Informació i actualització en l’orientació professional

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Institut Sunsi Móra Batxillerat STEM
Advertisements

XERRADA Orientació acadèmica i professional
Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
Presentació nova organització 4t ESO 12/2/2016
Edició 2017 Reunió amb famílies.
Diagnòstic del sistema educatiu PISA-2003 Factors de l’èxit escolar
Programa de Transició Escola Treball
LA POBLACIÓ ESPANYOLA EN EL S. XIX
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
El mercat de treball a la ciutat de Girona
Mercat de treball Resultats de l’Enquesta de població activa
Avaluació de la Formació Professional Reglada a Catalunya
Projecte de Diversificació Curricular
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
Panel de Famílies i d’Infància
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Xarxa Transició Escola Treball del Maresme
APOSTA PEL CICLE FORMATIU DE GRAU SUPERIOR EN
I ARA, QUÈ PUC FER?.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Jornada de portes obertes
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Projecte d’Itineraris Formatius
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
El viatge de Primària a Secundària
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS INQUIETUDS NECESSITATS DEMANDES ROL DEL COL·LEGI ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS.
PROGRAMA D’ORIENTACIÓ
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
INSERCIÓ LABORAL DE LES PERSONES GRADUADES DE FP INICIAL I TITULACIONS D’ARTS PLÀSTIQUES
SALUT MENTAL.
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Dispositiu Local d’Inserció
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Perfil dels enquestats
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
Validació de l’experiència laboral
La formació professional, una opció de futur i amb futur
SALUT MENTAL.
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Característiques  L'Educació Secundària Obligatòria o ESO dura quatre anys i està dividida en dos cicles: el primer (1r i 2n d'ESO), per a l'alumnat de.
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
IV JORNADES DOCTORIALS
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
Projecte d’Itineraris Formatius
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
REUNIÓ AMB FAMÍLIES ORIENTACIÓ 4T D’ESO Generalitat de Catalunya
Validació de l’experiència laboral
RODA DE PREMSA – Vic, 12 de setembre de 2011
Informe Observatori Barcelona 2016
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
ITINERARIS 4t d’ESO.
CICLES FORMATIUS.
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

Informació i actualització en l’orientació professional (Grup de treball d’Orientació Professional del Baix Ll. – Anoia)

L’orientació professional Nous reptes: Els sistemes educatius han de reaccionar amb coherència i flexibilitat a l’entorn econòmic canviant. La incorporació laboral a curt termini és una opció minoritària. L’opció majoritària és la prossecució d’estudis. Els estudis més valorats són els de Batxillerat. A Europa el percentatge d’alumnes que estudien FP és el 57,9 % i a Espanya el 37,5 %.

ELS ITINERARIS DE FORMACIÓ I EXPECTATIVES D’INSERCIÓ LABORAL D’ALUMNE D’ESO DE CATALUNYA (Recerca realitzada pel GRET –Grup de Recerca Escola-Treball de l’ICE-UAB per encàrrec de la DGFP en el marc del seminari Interreg III)

L’escola És valorada com a molt important per més del 90% de l’alumnat. Alhora, és considerada avorrida per més de la meitat. Els continguts són considerats “difícils” per un percentatge entre el 30 – 50%. L’institut els agrada sobretot com a espai de socialització entre iguals

L’orientació professional Intervenen contextos múltiples La institució escolar influeix relativament poc L’entorn proper té un paper més rellevant: Família Coneguts “media”..

Treballar o estudiar ? En general, no volen treballar a curt termini ni preparar-se per a una inserció laboral ràpida. Volen estudiar  batxillerat (desig també compartit per l’alumnat amb dificultats acadèmiques) Les famílies donen suport i reforcen aquestes tendències.

Projecte professional de futur Més de la meitat de l’alumnat no tenen definit un projecte professional de futur. Coneixen i prefereixen els itineraris formatius de batxillerat El seu univers professional es limitat (experiències del seu entorn) i es segueixen estereotips de classe social i gènere.

Valors en el treball Salari, condicions de treball i que la feina agradi (vocació) Escàs coneixement del món de l’empresa i del treball. Molts nois i noies guanyen diners en feines ocasionals però que estan desconnectades tant del món de l’empresa com dels seus interessos professionals de futur.

Preferències d’oficis Rebuig majoritari cap a les professions amb baix nivell de qualificació, sobretot les de “coll blau” Amb l’alumnat d’insuficiència formativa: L’univers professional de les noies és més restringit: perruqueria, venda i cambrera Els nois tenen preferències per oficis com: mecànic de cotxes, cambrer i paleta.

Els programes formatius adreçats a joves amb insuficiència formativa No són contemplats, per cap col·lectiu, com a opció formativa vàlida i reconeguda per cercar una ràpida inserció en el món del treball. Es considera com a últim recurs. Són associats al col·lectiu de joves amb fracàs escolar i té una càrrega negativa davant els altres joves, professorat i la pròpia família.

L’alumnat amb insuficiència formativa Opten per un nombre molt reduït d’opcions professionalitzadores Aquest col·lectiu és molt heterogeni. Les trajectòries acadèmiques poden haver estat desiguals. Les causes del fracàs poden ser diverses. Les actituds davant la formació i el treball tampoc són homogènies i fan precisa una hetereogeneitat d’accions i dispositius. Hi ha una franja d’alumnes que manifesta una gran desafecció i rebuig cap a qualsevol acció formativa, sobretot en joves d’ambients desestructurats i de precarietat econòmica.

Congruència entre les dades de l’enquesta i la realitat socioeconòmica La incorporació laboral a curt termini és una opció minoritària L’estat de benestar dóna la possibilitat de retardar la incorporació de la gent jove a la vida laboral. Taxa activitat (16-19 anys). 1979: 50% 2001: 25% La majoria dels joves que s’incorporen al treball en el període 1989-2001 tenen un nivell formatiu mig-alt Llocs de treball creats a Espanya (1989-2001): 900.000 Situació formativa dels joves (16-24) contractats 25%: Llicenciats 50% Estudis secundaris Font dades: Informe Manpower(4) (4): www.manpower.es

Congruència entre les dades de l’enquesta i la realitat socioeconòmica L’opció majoritària és la prossecució d’estudis Les circumstàncies socials i productives exigeixen una formació. 6: Font: EUROSTAT 43 20 35 48 73 91 EU15 38 22 29 46 53 84 Regne Unit 51 36 45 47 96 97 Suècia 41 52 85 94 Finlàndia 37 18 28 66 Portugal 33 25 67 92 Àustria 21 57 80 100 Holanda 2 6 87 Luxemburg 34 70 79 Itàlia 9 42 74 93 Irlanda 16 55 81 França 40 56 Espanya 8 15 62 69 Grècia Alemanya 39 76 Dinamarca 64 Bèlgica 18-24 ANYS 24 ANYS 22 ANYS 20 ANYS 18 ANYS 16 ANYS PAÍS Percentatge participació en l’educació dels joves de 16 a 24 anys (6)

Congruència entre les dades de l’enquesta i la realitat socioeconòmica Els estudis més valorats són els de batxillerat Hi ha d’altres vies que s’haurien de promocionar. A Europa el percentatge d’alumnes que estudien FP és el 57,9% i a Espanya el 37,5%. 7: Font: EUROSTAT Percentatges de secundari superior (BTX) i de FP 57,6 42,4 UE15 57,5 42,5 Regne Unit 52,2 47,8 Suècia 52,3 47,7 Finlàndia 28,6 71,4 Portugal 80,9 19,1 Àustria 70,3 29,7 Holanda 64,9 35,1 Luxemburg 71,7 28,3 Itàlia 25,4 74,6 Irlanda França 37,5 62,5 Espanya 46,7 53,3 Grècia Alemanya 57,0 43,0 Dinamarca 60,7 39,3 Bèlgica FP General PAÍS Repartiment d’alumnes conduint al nivell mitjà. Curs 1995/96 (7)

Congruència entre les dades de l’enquesta i la realitat socioeconòmica Els estudis més valorats són els de batxillerat (8) Font: EUROSTAT Un altre factor a considerar és el desfasament en les característiques educatives de la població entre 15 i 64 anys entre Espanya i Europa UE Espanya Característiques educatives població 15-64 anys (8) 37,9% 43,1% 19,0% 59,7% 15,8% 20,5% BAIX MIG Nivell ALT

Millora de la qualitat dels recursos S’han de mantenir els objectius de l’ensenyament obligatori per tal d’assegurar els mínims culturals, com a base per a la realització personal del jovent i la seva integració com a ciutadans i ciutadanes Han de motivar cap a la formació i el treball. Els aspectes relacionats amb el treball i la continuïtat formativa han d’anar adquirint una importància progressiva Continguts adaptats a les necessitats personals, socials i econòmiques actuals

Millora de la qualitat dels recursos Continguts formatius i canvis socioeconòmics