TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
MOBILITAT D’ESTUDIANTS ERASMUS
Xarxa Productes de la terra
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
Tècniques per a l’animació d’ambients
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
TNR. Presentació de Tesis Doctorals
SERVEI ATENEA CETIC suport a la docència abril 2016.
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
LA FASE DE SELECCIÓ (FS) A LA FIB
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
PRESA DE DECISIONS Manuel Ortega(
Àrea d’Afers Acadèmics
Programa BIBE: perspectives de futur
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
PLA D’ORIENTACIÓ PROFESSIONAL
Validació de l’experiència professional
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
Presentació de la Guia per a la identificació i
XARXES SOCIALS VIRTUALS
Projecte eTaller Disseny i implementació d’una aplicació de gestió web JEE per a petits tallers de reparació d’automòbils © Jaume López Diaz – Treball.
ESCOLA CERVANTES (BARCELONA) CLASSE DE P-3 MARIA JOSÉ MATA
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
RESULTATS DE LA IMPLANTACIÓ DE LES TITULACIONS OFICIALS
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
PRESSUPOST PARTICIPATIU
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
Personalització del Procés d’Aprenentatge en Entorns Virtuals
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Àrea de Docència / SGA IMPLANTACIÓ MILLORES CAMPANYA MÀSTER
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
de Transferència Educativa
Cap a l’FCT en els cicles LOE
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Qui som? El Dr. Jordi Julvez, investigador principal del projecte, treballa al Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL, ubicat.
El Treball de Recerca.
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Estàs pensant en marxar d’intercanvi?
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
El departament de Recursos Humans
SI SI SI SI Full 2 1A. Informació / coordinació amb les Institucions
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca Departament de Comunicació 16 de novembre del 2011

QUÈ ÉS UN GRUP DE DISCUSSIÓ?

ORÍGENS Es comença a parlar de les possibilitats ‘d’entrevistes grupals’ als anys 40 (Merton & Kendall, 1946) El manual fundacional: “The focused interview” (Merton, Fiske & Kendall, 1956)

SITUACIONS ON APLICAR FG Quan es requereix interacció directa investigador-investigats Quan és convenient la observació de comportaments no verbals Quan convé examinar petits detalls i matisos Quan és necessari tenir flexibilitat per a poder introduir aspectes sobre la marxa

FG EN ESTUDIS EN COMUNCIACIÓ Emissor Missatge Receptor

1. CONSTITUCIÓ

1.1 ACTUANTS Es busca un equilibri entre homogeneïtat i heterogeneïtat

1.2 NOMBRE DE GRUPS El mínim hauria de ser de 2

1.3 REPRESENTATIVITAT, GRANDÀRIA I DURACIÓ

1.4 INFRAESTRUCTURA I ENREGISTRAMENT Infrastructura Enregistrament

2. FASES DE LA DINÀMICA GRUPAL

Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament 2.1 FASE PRÈVIA Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament Establir i comunicar les dates Confecció del guió

Alguns consells bàsics 2.2 FASE D’INICI Presentació Alguns consells bàsics

Activitats a dur a terme per part del moderador 2.3 DESENVOLUPAMENT Activitats a dur a terme per part del moderador

Què sol passar al final d’un grup de discussió? 2.4 FASE FINAL Què sol passar al final d’un grup de discussió?

3. ANÀLISI

4. AVANTATGES I INCONVENIENTS

EXEMPLE APLICACIÓ FG: ABANDONAMENT A UPF Estudi qualitatiu sobre les causes que porten a alguns estudiants a abandonar els seus estudis a la UPF (o a canviar d’estudis dins la UPF) Metodologia qualitativa: el Focus Group Univers: estudiants que han abandonat la UPF, o que han canviat d’estudis dins la UPF el curs 2008-2009

OBJECTIUS Descobrir les causes de l’abandonament a la UPF des de la perspectiva de l’estudiant Generar propostes de millora Millorar l’eficiència de la institució per evitar l’abandonament Millorar l’experiència acadèmica a la UPF

ABANDONAMENT A COMUNICACIÓ Grau en Comunicació Audiovisual Curs 2008-2009: 10% Curs 2009-2010: 8,14% Grau en Publicitat i Relacions Públiques Curs 2008-2009: 11,63% Curs 2009-2010: 9,31% Grau en Periodisme Curs 2009-2010: 10,47%

MOSTRA 3 sessions de FG: 2 amb estudiants de primer; 1 amb estudiants de cursos superiors Sessió 1 (primer): 6 participants Sessió 2 (cursos superiors): 6 participants Sessió 3 (primer): 8 participants 6 d’aquests van abandonar durant el seu segon o posterior any La majoria (15) van abandonar de forma voluntària La meitat (10) no va superar el règim de permanència

MOSTRA ESTUDIANTS PER ESTUDIS: Ciències Polítiques (5) Traducció i Interpretació (4) ET. Telecomunicació (3) ET. Informàtica (2) Empresarials (1) Dret (1) Humanitats (1) Informàtica (1) Periodisme (1) Publicitat (1)

RESULTATS

CONCLUSIONS Motius abandonament: Institucionals > socioeconòmics > personals La UPF pot estar excloent a estudiants ‘diferents’ que no encaixen en una ‘majoria’ que en Marc descrivia com a “gent jove, que no treballi, que vingui de bones famílies”

Propostes generals i de prevenció de l’abandonament i que es poden fer servir per a tota la comunitat universitària Creació d’una unitat dedicada exclusivament a l’estudiant Implementació de l’acció tutorial dels estudiants Programes d’informació i orientació a l’estudiant (sistemes de selecció, drets i deures, web, etc.) Programa de suport i seguiment de les Associacions d’Estudiants

TNR. Metodologia del Focus Group Moltes gràcies !!!