INVESTIGACIÓ AVALUATIVA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La qualitat, garantia de millora.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Què és la tecnologia?.
TFC Intranet Escolar Desenvolupament d’una aplicació Java2 EE
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
i el que no es pot avaluar
1 u n i t a t L’educador infantil.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Quin futur volem per al Baridà?
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Federació Catalana d’ONGD
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Barris al dia 2014 I Comissió Cívica 1 d’abril de 2014.
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Decret d’autonomia dels centres educatius
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
Víctor Ruiz Marquès Enginyeria en Informàtica   Juan Martínez Bolaños
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Sistema d’avaluació del Programa Democràcia Activa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les Franqueses, setembre 2007
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Pla de Formació de Centre
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
Convivència i Mediació Escolar
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

INVESTIGACIÓ AVALUATIVA Esther Luna González eluna@ub.edu Master Mediació en Conflictes

Què és la investigació avaluativa? “L’avaluació es defineix com un procés de recollida d’informació orientat a l’emissió de judicis de mèrit o de valor respecte a algun subjecte objecte o intervenció” (Mateo, 2000) “Procés o conjunt de processos per l’obtenció i anàlisi de la informació significativa on recolzar judicis de valor sobre un objecte, fenomen, procés, aconteixement, com a suport d’una eventual decisió sobre el mateix” (Stufflebeam i Shinkfield, 1987)

Avaluar suposa establir comparacions a les que s’atorga un valor en funció d’algun criteri. La validesa del coneixement avaluatiu es demostra a través de la seva capacitat per assignar valoracions i la seva credibilitat a través de la seva capacitat per millorar l’avaluat.   Generalment quan es parla d’avaluació, ens referim a l’avaluació de programes socioeducatius encara que també es poden considerar l’avaluació d’usuaris, professionals, tècnics, serveis, etc.

“la investigació avaluativa és un tipus de recerca social en relació amb els programes, centres, agents, plans i institucions socials i amb la presa de decisions que analitza i jutja la seva qualitat estàtica i dinàmica segons criteris científics múltiples, amb l’obligació de suggerir a les diverses audiències implicades, accions alternatives sobre els mateixos per a diferents propòsits com la utilització, millora, acreditació, fiscaltizació, reforma, etc.”, on l’avaluador es considera un agent de canvi. (Escudero, 2003:184)

Exemples d’Investigació avaluativa Moltes situacions problemàtiques en l’àmbit socioeducatiu demanen d’una Investigació avaluativa: - Quin programa de resolució de conflictes és més eficaç? - Com s’aplica el programa? Es fa segons el previst? - Quin és l’impacte del programa?

Principals característiques Els judicis de valor s’expliciten no tan sols en la selecció i definició del problema, la responsabilitat dels quals comparteix l’avaluador amb altres instàncies, sinó també en el desenvolupament i aplicació dels procediments de l’estudi La replicació és pràcticament impossible ja que l’estudi d’avaluació està íntimament vinculat a un programa determinat en una situació específica i en un moment concret del seu desenvolupament

Les dades que s’han de recollir estan condicionades per la viabilitat del procés. Les opcions (quan són possibles) reflecteixen judicis de valor dels administradors del programa. Amb freqüència es constaten diferències entre les dades accessibles i les dades desitjables per l’avaluador i pels responsables del programa El criteri de decisió, en ordre a la continuació, modificació, ampliació o situació del programa, és responsabilitat de l’agència administradora del programa o audiència a qui es dirigeix l’informe d’avaluació L’informe avaluatiu ha d’adaptar-se a les exigències de qui pren les decisions sobre el programa

Investigació avaluativa participativa L’avaluació participativa va més enllà de considerar una investigació sobre els efectes de la intervenció i aposta per aprofundir en els processos de canvi i en la participació de les persones en el desenvolupament de la intervenció. Les seves fases són l’avaluació inicial, l’avaluació del procés i l’avaluació dels resultats. No és possible resoldre problemes mitjançant l’aplicació de solucions elaborades al marge dels que participen en la pràctica socioeducativa. Així doncs, resulta de gran importància en l’avaluació participativa el procés que es segueix des del seu inici fins la seva finalització. - L’avaluació es centra en la millora de grups i institucions a través d’una actitud reflexiva i transformadora dels seus membres - L’avaluació promou l’aprenentatge en la realitat sobre la que actua - La participació en l’avaluació condueix a un nivell cada vegada més fort d’apropiació del projecte i d’autonomia respecte a assessors externs - L’avaluador es converteix en un facilitador de l’aprenentatge que es promou

Quin és l’OBJECTIU GENERAL de la recerca? ACTIVITAT: Com fer investigació avaluativa? Quin és l’OBJECTIU GENERAL de la recerca? Imagina que has de plantejar una recerca avaluativa. Planteja quin és l’objectiu que persegueixes. La investigació la realitzes amb 2 companyes més; consensueu què us interessa investigar/avaluar. P.e. Validar un programa de competències socials en resolució de conflictes per joves en medi obert amb mesura de llibertat vigilada i tasques socioeducatives.

AVALUACIÓ DE RESULTATS FASES I OBJECTIUS: La investigació avaluativa FASES OBJECTIUS VIABILITAT DEL PROGRAMA ADEQUACIÓ DEL PROGRAMA ESTAT INICIAL DELS JOVES AVALUACIÓ INICIAL FACTIBILITAT DEL PROGRAMA “LOGROS” QUE ES VAN ASSOLINT AVALUACIÓ DE PROCÉS CANVIS EN ELS JOVES A NIVELL INDIVIDUAL I GRUPAL “BONES PRÀCTIQUES” AVALUACIÓ DE RESULTATS

QUÈ PODEM AVALUAR? “Logros”/Resultats. Els resultats que s’obtenen de l’aplicació del programa. Factibilitat. Les activitats plantejades en el programa (a nivelll teòric) s’adequen a la pràctica (al que realment s’ha fet). Eficiència. Adequació entre els resultats obtinguts i l’esforç realitzat (què ha suposat assolir l’objectiu: temps, recursos, etc.). Efecte. Què implica/suposa el programa (desitjat o no) com a efecte de la seva aplicació. Eficàcia. Assoliment dels objectius plantejats. Sostenibilitat. La perduració del projecte en el temps (lideratge, recursos, etc.) Impacte social. Els efectes que la investigació té sobre la comunitat en general.

DISSENY D’INVESTIGACIÓ AVALUATIVA FASE I. EVALUACIÓN INICIAL FASE II. EVALUACIÓN DE PROCESO JÓVENES PROGRAMA COMUNIDAD FASE III. EVALUACIÓN DE RESULTADOS RESULTADOS OBTENIDOS CAMBIOS PRODUCIDOS JUNIO-JULIO 2014 BUENAS PRÁCTICAS CONTEXTUALIZACIÓN DEL PROGRAMA APLICACIÓN RECOGIDA DE DATOS REFLEXIÓN INCORPORACIÓN DE DATOS ADECUACIÓN DEL PROGRAMA AL CENTRO EDUCATIVO SITUACIÓN DE PARTIDA VIABILIDAD INICIAL PARA LA IMPLEMENTACIÓN DIAGNÓSTICO INICIAL DE LOS JÓVENES ADAPTACIÓN DEL PROGRAMA FACTIBILIDAD LOGROS ENERO-ABRIL 2014 ABRIL-JUNIO 2014

DISSENY D’INVESTIGACIÓ AVALUATIVA PLA DE RECOLLIDA D’INFORMACIÓ CRITERIS I INDICADORS ESTRATÈGIES DE RECOLLIDA D’INFORMACIÓ OBJECTE FASES MOSTRA EQUIP D’AVALUACIÓ PLA D’AVALUACIÓ

DISSENY D’INVESTIGACIÓ AVALUATIVA: PLA DE RECOLLIDA D’INFORMACIÓ ANÁLISIS EVALUATIVO DE “LA VIABILIDAD INICIAL DEL PROGRAMA” OBJETIVO de la investigación Determinar la viabilidad inicial que permita conocer las posibilidades de realizarlo en la práctica y asegurar los requerimientos básicos que exige su implementación y desarrollo OBJETO de la evaluación Condiciones institucionales necesarias para la puesta en práctica del programa MOMENTO Evaluación inicial CRITERIOS DE EVALUACIÓN INDICADORES ESTRATEGIAS Y FUENTES DE RECOGIDA DE INFORMACIÓN Disponibilidad y capacidad de la institución para movilizar los recursos necesarios para la puesta en práctica del programa Capacidad ejecutiva de la institución para poner en práctica el programa Disponibilidad y facilitación de los recursos necesarios del centro para el desarrollo del programa: Facilitación de la comunicación Compromiso institucional y del técnico Espacios formales e informales para la aplicación del programa Entrevista formal al coordinador de Catalunya de los EMO y coordinador del EMO2 Reunión equipo EMO2 Diario de campo (sesiones de coordinación)

ACTIVITAT: Elaboració pla recollida d’informació TÍTOL OBJETIVO de la investigación OBJETO de la evaluación MOMENTO CRITERIOS DE EVALUACIÓN INDICADORES ESTRATEGIAS Y FUENTES DE RECOGIDA DE INFORMACIÓN