bé es podrà actuar amb nom comercial que sigui diferent a d’altres noms que ja estiguin registrats. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: No existeix separació entre el patrimoni de l’empresa i el patrimoni personal Responsabilitat patrimonial il·limitada (respon dels deutes de l’empresa amb la totalitat dels seus béns presents i futurs) AVANTATGES: És la forma més senzilla, ràpida i barata d’iniciar una activitat empresarial Pot estar subjecte a estimació objectiva, sistema més simple i en alguns tipus d’activitats més beneficiós. Possibilitats de capitalitzar l’atur i sol·licitar abonament trimestral de les quotes de Seguretat Social. Fiscalment, és aconsellable quan els rendiments nets de l’activitat no són molt elevats.

EMPRESARI INDIVIDUAL / AUTÒNOM INCONVENIENTS: La responsabilitat empresarial il·limitada El titular de l’empresa fa front en solitari a la gestió i administració Quan els rendiments nets de l’activitat siguin elevats, fiscalment són més aconsellables altres formés jurídiques ja que els autònoms tributen progressivament pels seus ingressos fins a tipus màxims superiors al’Impost de Societats. FISCALITAT: Els rendiments que s’obtenen tributen per IRPF (Impost sobre la Renda de les Persones Físiques): Estimació directa: normal o simplificada Estimació objectiva, índex o mòduls

Activitats Empresarials Activitats Professionals EMPRESARI INDIVIDUAL / AUTÒNOM LLIBRES OBLIGATORIS: Activitats Empresarials Règim d'estimació directa normal - Comptabilitat ajustada al Codi de Comerç Règim d'estimació directa simplificada - Llibre registre de vendes i ingressos - Llibre registre de compres i despeses - Llibre registre de béns - Llibres registres d'IVA (factures emeses i factures rebudes) Règim d'estimació objectiva - Conservar les factures emeses i rebudes - Conservar els justificants dels mòduls aplicats - Llibre registre de béns d'inversió Activitats Professionals - Llibre registre de vendes i ingressos - Llibre registre de compres i despeses - Llibre registre de béns d’inversió - Llibres registres d'IVA (factures emeses i factures rebudes) - Llibre de provisions de fons i suplerts

Empresari individual autònom Requisits: Persona física. Major de 18 anys. Avantatge: Simplicitat. Inconvenient: Responsabilitat davant de tercers.

SOCIETAT CIVIL PRIVADA És un contracte entre 2 o més persones, per desenvolupar una activitat econòmica i repartir-se uns guanys. Posen en comú qualsevol dels factors següents: diners, béns i/o treball. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: El contracte pot recollir qualsevol pacte o acord entre els associats (distribució de tasques, de guanys, de pèrdues, etc.) L’únic que no es pot fer és excloure un dels socis de la participació en els beneficis. No hi ha quantia mínima de capital social AVANTATGES: És la forma més senzilla, ràpida i barata de constituir una empresa. Pot estar subjecte a estimació objectiva, sistema més simple i en alguns tipus d’activitats més beneficiós. Possibilitats de capitalitzar l’atur i sol·licitar abonament trimestral de les quotes de Seguretat Social. Fiscalment, és aconsellable quan els rendiments nets de l’activitat no són molt elevats.

Activitats Empresarials Activitats Professionals SOCIETAT CIVIL PRIVADA INCONVENIENTS: Responsabilitat dels socis il·limitada davant les obligacions de la societat. FISCALITAT: Les SCP estan sotmeses al règim d’atribució de rendes: els rendiments que s’obtenen s’imputen als socis i tributen per IRPF: Estimació directa: normal o simplificada Estimació objectiva, índex o mòduls LLIBRES OBLIGATORIS: Activitats Empresarials Règim d'estimació directa normal - Comptabilitat ajustada al Codi de Comerç Règim d'estimació directa simplificada - Llibre registre de vendes i ingressos - Llibre registre de compres i despeses - Llibre registre de béns - Llibres registres d'IVA (factures emeses i factures rebudes) Règim d'estimació objectiva - Conservar les factures emeses i rebudes - Conservar els justificants dels mòduls aplicats - Llibre registre de béns d'inversió Activitats Professionals - Llibre registre de vendes i ingressos - Llibre registre de compres i despeses - Llibre registre de béns d’inversió - Llibres registres d'IVA (factures emeses i factures rebudes) - Llibre de provisions de fons i suplerts

Societat Civil Privada Requisits: Persones físiques. Majors de 18 anys. Contracte entre els socis. Avantatge: No hi ha capital mínim per a constituir-la. Simplicitat. Inconvenient: Responsabilitat davant de tercers.

SOCIETAT LIMITADA (S.L.) És una societat mercantil de tipus capitalista, pot estar integrada per una persona o més. El capital social està dividit en participacions socials. Els vots de cada soci depenen del nombre de participacions que tenen. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: Capital social mínim 3.000€ totalment subscrit i desemborsat. Aportacions al capital en diners o en béns valorats econòmicament. La responsabilitat dels socis es limita al capital aportat a la societat Si està formada per 1 únic soci (SLU) S’ha de constituir en escriptura pública i s’ha d’inscriure en el Registre Mercantil Les participacions són nominals i no poden transmetre’s lliurement, ja que els socis tenen el dret d’adquisició preferent. AVANTATGES: La responsabilitat del socis està limitada al valor nominal de les participacions. Menor capital social per a la seva constitució i menors obligacions administratives que la SA Òrgans de funcionament i administració més simplificats que la SA

SOCIETAT LIMITADA (S.L.) INCONVENIENTS: El cost de constitució i dissolució és elevat El baix capital social dificulta que la societat aconsegueixi crèdits sense aval personal dels socis. Queda exclosa la possible aportació de treball o serveis com a participació a la societat, només es poden aportar diners o béns. Transmissió de participacions socials limitada FISCALITAT: Els rendiments tributen per l’Impost sobre Societats. LLIBRES OBLIGATORIS: Comptabilitat d’acord amb el Codi de Comerç: Llibre Diari Llibre d’inventari i comptes anuals (balanç, compte de pèrdues i guanys i memòria) Llibre d’actes i Llibre registre de participacions nominatives Llibre registre d’IVA (factures emeses i factures rebudes)

Societat Limitada Característiques: Societat Mercantil. Avantatge: No hi ha nombre mínim de socis. Responsabilitat davant de tercers. Inconvenient: Capital mínim: 3.000€ Constitució més lenta i costosa. SL telemàtica

SERVEI DE CREACIÓ D’EMPRESES Formes jurídiques FORMA Nº DE SOCIOS CAPITAL RESPONSABILIDAD FISCALIDAD DIRECTA Empresario individual 1 No existe mínimo legal Ilimitada IRPF (rendimientos por actividades económicas) Sociedad civil Mínimo 2 Sociedad de responsabilidad limitada Mínimo 1 Mínimo 3.000 € Limitada al capital aportado Impuesto de sociedades

SOCIETAT ANÒNIMA (S.A.) És una societat mercantil de tipus capitalista, que pot estar integrada per una persona o més. El capital social està dividit en accions que representen la part de l’empresa que té cada soci. Els vots de cada soci depenen del nombre d’accions que tenen. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: Capital social mínim 60.000€ totalment subscrit i com a mínim desemborsat en un 25% La responsabilitat dels socis es limita al capital aportat a la societat (capital subscrit). Pot estar formada per 1 únic soci (SAU) S’ha de constituir en escriptura pública i s’ha d’inscriure en el Registre Mercantil AVANTATGES: La responsabilitat del socis està limitada al valor nominal de les accions subscrites. La lliure transmissió de les accions (tret que els estatus de l’empresa diguin el contrari) permet vendre fàcilment les accions en cas de voler deixar l’empresa.

SOCIETAT ANÒNIMA (S.A.) INCONVENIENTS: El cost de constitució i dissolució és elevat Està més pensada per a grans empreses, i podria dificultar el funcionament d’una microempresa. FISCALITAT: Els rendiments que s’obtenen tributen per l’IS. LLIBRES OBLIGATORIS: Comptabilitat d’acord amb el Codi de Comerç: Llibre Diari Llibre d’inventari i comptes anuals (balanç, compte de pèrdues i guanys i memòria) Llibre d’actes Llibre registre d’accions nominatives Llibre registre d’IVA (factures emeses i factures rebudes)

SOCIETATS LABORALS (ANÒNIMA O LIMITADA) És situen a mig camí entre les societats mercantils de tipus capitalista i les cooperatives. Requereixen 3 socis com a mínim per a la seva constitució, i permet l’existència de socis capitalistes no treballadors i socis treballadors (contracte per temps indefinit, a jornada completa o parcial). El capital social està dividit en accions / participacions socials. La majoria del capital social ha de pertànyer als socis treballadors (51%) Cap soci no pot tenir més d’un 33% del capital social Els vots de cada soci depenen del nombre de participacions que tenen. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: Capital social mínim de 60.000 € per la SAL desemborsat com a mínim en un 25% i de 3.000€ per la SLL totalment subscrit i desemborsat. La responsabilitat dels socis es limita al capital aportat a la societat. S’han de constituir en escriptura pública i s’han d’inscriure en el Registre Mercantil i al registre de societats laborals del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat.

SOCIETATS LABORALS (ANÒNIMA O LIMITADA) AVANTATGES: La responsabilitat del socis està limitada al valor nominal de les participacions. Poden acollir-se a les mateixes subvencions que les cooperatives Possibilitat de capitalització de l’atur per part dels socis i abonament de quotes de la seguretat social. INCONVENIENTS: El cost de constitució i dissolució és elevat Gestió mercantil, comptable i fiscal complexa Per garantir una major solvència de la societat, han de destinar al Fons Especial de Reserva el 10% dels beneficis després d’impostos cada any (que només es pot destinar a eixugar pèrdues). El nombre d’hores any treballades pels treballadors contractats per temps indefinit que no siguin socis no pot ser superior al 25% del total hores any treballades pels socis treballadors (per societats laborals amb menys de 25 socis treballadors).

SOCIETATS LABORALS (ANÒNIMA O LIMITADA) FISCALITAT: Els rendiments que s’obtenen tributen per l’Impost sobre Societats Exemptes del ITPiAJD en les operacions de constitució i ampliació de capital Bonificació del 99% del ITPiAJD en les operacions de constitució de préstecs per a la realització d’inversions en actius fixos Llibertat d’amortització del immobilitzat material i immaterial adquirits durant els 5 primers anys LLIBRES OBLIGATORIS: Comptabilitat d’acord amb el Codi de Comerç: Llibre Diari Llibre d’inventari i comptes anuals (balanç, compte de pèrdues i guanys i memòria) Llibre d’actes Llibre registre d’accions nominatives Llibre registre d’IVA (factures emeses i factures rebudes)

SOCIETAT LIMITADA NOVA EMPRESA És una especialitat de la societat limitada, pensada per a microempreses i amb la voluntat d’aconseguir un abaratiment dels costos i temps per constituir-la. Els vots de cada soci depenen del nombre de participacions que tenen. Denominació social formada pels 2 cognoms i el nom d’un dels socis fundadors + codi alfanumèric + SLNE. Només podran ser socis les persones físiques. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: Capital social mínim 3.012€ i màxim de 120.202,00€ totalment subscrit i desemborsat. Aportacions al capital en diners exclusivament. La responsabilitat dels socis es limita al capital aportat a la societat S’ha de constituir en escriptura pública i s’ha d’inscriure en el Registre Mercantil Les participacions són nominals i no poden transmetre’s lliurement, ja que els socis tenen el dret d’adquisició preferent. AVANTATGES: Constitució ràpida, senzilla i barata a través del document únic electrònic (DUE), sent operativa en un termini de 48 hores.

SOCIETAT LIMITADA NOVA EMPRESA El baix capital social dificulta que la societat aconsegueixi crèdits sense aval personal dels socis. Queda exclosa la possible aportació de treball o serveis com a participació a la societat, només es poden aportar diners. AVANTATGES FISCALS: Aplaçament sense garanties de l’ITP i AJD per les operacions societàries de constitució de la societat. Aplaçament sense garanties del import a pagar del Impost sobre Societats corresponent als 2 primers períodes. No obligació d’efectuar pagaments fraccionats de l’Impost sobre Societats durant els 2 primers períodes impositius.

SOCIETAT COOPERATIVA Són societats que operen sota els principis de lliure adhesió i gestió democràtica, que associen persones naturals o jurídiques que tenen interessos socio-econòmics comuns. La denominació ha d’incloure “S. Coop. C. L.” o “SCCL” CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS: Capital social mínim 3.000€ totalment subscrit i desemborsat. Cada soci és un vot El número mínim de socis per constituir una cooperativa és de 5, excepte per les cooperatives de treball associat que és de 3. ADMINISTRACIÓ DE LA COOPERATIVA: La direcció, administració i control intern són a càrrec de. Assemblea General, constituïda per tots els socis Consell Rector, és l’òrgan de representació i de govern de la societat i són nomenats per l’Assemblea General. L’interventor de comptes, elegit entre els socis per l’Assemblea General

SOCIETAT COOPERATIVA AVANTATGES: Tràmits de constitució bonificats Fòrmula de participació dels socis més democràtica Bonificacions fiscals Possibilitat de capitalització de l’atur i abonament de les quotes de Seguretat Social. DESAVANTATGES: Constitució formal i complexa Fons socials obligatoris Com a conseqüència de la participació democràtica, dificultat en la presa de decisions. LLIBRES REGISTRES OBLIGATORIS. Comptabilitat d’acord amb el Codi de Comerç: Llibre Diari Llibre d’inventari i comptes anuals (balanç, compte de pèrdues i guanys i memòria) Llibre d’actes de l’Assemble General i del Consell Rector Llibre registre de socis i llurs aportacions socials Llibre registre d’IVA (factures emeses i factures rebudes)

Aspectes fiscals Autònom i SCP: IRPF: Estimació objectiva (mòduls). Estimació directa. Estimació directa simplificada. IVA: Règim general. Règim simplificat. Règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca. Règim especial del recàrrec d'equivalência.

Societats mercantils- IS Tipus general: 30%. Amb l'entrada en vigor de la reforma fiscal, el 2015 el tipus general de l'impost de societats es reduirà fins al 28% i el 2016 al 25%. Tipus reduït del 25% per a pimes (empreses de reduïda dimensió tipus I): aplicable als primers 300.000 euros de base imposable en societats la xifra de negocis en l'exercici anterior sigui menor de 10 milions d'euros. A partir de 300.000 tributa al 30% general. Tipus reduït del 25% per a microempreses (empreses de reduïda dimensió tipus II): aplicable a la base imposable que excedeixi de 300.000 euros, sempre que es compleixin els següents tres requisits: plantilla mitjana anual inferior a 25 empleats, facturació anual inferior a 5 milions d'euros i que la plantilla de treballadors s'hagi mantingut o incrementat des que es comenci a aplicar aquest tipus reduït. Tipus reduït del 20% per microempreses: aplicable als primers 300.000 euros de base imposable en societats que compleixin els tres requisits esmentats en el punt anterior.

Aspectes fiscals Societats mercantils: Impost de societats: Tipus reduït del 20% per cooperatives: aplicable de forma genèrica en societats cooperatives fiscalment protegides, a excepció dels resultats extracooperatius, que tributen al tipus general. Tipus reduïts del 20% i el 15% per a emprenedors: aplicable durant dos anys a societats constituïdes a partir de l'1 de gener de 2013. S'aplicarà en el primer període impositiu en què la base imposable resulti positiva (i per tant ens obligui a pagar l'impost de societats) i en el següent. S'aplicarà el tipus del 15% a la base imposable compresa entre 0 i 300.000 euros i el 20% a la resta. IVA: Règim general.

Règim de Seguretat Social: Autònoms Base de cotització Import amb IT Base mínima 884,40 263,55 Base màxima 3.606,00 1074,59 Tipus (amb I.T.) 29.80%   Tipus (sense IT) 26,50% Tipo AT i EP 29,30 % + 2,20% Bonificacions

màxim en el moment constitució LES FORMES JURÍDIQUES Factor fonamental Núm. socis mínim Responsabilitat Capital mínim Fiscalitat directe Treball Autònom Treball 1 Il·limitada -- IRPF Societat Civil Privada (SCP) 2 No hi ha mínim establert Comunitat de Béns (CB) Capital Bé comú Factor fonamental Núm. socis mínim Responsabilitat Capital mínim Fiscalitat directe Societat Cooperativa (S. Coop. C. Ltda.) Treball 3 Limitada o Il·limitada (segons s’estableixi en estatuts) 3.000€ Impost de societats amb reducció (20%) Societat Limitada Laboral (SLL) Treball/Capital Limitada Impost de societats Societat Anònima Laboral (SAL) Capital 60.000€ Societat Limitada (SL) 1 Societat Limitada Nova Empresa (SLNE) 1 - 5 màxim en el moment constitució 3.012€ mínim 120.202 € màxim Societat Anònima (SA)

Capítol II Tràmits Generals

Capítol II Persona física i SCP

Persona Física Persona Física Tràmits de Constitució Tràmits laborals Declaració censal Impost sobre Activitats Econòmiques Alta règim autònom Obtenció de número de patronal. Alta i afiliació de treballadors Comunicació obertura centre de treball Llicències municipals Tràmits de Constitució Tràmits laborals Tràmits locals Registre industrial Registre de la propietat Patents i marques Persona Física

Societat Civil Privada Redacció contracte de constitució Declaració censal Impost sobre Activitats Econòmiques Alta règim autònom Obtenció de número de patronal. Alta i afiliació de treballadors Comunicació obertura centre de treball Llicències municipals Tràmits de Constitució Tràmits laborals Tràmits locals Registre industrial Registre de la propietat Patents i marques Societat Civil Privada

Redacció del contracte de constitució La redacció del contracte entre les parts fins i tot podria ser un contracte verbal. No obstant, en cas de constituir una societat civil davant notari caldrà escripturar aquest contracte i inscriure’l al Registre Mercantil. Cal tenir present que en cas d’aportació de béns immobles o de drets reals, serà necessari l’atorgament d’escriptura pública. Cal que les societats civils i les comunitats de béns liquidin l’Impost sobre Transmissions i Actes Jurídics Documentats. El tipus de gravamen és de l’1% sobre el capital ( en cas de que escripturin capital). No obstant, a partir del 3 de desembre de 2010 les operacions de constitució es troben exemptes d’aquest impost. Contracte de constitució (només SCP)

Redacció del contracte de constitució Exemple: Estatuts societats Societat Civil (...) [població], (...) [dia], de (...) [mes] del (...) [any].  REUNITS  D...una part, (...) [nom], major d'edat, (...) [estat civil], de professió (...), amb domicili a (...), carrer (...), núm. (...), amb DNI/NIF (...). I de l'altra, (...) [nom], major d'edat, (...) [estat civil], de professió (...), amb domicili a (...), carrer (...), núm. (...), amb DNI/NIF (...).  INTERVENEN  Ambdues parts intervenen en el seu propi nom i dret, reconeixent-se mútua capacitat d'obrar i obligar-se, i a aquest efecte,  EXPOSEN  Que, lliurement i espontàniament, els compareixents convenen a atorgar i formalitzar el present contracte de constitució de societat civil particular, que haurà de regir-se per les següents 

Redacció del contracte de constitució ESTIPULACIONS  Primera. En aquest acte els interventors, (...) [nom] i (...) [nom], constitueixen una societat de caràcter particular civil, que es regirà en el que no estigui previst en aquest document, pel que estableix l'article 1665 del Codi Civil i següents i la resta de disposicions legals d'aplicació.  Segona. La societat tindrà el nom de (...), societat civil".  Tercera. El seu domicili social estarà en aquesta ciutat, al carrer (...), núm. (...).  Quarta. El seu objecte serà la (...) i quantes activitats empresarials es relacionin amb l'àmbit d'aquestes activitats.  Cinquena. Els socis aporten el següent:  (...) [nom] aporta en metàl·lic la suma de (...) euros. (...) [nom] aporta en metàl·lic la quantitat de (...) euros. 

Redacció del contracte de constitució   Sisena. Queden expressament facultats i autoritzats (...) [nom] i (..) [nom] perquè, amb total llibertat i dins del gir i tràfic de la societat, puguin realitzar i executar tots els actes i contractes de gestió, d'administració i de representació que estimin convenients, així com contractar i acomiadar treballadors dependents de l'activitat esmentada.  Setena. La durada de la present societat serà indefinida.  Vuitena. Ambdós socis tenen iguals drets i obligacions i, en conseqüència, per les seves expressades aportacions, cada soci percebrà la meitat dels guanys de la societat, i, si s'escau, patirà la meitat de les pèrdues.  Novena. Per totes les qüestions derivades de la interpretació i aplicació del present contracte i, en especial, de les desavinences que poguessin sorgir entre els socis, amb ocasió de la liquidació de la societat, seran resoltes per àrbitres d'equitat, d'acord amb la llei.  I, en prova de conformitat i acceptació, signen el present exemplar per duplicat al lloc i data indicats al principi.  Signat                                                      Signat

Tràmits Inici Activitat (Cens I) Totes les persones físiques, empresaris o professionals, i jurídiques que desenvolupin una activitat econòmica han de comunicar l’alta de la seva activitat al Cens dels obligats tributaris La sol·licitud d’alta s’ha de fer mitjançant els models 036 o 037 Declaración Censal. Modelo 036 Presencial: davant l’AEAT que correspongui segons demarcació territorial del lloc on es realitzi l’activitat o del domicili de l’interessat Telemàticament: sempre que es tingui un número d’identificació fiscal i certificat de firma electrònica o qualsevol altre admès per l’AEAT Declaració Censal Model Presentació

Tràmits Fiscals Inici Activitat (IAE I) Tribut de caràcter local que grava l’exercici de l’activitat econòmica exercida per persones físiques o jurídiques Model de declaració: 840 Declaración Impuesto Actividades Económicas. Modelo 840 Presencial: davant l’Administració o Delegació de la Agència Estatal de l’Administració Tributaria (AEAT) del lloc on es realitzi l’activitat o domicili de l’interessat Telemàticament: sempre que es disposi de número d’identificació fiscal o certificat de firma electrònica o qualsevol altre admès per l’AEAT Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) Model Presentació

Obtenció número de patronal Tràmits Laborals Alta de l’empresari en el règim especial d’autònoms de la Seguretat Social. L’empresari haurà de donar-se d’alta en el Règim Especial d’Autònom de la Seguretat Social. L'alta serà única per a totes les activitats que l'empresari o professional realitzi, sempre que estiguin incloses en aquest règim de la Seguretat Social. Inscripció de l’empresari a la tresoreria general de la Seguretat Social i obtenció del número de la patronal. És l’acte mitjançant el qual la Tresoreria General de la Seguretat Social assigna a l’empresa o a l’empresari un número per a la seva identificació en el respectiu règim del Sistema de la Seguretat Social. La inscripció d l’empresari serà imprescindible per tal de donar d’alta als treballadors afiliats. Si l’empresari té més d’un centre de treball, haurà d’obtenir un número d’identificació per cada centre de treball situat a cada província. Alta règim d’autònom Obtenció número de patronal

Tràmits Laborals Alta treballadors Mútua ALTA I AFILIACIÓ DELS TREBALLADORS AL RÈGIM GENERAL DE LA SEGURETAT SOCIAL. Estan obligades a fer aquest tràmit els empresaris que tinguin treballadors per compte aliena dins del Règim General de la Seguretat Social. El número de patronal és únic per a cada centre de treball i vàlid per a tot el territori espanyol. L’empresari o representant legal de la societat està obligat a afiliar a tots els treballadors de l’empresari inclosos al règim general. ALTA DE COBERTURA DE RISCOS D’ACCIDENTS DE TREBALL I MALALTIA PROFESSIONAL. Quan s’inscrigui l’empresari, haurà d’acollir-se, obligatòriament, a la cobertura de riscos d’accidents de treball i malaltia professional, en una mútua d’accidents de treball o malaltia professional. Alta treballadors Mútua

Tràmits Laborals Contractes Centre de Treball Calendari laboral FORMALITZACIÓ DELS CONTRACTES DE TREBALL. En funció dels tipus de contractes laborals entre l'empresari i els treballadors, aquests s'hauran de formalitzar en model oficial davant les oficines de l'INEM. Comunicació d’obertura del centre de treball. L’empresari o representant legal de la societat comunicarà a l’autoritat laboral l’obertura del centre de treball on es desenvoluparà l’activitat de l’empresari. Igualment, s’haurà de comunicar a l’autoritat laboral la represa de l’activitat després d’efectuar alteracions, ampliacions o transformacions d’importància. CALENDARI LABORAL. L’empresari exposarà en tots els centres de treball el calendari laboral, en el qual figuraran les festes nacionals, les de la Comunitat Autònoma i les del municipi, distribuint els dies laborables d’acord a la jornada màxima legal. Contractes Centre de Treball Calendari laboral

Tràmits Inici d’Activitat (L. Municipals) a) Llicència d'obertura Aquesta llicència té com a finalitat comprovar que el local on es desenvoluparà l’activitat econòmica s’adequa a les normes municipals d’urbanisme. És de caràcter obligatori. b) Llicència d’obres A sol·licitar quan es realitzi qualsevol tipus d’obres en locals on radiqui l’activitat econòmica desenvolupada per l’empresari persona física o jurídica. De caràcter obligatori Les llicencies i autoritzacions d’activitat es tramiten davant els diferents departaments municipals d’urbanisme i de llicencies d’activitat a l’Ajuntament de la població. Llicències Municipals Tramitació

Registre industrial Mitjançant el Decret 324/1996, es crea el Registre d’establiments industrials de Catalunya (REIC) el qual substitueix el Registre industrial corresponent a l’àmbit territorial de les províncies de Girona, Barcelona, Lleida i Tarragona. El REIC té per finalitat disposar d’una informació bàsica sobre les activitats industrials que sigui útil per al coneixement d’aquest sector i per a la presa de decisions en les polítiques industrials. Alhora, aquesta base de dades també ha de permetre donar un servei d’informació de qualitat als ciutadans. Registre industrial

Registre de la propietat El Registre de la Propietat té com a objecte la inscripció o anotació dels actes i contractes relatius al domini i altres drets reals sobre béns immobles. Per tant, en cas de realitzar l’activitat empresarial o professional en un local que s’ha adquirit o sobre el que s’hagi constituït qualsevol dret real, caldrà inscriure l’escriptura al Registre de la Propietat. Registre de la Propietat. Tramitació

Patents i marques Tramitació Oficina espanyola de patents i marques En cas d’ús de patents, marques, models i dissenys industrials, noms comercials, s’haurà de procedir a sol·licitar la seva corresponent inscripció. OFICINA ESPANYOLA DE PATENTS I MARQUES Passeig de la Castellana 75 (28046) Madrid Tel. 902.157.530 www.oepm.es Tramitació

Capítol II Societats mercantils

Societat Mercantil Societat Mercantil Tràmits de Constitució Certificació Negativa Registre Mercantil Dipòsit bancari Escriptura Pública Constitució Pagament Impost Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats Obtenció Codi fiscal Obligacions registrals Declaració censal Impost sobre Activitats Econòmiques Alta règim autònom Obtenció de número de patronal. Alta i afiliació de treballadors Comunicació obertura centre de treball Llicències municipals Societat Mercantil Tràmits de Constitució Tràmits laborals Tràmits locals Registre industrial Registre de la propietat Patents i marques

Certificació Negativa Tràmits Constitució De caràcter Obligatori. Acredita que el nom escollit per a la societat no coincideix amb cap altre ja existent La sol·licitud es tramita davant el Registre Mercantil Central (RMC) de forma presencial, per correu ordinari o mitjançant el web del RMC* La certificació té una caducitat de tres mesos als efectes de l’atorgament de l’Escriptura Pública, passats els quals s’ha de tornar a cursar una nova sol·licitud La certificació negativa de denominació social es sol·licitarà mitjançant model oficial numerat i únic per a cada certificació, sol·licitant com a mínim tres denominacions socials, entenent-se que la certificació, es lliurarà sobre la primera d’elles que no aparegui registrada. Certificació Negativa *C/ Príncipe de Vergara, nº 94, de Madrid. Tl: 91 563 12 52. www.rmc.es

Certificació negativa del nom

Certificació negativa del nom

Certificació negativa del nom

Escriptura Pública Constitució Tràmits Constitució Obligació de dipositar l’import del capital de la societat en una entitat financera amb anterioritat a la signatura de l’escriptura de constitució. ( mínim 3000€) Als efecte acreditatius, és obligatori presentar el corresponent certificat de dipòsit bancari davant el Notari Signatura davant fedatari públic Assistència dels socis fundadors Aprovació, en el seu cas, dels Estatuts Socials Capital Social Escriptura Pública Constitució

Escriptura Pública Constitució Tràmits Constitució Documents a presentar: Certificació negativa del nom DNI i NIF de tots els socis fundadors Estatuts de la societat Certificat bancari que acrediti les aportacions monetàries dels socis. Dades de la societat:  Capital social  Quantitat social que aporten cadascun dels socis i repartiment percentual del capital  Objecte social de la societat  Domicili social  Relació de finques i immobles o altres béns que s’aportin  Nom de l’administrador, o administradors de la societat, o consell d’administració. Escriptura Pública Constitució

Escriptura Pública Constitució Tràmits Constitució Contingut de l’escriptura de constitució: El nom, cognoms, nacionalitat i domicili dels atorgants i edat La voluntat de constituir una societat. Identificació de les aportacions de cada soci (metàl·lic, béns o drets) i el nombre d’accions o participacions atribuïdes a cada soci per la seva aportació. Els estatuts que hauran de regir la nova societat Noms, cognoms i edat de les persones que s'encarreguin inicialment de l'administració i representació social, nacionalitat i domicili, així com les mateixes circumstàncies dels auditors de comptes de la societat, si procedeix. Els pactes lícits i condicions especials sempre que no s'oposin al que disposa la llei Escriptura Pública Constitució

Escriptura Pública Constitució Tràmits Constitució Contingut mínim dels estatuts: Denominació de la societat Objecte social Durada de la societat Data en que s'iniciaran les seves operacions Domicili social i el de les seves sucursals o delegacions Capital social, nombre d'accions o participacions en que es divideix el capital, valor nominal de les mateixes, classe, sèrie i nombre d'accions i drets de cada una de les classes, import efectivament desemborsat i si són nominatives o al portador Òrgans d'Administració: règim d'actuació, nombre (en el consell no inferior a tres), termini de duració del càrrec i sistema de retribució si el tenen. Forma de presa d'acords Data de tancament de l'exercici social. A falta de disposició estatuària s'entendrà que l'exercici acaba el 31 de desembre de cada any. Règim de les prestacions accessòries En el seu cas, mencions facultatives com ara els drets especials dels fundadors. Escriptura Pública Constitució

Escriptura Pública Constitució Tràmits Constitució Escriptura Pública Constitució Règims d’administració: Administració individual Administració mancomunada Administració solidària

Tràmits Constitució Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentals (ITP i AJD) La Constitució d’una societat mercantil està gravada per l’ITP i AJD, per la modalitat d’Operacions Societàries El subjecte passiu de l’ITP i AJD és la societat La base imposable és l’import del capital social de l’entitat El tipus impositiu: actualment a Catalunya les societats estan exemptes d’aquest impost. El model de liquidació (autoliquidació) és el 600. Tot i l’exempció s’ha de presentar l’imprès. El lloc de presentació és l’oficina liquidadora de la Comunitat Autònoma on estigui domiciliada la societat El termini de presentació són 30 dies a partir de l’atorgament de l’Escriptura Pública de Constitució

Tràmits Constitució Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentals (ITP i AJD) La Constitució d’una Societat Cooperativa o d’una Societat Laboral està exempta del pagament de l’ITP i l’AJD

Codi Identificació Fiscal (CIF) Tràmits Constitució Codi Identificació Fiscal (CIF) El (CIF) identifica la Societat a efectes fiscals És de sol·licitud obligatòria per a les societats sigui quina sigui la seva activitat El model de sol·licitud és el 036 o 037 al qual s’haurà d’adjuntar l’Escriptura Pública de Constitució DNI del soci presentador o poders notarials en cas de representant Declaración Censal. Modelo 036 El termini de sol·licitud és de 30 dies naturals des de l’atorgament de l’Escriptura Pública de Constitució Una vegada obtingut el CIF la societat disposarà d’una targeta provisional de 6 mesos de validesa, transcorreguts els quals s’haurà de demanar la tarja definitiva

Tràmits de Constitució Inscripció Registral La inscripció al Registre Mercantil atorga personalitat jurídica a la societat La inscripció ha de fer-se dintre el mes següent a l’atorgament de l’Escriptura Pública de Constitució El lloc de presentació és davant el Registre Mercantil de la província on estigui domiciliada la societat Les societats Cooperatives i les Laborals han de registrar-se, respectivament, al Registre General de Societats Cooperatives i a l’Administratiu de les Societats laborals

Tràmits de Constitució Requisits Inscripció Registral Aportació targeta CIF Identificació de l’adreça de la societat Menció de l’import del capital social (amb indicació del desembors pendent) Definició de l’objecte social Menció de la data d’inici de les operacions i termini de duració de les mateixes Estructura de l’òrgan d’Administració i Identificació de les persones que l’integrin així com dels seus representants Aportació de l’Escriptura Pública de constitució i model 600 auto liquidat

Tràmits Inici Activitat (Cens I) Totes les persones físiques, empresaris o professionals, i jurídiques que desenvolupin una activitat econòmica han de comunicar l’alta de la seva activitat al Cens dels obligats tributaris La sol·licitud d’alta s’ha de fer mitjançant els models 036 o 037 Declaración Censal. Modelo 036 Presencial: davant l’AEAT que correspongui segons demarcació territorial del lloc on es realitzi l’activitat o del domicili de l’interessat Telemàticament: sempre que es tingui un número d’identificació fiscal i certificat de firma electrònica o qualsevol altre admès per l’AEAT Declaració Censal Model Presentació

Tràmits Fiscals Inici Activitat (Cens II) El termini de presentació de la declaració censal és amb anterioritat a l’inici de l’activitat S'entén que una activitat s’ha iniciat des de el moment en que es realitzin lliuraments de béns o es prestin serveis, o es facin cobraments o pagaments o es contracti personal amb la finalitat d’intervenir en la producció o distribució de béns i serveis El model 037 és de caire simplificat i es pot usar sempre que es donin les següents circumstàncies: No tenir la condició de gran empresa (facturació superior a 8 milions d’euros) No actuar mitjançant representant Declaración Censal. Modelo 037 Termini Ús Model 037

Tràmits Fiscals Inici Activitat (Cens III) No estar inclòs en els règims especials de l’IVA, a excepció del règim simplificat, especial de la agricultura, ramaderia i pesca i recàrrec d’equivalència. No estar inscrit en el Registre d’Operadors Intracomunitaris o en el d’Exportadors i d’altres operadors econòmics No realitzar vendes a distància No ser subjecte passiu d’impostos especials ni de l’impost sobre primes d’assegurances No satisfer rendiments del capital mobiliari Ús Model 037

Tràmits Fiscals Inici Activitat (IAE I) Tribut de caràcter local que grava l’exercici de l’activitat econòmica exercida per persones físiques o jurídiques Model de declaració: 840 Declaración Impuesto Actividades Económicas. Modelo 840 Presencial: davant l’Administració o Delegació de la Agència Estatal de l’Administració Tributaria (AEAT) del lloc on es realitzi l’activitat o domicili de l’interessat Telemàticament: sempre que es disposi de número d’identificació fiscal o certificat de firma electrònica o qualsevol altre admès per l’AEAT Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) Model Presentació

Tràmits Fiscals Inici Activitat (IAE II) Exempcions IAE Persones Físiques: Estan exempts de l’IAE els empresaris i professionals en qualsevol cas. L’exempció opera de forma automàtica Persones jurídiques S’aplicarà l’exempció en els següents casos Dos primers anys d’activitat Quan l’import net de la xifra de negocis sigui inferior a 1 milió d’euros En ambdós casos s’ha de sol·licitar l’exempció davant la AEAT

Tràmits Fiscals Inici Activitat (IAE III) Classificació IAE

Tràmits Fiscals Inici Activitat (IAE III) Classificació CNAE

Obtenció número de patronal Tràmits Laborals Alta de l’empresari en el règim especial d’autònoms de la Seguretat Social. L’empresari haurà de donar-se d’alta en el Règim Especial d’Autònom de la Seguretat Social. L'alta serà única per a totes les activitats que l'empresari o professional realitzi, sempre que estiguin incloses en aquest règim de la Seguretat Social. Inscripció de l’empresari a la tresoreria general de la Seguretat Social i obtenció del número de la patronal. És l’acte mitjançant el qual la Tresoreria General de la Seguretat Social assigna a l’empresa o a l’empresari un número per a la seva identificació en el respectiu règim del Sistema de la Seguretat Social. La inscripció d l’empresari serà imprescindible per tal de donar d’alta als treballadors afiliats. Si l’empresari té més d’un centre de treball, haurà d’obtenir un número d’identificació per cada centre de treball situat a cada província. Alta règim d’autònom Obtenció número de patronal

Tràmits Laborals Alta règim d’autònom Estaran obligatòriament inclosos al règim especial d'autònoms: Els empresaris individuals. Els professionals. - Administradors, consellers i treballadors d’una societat que realitzin funcions de direcció o gerència i alhora posseeixin el control efectiu. - També ho estaran aquells treballadors que prestin serveis per a una societat mercantil capitalista a títol lucratiu (no tenint funcions de gerència), de forma habitual, personal i directa sempre que alhora posseeixin el control efectiu de la societat. S'entendrà que s'ostenta el control efectiu en tot cas quan el treballador (amb o sense càrrec directiu) posseeixi accions o participacions que representin almenys el 50% del capital social. Per tant, un soci que no és ni treballador ni administrador, amb independència del seu grau de participació no ha de donar-se d’alta en el Règim Especial d’Autònoms Alta règim d’autònom

Tràmits Laborals Alta règim d’autònom Igualment es presumirà que s’ostenta el control efectiu, llevat prova en contra, quan es doni alguna de les circumstàncies següents: Que el treballador juntament amb altres persones que convisquin amb ell i que estiguin unides per vincles directes o polítics fins al segon grau, posseeixin el 50% del capital social de la societat. Així doncs, la persona que sigui administrador o treballador d’una societat sense ser-ne soci no ha de donar-se d’alta del règim d’autònoms, llevat que pugui demostrar-se que els familiars amb els que conviu tinguin la meitat o més del capital social. b) Que el treballador posseeixi almenys una tercera part del capital social. En aquest sentit comentar que un soci treballador que posseeix un terç del capital, es presumeix que ostenta el control efectiu però si pot demostrar-se que no és així, no caldrà que es realitzi l’alta d’autònoms. c) Que el treballador posseeixi almenys el 25% del capital social i tingui atribuïdes funcions de direcció i gerència a la societat. Per tant, un soci amb un 25% caldrà que es realitzi l’alta en el règim d’autònoms quan desenvolupi tasques de gerència i direcció. No obstant, aquest fet admet prova en contra. Alta règim d’autònom

Tràmits Laborals Alta treballadors Mútua ALTA I AFILIACIÓ DELS TREBALLADORS AL RÈGIM GENERAL DE LA SEGURETAT SOCIAL. Estan obligades a fer aquest tràmit els empresaris que tinguin treballadors per compte aliena dins del Règim General de la Seguretat Social. El número de patronal és únic per a cada centre de treball i vàlid per a tot el territori espanyol. L’empresari o representant legal de la societat està obligat a afiliar a tots els treballadors de l’empresari inclosos al règim general. ALTA DE COBERTURA DE RISCOS D’ACCIDENTS DE TREBALL I MALALTIA PROFESSIONAL. Quan s’inscrigui l’empresari, haurà d’acollir-se, obligatòriament, a la cobertura de riscos d’accidents de treball i malaltia professional, en una mútua d’accidents de treball o malaltia professional. Alta treballadors Mútua

Tràmits Laborals Mútua

Tràmits Laborals Contractes Centre de Treball Calendari laboral FORMALITZACIÓ DELS CONTRACTES DE TREBALL. En funció dels tipus de contractes laborals entre l'empresari i els treballadors, aquests s'hauran de formalitzar en model oficial davant les oficines de l'INEM. Comunicació d’obertura del centre de treball. L’empresari o representant legal de la societat comunicarà a l’autoritat laboral l’obertura del centre de treball on es desenvoluparà l’activitat de l’empresari. Igualment, s’haurà de comunicar a l’autoritat laboral la represa de l’activitat després d’efectuar alteracions, ampliacions o transformacions d’importància. CALENDARI LABORAL. L’empresari exposarà en tots els centres de treball el calendari laboral, en el qual figuraran les festes nacionals, les de la Comunitat Autònoma i les del municipi, distribuint els dies laborables d’acord a la jornada màxima legal. Contractes Centre de Treball Calendari laboral

Tràmits Inici d’Activitat (L. Municipals) a) Llicència d'obertura Aquesta llicència té com a finalitat comprovar que el local on es desenvoluparà l’activitat econòmica s’adequa a les normes municipals d’urbanisme. És de caràcter obligatori. b) Llicència d’obres A sol·licitar quan es realitzi qualsevol tipus d’obres en locals on radiqui l’activitat econòmica desenvolupada per l’empresari persona física o jurídica. De caràcter obligatori Les llicencies i autoritzacions d’activitat es tramiten davant els diferents departaments municipals d’urbanisme i de llicencies d’activitat a l’Ajuntament de la població. Llicències Municipals Tramitació

Registre industrial Mitjançant el Decret 324/1996, es crea el Registre d’establiments industrials de Catalunya (REIC) el qual substitueix el Registre industrial corresponent a l’àmbit territorial de les províncies de Girona, Barcelona, Lleida i Tarragona. El REIC té per finalitat disposar d’una informació bàsica sobre les activitats industrials que sigui útil per al coneixement d’aquest sector i per a la presa de decisions en les polítiques industrials. Alhora, aquesta base de dades també ha de permetre donar un servei d’informació de qualitat als ciutadans. Registre industrial

Registre industrial El REIC contindrà les dades relatives a les següents indústries: Les activitats adreçades a l’obtenció, la reparació, el manteniment, la transformació o la reutilització de productes industrials, l’envasament i l’embalatge, així com l’aprofitament, la recuperació i l’eliminació de residus o subproductes, sigui quina sigui la naturalesa dels recursos i processos tècnics utilitzats. Les activitats de generació, distribució i subministrament d’energia i productes energètics. Les activitats d’investigació, aprofitament i benefici dels jaciments minerals i altres recursos geològics, sigui quin sigui l’origen i l’estat físic. Les instal·lacions nuclears i radioactives. Les indústries de fabricació d’armes i explosius, així com aquelles declarades d’interès per a la defensa de l’Estat. Les indústries alimentàries, agràries, pecuàries, forestals i de la pesca. Les activitats industrials relacionades amb el transport i les telecomunicacions. Les activitats industrials relatives als medicaments i a la sanitat. Les activitats industrials relatives al foment de la cultura. Registre industrial

Registre industrial Tramitació També constaran al REIC les dades relatives a les entitats i empreses de serveis següents: Els serveis d’enginyeria, disseny, consultoria tecnològica i assistència tècnica de caràcter industrial directament relacionats amb les indústries, activitats i instal·lacions que s’esmenten a l’apartat 1. Les entitats d'acreditació, organismes de control, laboratoris i altres agents autoritzats per tal de col·laborar amb les administracions públiques en matèria de seguretat, qualitat i medi ambient industrial. Les dades corresponents a l’imprès normalitzat hauran de comunicar-se un cop acabada la instal·lació i abans d’iniciar l’activitat. També han de comunicar-se les variacions essencials i el cessament de l’activitat. Lloc: Oficina de Gestió Unificada Registre industrial Tramitació

Registre industrial Registre industrial La documentació a presentar al registre: Dades relatives a l’empresa:  Fotocòpia del DNI de la persona signant i del NIF de l’empresa.  Còpia de l’escriptura notarial de constitució de la societat (per a les noves indústries i per als canvis de titularitat), i de les ampliacions, modificacions de l’adreça social, quan es donin aquests casos. Dades relatives a l’establiment i a la indústria:  Nom o raó social.  Domicili social, telèfon i fax. Dades de localització de l’activitat.  Activitat econòmica principal i activitats secundàries  Enumeració de productes utilitzats i acabats  Indicadors de dimensió. S’entendran com a indicadors de dimensió, referits a les dades bàsiques, la potència instal·lada i el nombre de treballadors.  Número d’inscripció a la Seguretat Social.  Nombre d’establiments.  Nombre de treballadors.  Capital social de l’empresa.  Valor de les inversions en l’immobilitzat material (terreny, construccions, instal·lacions, maquinària, utillatge, mobiliari, etc.)  Superfície dels terrenys i superfície construïda  Capacitat de producció anual de la unitat productiva que s’inscriu. Registre industrial

Registre de la propietat El Registre de la Propietat té com a objecte la inscripció o anotació dels actes i contractes relatius al domini i altres drets reals sobre béns immobles. Per tant, en cas de realitzar l’activitat empresarial o professional en un local que s’ha adquirit o sobre el que s’hagi constituït qualsevol dret real, caldrà inscriure l’escriptura al Registre de la Propietat. Registre de la Propietat. Tramitació

Patents i marques Tramitació Oficina espanyola de patents i marques En cas d’ús de patents, marques, models i dissenys industrials, noms comercials, s’haurà de procedir a sol·licitar la seva corresponent inscripció. OFICINA ESPANYOLA DE PATENTS I MARQUES Passeig de la Castellana 75 (28046) Madrid Tel. 902.157.530 www.oepm.es Tramitació

Propietat industrial Els títols de Propietat Industrial es refereixen a les Invencions, els Dissenys Industrials, els Signes Distintius i les Topografies de Productes Semiconductors. Tots els drets de propietat industrial concedits per l'OEPM són aplicables a tot el territori nacional. Marques i noms comercials Invencions Industrials Dissenys Industrials Topografies de Productes Semiconductors Existeixen drets de propietat industrial concedits per organitzacions supranacionals amb efectes a nivell comunitari o internacional. Marca Comunitària Marca internacional Patent Europea Sol·licitud de Patent Internacional PCT Dissenys Comunitaris Dissenys Internacionals

Tramitació telemàtica

Tramitació telemàtica Els Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) s'encarreguen de facilitar la creació de noves empreses, l'inici efectiu de la seva activitat i el seu desenvolupament, a través de la prestació de serveis d'informació, tramitació de documentació, assessorament, formació i suport al finançament empresarial. Els PAE es recolzen en el CIRCE per crear empreses, i en concret en un dels components que el formen: el Sistema de Tramitació Telemàtica (STT). En aquest sentit, quan un emprenedor opta per iniciar els tràmits de creació d'una empresa des d'un PAE, implícitament està utilitzant el sistema CIRCE. El PAE té una doble missió: Prestar serveis d'informació i assessorament als emprenedors en la definició de les seves iniciatives empresarials i durant els primers anys d'activitat de l'empresa. Iniciar el tràmit administratiu de constitució de l'empresa a través del Document Únic Electrònic (DUE)

Tramitació telemàtica

TRÀMITS PER CREAR L’EMPRESA I COSTOS

TRÀMITS PER CREAR L’EMPRESA I COSTOS

Servei de Creació d’empreses: www.cambralleida.org

Gràcies per la vostra atenció i endavant amb els vostres projectes!!!! Esther Garcia Tècnica de la Cambra de Comerç de Lleida egarcia@cambralleida.org 973 23 61 61