Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL NOU CATÀLEG DE LA BIBLIOTECA de l’escola
Advertisements

El Comentari de text històric
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Presentació de la base de dades
FUNCIONAMENT DE L’EPÈRGAM
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Tècniques de representació gràfica
L’Expressió escrita.
Coneixem el que estudien i ens hi impliquem
Recordem què vol dir ser adolescent
LA FAULA.
Biologia i Geologia. 4t d’ESO
L’informe de laboratori
L´entusiasMat ens entusiasma!!!.
Experimentam amb la ciència
ORGANIGRAMES FUNCIONALS: Comparació / oposició
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
MAPES MENTALS TONI BUZAN
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
NOM DEL DÉU - títol amb WordArt fons amb una imatge representativa
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
SORTIM A EXPLICAR MITES
a partir del llibre “escrits de presó”
LA TUTORIA DE PROFESSORAT NOVELL QUÈ ÉS. PER A QUÈ SERVEIX
Un test per pensar... Materials de
La gestió per processos
Què son? Les instruccions són textos que exposen de manera molt clara els processos, ordres o obligacions que cal fer en un cas determinat. El text instructiu.
I tu, com estudies?.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ
Objectiu Educatiu Trienni
ENS TROBEM DE NOU.
ELS CONFLICTES ACTUALS Jordi Indiano
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Aprenentatge de matemàtiques a partir de la creació de videojocs.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Introducció Al posicionament Web.
REAXYS.
Continuació: el temps II
Les nostres fonts documentals per treballar a la classe són molt diverses: 1. Treball de camp (sortides, visites, entrevistes, enquestes…). 2. Monografies,
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
EUROFRAGANCE CAPTUREM SENSACIONS.
Als de la Bisbal tan els fots quedar bé com mal.
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
CASAL D’ESTIU IL·LUSIONS 2016
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes Mapa conceptual Mapa mental El resum Altres…

Ho podem aprendre tot: anglès, xinès, història, arts marcials, música, informàtica... Però sovint no resulta fàcil arribar a aquests aprenentatges: les regles d’ortografia, les claus de judo o les notes de solfeig sembla que es vulguin resistir als nostres intents d’apropiar-nos-les. Per aprendre cal escoltar, llegir, estudiar, concentrar-se, reflexionar, memoritzar, relacionar, repetir... De vegades passa que no ens en recordem, que no entenem res i, llavors, ens ve al cap allò de “no me’n sortiré mai!” Però no: per poder resistir el defalliment (interior) i vèncer les dificultats (exterior), no ens hem d’abandonar, s’ha de continuar! Per aprendre cal “tensar” l’enteniment i “mobilitzar” les pròpies forces, és a dir, cal fer un esforç: disciplina personal, treball, regularitat... Però no és un treball per “passar l’estona”, és un treball per adquirir coneixements i competències, és un esforç amb intel·ligència , seny i raó!

EL SUBRATLLAT Què és? És destacar mitjançant un traç (línees, ratlles o altres senyals) les frases essencials i paraules clau d’un text. Què subratllem? · La idea principal, que pot estar al principi, al mig o al final d’un paràgraf. · Paraules tècniques o específiques del tema i alguna dada rellevant que permeti una millor comprensió. Per a comprovar que hem subratllat correctament, ens farem preguntes sobre el contingut i si les respostes estan en les paraules subratllades, aleshores, el subratllat estarà ben fet. Per què subratllem? · Millor comprensió de l’estructura i organització del text. · Ajuda a fixar l’atenció d’una manera activa. · Captem el que és essencial. · Permet repassar molta matèria en poc temps. · Ajuda a fer posteriors esquemes i resums. · Ajuda a sintetitzar la informació important.

ESQUEMES, MAPA CONCEPTUAL I MAPA MENTAL Què és? · És l’expressió gràfica del subratllat. · Conté de forma sintetitzada les idees principals, les idees secundàries i els detalls del text. Com fem un esquema? · Elaborar una lectura comprensiva i realitzar correctament  el subratllat per a ordenar bé els conceptes: idea principal, secundària… · Utilitzar paraules claus i frases molt curtes sense detalls no importants. · Utilitzar un llenguatge entenedor, si cal, propi. · Començar per la idea principal i baixar cap a idees secundàries i qüestions més detallades (ordre descendent).

Esquema d’arbre

Esquema dibuix

Esquema índex

Mapa conceptual

Mapa mental IDEA GENERAL Idea principals Detalls Idees secundàries

EL RESUM Què és? · El resum és l’últim pas del nostre estudi. · Es tracta d’una breu redacció que reculli les idees principals i secundàries del text. Com es fa? · Cal utilitzar un vocabulari propi, entenedor i fàcil de recordar. · Ha d’éser objectiu, sense aportacions personals. · Ha de quedar molt clara la idea general, les idees principals i les secundàries. · S’ha de fer a partir de l’esquema, tenint-lo sempre a la vista. · Enriqueix-lo, amplia’l i completa’l amb anotacions de classe, comentaris del professor o lectures relacionades. · Pots utilitzar un ordre d’exposició diferent al del llibre: dels aspectes particulars als generals o a l’inrevés. · Cal que sigui breu i amb un bon estil narratiu.

Altres tècniques. Els post-it.

Altres tècniques. La línia cronològica.

Recursos on-line. Internet pot convertir-se en un “professor” que m’ajuda a resoldre o aclarir dubtes... Per exemple, en matemàtiques... http://www.genmagic.net/mates4/jerarquia_opera_c.swf