Sobre dislèxia
LA DISLÈXIA FONOLÒGICA detecció i tractament
LECTURA procés cognitiu, interactiu finalitat: comprensió a través descodificació signes gràfics alfabètics MODELS DE LECTURA RUTA SUBLÈXICA accés indirecte, seqüencial. descodificació grafema – fonema, sil·làbica – fonèmica lectura lenta i fragmentada RUTA LÈXICA accés directe, simultani identificació global de les paraules permet lectura més àgil i ràpida
DISLÈXIA DE DESENVOLUPAMENT (DD) DSD Baixa adquisició estratègies lexicals Lectura lenta i fragmentada (lletreig, sil·labeig) Relativa bona exactitud de descodificació Dificultat comprensió frases i textos, millor en paraules aïllades DFD Baixa adquisició estratègies sub-lexicals Ràpida descodificació, errors d’exactitud Millor comprensió
consciència fonològica rapidesa d'accés al lèxic Processos cognitius no – lectors, implicats en l’aprenentatge de la lecto - escriptura consciència fonològica capacitat d’identificar la seqüència de fonemes d’una paraula rapidesa d'accés al lèxic anomenar ràpid processament mental seqüencial memòria serial immediata, atenció i anàlisi memòria de treball velocitat de processament de la informació
DFD DFD de detecció precoç mostren dificultats inicials en la simbolització de les lletres i tendeixen a desenvolupar millor els processos de reconeixement global de les paraules. Solen ser detectats i diagnosticats abans. DFD de detecció tardana no tenen dificultats inicials i tendeixen, igualment, a desenvolupar millor els processos de reconeixement global que els de descodificació seqüencial. Es detecten a CM, quan els escrits ja són més complexos, en els que s’observen abundants errors d’exactitud, amb una lectura més o menys fluïda i relativa bona comprensió lectora. Sol interpretar-se, erròniament, com a problemes d’atenció.
MODEL EQUILIBRAT de Bakker programes específics de tractament Programes de consciència fonològica (CF) es basen en el llenguatge oral i la relació entre so i grafia s’insisteix en l’anàlisi fonèmica de paraules aïllades (descontextualitzades) segons els seus trets orals i escrits (auditius, visuals i cinestèssics) i la seva posició dins la paraula (nombre i ordre seqüencial)
MODEL EQUILIBRAT de Bakker programes específics de tractament Programes de reconeixement visual de paraules (RV) identificació de mots d’alta freqüència anàlisi visual de la configuració de les paraules reconeixement de síl·labes inicials i finals analogies visuals síntesi fonèmica ... contextualitzant-ho, normalment, en frases i textos
Condicions per a l’eficàcia del tractament (1) Aplicació de programes específics, individualitzats, de llarga durada (més d’un any), per professionals especialitzats El tractament dins l’escola, sense la intervenció d’especialistes, produeix guanys poc significatius Combinació mètodes de reforçament de la CF (multisensorials) i del RV de les paraules Els programes de CF milloren l’exactitud de descodificació. Els de RV incrementen la velocitat i la fluïdesa. Els guanys, però, són deguts a d’altres contingències, també. Hi ha variacions individuals significatives
Condicions per a l’eficàcia del tractament (2) El nivell lector previ de paraules fora de context és el factor previ que més influeix en l’eficàcia del tractament, més que l’edat i el QI Són més efectius els tractament que es dirigeixen a estimular els processos més ben desenvolupats Desenvolupar l’elaboració d’hipòtesi de significat Treball de processos cognitius no-lectors implicats en l’aprenentatge de la lecto – escriptura Aplicació en situacions contextuals (frases i textos) per a propiciar l’activació dels processaments sintàctic i semàntic necessaris per a la comprensió
Exemples d’exercicis (1) Vocals amb colors diferents Lligar síl·labes Diferenciar síl·labes Destacar nexes, finals, plurals, ... Fer aparèixer paraula a paraula, síl·laba a síl·laba, lletra a lletra Id., aïlladament, paraules, síl·labes, lletres Ometre lletres finals, inicials, ...
Exemples d’exercicis (2) Ometre paraules Destacar pauses, puntuacions Separar paraules per grups Presentar paraules que s’assemblen Presentar variacions de paraules Cop de vista a paraules comunes, nexes, ...
MEMÒRIA DE TREBALL Josep Artigues, neuropediatre, Hospital de Sabadell LLAÇ FONOLÒGIC Memòria immediata auditiva de paraules sentides o evocades CENTRE EXECUTIU Control atencional QUADERN VISUAL Memòria immediata visual d’imatges vistes o evocades
LLAÇ FONOLÒGIC Memòria de les representacions fonològiques (fonemes, grafemes, codis fonològics, ...) Memòria de les representacions articulatòries (concepte paraula) Retenció immediata d’informacions verbals (orals o escrites) Grava les formes fonològiques durant el desenvolupament del llenguatge Llenguatge intern (control pensament executiu) Sons i codis fonològics a l’abast quan descodifiquem en la lectura