TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca Departament de Comunicació 16 de novembre del 2011
QUÈ ÉS UN GRUP DE DISCUSSIÓ?
ORÍGENS Es comença a parlar de les possibilitats ‘d’entrevistes grupals’ als anys 40 (Merton & Kendall, 1946) El manual fundacional: “The focused interview” (Merton, Fiske & Kendall, 1956)
SITUACIONS ON APLICAR FG Quan es requereix interacció directa investigador-investigats Quan és convenient la observació de comportaments no verbals Quan convé examinar petits detalls i matisos Quan és necessari tenir flexibilitat per a poder introduir aspectes sobre la marxa
FG EN ESTUDIS EN COMUNCIACIÓ Emissor Missatge Receptor
1. CONSTITUCIÓ
1.1 ACTUANTS Es busca un equilibri entre homogeneïtat i heterogeneïtat
1.2 NOMBRE DE GRUPS El mínim hauria de ser de 2
1.3 REPRESENTATIVITAT, GRANDÀRIA I DURACIÓ
1.4 INFRAESTRUCTURA I ENREGISTRAMENT Infrastructura Enregistrament
2. FASES DE LA DINÀMICA GRUPAL
Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament 2.1 FASE PRÈVIA Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament Establir i comunicar les dates Confecció del guió
Alguns consells bàsics 2.2 FASE D’INICI Presentació Alguns consells bàsics
Activitats a dur a terme per part del moderador 2.3 DESENVOLUPAMENT Activitats a dur a terme per part del moderador
Què sol passar al final d’un grup de discussió? 2.4 FASE FINAL Què sol passar al final d’un grup de discussió?
3. ANÀLISI
4. AVANTATGES I INCONVENIENTS
EXEMPLE APLICACIÓ FG: ABANDONAMENT A UPF Estudi qualitatiu sobre les causes que porten a alguns estudiants a abandonar els seus estudis a la UPF (o a canviar d’estudis dins la UPF) Metodologia qualitativa: el Focus Group Univers: estudiants que han abandonat la UPF, o que han canviat d’estudis dins la UPF el curs 2008-2009
OBJECTIUS Descobrir les causes de l’abandonament a la UPF des de la perspectiva de l’estudiant Generar propostes de millora Millorar l’eficiència de la institució per evitar l’abandonament Millorar l’experiència acadèmica a la UPF
ABANDONAMENT A COMUNICACIÓ Grau en Comunicació Audiovisual Curs 2008-2009: 10% Curs 2009-2010: 8,14% Grau en Publicitat i Relacions Públiques Curs 2008-2009: 11,63% Curs 2009-2010: 9,31% Grau en Periodisme Curs 2009-2010: 10,47%
MOSTRA 3 sessions de FG: 2 amb estudiants de primer; 1 amb estudiants de cursos superiors Sessió 1 (primer): 6 participants Sessió 2 (cursos superiors): 6 participants Sessió 3 (primer): 8 participants 6 d’aquests van abandonar durant el seu segon o posterior any La majoria (15) van abandonar de forma voluntària La meitat (10) no va superar el règim de permanència
MOSTRA ESTUDIANTS PER ESTUDIS: Ciències Polítiques (5) Traducció i Interpretació (4) ET. Telecomunicació (3) ET. Informàtica (2) Empresarials (1) Dret (1) Humanitats (1) Informàtica (1) Periodisme (1) Publicitat (1)
RESULTATS
CONCLUSIONS Motius abandonament: Institucionals > socioeconòmics > personals La UPF pot estar excloent a estudiants ‘diferents’ que no encaixen en una ‘majoria’ que en Marc descrivia com a “gent jove, que no treballi, que vingui de bones famílies”
Propostes generals i de prevenció de l’abandonament i que es poden fer servir per a tota la comunitat universitària Creació d’una unitat dedicada exclusivament a l’estudiant Implementació de l’acció tutorial dels estudiants Programes d’informació i orientació a l’estudiant (sistemes de selecció, drets i deures, web, etc.) Programa de suport i seguiment de les Associacions d’Estudiants
TNR. Metodologia del Focus Group Moltes gràcies !!!