La intel·ligència espiritual, oportunitat per viure amb coherència Recés CONFER 12/novembre/2011
Dimensions constitutives de la persona Llavor de divinitat Dimensió espiritual Dimensió psíquica Dimensió corporal
Intel·ligència espiritual Intel·ligències múltiples. I. espiritual Experimentar el món interior distint del món exterior Harmonitzar aquests dos móns Anam i venim entre els tres nivells Hi ha qui no arriba al més profund
Per què aquest tema? Objectiu: experimentar un món interior distint del món exterior Conèixer els recursos per practicar la vida interior Conèixer les capacitats Com millorar la nostra vivència espiritual
Dinàmica de la intel·ligència espiritual
CERCAR el sentit de les coses, de la vida, de la mort Necessitat primària Espontània Capacitat de fer preguntes Cercar les respostes Sentit de la vida inclou: significat, unitat, valor
Autotranscendència Anar més lluny Expandir-se Superar-se Viure és desitjar més Donar la vida és viure Il·lusió senyal de la vida Estimar és causa del viure
AUTOCONEIXEMENT Poder entrar dins nosaltres mateixos És necessari l’autoconeixement per formar part de la comunitat, equip de feina... Els clàssic consideren que l’autoconeixement és la finalitat de l’educació.
Autoconeixement Ens podem veure distants i diferenciats Endinsar-nos dins nosaltres mateixos Oberts a nosaltres mateixos i oberts als altres Interrogar-nos Les religions han fet una gran aportació a la humanitat al ajudar-nos a introspeccionar la nostra vida i cercar el sentit de l’univers creat per Déu
Facultat de VALORAR Capacitat de valorar Capacitat per emetre judicis de valor sobre decisions, actes i omissions. El ser humà és ACTOR i ESPECTADOR de si mateix. Petit professor
Valorar Subjecte ètic Identifica els béns i els mals del passat. Capaç de construir una piràmide de valors i viure d’acord amb ells. Si troba coherència és feliç. El pensador de Rodin
Piràmide de valors
El sentit del misteri
Sentit de pertenença al Tot
UNITAT Superar discriminacions Tots som necessaris Intuir més enllà de les diferències Organisme complex Tots som necessaris Cada un té el seu lloc i la seva funció Connexió profunda
Part d’un tot Unitat del TOT El ser humà és un fi en si mateix Sentiment d’immensitat que és a la base de l’experiència religiosa Ens permet creuar barreres de separació Ecologia Francesc d’Assís Cada peça és única
CADA UN TÉ EL SEU LLOC CADA UN TÉ EL SEU LLOC CADA UN TÉ EL SEU LLOC CADA UN TÉ EL SEU LLOC CADA UN TÉ EL SEU LLOC CADA UN TÉ EL SEU LLOC CADA UN TÉ EL SEU LLOC
Dimensions constitutives de la persona Llavor de divinitat Dimensió espiritual Dimensió psíquica Dimensió corporal
La crida interior Auscultar Escoltar la veu Ens enfrenta al sentit de la vida Escoltar crida Acollir la crida Vocació Escoltam la crida Vivim d’acord Felicitat COHERÈNCIA Entusiasme Les persones entusiasmades resolen problemes
Capacitat de re-ligació La intel·ligència espiritual és l’arrel de l’espiritualitat L’espiritualitat pot desembocar en una religiositat L’espiritualitat és a la base de la religiositat La religiositat expressa la capacitat del ser humà de vincular-se a un Ser distint de si mateix i establir comunicació.
Què podem fer per conrear la intel·ligència espiritual? Quins recursos tenim? Quins podem cercar? Quins recursos són imprescindibles per avançar en la vida espiritual i religiosa? Quins recursos tradicionals hauríem de recuperar?
Dimensions constitutives de la persona Llavor de divinitat Dimensió espiritual Dimensió psíquica Dimensió corporal
Conreu (desenvolupament) de la intel·ligència espiritual
Cercar i valorar la soledat Recordar el passat i recapitular el que s’ha viscut. Necessitam discernir. La vida moderna dificulta la soledat La pau profunda es troba en la soledat En la soledat tractam amb nosaltres mateixos. Conreant la soledat, aprenem habilitats socials.
Experimentar el silenci Necessari i idoni per conrear la intel·ligència espiritual. El silenci és l’àmbit per fer-nos preguntes, per connectar amb el misteri, per valorar, per interioritzar i conèixer la vocació. Dificultats. Renous exteriors i veus interiors. Soledat i silenci. Més fàcil estar sol que estar en silenci.
Contemplació Captar el batec de la realitat exterior. La contemplació comença en els sentits exteriors però transcendeix. Contemplar NO és observar, això ho fan els científics. És ser receptiu a la realitat. Eixemplar els pors de la sensibilitat. La velocitat és obstacle. L’activisme és obstacle. Aplicar la piràmide.
Meditació Paper cabdal Donar voltes. Espiral. Pràctica emergent. Pràctica de gran tradició en el cristianisme. Meditar textos, paraules, sentències. Precisa soledat i silenci.
Fomentar la capacitat de preguntar-se (PENSAR) Preguntar-se per la realitat exterior i interior. Fer-nos preguntes a partir d’imatges, esdeveniments, notícies... Cercar respostes a les preguntes. Precisa la meditació, la soledat, el silenci...
Experimentar la bellesa Descobrir l’essència espiritual de les obres d’art L’obra d’art vehicula l’entrar amb contacte amb la divinitat. No tenim paraules per explicar Déu. No el podem explicar. La bellesa, l’art, ens fa entrar dins el misteri de Déu. (Sgda. Família, música, la Seu...)
L’art i la bellesa Llavor de divinitat L’obra d’art comença en la profunditat de l’artista i acaba en la pròpia subjectivitat del espectador. Dimensió espiritual Dimensió psíquica Dimensió corporal
A Déu solament ens hi poden acostar a través de l’art, de la bellesa
Obrir-se a l’altre pel diàleg Activitat humana Activitat espiritual. Obrir-se a l’altre Escoltar l’altre Aprendre a modificar els comportaments. El diàleg transcendeix les paraules i els silencis
A mode de conclusió Tots podem créixer com a persona Som responsables de conrear la intel·ligència espiritual Com? Suggeriment: elegir 2 o 3 recursos i concretar quan els practicaré. Establir pràctiques diàries, altres setmanals, mensuals, anual, de tant en tant.
A Déu solament ens hi poden acostar a través de l’art, de la bellesa