Pla de Formació de Centre

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
Advertisements

Programa de Transició Escola Treball
i el que no es pot avaluar
1 u n i t a t L’educador infantil.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
La programació en arquitectura: una eina per a la gestió de la inversió pública municipal El cicle inversor 23 de setembre de 2011.
Decret d’autonomia dels centres educatius
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
La Direcció queda habilitada per:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
DINÀMICA GENERAL DE LA POBLACIÓ
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Objectiu Educatiu Trienni
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Serveis de Formació.
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Formació per als equips directius d’educació secundària
Projecte d’Itineraris Formatius
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Màster d’Aplicacions Multimèdia
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Presentació assignatura
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Pla de Formació de Centre

Objectiu Establir els criteris, definir el procés i determinar la metodologia per elaborar el PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE

Pla de Formació de Centre És essencial que tothom hi participi per determinar la formació que es necessita La formació s’ha d’entendre en el sentit més ampli possible (cursos, seminaris, tallers, Intervencions, assessorament, conferències, etc.) No hem d’inventar res. Les necessitats de formació han de ser una conseqüència dels objectius, plans i projectes del Centre Formar-se no és més feina. És part de la feina de tot professional (orientació a la millora i a la innovació) La elaboració del Pla de Formació aporta valor afegit: millora processos, concreta i adequa objectius, exigeix planificació, produeix debat intern, facilita la reflexió, etc.

Pla de Formació de Centre El Pla de Formació de Centre ha de recollir totes les necessitats presents i futures relatives a la formació i desenvolupament del professorat del Centre, tant a nivell individual com col·lectiu, per poder assolir els objectius estratègics i operatius previstos. El Pla de Formació de Centre és una derivació del Projecte Educatiu (PEC) i del Pla Anual (PAC).

Consideracions prèvies El Pla de Formació de Centre ha de ser una eina de gestió, és a dir, un mitjà i no un fi. El Pla de Formació ha de ser útil i aportar beneficis al Centre i als professionals que hi treballen. El Pla de Formació ha d’orientar-se a resultats i respondre a les necessitats reals.

Respostes necessàries NECESSITAT (¿Per què volem un Pla de Formació?) FINALITAT (¿Què volem aconseguir mitjançant el Pla de Formació?) ABAST (¿Quins reptes volem afrontar amb el Pla de Formació?

Tipus de necessitats de formació Corporatives (valors, cultura, ideari, etc.) Estratègiques (plans de desenvolupament i de millora) Tècniques-professionals (competències) Desenvolupament professional (personals)

Pla de Formació de Centre Projecte Educatiu de Centre Resultats avaluació del curs anterior Pla Estratègic Pla Anual de Centre PLA DE FORMACIÓ

Procés per elaborar un Projecte Visió del Projecte Avaluar viabilitat Definir objectius generals Factors crítics d’èxit Activitats i responsables Elaborar calendari

Condicions dels objectius Han de ser concrets i específics Han de ser mesurables (quantitatius i qualitatius) Han de ser realistes Han de ser acordats/acceptats Han de ser temporalitzats

Detecció i anàlisi de necessitats Existeixen diverses fonts per a la detecció de les necessitats de formació, que van des de factors generals i de tendència a factors molt concrets i individualitzats. Les necessitats de formació poden respondre a diferents objectius: Millorar les competències actuals Preparar-se pel futur Desenvolupar nous projectes Incorporar noves tecnologies i nous mètodes Satisfer expectatives de desenvolupament professional

Factors generals i de tendència Normalment són factors externs al Centre i estan relacionats amb l’evolució de la educació, des de una perspectiva social, legislativa o institucional. No solen referir-se a aspectes concrets i fonamentalment marquen tendències a mig i llarg termini. Són elements de referència en la elaboració del Projecte Educatiu del Centre (PEC).

Millorar les competències actuals Totes les organitzacions tracten de disposar d’un sistema que els permeti identificar les àrees de millora, relacionades amb les competències professionals dels seus equips. És necessari disposar d’alguna eina que faciliti la identificació de les necessitats de formació de competències. El mètode més efectiu és aquell que combina l’auto-diagnosi amb les necessitats de formació relacionades amb els objectius estratègics i de millora del Centre. Les necessitats relacionades amb les competències no és convenient definir-les en termes de cursos específics. S’hauran de definir en termes de resultats esperats. Els resultats esperats seran els objectius de la formació de competències. D’aquesta manera serà molt més senzill mesurar el grau d’assoliment dels objectius establerts i avaluar l’efectivitat de la formació.

Preparar-se pel futur Moltes vegades, els resultats de la formació no són immediats. Per tant, anticipar-se a les necessitats futures garanteix estar preparats per afrontar-les amb més èxit i menys esforç. Tots els professionals poden identificar determinats indicadors relacionats amb les exigències i tendències futures i, per tant, és possible anticipar-s’hi. Finalment, hem de considerar aquelles necessitats derivades del Pla Estratègic del Centre, si n’hi ha. Relacionades amb el mig o llarg termini.

Desenvolupar nous projectes Moltes vegades el desenvolupament de nous projectes porta implícita la formació. És molt important que en el moment en què s’estigui dissenyant un nou projecte s’analitzin, en paral·lel, les possibles necessitats de formació. També es possible que determinada formació sigui el factor de dinamització per desenvolupar nous projectes.

Incorporar noves tecnologies/mètodes És pràcticament impossible incorporar noves tecnologies en un Centre sense una formació prèvia del professorat. El mateix passa quan volem introduir nous mètodes o metodologies de treball. Les fonts principals per detectar aquestes necessitats formatives han de ser el Projecte Educatiu i el Pla Estratègic, si n’hi ha.

Satisfer expectatives de desenvolupament El Pla de formació també ha de ser capaç de considerar les expectatives de desenvolupament professional de cadascuna de les persones que formen l’equip pedagògic del Centre. Per tant, el sistema de detecció de necessitats de formació haurà de garantir que cada professional pugui suggerir aquella formació que li agradaria rebre per tal de garantir el seu desenvolupament professional.

Fases del procés Reflexió Planificació Comunicació Detecció necessitats Anàlisi necessitats Programació Assegurar comprensió Invitar a participar Buscar compromís Elaborar Pla d’Acció Assegurar participació No inventar (què volem fer) Partir de plans i projectes Orientació estratègica Objectius en termes de resultat Establir model avaluació Realisme (què podem fer) Alinear amb objectius Prioritzar Temporalitzar Activitats Objectius formatius Recursos necessaris Calendari