LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
APRENENTATGE MULTINIVELL
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
Antecedents (el context) Centre IATIC
L’Expressió escrita.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
APRENENT JUNTS.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Inclusió Escolar  Escoles Inclusives
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Les competències i la coeducació
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Seminari d’Educació Especial
“El perfil de mestre i professor”
Com preparar una unitat per a l’avaluació
El repte d’incloure Recursos i estratègies
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les Franqueses, setembre 2007
El currículum a l’educació primària
Curs 18/19: Sessió 1 25/10/2018 Seminari de coordinació
L’ESCOLA INCLUSIVA CENTRE DE RECURSOS PEDAGÒGICS VALLÈS OCCIDENTAL VI
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA. JORNADA DE FORMACIÓ EN XARXA DEL PROFESSORAT D’EDUCACIÓ ESPECIAL DE LA ZONA Barcelona, 12 de maig de 2010 LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA. Principis en l’atenció a l’alumnat i continguts per a la formació Climent Giné. FPCEE Blanquerna. URL Josep Font. Escola Estel i Universitat de Vic

GUIÓ El suport a l’escola Un enfocament educatiu (per atendre tot l’alumnat) Les funcions del mestre de suport Continguts de formació per al mestre de suport Algunes condicions

1. El suport a l’escola És necessari un canvi de “mirada”: De l’individu i els seus problemes (dèficits) l’entorn (l’escola i els suports) Adoptem un model ecològic i social en la comprensió del desenvolupament i de les possibles dificultats/trastorns: El desenvolupament és fruit de la interacció de l’individu amb els companys i adults significatius en els diversos contextos. La interacció es dóna en les oportunitats/experiències Hem de tenir en compte l’individu, però el seu funcionament diari depèn dels suports. Canvia l’explicació dels problemes (fracàs escolar, p.e.) centrada en les característiques dels alumnes cap a la qualitat de les experiències i suports.

Canvia l’escenari (i la nostra representació mental) 1. El suport a l’escola Canvia l’escenari (i la nostra representació mental) ha de canviar el rol dels mestres de suport ha de canviar el rol i els continguts de formació Hi ha situacions que afavoreixen els problemes; i una és la manca de formació.

AAIDD (2002; 2010) Capacitats Intel·lectuals Funcionament humà SUPORT Conducta Adaptativa Salut Participació Context Model teòric de la DI (AAIDD – 2010)

2. Un enfocament educatiu (per atendre tot l’alumnat) Característiques: Universal: Dirigit a tots els alumnes Preventiu: Que actua el més aviat i ràpid possible Educatiu: Intenta respondre a les necessitats de suport i ajut dels alumnes més que a les seves dificultats.

2. UN ENFOCAMENT EDUCATIU (PER ATENDRE TOT L’ALUMNAT) Principis: Pensar en termes de PRESÈNCIA, PARTICIPACIÓ I RESULTATS (valuosos per a tots els alumnes). La prioritat és la identificació de les barreres a l’aprenentatge i a la participació de tots els alumnes, i en particular dels més vulnerables. L’èmfasi es posa en el sistema d’ajuts que cal proporcionar, i no tant en les categories, etiquetes, etc. El sistema d’ajuts ha de partir de l’entorn ordinari i considerar els que són més generals així com els més específics. El cicle virtuós: Avaluació (del progrés dels alumnes i de la Institució) – Innovació – Canvi – Millora – Avaluació. El què interessa, al final, és que tots els alumnes participin i assoleixin resultats valuosos.

2. UN ENFOCAMENT EDUCATIU (PER ATENDRE TOT L’ALUMNAT) Models: Necessitem un model que, progressivament, pugui respondre a les següents característiques: Sigui universal, preventiu i educatiu Permeti recollir dades de l’impacte de les intervencions Disminueixi els alumnes de risc de fracàs Millori els resultats de tots els alumnes

Un model universal, preventiu i educatiu Sistema acadèmic Sistema conductual Intervencions individuals intenses Alumnes concrets Basades en l’avaluació Alta intensitat Intervencions individuals intenses Alumnes concrets Basades en l’avaluació Procediments intensos I duradors 1-5% 1-5% Intervencions en grups concrets Alguns alumnes (de risc) Alta eficiència Rapid response 5-10% 5-10% Intervencions en grups concrets Alguns alumnes (de risc) Alta eficiència Rapid response Intervencions universals Tots els alumnes Preventiu, proactiu 80-90% 80-90% Intervencions universals Totes les situacions, tots els alumnes Preventiu, proactiu

3. Les funcions del mestre de suport (Hoover i patton, 2008) Rol Competències Prendre decisions en base a les dades Avaluació funcional Avaluació en base al currículum Estratègies de “monitoratge” Intervenció basada en l’evidència Coneixement dels aspectes centrals del currículum Recerca-acció Estratègies instruccionals eficaces Proveir suports en l’àmbit social, emocional i del comportament Gestió de l’aula Gestió dels problemes de conducta Donar suport social i emocional

3. LES FUNCIONS DEL MESTRE DE SUPORT (HOOVER I PATTON, 2008) Rol Competències Ensenyament diversificat Adaptació i modificació del currículum Estratègies diferenciades Sensibilitat a les diferències culturals Col·laborar amb els mestres Habilitats per a la comunicació Habilitats d’acompanyament (“coaching”) Lideratge Treball amb els pares Relació amb la comunitat Objectiu: Promoure un ensenyament adequat per a tots els alumnes, de manera que es redueixi el risc d’un emplaçament inadequat.

4. Continguts de formació per al mestre de suport Està sorgint un nou constructe en quant al paper del mestre d’educació especial dins un marc educatiu per a tots els alumnes. Així doncs, el nou rol dels mestres d’educació especial dins aquest nou context hauria de ser el següent: Assegurar que hi hagi un nivell adequat de suport entre i a través dels nivells. Proporcionar l’educació més adequada als alumnes de risc i als alumnes amb discapacitat. Recolzar un ensenyament adequat per a tots els alumnes de manera que es redueixi un emplaçament inadequat a l’educació especial.

4. CONTINGUTS DE FORMACIÓ PER AL MESTRE DE SUPORT Treball cooperatiu, amb els mestres i en l’ensenyament. Identificació de les necessitats i presa de decisions sobre els suports. Ajust de la proposta curricular a les diferències individuals (adaptacions, modificacions). Ajuts tècnics. Gestió dels problemes de comportament. L’aprenentatge de la lectoescriptura i altres continguts acadèmics bàsics. Actituds/habilitats per a la col·laboració i l’acompanyament.

5. ALGUNES CONDICIONS Capacitació del centre Lideratge (distribuït) Reflexió i treball en equip (a diferents nivells de l’organització) Actitud ètica. Compromís (inclou la pròpia formació). Valors

5. ALGUNES CONDICIONS Visió positiva; confiança en les possibilitats de canvi i de progrés dels estudiants i les institucions. La importància de la comunitat. La formació i el desenvolupament del professorat.

LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA. JORNADA DE FORMACIÓ EN XARXA DEL PROFESSORAT D’ EDUCACIÓ ESPECIAL DE LA ZONA Barcelona, 12 de maig de 2010 LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA. Principis en l’atenció a l’alumnat i continguts per a la formació Climent Giné. FPCEE Blanquerna. URL Josep Font. Escola Estel i Universitat de Vic