Jornada: “Joves 2.0 i Privacitat” Taula rodona: “El web del centre: com difonem la informació” La protecció de dades dels menors d’edat 27 de gener de.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Advertisements

DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL
Projecte Fi de Carrera Disseny i desenvolupament d’un esquema criptogràfic per gestionar de forma segura els historials mèdics dels pacients a través d’una.
L’ESTATUT DEL TREBALLADOR AUTÒNOM Dra. Esther Sànchez
Xarxa Productes de la terra
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
Estratègia de Xarxes Socials
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
Aspectes ètics de la recerca
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
SEXE, DIVERSITAT I GENT GRAN
PETITS REPORTERS Títol.
ELS DRETS DELS INFANTS.
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
ACTIVITATS EXTRAESCOLARS
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població:
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població: Barberà del Vallès
PubMed i el gestor de revistes del CRAI de la UB (servei SFX)
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
Integració europea i gènere Centre de Documentació Europea de la URV
INSTITUT GUILLEM DE BERGUEDÀ
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
ELS DRETS DE L’INFANT 1959, Nacions Unides: «Declaració dels Drets del Nen», 10 principis, caràcter no obligatori. 1978, Polònia presenta la versió provisional.
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població: Barberà del Vallès
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
DISSENY GRÀFIC D’UN PORTAL DE TRANSPARÈNCIA PER AJUNTAMENTS
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
Tesis Doctorals en Xarxa
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
PROTOCOL MARC PER UNA INTERVENCIÓ COORDINADA CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA Capítol 8: Sobre la protecció de dades personals ens els circuits territorials.
2. El materialisme històric de Marx
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
Com preparar una unitat per a l’avaluació
millora de la qualitat de l’ensenyament.
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
EL NOU REGLAMENT EUROPEU DE PROTECCIÓ DE DADES
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Les Mesures de Seguretat En la jurisdicció Penal d’Adults
Constitucions espanyoles dels segles XIX i XX (1/3)
INTERNET XARXA: Quan un conjunt d’ordinadors estan connectats entre si per comunicar-se i compartir informació. TIPUS DE XARXES: LAN: Xarxa d’àrea local,
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
El currículum a l’educació primària
Convivència i Mediació Escolar
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Transcripción de la presentación:

Jornada: “Joves 2.0 i Privacitat” Taula rodona: “El web del centre: com difonem la informació” La protecció de dades dels menors d’edat 27 de gener de 2010 Cristina Dietrich Plaza Responsable de Projectes Normatius i Estudis Jurídics

Implicacions de la difusió d’informació Index Implicacions de la difusió d’informació Drets que cal tenir especialment en compte quan difonem informació Autoritats de Protecció de Dades. L’Apdcat (Textos i iniciatives rellevants)

Implicacions de la difusió d’informació (I) Amb caràcter general (i, en particular, en l’àmbit de les escoles), l’ús de les noves tecnologies, de webs corporatives pròpies, de xarxes socials... per a difondre informació de divers tipus és cada vegada més habitual Qüestions a tenir en compte: La informació pot referir-se a diverses persones (menors, educadors, pares, comunitat educativa...) Qui decideix la informació que difonem? Quins tipus d’informació volem difondre? (continguts informatius, esdeveniments, actes, imatges, fotografies...) Qui pot accedir a la informació? Aquesta realitat té un component jurídic que cal tenir present: L’ordenament jurídic protegeix d’una manera reforçada el menor d’edat: El menor és subjecte i titular de drets, i objecte d’especial tutela Principi de “l’interès superior de l’infant”

Implicacions de la difusió d’informació (II) El menor és titular de drets: L’ordenament jurídic li reconeix i garanteix el dret a expressar-se, rebre i donar informació, comunicar-se a través dels mitjans al seu abast, a protegir la seva intimitat i imatge física… Diferents situacions: En l’àmbit educatiu, el menor, el seu entorn i el propi centre són els interlocutors de la comunicació. El menor és “informador” i és “objecte i objectiu d’informació” Cal tenir en compte: La capacitat del menor d’entendre i discernir sobre l’exercici dels drets i les seves conseqüències. Possible vulnerabilitat. Grau de maduresa Ponderació dels drets i deures de totes les persones implicades en la informació La formació i educació del menor en aquest entorn és clau

Drets Fonamentals a tenir especialment en compte Llibertat d’expressió i Dret d’informació (article 20 CE) Art. 20.4 CE: Les llibertats informatives tenen el seu límit en el respecte pels drets del Títol I de la CE, en les lleis que el desenvolupen i, especialment, en el dret a l’honor, a la intimitat i a la pròpia imatge i a la protecció de la joventut i la infància Honor, Intimitat personal i familiar, i Pròpia imatge (article 18.1 CE) Especial atenció a la LO 1/1982. Consentiment dels menors, en funció del grau de maduresa. Intervenció del Ministeri Fiscal (LO 1/1996). Protecció de dades de caràcter personal (article 18.4 CE) “Autodeterminació informativa”: Dret de tota persona a saber qui té informació sobre ella, quina és aquesta informació, d’on prové, i per a quina finalitat es tractaran les dades Dada personal: Tota informació relativa a una persona identificada o identificable. Llei orgànica 15/1999 i Reglament de desenvolupament (RD 1720/2007) Llei 5/2002 de l’Agència Catalana de Protecció de Dades

Dret a la Protecció de Dades Personals (I) Principi de QUALITAT de les dades (art. 4 LOPD) Proporcionalitat i pertinença de les dades: exactes i actualitzades - Principi de FINALITAT (art. 4 LOPD) Principi de CONSENTIMENT (art. 6 LOPD i 13 RLOPD) Atenció al grau de maduresa del menor. Remissió a normes del CC. Necessitat de valorar, “ponderar” el cas concret. Els majors de 14 anys poden consentir en el tractament de les seves dades personals. Necessiten l’assistència dels titulars de la pàtria potestat o tutela: - Els majors de 14 anys quan la llei ho exigeixi. - En el cas dels menors de 14 anys es requerirà el consentiment dels pares o tutors.

Dret a la Protecció de Dades Personals (II) - DEURE D’INFORMACIÓ (art. 5 LOPD i 13 RLOPD): Quan el tractament es refereixi a dades de menors d’edat, la informació que s’hi adreci s’ha d’expressar en un llenguatge que els sigui fàcilment comprensible, amb la indicació expressa del que disposa aquest article. GT Art. 29: “Missatges estructurats, en un llenguatge simple, concís i pedagògic, fàcilment comprensible.” Ubicació en pàgines web. - DRETS ARCO (arts. 6.4 i 15 i ss. LOPD; arts. 23 i ss. RLOPD) Caràcter personalíssim: Els exerceix l’afectat. Art. 23.2.b) RLOPD: Quan l’afectat estigui en situació d’incapacitat o minoria d’edat que l’impossibiliti l’exercici personal d’aquests drets, els pot exercir el seu representant legal, cas en què és necessari que acrediti aquesta condició. - Especial atenció al dret d’accés: En principi, exercit pel representant del menor, sempre en el seu interès. Es valora el grau de maduresa de l’infant per al “co-exercici” del dret, o per al seu exercici directe. - Cancel·lació de dades: “Dret a l’oblit”.

Autoritats de Protecció de Dades. L’Apdcat (I) Textos i iniciatives rellevants 30ª Conferència Internacional d’Autoritats de Protecció de Dades (Estrasburg, octubre de 2008. http://www.privacyconference2008.org) “Resolució sobre la intimitat dels nens en línea” 31ª Conferència Internacional d’Autoritats de Protecció de Dades (Madrid, novembre 2009. www.agpd.es) “Proteger la privacidad de los menores: Una misión prioritaria” Declaració del Comitè de Ministres sobre la protecció de la dignitat, seguretat i vida privada dels infants a Internet (Consell d’Europa, 20.2.2008). Grup de Treball de l’article 29 (http://europa.eu.int): -Dictamen 2/2009 sobre la protecció de les dades dels nens (Directrius generals i especial referència a les escoles) - Dictamen 5/2009 sobre les xarxes socials en línea “Safer Children in a Digital World” The report of the Byron Review. (www.dcsf.gov.uk.byronreview)

Autoritats de Protecció de Dades. L’Apdcat (II) Agència Catalana de Protecció de Dades: Recomanació 1/2008 sobre la difusió d'informació que contingui dades de caràcter personal a través d'Internet Espai: Privacitat per a Joves: - Projecte CLI-Prometeo 2008/09 Manuals pràctics: 9 a 11 anys - 12 a 14 anys – 15 a 17 anys - Joc: “Navega segur” Diversos continguts d’interès: -Preguntes Freqüents -Exercici de Drets -Atenció al públic i servei de consultoria -Dictàmens (www.apd.cat) Consultes.apdcat @gencat.cat

Cristina Dietrich Plaza Gràcies per la vostra atenció Cristina Dietrich Plaza Assessoria Jurídica