Enriqueta GARRIGA Universitat Ramon Llull. Blanquerna Febrer 2011

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Programa de Transició Escola Treball
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
APRENENTATGE MULTINIVELL
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
Programa BIBE: perspectives de futur
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
Tècniques teatrals APLICADES A L’AULA – What ROLE do YOU play?
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Objectiu Educatiu Trienni
L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat
Com preparar una unitat per a l’avaluació
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Projecte “TALK TO ME” febrer de 2018.
El repte d’incloure Recursos i estratègies
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Coneixements i idees previs
Responsables del projecte Ferran Tolosa. Edicions Cort
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Departamento de Pedagogia Aplicada
Les Franqueses, setembre 2007
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
Convivència i Mediació Escolar
un camí cap a la convivència i el diàleg
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Enriqueta GARRIGA Universitat Ramon Llull. Blanquerna Febrer 2011 EL SUPORT CONDUCTUAL POSITIU COM A MODEL DE PREVENCIÓ I INTERVENCIÓ EN LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES A L’AULA Enriqueta GARRIGA Universitat Ramon Llull. Blanquerna Febrer 2011

Organització de l’exposició Analitzar una nova comprensió de la conducta problemàtica i dels alumnes que es consideren problemàtics. Valorar un enfocament multicomponent en el tractament de les conductes problemàtiques així com la importància d’un model educatiu a l’àmbit escolar.

Situació - Increment de les manifestacions dels problemes de comportament així com la presència d’aquests problemes en edats cada vegada més primerenques. - Aquestes conductes problemàtiques –”externes” com rebequeries, agressions verbals o físiques, destrucció de la propietat, etc. i “internes” com desobediència i introversió així com rutines inadequades de menjar i dormir- i les seves repercussions representen barreres per al desenvolupament de les competències socioemocionals i de les xarxes socials afectives i tenen una clara repercussió en els aprenentatges. -Cal tenir en compte la variació de conducta apropiada o inapropiada segons la família i la cultura.

Model de prevenció i intervenció Per fer l’abordatge dels problemes de conducta en el marc de l’escola ens basem en les pràctiques derivades del model del SUPORT CONDUCTUAL POSITIU. Aquest model consta de tres nivells i es representa per un triangle: es proposa una aproximació preventiva a tres nivells.

Què és el Suport Conductual Positiu –SCP- És aplicar els principis conductuals a la comunitat Per tal de disminuir les conductes problemàtiques I construir conductes adequades que provoquin canvis permanents i un estil de vida ric.

El SCP proporciona: Un model universal, preventiu i educatiu: - Universal: adreçat a tots els alumnes - Preventiu: que actua el més aviat i ràpid possible, abans que aparegui el problema. - Educatiu: que intenta respondre a les necessitats de suport i ajut dels alumnes més que a les seves dificultats.

Enfocament preventiu ALUMNES CONCRETS GRUP CLASSE TOTA L’ESCOLA’

Diferents nivells A NIVELL D’ESCOLA Prevenció primària: Crear relacions positives i entorns de suport de qualitat - L’objectiu prioritari és proporcionar a tot l’alumnat un entorn segur i previsible. El primer pas a tenir en compte té a veure amb el fet de promoure, desenvolupar, tenir i mantenir relacions de qualitat entre els alumnes, les famílies, els mestres i els professionals de l’escola. NECESSITEM BONS EQUIPS HUMANS no només experts i/o mestres competents.

El repte A les escoles, l’exclusió i el càstig són les respostes més habituals als desordres de conducta L’exclusió i el càstig no són efectius per reduir a llarg termini les conductes problemàtiques

El repte Les respostes a les conductes problemàtiques escolars més efectives són: Formació en habilitats socials Reestructuració acadèmica Intervencions conductuals

A NIVELL D’AULA. Com fer-ho Ensenyar les expectatives de conducta: Transformar les expectatives per a tota l’escola de caràcter ampli, en conductes observables concretes Ensenyar en els entorns on realment es produeixen les conductes Ensenyar les paraules i les accions Construir una cultura social previsible i orientada a l’èxit dels alumnes

A NIVELL INDIVIDUAL. Com fer-ho Partir de dos supòsits centrals: Cal modificar l’entorn abans que aparegui la conducta problemàtica. L’estratègia més efectiva per disminuir les conductes desadaptades consisteix a ensenyar habilitats adequades i/o alternatives

Aspectes bàsics a tenir presents: Les conductes problemàtiques (CP) es relacionen amb el context (no és quelcom intrínsec a la persona sinó que estan provocades i mantingudes per alguna cosa del seu entorn) Les CP tenen alguna funció per a l’alumne (malgrat el seu valor socialment negatiu, tenen algun objectiu útil per a la persona; en alguns casos, substitueixen la manca de respostes socialment acceptables i/o serveixen per aconseguir uns resultats determinats) Les intervencions efectives es fonamenten en una comprensió àmplia de la persona, en els seus contextos socials i en funció de la CP (tenir present les circumstàncies que envolten la persona i identificar la funció que compleix la CP és imprescindible per tractar-la)

Continuació El SCP s’ha de basar en valors centrats en la persona i que respectin la dignitat, les preferències i els objectius de cada alumne (el SCP no només és una tecnologia per disminuir la CP; es basa clarament en valors centrats en la persona així com un respecte per les preferències i els objectius de la persona i no només pels dels mestres i pels pares).

L’elaboració de plans de SCP - És un procés d’anàlisi i valoració de la informació per tal d’identificar la funció o funcions de la CP - determinar els canvis que s’han de produir en l’entorn - i /o les ajudes que necessita l’alumne tant per millorar les seves habilitats i l’estil de vida com per disminuir les CP que presenta.

Resumint! L’abordatge actual dels problemes de comportament exigeixen: Una manera diferent d’entendre les conductes problemàtiques (cal intentar esbrinar perquè l’alumne presenta aquest problema) Un enfocament global i positiu a nivell de centre Un nou model de formació i de suport als mestres Un abordatge que il·lumini més que elimini Un enfocament preventiu. No podem esperar a sisè per prendre decisions... d’expulsió Cal una perspectiva sistèmica (escola com unitat) Cal anar més enllà de l’ús d’intervencions úniques i desenvolupar plans de suport positius, comprensius i multicomponents

Continuació... La necessitat de dissenyar i/o modificar els entorns (escolar, familiar) Un treball conjunt i d’equip entre professors, famílies i altres agents socials. Cal promoure l’ús de procediments actius, positius i que siguin socialment vàlids (consensuats entre els mestres, amb els pares, alumnes... Veure si allò s’ajusta a les seves creences, opinions,.. El tractament s’ha de basar en valors centrats en la persona (intentar comprendre a l’alumne)

I per acabar: “... Ojalá que el país, en lugar de flagelarse y sumirse en el catastrofismo de nuevo, sea capaz de utilizar el diagnóstico para plantear estrategias eficaces de mejora, basadas en la evidencia, y evaluar su impacto regularmente. Dejemos de compadecernos y pongámonos a trabajar” Francesc Padró, gerent del “Centro para la innovación y la investigación educativa” de l’OCDE a París (LV, 13/9/09)