Ensordiment i sonorització

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

ASPECTES GRÀFICS EN ELS SIGNES DE PUNTUACIÓ.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
ORTOGRAFIA LA DIÈRESI.
Els determinants.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Síl·laba, diftong i hiat
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
X i dígrafs ix -tx- ig.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
CONCEPTES BÀSICS DE GENÈTICA.
LA SÍL·LABA, ELS DIFTONGS, ELS HIATS I ELS DÍGRAFS
EVOLUTIVA DEL LLENGUATGE
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
4. Didáctica del plano fónico
IN MEMORIAM - 65 YEARS LATER Irena Sendler
El Club de Futbol Femení de St.Roc DISSENYA EL BLOG DEL SEU EQUIP
LES PALATALS SONORES J / G / TJ / TG
CALES DE L’ESCALA.
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Xaf, el corb marí.
Writer 5... sense faltes! Avui, aprendràs una de les eines que té el Writer: el corrector ortogràfic. Així aprendràs com el programa et pot ajudar a fer.
Ortografia. La essa sonora i la essa sorda
Expressions de lloc.
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
éssers vius o de les coses.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
"La Bíblia, Font de valors Humans i Socials"
El Reflex dels teus Actes
Amb B o amb V?.
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
DRAMES RURALS DALTABAIX
UNS QUANTS CONSELLS QUE ET FARAN LA VIDA MÉS BELLA!
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Matemàtiques 3er E.S.O..
ENCONTRE PETITS TALENTS CIENTÍFICS
Què existeix i què no existeix.
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Mescla Eutèctica Estudi analític del comportament del punt de fusió d’una mescla homogènia d’aigua i sal.
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
DIADA DE LA PAU A SJO.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
Tema 5: Nombres naturals i enters
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
MOHAMED ELAGOUBI ABRIL 2009 IES OLORDA
ABBÀ, PARE ! PENTECOSTA 2007.
La llum i el so.
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Cant espiritual Joan Maragall.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
Proverbis i planetes?.
Fet per : Maria, Rosa i Carlota
La formació de mots.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
EL QUADRAT LES MARIETES.
Preferències.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Transcripción de la presentación:

Ensordiment i sonorització Fonètica sintàctica Contactes vocàlics Ensordiment i sonorització Les consonants oclusives en posició final de mot es pronuncien totes sordes (p, t, k) quan es troben davant pausa, davant vocal o davant consonant sorda: club [p] / actitud [t] / mag [k] àrab escrit [p] / fred horrorós [t] / diàleg innocent [k] / sud-oest [t] dissabte [p] / tub curt [p] / àcid sulfúric [t] / nàufrag famós [k]

tuf de fregit [v] / els dits [z] Qualsevol so consonàntic sord, a final de síl·laba o de mot, assimila la sonorització d’un altre so consonàntic sonor amb el qual es troba en contacte i esdevé, també, sonor: tap negre [b] / dit gros [d] / ruc jove [g] / tuf de fregit [v] / els dits [z]

fotògraf distret [v] / guix blau [ʒ] / tots units [dz] / Les consonants fricatives i africades es pronuncien sonores davant consonant sonora i davant vocal: fotògraf distret [v] / guix blau [ʒ] / tots units [dz] / les amigues [z] / dos homes [z] els uns i els altres [z]

Canvi [m] / Sant Pau [m] / enfonsar [ɱ] L’assimilació Alguns sons consonàntics adopten les característiques articulatòries proìes del so següent: Labialització: és el canvi del so [n] a [m] o a [ɱ] davant d’un so labial (m, f, v, p, b) Canvi [m] / Sant Pau [m] / enfonsar [ɱ]

El gerani [ʎʒ] / un xinès [ɲʃ] Palatalització Els sons [l] i [n] es transformen en els seus corresponents sons palatals [ʎ] i [ɲ] davant d’un altre so palatal ([ʃ] [ʒ] [ɲ] [ʎ]) El gerani [ʎʒ] / un xinès [ɲʃ]

encara[ɳk] / angle[ɳg] Velarització El so [n] seguit d’una consonant velar (k, g) es transforma en el so velaritzat [ɳ] (al·lòfon). encara[ɳk] / angle[ɳg]

Consisteix en la duplicació de certs sons consonàntics. Geminació Consisteix en la duplicació de certs sons consonàntics. A. Hi ha duplicacions que estan indicades a la grafia: mm: immens, gemma nn: connexió, tarannà, innecessari l·l: col·legi, til·la pp: proppassat N’hi ha que tenen la grafia duplicada, però amb un so diferent; per tant, no són geminacions: cc (ks): accedir, succeir gg (gz) o (dz): suggeriment

Grups /bl/ /gl/ /tll/ /tm/ /tl/ /tn/ B. Hi ha geminacions que són el resultat de la transformació de sons consonàntics en contacte amb d’altres i que no estan reflectides a la grafia: Grups /bl/ /gl/ /tll/ /tm/ /tl/ /tn/ [bb]: poble, futbol, estable [gg]: segle, arreglar [ll ll]: espatlla, vetllar, motlle [mm]: setmana, enmig [ll]: atleta, atlàntic [nn]: cotna, ètnia

Emmudiments En certes posicions alguns sons consonàntics no es pronuncien. Aquests mateixos sons, però, de vegades se sensibilitzen, és a dir, es pronuncien quan van seguits d’una paraula que comença en vocal. [p] i [b] finals darrere de [m]: camp, rumb, compte... Cal recordar que es pronuncia la [b] de la preposició amb si va seguida d’una paraula que comença en vocal: amb ell, amb avió, amb uns amics... [t] i [d] finals precedides de [n] o [l]: cant, profund, malalt...

Cal tenir en compte els casos de sensibilitzacions següents: Els gerundis seguits de pronoms ho, hi: menjant-ho, pensant-hi... Altres casos: Sant Andreu, Sant Adrià, Sant Esteve, vint-i-quatre, cent anys... [s] en els plurals de paraules acabades en -ig, -x: raigs, índexs...

Tampoc no pronunciem la [s] dels mots aquest i aquests (aquest noi, aquests nens...), llevat que el mot següent comenci per vocal (aquest any, aquest home...) [r] en posició final: flor, venir, sabater, carrer, bestiar...

Tampoc no pronunciem la primera r del mot arbre; ni la r de les formes d’infinitiu, futur i condicional del verb prendre i els seus derivats i compostos:aprendre, comprendre... Sensibilitzem aquest so: En els infinitius seguits de pronoms: anar-hi, comprar-ne, dir-ho... En uns quants mots: cor, sàtir, Ester, avar, mar, rar, sospir...