OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
Les amistats estan fetes de trossets....
Unitat 5: Expressions algebraiques
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Equacions amb dues incògnites.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
BAUHAUS, una escola d’art
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Alimenta el teu cos.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Tema 2. DIVISIBILITAT.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Les fraccions Sisè B curs
LA FAULA.
Problemes prova individual
Creació d’un mapa personalitzat
Resolució de problemes algebraics
Problemes prova individual
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
Potències de nombres racionals
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
POLINOMIS.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Termes i expressions algebraiques
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012
Què son? Les instruccions són textos que exposen de manera molt clara els processos, ordres o obligacions que cal fer en un cas determinat. El text instructiu.
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
ESCOLA CERVANTES (BARCELONA) CLASSE DE P-3 MARIA JOSÉ MATA
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Tema 5: Nombres naturals i enters
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Ara resoldrem alguns problemes amb balances.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
TECNOLOGIA.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMER CICLE
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Problemes que es poden resoldre amb equacions
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
El castell de Clariana està ubicat a Argençola, Anoia
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Les fraccions Sisè B curs
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Classificarem la prova en 3 categories:
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
· Tema seleccionat: Compartir.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
COM NEIX UN PARADIGMA?.
3 de 8 4 de 8 3 de 9 Quatre píndoles sobre el moviment de figures. VII Jornades ACG. Febrer Toni Gomà.
CABREM TOTS AL GIMNÀS?.
Transcripción de la presentación:

OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL CASTELLÓ (UJI), 15 DE MAIG DE 2010

1.- QUANTS HI HA.- Quants triangles observes en la figura?

Solució.- Per poder comptar-los, hem fet dibuixos on es poden veure millor cadascún d’ells, a partir del dibuix original (colorejat en groc) Sembla que hi ha 17 triangles

2.- QUADRES.- Observa aquestes dues figures i, considerant la seva lògica i estructura completa els quedres buits. Explica també quina propietat compleixen els nombres de les caselles d’ambdues figures. 2 256 32 8 4 16 Solució.- Els nombres de les caselles de la figura de la dreta, son les potències de dos, que corresponen als exponents de la casella corresponent en la figura de l’esquerra: 21 = 2; 28 = 256; 25 = 32; 23 = 8; 22 = 4; 24 = 16 El quadrat de l’esquerra és un “quadrat màgic” on totes les línies i diagonals sumen 15 (diagonal secundaria), per la qual cosa, les caselles que falten es troben facilment ( per example, per a la primera fila hem d’anyadir 6 perque ja hi han 1 + 8 = 9) El quadrat de la dreta es completa amb les potències de base corresponents.

64 · 32 · 16 = 26 · 25 · 24 = 215 = 32768 (diagonal principal) 256 128 32 8 4 512 16 Per completar el problema ens queda vore l’estructura de la taula de la dreta: Si multipliquem els nombres de les caselles en linea o en diagonal dona el mateix nombre (ja que es sumen els exponenets de les potències), així per ejemple: 64 · 2 · 256 = 26 · 21 · 28 = 215 = 32768 ( 1a. fila) 2 · 32 · 512 = 21 · 25 ·29 = 215 = 32768 (2a. columna) 64 · 32 · 16 = 26 · 25 · 24 = 215 = 32768 (diagonal principal)

3. - UNA GALLINA, QUATRE GALLINES 3.- UNA GALLINA, QUATRE GALLINES.....- Una gallina pon dos ous cada tres dies. Quants dies es necessitaran perqué quatre gallines ponguen dues dotzenes d’ous? Solució.- Es tracta d’un problema de proporcionalitat: hi han tres magnituts: nombre de gallines, nombre d’ous, nombre de dies relacionades proporcionalment entre eeles ( al multiplicar un valor d’una d’elles per un factor l’altra magnitud queda multiplicada per el mateix factor, per example, el triple de gallines pondran el triple d’ous, si esperem el doble de dies pondran el doble d’ous). Per contestar la pregunta de l’enunciat poden seguir diverses tàctiques: (A).- Una gallina pon per dia, per tant 4 gallines pondran Com volem saber quants dies son necessaris per a que 4 gallines ponguen 24 ous, caldrá dividir el nombre d’ous a pondre per la “velocitat de posta” de les quatre gallines

9 dies (B).- Utilitzant aquest esquema: nombre de gallines nombre d’ous nombre de dies 1 gallina 2 ous 3 dies x4 x4 3 dies 8 ous 4 gallines x3 x3 9 dies 4 gallines 24 ous

4.- LA SERP SÚMICA.- Situa en els cercles de la serp els nombres de l’1 al 9, de manera que cada linea de tres nombres sume 13 Solució: Despres de fer alguns intents fallits com 2 8 3 6 4 7 1 7 5 6 2 8 3 9 nos en adonem que són importants els nombres que col·loquem en els vértexs de la serp (en roig en els casos anteriors) perqué són sumats dos vegades i perqué han de ser els nombres que més vegades facen apareixer suma 13

Les diferents sumes posibles (salvo alteració de l’ordre) que donen suma 13 són: 1 + 9 + 3 1 + 8 + 4 1 + 7 + 5 2 + 8 + 3 2 + 7 + 4 2 + 6 + 5 3 + 6 + 4 en les que l’1, 2, 3, 4, apareixen tres vegades i els demés menys vegades i per tant els que son aspirants a estar en els vèrtex. I ara hem de colocar estos trios en la serp. 3 9 1 8 4 7 2 6 5 6 5 2 7 4 8 1 3 9 1 8 4 6 3 9 1 9 3 8 2 6 5 7 Però també es plega a situacions sense sortida

5.- EDAT.- A un aficionat a les andivinalles li van preguntar quina era la seva edat. La resposta, com era d’esperar, va sert una endevinalla: “Si multipliques per tres l’edat que tindré d’ací a tres anys i li restes el triple de l’edat que tenia fa tres anys obtindràs le meva edat” Quina es la seva edat? Solució: La resposta la podem obtenir per assaig i errada: Partim d’un nombre qualsevol i cal comprovar si compleix l’enunciat del problema. per tant 20 no es l’edat de la persona. Provem un altre nombre:

per tant 17 no es l’edat de la persona. Provem un altre nombre: Per tant la persona té 18 anys. Per als adelantats: L’enunciat es pot passar a expressión algebraiques com: on x és l’edat. Resolguen l’equació, resulta: