DE L´ESCOLA TRADICIONAL A L´ESCOLA NOVA FRANCESC FERRER I GUÀRDIA
L´ESCOLA TRADICIONAL MOLTS DELS NOSTRES FAMILIARS; PARES, AVIS…VAN REBRE UNA EDUCACIÓ BASADA EN UN SISTEMA EDUCATIU QUE CONFIAVA EN UN MÈTODE PEDAGÓGIC BASAT EN LA EDUCACIÓ DE LA DISCIPLINA, L´ORDRE I LA SEVERITAT. NO VA SER FINS INICIS DEL S XIX QUE LA SITUACIÓ GLOBAL DEL MÓN VA DONAR PAS A UNA NOVA MANERA DE PENSAR I D´EDUCAR.
FRANCESC FERRER I GUÀRDIA Francesc Ferrer i Guàrdia pensava que ningú no és dolent voluntàriament i que tot el mal que hi ha al món prové de la ignorància. El 13 d´octubre Francesc Ferrer i Guàrdia va ser afusellat després d´un procés sumari en qué va ser acusat de ser un del principals organitzadors de la setmana Tràgica.
Francesc Ferrer i Guàrdia Ferrer i Guàrdia va ser educat dins del marc de l´EScola Tradicional. Catòlica i monàrquica. Van ser anys de disciplina rígida imposda pel mestre i d´una educació homogénea i sexista. La seva idea de crear una Escola Nova va ser << Simplement de l´escola de la meva infància, esforçant-me a fer tot el contrari que aquesta feia>>
Homer madur, convençut de la justícia de les seves idees i de la importància en el progrés dels pobles, posseïdor de les condicions materials necessàries per aixecar la seva Escola, Ferrer i Guàrdia torna a Catalunya al 1901 per donar cos al seu projecte.
L´ESCOLA MODERNA Al setembre de 1901, l´Escola Moderna obre finalment les seves portes a Barcelona.
L´ Escola Moderna no era només un lloc d´espai escolar, el projecte ferrerià s´estenia a d´altres activitats: esdevé a poc a poc, un lloc de reunió i d´organització dels grups anarquistes i sindicalistes. Aixó va donar lloc a que Ferrer i Guàrdia després de relacionar-lo amb l´atemptat contra els reis al 1906, fos empresonat i l´Escola tancada.
La moral ferreriana La moral ferriana s´inscriu dins de la tardició de la moral autònoma. Cadascú ha d´èsser responsable dels seus propis actes: Pensar lliurament per actuar de manera responsable.
PRINCIPIS PEDAGÒGICS 2. COEDUCACIÓ DE LES CLASSES SOCIALS. 1. COEDAUCACIÓ DE SEXES 2. COEDUCACIÓ DE LES CLASSES SOCIALS. 3.HIGIENE ESCOLAR 4. AUTODISCIPLINA 5. REBUIG DELS EXÀMENS. 6. AUTONOMIA I LLIBERTAT DE L´INFANT
RENOVACIÓ PEDAGÒGICA