“POMAR, QUÈ NECESSITES?”

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
Advertisements

Presentació de la IoT Catalan Alliance
PRÀCTICA ESPORTIVA EN EDAT ESCOLAR A VILANOVA I LA GELTRÚ
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
Programa de Transició Escola Treball
Xarxa Productes de la terra
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
PETITS REPORTERS Títol.
DE L´ESCOLA TRADICIONAL A L´ESCOLA NOVA
CONSELL EDUCATIU DE CIUTAT
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
17a ESCOLA D’ESTIU DEL VOLUNTARIAT 2016
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
SALUT MENTAL.
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
Dispositiu Local d’Inserció
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Escola Jacint Verdaguer Castelldefels
SALUT MENTAL.
Participació electrònica a:
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
Presentació de la candidatura
DE DEBAT DE L’AVANÇ DEL PLA
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Coneixements i idees previs
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Àrea d’Atenció a les Persones
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Evolució del comerç als barris de Barcelona
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
2a JORNADA TAULES DE TREBALL
Què és el Projecte Educatiu d’Abrera?
Transcripción de la presentación:

“POMAR, QUÈ NECESSITES?” DIAGNOSI COMUNITÀRIA I PLA D’ACTUACIÓ “POMAR, QUÈ NECESSITES?”

Resultats de la diagnosi comunitària de Pomar Ritme de pèrdua de població Població Pomar pateix una pèrdua de població, a diferència del que passa a la resta de Badalona. La població s’està envellint, sense que es produeixi un relleu generacional, al mateix ritme El 24% de la població de Pomar té més de 65 anys. Piràmide de població de Pomar per al 2004

Població Elevat percentatge de persones de més de 65 anys que viuen soles El 64,5% de les persones que viuen soles a Pomar tenen més de 65 anys. El 82,9% de les persones de més de 65 anys que viuen soles són dones. Les persones que viuen soles presenten un elevat risc social 2002 2004 Població total amb 65 o més anys Població de 65 o més anys que viu sola % 1150 206 17,9 1251 240 19,18

Educació i Ocupació Problema d’atur entre les persones al voltant dels 30 anys Joves amb pocs recursos educatius que els hi dificulta trobar feina Les empreses que envolten a Pomar no donen, als joves del barri, oportunitats per treballar pel seu baix nivell educatiu i tècnic. Bossa de familíes monoparentals amb problemàtiques d’inserció laboral i conciliació de la vida laboral i familiar El nivell educatiu de la Població de Pomar és dels més baixos de Badalona Només un 8,5% de la població té un nivell d’estudis secundaris i/o superiors. Dèficit instructiu entre les persones de 15 i 29 anys. Baix nivell de coneixement del català entre la població

Xarxa Associativa Pomar té un teixit associatiu divers i de tamany mig·

Xarxa Associativa Baix nivell de professionalització i manca de modernització de les entitats Teixit associatiu poc autònom amb excessiva dependència de les subvencions públiques La manca d’espai és un dels principals problemes de les entitats de Pomar Existeix una bona relació entre totes les entitats de Pomar Bona comunicació entre les entitats i els seus associats Escassa difusió de les entitats i les seves actuacions entre la ciutadania Gent solidària i disposada a mobilitzar-se per millorar el seu barri

Xarxa Associativa Decreix el ritme de creació de noves entitats, envellint la xarxa associativa Masculinització i escàs relleu generacional en els càrrecs directius Masculinització i envelliment de les entitats i dels seus associats

avaluació pla de dinamització Fa tres anys que el pla de dinamització va perdent força El treball del pla s’ha centrat en la infància i l’adolescència Les activitats culturals, d’oci i temps lliure són les més desenvolupades pel pla

avaluació pla de dinamització Lògica de funcionament del pla de dinamització Comissió Gestora / de Seguiment Tècnic del pla de dinamització Comissions de treball sectorials Estructura jerarquitzada i basada en el treball sectorial

Pomar, cap a un canvi de model Pla de desenvolupament comunitari Projectes de dinamització Programes i projectes Activitats i serveis puntuals

cap a un canvi de model objectius Millorar les condicions de vida de la població del barri de Pomar a partir de la implicació activa dels agents al barri i el seu treball conjunt Fomentar la corresponsabilitat i compromís de les entitats i la ciutadania no organitzada i les administracions públiques. Promoure el desenvolupament del teixit associatiu i l’organització col·lectiva de veïnes i veïns. Potenciar i aprofitar les sinèrgies existents entre els agents presents al barri per tal de que esdevinguin un valor de desenvolupament d’allò col·lectiu. Elaborar un projecte de futur per al barri a partir de propostes consensuades.

Pla de desenvolupament comunitari Característiques del procés: Idea de procés Continuïtat Dimensió educativa i pedagògica Moments del procés Autonomia de procés Canalitzador del conflicte Dimensió relacional Transparència i visibilitat Creació de comunitat Perspectiva global

Estructura organitzativa del PDCP Nivell tècnic Tècnica comunitària Comissió Tècnica Nivell ciutadà Associació de veïns Xarxa de grups i persones vinculats al PDC Persones i grups disposats a vincular-se al PDC Nivell polític Administracions que financien el PDCP FAVIBC

(Elaboració de propostes i iniciatives tècniques) Estructura organitzativa del PDCP INSTITUCIONS PÚBLIQUES TEIXIT ASSOCIATIU FABVIC CONVENI DE COL·LABORACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT COMUNITARI GRUP COMUNITARI COMISSIÓ TÉCNICA (Serveis i recursos) COMISSIÓ DE SEGUIMENT Comissió econòmica GRUPS DE TREBALL (Elaboració de programes i projectes) GRUPS DE TREBALL (Elaboració de propostes i iniciatives tècniques) Projectes i actuacions comunitàries EQUIP COMUNITARI (Tècnic Comunitari) Seguiment de les actuacions programades

Àrees transversals de treball Pomar, un barri educador LÍNIES ESTRATÈGIQUES Línies estratègiques Pomar, un barri integrador i solidari Àrees transversals de treball Participació i relacions entre els agents socials de Pomar Informació. “Difondre i fer visible el PDCP” Coneixement i avaluació Pomar, un barri educador Pomar, un barri atractiu i bonic per a viure PDC de Pomar Desenvolupament comunitari

Recordem… La passada reunió d’entitats i serveis (juliol) on es van fer propostes concretes d’actuació a partir de les recollides durant el procés del diagnòstic participatiu…

A partir d’aqui, tots vosaltres vareu fer un recull d’actuacions i propostes en les que concretàveu la metodologia i les coordinacions.   Què? Com? Amb Qui? Què? Com? Amb Qui?

Difondre i fer visible el Pla de Desenvolupament Comunitari de Pomar “Aparadors Informatius”, es planteja posar panells informatius amb fitxes d’informació tant de les activitats com dels serveis. Necessitats: un/a responsable dels panells amb contacte amb entitats i serveis. Full Informatiu”, es planteja editar un full informatiu amb contingut mes relacionat amb les activitats i entitats del barri, i potser mes allunyat del que s’ha fet fins ara, ja que aquest feia mes referència a dades mes generals del barri. Necessitats: un/a responsable del projecte, amb relació tant amb les entitats com les administracions. WEB del Barri”, es proposa crear un web del barri que reculli tota la informació general del barri, activitats, projectes, festes, etc... aquesta es podria desenvolupar amb col·laboració del Punt Òmnia. Necessitats: Crear una comissió de redacció per dur les tasques d’administració, recull de dades, creació i actualització del web. Punt d’informació”, es planteja crear un punt d’informació sobre voluntariat, xarxa social, activitats i recollida de noves propostes. Necessitats: no s’especifiquen.

2. Participació i relacions entre els agents socials del Pomar “Bústia Denuncia”, es planteja crear una bústia de recollida de possibles denuncies i en tot cas derivar aquestes a qui correspongui per tal de donar resposta a les mateixes. Necessitats: no s’especifiquen.

3. Coneixement i avaluació Propostes: 1 - “Punt d’informació Voluntariat”, es proposa crear un punt d’informació en relació al voluntariat, xarxa social i les activitats de les entitats. (aquest es podria dur a terme amb l’implicació de les entitats i serveis). Necessitats: no s’especifiquen.

4. Pomar, un barri integrador i solidari “Oficis”, a partir de l’experiència de la gent gran es planteja poder desenvolupar tallers relacionats amb diferents oficis (carpinteria, pintura,...) adreçats a joves. (aquests es podrien dur a terme entre l’Escola, l’AVV i Gent Gran. Necessitats: no s’especifiquen. “Acompanyament Gent Gran”, es planteja treballar en relació a l’acompanyament de la gent gran, potser aquest es podria dur a terme amb serveis personals, ambulatori i administracions. Necessitats: un/a responsable del projecte, implicació d’entitats i voluntaris. “Punt d’informació Gent Gran”, es proposa crear un punt d’informació que reculli informació referent a banc d’hores, pisos (gent gran/joves), acompanyament per gent gran, serveis per gent gran, etc... Necessitats: 1 o mes persones responsables, vincle amb entitats i serveis. “Xarxa Voluntariat per la Gent Gran”, es planteja crear una xarxa de voluntariat per a la gent gran, aquest es podria dur a terme amb el Casal de Gent Gran, Associació de Gent Gran, ABS-Ambulatori i serveis socials. Necessitats: no s’especifiquen. “Homenatge a la Gent Gran”, es planteja treballar aquest projecte amb la implicació i col·laboració de totes les entitats o agents implicats/ades.

5. Pomar, un barri educador “Escola de Pares i mares”, es planteja treballar en relació a la implicació dels pares en l’educació i els hàbits del fills, potser fent xerrades, col·loquis, conferencies, cursets, seguiment, crear una bústia de preguntes, informació hàbits d’alimentació, socio-sanitaris, etc... Necessitats: no s’especifiquen. “Reforç Escolar”, es proposa recuperar el projecte de Reforç Escolar, vinculat a les activitats de reforç del Punt Òmnia. Necessitats: no s’especifiquen. “Xerrades sobre Salut”, es proposa fer una circuit de xerrades sobre salut adreçades a la gent gran, aquest projecte es podria dur a terme amb la col·laboració del Cap Morera Pomar i el Casal de la Dona de Pomar. Necessitats: no s’especifiquen. “Espai Infantil”, es planteja oferir serveis de ludoteca en horaris extraescolars, per facilitar la conciliació laboral. Necessitats: no s’especifiquen.

6. Pomar, un barri atractiu per viure Guarnició de carrers”, es proposa potser dins el marc de la festa major del barri, fer guarnició de carrers utilitzant materials reciclats, a partir de l’implicació veïnal i premiar el carrer mes original. Necessitats: no s’especifiquen. “Aprofitar els espais dels equipaments del barri”, es proposa dur a terme una proposta d’activitats extraescolars, lúdiques, esportives, etc... per tal de reactivar tant l’escola com els seus espais. Necessitats: no s’especifiquen. “Taller de Capgrossos”, es proposa crear un taller de Capgrossos, per tal de fomentar la cultura catalana i alhora engrescar als joves a participar per crear una colla gegantera. Necessitats: Un/a tallerista. “Fira d’Entitats”, es planteja dur a terme una fira d’entitats al barri per tal de donar a conèixer que fan les entitats i fer una crida al barri dins el marc d’un acte lúdic i participatiu al carrer. Necessitats: no s’especifiquen.

Totes les vostres idees van donar fruit a la formació de les tres comissions de treball del pla comunitari, les quals tracten temes transversals i volen ser el pont per realitzar projectes comunitaris acord amb les necessitats reals de la ciutadania.

POMAR, UN BARRI EDUCADOR I CONSCIENT COMISSIÓ D’EDUCACIÓ POMAR, UN BARRI EDUCADOR I CONSCIENT Una comissió que aposta per la formació i l’educació com a instruments per crear consciencia i poder ser subjectes de la nostra pròpia participació al barri.

COMISSIÓ DE COMUNICACIÓ POMAR, UN BARRI INFORMAT I COMUNICADOR. Aquesta comissió neix de la necessitat d’estar informats, de comunicar-nos entre persones, de transmetre i expressar tot allò que ens preocupa i ens il·lusiona com a barri.

COMISSIÓ DE CONVIVÈNCIA POMAR, UN BARRI SOLIDARI I IGUALITARI. Aquesta comissió sorgeix de la necessitat de crear accions per la igualtat, la solidaritat i la bona convivència entre veïns i veïnes del Pomar.

EL PLÀ COMUNITARI ÉS UN ESFORÇ PER AGRUPAR DINS EL MATEIX PARAIGÜES TOTES LES ENTITATS I ASSOCIACIONS, SERVEIS I CIUTADANIA DEL BARRI… ¡PARTICIPA!