Sobre dislèxia.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
JORNADES SOBRE DISLÈXIA A CATALUNYA
Advertisements

Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
ELS LLENGUATGES VISUALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Educació Infantil Educació Primària ESO
Les competències i la coeducació
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
i el que no es pot avaluar
UN PROGRAMA PER DESENVOLUPAR LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA A LA CLASSE
ELI Escala de Llenguatge Infantil
Reaccions químiques.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Sense memòria no hi ha esperança. El present és un fantasma.
Ciències per al món contemporani
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
UNITAT 2.- L’EMPRESA I EL SEU DESENVOLUPAMEN
EVOLUTIVA DEL LLENGUATGE
Rosa Lucha Lídia Usó Departament d’espanyol EOI Barcelona-Drassanes
PREINSCRIPCIÓ DE QUART.
Els sons del català i les Guies de pronunciació del català: de la descripció fonètica a l’aplicació d’eines per a l’aprenentatge del català Josefina Carrera.
L’Expressió escrita.
GESTIÓ PER PROCESSOS.
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
PROCÉS D’ALTA PRECOÇ.
LLENGUATGE I SIMBOLISME
Experimentam amb la ciència
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Les competències i la coeducació
UD1- L’activitat científica
La gestió per processos
Enriqueta Garriga CREDA Baix Llobregat
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
INSTRUCCIONS: Un cop elaborat, cal enviar el pòster a Delfí Cosialls
ESCOLA OCTAVIO PAZ Educació infantil – Cicle inicial
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Mapes conceptuals Jordi Guim.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Introducció Al posicionament Web.
Anàlisi crítica de la transversalitat
Quins nervis! Unitat 1.
LLENGUA ESCRITA Participants Paki Campos Antonia Cervantes
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Gestió participativa dels projectes de centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
La consciència fonològica a P-5 i 1er
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Curs 18/19: Sessió 1 25/10/2018 Seminari de coordinació
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Miquel Navarro i Oriach.
Jornada Tècnica per a Coordinadors d’informàtica CEE
Transcripción de la presentación:

Sobre dislèxia

LA DISLÈXIA FONOLÒGICA detecció i tractament

LECTURA procés cognitiu, interactiu finalitat: comprensió a través descodificació signes gràfics alfabètics MODELS DE LECTURA RUTA SUBLÈXICA accés indirecte, seqüencial. descodificació grafema – fonema, sil·làbica – fonèmica lectura lenta i fragmentada RUTA LÈXICA accés directe, simultani identificació global de les paraules permet lectura més àgil i ràpida

DISLÈXIA DE DESENVOLUPAMENT (DD) DSD Baixa adquisició estratègies lexicals Lectura lenta i fragmentada (lletreig, sil·labeig) Relativa bona exactitud de descodificació Dificultat comprensió frases i textos, millor en paraules aïllades DFD Baixa adquisició estratègies sub-lexicals Ràpida descodificació, errors d’exactitud Millor comprensió

consciència fonològica rapidesa d'accés al lèxic Processos cognitius no – lectors, implicats en l’aprenentatge de la lecto - escriptura consciència fonològica capacitat d’identificar la seqüència de fonemes d’una paraula rapidesa d'accés al lèxic anomenar ràpid processament mental seqüencial memòria serial immediata, atenció i anàlisi memòria de treball velocitat de processament de la informació

DFD DFD de detecció precoç mostren dificultats inicials en la simbolització de les lletres i tendeixen a desenvolupar millor els processos de reconeixement global de les paraules. Solen ser detectats i diagnosticats abans. DFD de detecció tardana no tenen dificultats inicials i tendeixen, igualment, a desenvolupar millor els processos de reconeixement global que els de descodificació seqüencial. Es detecten a CM, quan els escrits ja són més complexos, en els que s’observen abundants errors d’exactitud, amb una lectura més o menys fluïda i relativa bona comprensió lectora. Sol interpretar-se, erròniament, com a problemes d’atenció.

MODEL EQUILIBRAT de Bakker programes específics de tractament Programes de consciència fonològica (CF) es basen en el llenguatge oral i la relació entre so i grafia s’insisteix en l’anàlisi fonèmica de paraules aïllades (descontextualitzades) segons els seus trets orals i escrits (auditius, visuals i cinestèssics) i la seva posició dins la paraula (nombre i ordre seqüencial)

MODEL EQUILIBRAT de Bakker programes específics de tractament Programes de reconeixement visual de paraules (RV) identificació de mots d’alta freqüència anàlisi visual de la configuració de les paraules reconeixement de síl·labes inicials i finals analogies visuals síntesi fonèmica ... contextualitzant-ho, normalment, en frases i textos

Condicions per a l’eficàcia del tractament (1) Aplicació de programes específics, individualitzats, de llarga durada (més d’un any), per professionals especialitzats El tractament dins l’escola, sense la intervenció d’especialistes, produeix guanys poc significatius Combinació mètodes de reforçament de la CF (multisensorials) i del RV de les paraules Els programes de CF milloren l’exactitud de descodificació. Els de RV incrementen la velocitat i la fluïdesa. Els guanys, però, són deguts a d’altres contingències, també. Hi ha variacions individuals significatives

Condicions per a l’eficàcia del tractament (2) El nivell lector previ de paraules fora de context és el factor previ que més influeix en l’eficàcia del tractament, més que l’edat i el QI Són més efectius els tractament que es dirigeixen a estimular els processos més ben desenvolupats Desenvolupar l’elaboració d’hipòtesi de significat Treball de processos cognitius no-lectors implicats en l’aprenentatge de la lecto – escriptura Aplicació en situacions contextuals (frases i textos) per a propiciar l’activació dels processaments sintàctic i semàntic necessaris per a la comprensió

Exemples d’exercicis (1) Vocals amb colors diferents Lligar síl·labes Diferenciar síl·labes Destacar nexes, finals, plurals, ... Fer aparèixer paraula a paraula, síl·laba a síl·laba, lletra a lletra Id., aïlladament, paraules, síl·labes, lletres Ometre lletres finals, inicials, ...

Exemples d’exercicis (2) Ometre paraules Destacar pauses, puntuacions Separar paraules per grups Presentar paraules que s’assemblen Presentar variacions de paraules Cop de vista a paraules comunes, nexes, ...

MEMÒRIA DE TREBALL Josep Artigues, neuropediatre, Hospital de Sabadell LLAÇ FONOLÒGIC Memòria immediata auditiva de paraules sentides o evocades CENTRE EXECUTIU Control atencional QUADERN VISUAL Memòria immediata visual d’imatges vistes o evocades

LLAÇ FONOLÒGIC Memòria de les representacions fonològiques (fonemes, grafemes, codis fonològics, ...) Memòria de les representacions articulatòries (concepte  paraula) Retenció immediata d’informacions verbals (orals o escrites) Grava les formes fonològiques durant el desenvolupament del llenguatge Llenguatge intern (control pensament executiu) Sons i codis fonològics a l’abast quan descodifiquem en la lectura