3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La Revolució Russa 1917 LENIN.
Advertisements

El Moviment Obrer. Mª Carmen López Paula Bonet Aitor Barba i Lidia Sutil
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Aquest bonic poema sapiencial és una invitació a la confiança en la Providència divina. El salmista vol inculcar que només Déu pot assegurar la prosperitat.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament de Karl Marx.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Energia solar Núria.J i Alexia.
A. El socialisme científic o marxista
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Tema 2. DIVISIBILITAT.
1. La Segona Revolució Industrial
5.- DE LENIN A STALIN ( ) La Revolució Russa té influència en tota Europa: espartaquistes (Al.), Hongria, França, Espanya,... Es funda la IIIª Internacional.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
Història dels moviments socials
Materialisme històric
PETITS REPORTERS Títol.
EL MOVIMENT OBRER A ESPANYA
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
3.4 El problema del coneixement
Forma substancial (essència)
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL MOVIMENT OBRER ( ) BUXAWEB EL MOVIMENT OBRER
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.5 El problema de la política (II): el liberalisme social La nova economia política: el liberalisme social.
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Georgiana Triscariu, Cinthya Loayza i Pamela Morán
Impressions sensibles
Per tant, hi ha d’existir
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Necessita Catalunya un nou finançament?
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. El materialisme històric de Marx
valors humans i socials
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
XIII a Setmana de la solidaritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Caixes de descobriment
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
El patrimoni empresarial.
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La vulneració dels drets socials
Promoció de la salut i programació sanitària
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5 3. Karl Marx: el materialisme històric 3.5. El problema de la política: la transformació de la realitat Pàgina 335 El procés revolucionari i la utopia comunista Fins ara hem interpretat la realitat mitjançant el materialisme històric però ara arriba el moment d’intentar transformar-la (que n’era l’objectiu). Objectius i característiques del procés revolucionari El protagonista i subjecte dels canvis ha de ser la classe explotada, el proletariat organitzat i mobilitzat mitjançant els sindicats i els partits de classe. Per això, hem d’adquirir consciència de classe ja que tenim l’obligació i el compromís ètic de fer avançar i accelerar aquest procés de canvi per poder establir un ordre més just. La revolució no ha de ser només el canvi de la classe dirigent per una altra classe o un partit (revolució política) sinó que exigeix la transformació de les estructures polítiques, socials i, sobretot, econòmiques (revolució social). Les organitzacions polítiques del proletariat hauran d’apoderar-se del poder polític i arrabassar despòticament els mitjans de producció, en nom de la immensa majoria, a la classe dominant, amb la finalitat de posar-los al servei de la col·lectivitat (socialització dels mitjans de producció).

3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5 3. Karl Marx: el materialisme històric 3.5. El problema de la política: la transformació de la realitat Pàgina 335 La supressió de la propietat privada i la socialització dels mitjans de producció per posar-los al servei del progrés comú (de tots) suposa: L’eliminació de les classes socials (societat sense classes) i la conversió de l’estat, que havia estat fins ara un instrument de domini, en una mera administració de les coses (passarà de ser «poder sobre les persones» a «administració de les coses»). Segons las circumstàncies de cada país s’haurà de fer ús de la violència o no. Marx creia que la creixent potència del proletariat faria possible una revolució pacífica ens els països més avançats. Internacionalisme: La revolució s’haurà de fer a cada país però amb la solidaritat entre aquests. L’únic vincle d’unió entre els éssers humans no és la nació sinó la classe social: «Proletaris del món uniu-vos». La revolució té dues fases: el socialisme és la fase prèvia del comunisme.

3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5 3. Karl Marx: el materialisme històric 3.5. El problema de la política: la transformació de la realitat Pàgina 335 El socialisme La classe obrera, en aliança amb els camperols i altres capes socials assalariades, exerceix la seva dictadura sobre les antigues classes explotadores mitjançant el domini de l’estat (Dictadura del proletariat). Se ha suprimit la propietat privada dels mitjans de producció, per això, ningú té cap altre mitjà d’apropiar-se dels béns socials sinó el del treball. La distribució dels béns materials i culturals es realitza en funció de la quantitat i qualitat del treball amb el que s’ha contribuït: En aquesta fase prèvia, el socialisme té com a objectius: Eliminació de la divisió entre treball manual i intel·lectual. Supressió de la discriminació de la dona. Educació del poble perquè faci aportació dels seus esforços sobre la base dels principis de la cooperació i la solidaritat (ètica marxista) deixant de banda les motivacions com l'egoisme, la competència i l’acumulació privada de riquesa. També se l’educarà en l’ateisme i el materialisme. «Cada un [aporta] segons les seves capacitats. Cada qual [rep] segons allò que ha aportat mitjançant el seu treball»

3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5 3. Karl Marx: el materialisme històric 3.5. El problema de la política: la transformació de la realitat Pàgina 337 El comunisme És la fase final i més desenvolupada de l’organització social que pressuposa el socialisme com a fase preparatòria. És distingeix d’aquest en: Les classes socials han desaparegut del tot. En no haver antagonismes de classes, l’estat es converteix en un organisme més de l’administració de la riquesa social i no en un instrument al servei del domini polític d’una classe social. Com a conseqüència de l’educació en el socialisme, l’egoisme i la rivalitat han desaparegut com a forces motrius de l’economia. La distribució de la riquesa ja es pot efectuar d’acord amb el principi de: «Cada un [aporta] segons les seves capacitats. A cada un [se li dona] segons les seves necessitats» Text pàgina 338 José Vidal González Barredo