RESULTATS DE LA IMPLANTACIÓ DE LES TITULACIONS OFICIALS Vicerectorat de Docència i Qualitat Servei d’Estadística i Qualitat Universitària 14 de juliol de 2011
IDEES CLAU 1 Durant la vida del títol coexisteix un doble sistema de garantia de qualitat: intern i extern
2 IDEES CLAU El sistema de gestió dels títols de la UIB en garanteix la qualitat i la millora contínua
IDEES CLAU La millora contínua del títol es basa en l’aplicació cíclica de: planificació recollida i anàlisi d’informació presa de decisions. 3
4 IDEES CLAU La comissió de garantia de qualitat del títol, amb el suport de la informació, la formació i l’assessorament del SEQUA i d’altres serveis i unitats, realitza una avaluació i un seguiment de la titulació
IDEES CLAU Les modificacions d’un pla d’estudis es deriven de l’anàlisi i de la interpretació de la informació generada pel SGIQ 5
IDEES CLAU La verificació, l’avaluació i el seguiment de la implantació del títol i l’acreditació són part d’un mateix procés 6
COM S’ASSEGURA LA QUALITAT DELS TÍTOLS?
EXISTÈNCIA D’UN DOBLE SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT DE LA UNIVERSITAT PLANIFICACIÓ I DISSENY DESENVOLUPAMENT DE LA TITULACIÓ RESULTATS Agència d’Avaluació Agència d’Avaluació VERIFICACIÓ EX ANTE AVALUACIÓ I SEGUIMENT ACREDITACIÓ EX POST SISTEMA DE GARANTIA EXTERNA DE QUALITAT
MARC GENERAL RD 1393/2007. Pròleg: “Los sistemas de Garantía de Calidad, que son parte de los nuevos planes de estudios, son, asimismo, el fundamento para que la nueva organización de las enseñanzas funcione eficientemente y para crear la confianza sobre la que descansa el proceso de acreditación de títulos.”
La CGQ del títol vetlla per la millora contínua de la següent manera: Utilitza un sistema d’informació. Analitza la informació i la utilitza contínuament per millorar la titulació. Té en compte les expectatives i necessitats dels grups d’interès, especialment dels estudiants, i que aquests participin activament en el sistema. Informa públicament i ret comptes mitjançant la memòria d’avaluació i seguiment.
La CGQ té en compte, entre d’altres, la següent informació: Desenvolupament dels processos mitjançant el sistema d’indicadors Opinió / satisfacció dels grups d’interès Tasca docent del professorat Queixes, suggeriments i reclamacions Inserció laboral i satisfacció dels graduats Indicadors obligatoris (RD 1393/2007) Grau de consecució dels objectius del títol i valoració del progrés i els resultats d’aprenentatge de l’alumnat Resultats de les pràctiques externes i de les activitats de mobilitat Etc.
Com a resultat d’aquesta anàlisi, ha de proposar accions de millora, correctives o preventives, per tal de solucionar els punts febles, prevenir la seva potencial aparició i millorar el sistema. La quantitat i qualitat dels punts febles detectats pot conduir a proposar una modificació, substancial o no, del pla d’estudis verificat.
El títol publica informació actualitzada a la web i la revisa periòdicament. De la mateixa manera ret comptes, és a dir, presenta els resultats obtinguts a tots els grups d’interès.
PRIMERS RESULTATS DE LA IMPLANTACIÓ DELS TÍTOLS ADAPTATS A L’EEES
NOMBRE DE TÍTOLS ADAPTATS A L’EEES
RESULTATS DE LA IMPLANTACIÓ DELS TÍTOLS DE GRAU
INDICADORS DEL PROGRÉS I RESULTATS D’APRENENTATGE Taxa d’èxit (crèdits superats / crèdits presentats): 82,56% Taxa de rendiment (crèdits superats / crèdits matriculats): 66,64% Taxa de crèdits presentats (crèdits presentats / crèdits matriculats): 85,90% Nota: Els indicadors només es refereixen al primer curs del GRAU
ABANDONAMENT Percentatge d’alumnes que es varen matricular a grau el curs 2009-2010 i que no s’han matriculat el curs 2010-2011*: 11,40% * No s’han tingut en compte els alumnes que han demanat trasllat d’expedient o canvi d’estudis
PRINCIPALS DADES DE L’ESTUDI: IDENTIFICACIÓ DELS FACTORS EXPLICATIUS DE L’ABANDONAMENT Propòsits de l’estudi: identificar el perfil de l’alumnat que abandona els estudis i identificar els factors que poden explicar aquest comportament. Han abandonat els estudis un total de 378 alumnes que es varen matricular a grau el curs 2009-2010 i no s’han matriculat el curs 2010-2011. S’ha aplicat un qüestionari específic via correu electrònic i/o una entrevista telefònica i s’han obtingut un total de 205 respostes.
Motiu principal d’abandonament dels estudis de grau: PRINCIPALS DADES DE L’ESTUDI: IDENTIFICACIÓ DELS FACTORS EXPLICATIUS DE L’ABANDONAMENT Motiu principal d’abandonament dels estudis de grau: 71,73% per motius personals i/o socioeconòmics 28,27% per motius referents al contexte universitari
PRINCIPALS DADES DE L’ESTUDI: IDENTIFICACIÓ DELS FACTORS EXPLICATIUS DE L’ABANDONAMENT La principal causa apuntada pel que fa als motius personals i/o socioeconòmics és que els horaris dels estudis són incompatibles amb el treball. En segon lloc i a molta distància de la primera, figuren les dificultats econòmiques per continuar els estudis.
PRINCIPALS DADES DE L’ESTUDI: IDENTIFICACIÓ DELS FACTORS EXPLICATIUS DE L’ABANDONAMENT La principal causa apuntada pel que fa als motius referents al context universitari és la inadequació de la informació, els enquestats consideren que no tenien prou informació abans de matricular-se i creien que els estudis eren un altre cosa.
Reduir la presencialitat Ajudes o facilitats econòmiques PRINCIPALS DADES DE L’ESTUDI: IDENTIFICACIÓ DELS FACTORS EXPLICATIUS DE L’ABANDONAMENT ACCIONS QUE, EN OPINIÓ DELS ENQUESTATS, FACILITARIEN LA SEVA RE-INCORPORACIÓ ALS ESTUDIS UNIVERSITARIS: Flexibilitat horària Més oferta on-line Reduir la presencialitat Ajudes o facilitats econòmiques
SATISFACCIÓ DELS GRUPS D’INTERÈS AMB ELS TÍTOLS DE GRAU
SATISFACCIÓ DE L’ALUMNAT DE GRAU. CURS 2009-2010 ASPECTES PER MILLORAR Càrrega de treball Coordinació entre el professorat PUNTS FORTS Satisfacció amb allò que han après Accessibilitat de la informació (pla d’estudis, assignatures, guia de centre, pàgina web, etc.) Estructura i claredat expositiva del professorat
SATISFACCIÓ DE L’ALUMNAT DE GRAU. CURS 2010-2011* ASPECTES PER MILLORAR Càrrega de treball Suport i atenció general als estudiants Coordinació entre el professorat PUNTS FORTS Accessibilitat de la informació (pla d’estudis, assignatures, guia de centre, pàgina web, etc.) Satisfacció amb allò que han après Informació i suport dels serveis informàtics (automatrícula, UIBdigital, aules d’informàtica, etc.) * Dades provisionals
SATISFACCIÓ DEL PDI DE GRAU. CURS 2009-2010 ASPECTES PER MILLORAR El nivell de preparació prèvia dels alumnes El pla d’acció tutorial L’adequació de les aules / les instal·lacions PUNTS FORTS El suport dels serveis administratius Els equipaments (audiovisual, informàtic, etc.) El pla de formació del PDI de la UIB * Dades provisionals
DETECCIÓ DE NECESSITATS DEL PDI DE GRAU. CURS 2009-2010 ASPECTES DE MAJOR DIFICULTAT La introducció del cronograma o pla de treball de l’alumnat a l’eina informàtica L’elaboració del contingut del cronograma o pla de treball de l’alumnat La introducció de la guia docent a l’eina informàtica ASPECTES DE MENOR DIFICULTAT Les metodologies d’ensenyament- aprenentatge L’elaboració del contingut de la guia docent
SATISFACCIÓ DEL PDI DE GRAU. CURS 2010-2011* ASPECTES PER MILLORAR El nivell de preparació prèvia dels alumnes El pla d’acció tutorial L’actitud i la motivació de l’alumnat PUNTS FORTS El suport dels serveis administratius Els equipaments (audiovisual, informàtic, etc.) Els horaris * Dades provisionals
DETECCIÓ DE NECESSITATS DEL PDI DE GRAU. CURS 2010-2011 ASPECTES DE MAJOR DIFICULTAT L’avaluació de les competències L’elaboració del contingut del cronograma o pla de treball de l’alumnat ASPECTES DE MENOR DIFICULTAT L’elaboració del contingut de la guia docent Les metodologies d’ensenyament- aprenentatge
DETECCIÓ DE NECESSITATS DEL PAS DE GRAU. CURS 2009-2010 ASPECTES DE MAJOR DIFICULTAT Informació sobre el reconeixement i la transferència de crèdits Informació per respondre les demandes dels alumnes en general sobre l’EEES Informació prèvia a la matrícula ASPECTES DE MENOR DIFICULTAT Manteniment dels expedients Certificacions, títols, etc. Elaboració de les actes
SATISFACCIÓ DELS GRUPS D’INTERÈS AMB ELS TÍTOLS DE MÀSTER
SATISFACCIÓ DE L’ALUMNAT DE MÀSTER. CURS 2009-10 ASPECTES PER MILLORAR Càrrega de treball Coordinació entre el professorat Cronograma Adequació i varietat de les activitats formatives PUNTS FORTS Accessibilitat de la informació (pla d’estudis, assignatures, guia de centre, pàgina web, etc.) Tutoria i orientació acadèmica del professorat Horari de les classes
SATISFACCIÓ DE L’ALUMNAT DE MÀSTER. CURS 2010-11* ASPECTES PER MILLORAR Coordinació entre el professorat Càrrega de treball Cronograma (distribució semestral de les activitats formatives de les assignatures) PUNTS FORTS Accessibilitat de la informació (pla d’estudis, assignatures, guia de centre, pàgina web, etc.) Esforç del professorat per fomentar la participació a classe i preocupació per l'aprenentatge de l’alumnat Tutoria i orientació acadèmica del professorat * Dades provisionals
SATISFACCIÓ DEL PDI DE MÀSTER. CURS 2009/10 ASPECTES PER MILLORAR El pla d’acció tutorial El pla de formació del PDI La coordinació del professorat del màster PUNTS FORTS Adquisició de l’alumnat de les competències i els objectius prevists Els horaris L’actitud i la preparació de l’alumnat * Dades provisionals
DETECCIÓ DE NECESSITATS DEL PDI DE MÀSTER. CURS 2009-10 ASPECTES DE MAJOR DIFICULTAT La introducció del cronograma o pla de treball de l’alumnat a l’eina informàtica La introducció de la guia docent a l’eina informàtica ASPECTES DE MENOR DIFICULTAT Les metodologies d’ensenyament- aprenentatge L’elaboració del contingut de la guia docent
INSERCIÓ LABORAL I SATISFACCIÓ AMB LA FORMACIÓ REBUDA DELS TITULATS DE POSTGRAUS OFICIALS A L’ANY 2008
Moltes gràcies per la vostra atenció! Vicerectorat de Docència i Qualitat Servei d’Estadística i Qualitat Universitària 14 de juliol de 2011