Tableau II Piet Mondrian 1872-1944.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
RESUM.
Advertisements

JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
ELS LLENGUATGES VISUALS
Número I Jackson Pollock
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
L´energia.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Tableau II Piet Mondrian.
Composició IV Wasily Kandinsky
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
BAUHAUS, una escola d’art
Composició IV Wasily Kandinsky
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
Sònia Carrasco Trullàs Mercè Fabrés Montesinos
Sopa Campbell’s Andy Warhol
Portada de Santa Maria de Ripoll
Tableau II Piet Mondrian
LA VICARIA Marià Fortuny Pintura segles XVIII i XIX.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
El Planeta Terra.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
1r ESO TEMA 4 ESTRUCTURES.
Creació d’un mapa personalitzat
PROPIETATS PERIÒDIQUES DELS ELEMENTS
DONA II Williem de Kooning
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Figura ajaguda. H. Moore 1938.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
FUNCIONALISME RACIONALISME NEOPLASTICISME ORGANICISME
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Què hi ha a l'Univers?.
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Interior holandès I Joan Miró
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
3. TOTS SOM DIFERENTS..
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
Neoplasticismo De Stijl Historia del Arte y el Diseño II
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
El màrqueting i els seus elements
L’Aparell Circulatori
DALI ESPAI FEM CULTURA.
DONA II DE KOONING.
Ciències socials, geografia i història Primer curs
Matemàtiques Geometria.
La llum i el so.
Un animal en perill d’extinció
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
Piet Mondrian Holanda,
Proposta 8.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Les Avantguardes (principis segle XX)
DESCRIPCIÓ DELS HORITZONS.
Vincent Van Gogh.
ART MODERN.
Transcripción de la presentación:

Tableau II Piet Mondrian 1872-1944

1.- Dades bàsiques Autor: Piet Mondrian Cronologia de l’obra: 1921-25             Títol:Tableau II         Autor: Piet Mondrian           Cronologia de l’obra: 1921-25 País: Holanda             Estil: Neoplasticisme     Material i tècnica: Pintura a l’oli Suport: tela Ubicació original:- Ubicació actual: Col·lecció Max Bill, Zuric            

2.- Breu biografia de l’autor * Mondrian, influit pel cubisme, va iniciar un camí de recerca de la simplificació del paisatge fins que va aconseguir convertir-lo en creus i línies verticals i horitzontals. * Juntament amb Theo van Doesburg va fundar el grup De Stijl (1917) i va iniciar el neoplasticisme. * El neoplasticisme persegueix una nova organització de l’espai i transmetre la màxima força plàstica a partir de la simplicitat amb què van utilitzar els colors primaris i els no colors (negre, blanc, gris) inserits en formes quadrades. * El grup es va disoldre quan Van Doesburg va introduir en les seves obres la línia diagonal. Per Mondrian va ser una traició conceptual. * Mondrian va morir exilat a Nova York.

                                                                                   

Van Doesburg

Arbre gris. 1912 Composition with Gray and Light Brown 1918

Composition with Red, Yellow and Blue 1921

               Broadway Boogie Woogie 1942-43

3.- Descripció formal Descripció: Quadrats i rectangles de diverses mides, separats per línies negres. Aquestes figures geomètriques estan pintades amb els tres colors primaris: groc, vermell i blau, als que s'afegeixen elscolors blanc i negre. Els quadrats i els rectangles formen una retícula que ocupa tota la superfície del quadre. Iconografia: Abstracció neoplasticista Funció: Estètica.

d.- Forma i composició: Forma: Tancada. La línia delimita els diversos elements del quadre. Composició: Tancada Simetria:La columna central del quadre fa d’eix de simetria. Geometria:Horitzontals i verticals. Mondrian creia que la visió humana es fixa més en la lateralitat dreta que en l’esquerra. Davant aquests pressupòsits, Mondrian busca l’equilibri de les composicions a partir de compensar la distribució de l’espai. e.- Línies compositives: Horitzontals i verticals.

Perspectiva:No n’hi ha. No hi ha línia d’horitzó. f.- Recursos tècnics Pinzellada: Mondrian treballava amb moltes capes de pintura aplicada de manera que la pinzellada no es notés. Color:Colors primaris (blau, vermell, groc) i no colors (blanc, negre) plans. A través de molts estudis que va dur a terme, Mondrian va arribar a la conclusió que els colors tenen un pes visual diferent (el vermell pesa visualment més que el groc, per exemple) i que l’espai que es destina als colors també té el seu pes visual. En aquest quadre, el costat esquerre és cromàticament més àgil (els colors pesen visualment menys) i per això els espais són més grans que no pas el costat dret que és de dimensions més petites i colors més pesants, per compensar-ne la lateralitat. La franja inferior grisa és la base de tota la composició i serveix per unir les dues parts. Llum:No hi ha una font lumínica concreta. La llum sorgeix dels mateixos colors i, principalment, dels espais blancs. Perspectiva:No n’hi ha. No hi ha línia d’horitzó.

4.- Significat de l’obra a.- Elements propis de l’estil: Les característiques del Neoplasticisme que trobem en aquesta obra són: Inexistència de qualsevol referència del món visual. Utilització dels colors primaris i dels no colors plans Utilització de línies verticals i horitzontals. El Neoplasticisme buscava arribar a l’equilibri i a l’harmonia amb els mínims elements.

b.- Relació entre forma i funció: La recerca estètica de Mondrian va culminar en obres com la que comentem, que pretenien assolir la bellesa, l’equilibri i l’harmonia essencial. c.- Iconologia: Mondrian va investigar també sobre els possibles significats i relacions entre les línies verticals i les horitzontals, i les va convertir en equacions. Les línies verticals = home = espai = estàtica = harmonia Les línies horitzontals = dones = temps = dinàmica = melodia d.- Relació entre l’època i l’obra: Durant el període artístic de les primeres avantguardes els artistes cercaven aconseguir el límit de la representació de la realitat en les seves obres, i això els va dur fins a l’abstracció conceptual artística.

5.- Transcendència de l’obra L’estètica de l’arquitectura, dels objectes, els vestits, etc.. va canviar radicalment des del moment en què es van formular i aplicar les teories de l’abstracció. Durant la primera meitat del segle XX, els estudis dels pintors abstractes ja havien transformat la manera de concebre els objectes i l’arquitectura. Aquesta estètica ha influit substancialment en el disseny gràfic modern, el disseny de la moda, el disseny de l’arquitectura ......