La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Avaluació de la Formació Professional Reglada a Catalunya

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Avaluació de la Formació Professional Reglada a Catalunya"— Transcripción de la presentación:

1 Avaluació de la Formació Professional Reglada a Catalunya
Línia 5: Inserció professional i continuïtat formativa dels graduats en formació professional reglada (cicles formatius de grau mitjà i de grau superior) Principals resultats OPINA 17/11/2018

2 Objectius de l’estudi Mesurar la capacitat de la FPR com a instrument d’inserció professional Avaluar la percepció que de la FPR tenen els propis graduats Valorar els impactes diferencials en termes d’inserció professional i ocupabilitat. Mesurar la relació cost-eficàcia de la FPR. Conèixer el nivell de formació contínua rebuda pels graduats, en les seves diferents modalitats, un cop finalitzats els estudis o inserits en el lloc de treball Valorar les potencialitats reals del CFGS com a via d’accés a la universitat 17/11/2018

3 Les mostres als graduats
Població en estudi N n er (*) Graduats en CFGM el curs 9.697 1.600 4,5% Graduats en CFGM el curs que no segueixen estudiant 5.452 908 6,0% Graduats en CFGS el curs 11.557 1.753 Graduats en CFGS el curs que no segueixen estudiant 5.107 986 Graduats en ESO el curs que no segueixen estudiant 2.138 791 5,5% Graduats en Batxillerat el curs que no segueixen estudiant 518 319 7,0% Graduats en ESO el curs 48.747 1.490 5,0% (*) Error relatiu sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q=0,5) i amb un nivell de confiança del 95%. 17/11/2018

4 La mostra als empresaris
Mostra formada per 400 empresaris que han contractat a joves graduats en FPR des de Estimacions amb un error absolut del 5% considerant un nivell de confiança del 95% i sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q=0,5) 17/11/2018

5 Potencialitat de l’estudi
Mostres amples i representatives per cada un dels ensenyaments secundaris amb mostres de control Comparables en algunes variables amb enquestes d’àmbit estatal i europeu Aporten informació primària no disponible fins ara sobre el context socio-econòmic dels estudiants de secundària i sobre les seves opinions Permet una explotació acurada multivariant sobre varies qüestions 17/11/2018

6 Indicadors d’impacte Indicadors demogràfics i socioeconòmics
Indicadors relatius a la formació dels graduats en FPR Indicadors relatius a la capacitat de la FPR com a instrument d’inserció professional Indicadors relatius a la percepció de la FPR pels seus propis graduats Indicadors relatius a l’impacte diferencial de la FPR en la inserció professional i l’ocupabilitat 17/11/2018

7 A. Indicadors demogràfics i socio-econòmics
Poca presència d’immigrants a la FPR. Els de grau mitjà es graduen a edats per les que hi ha escassa demanda en el mercat de treball. Provenen de famílies majoritàriament amb nivells d’escolarització obligatòria i post-obligatòria, sense gaires diferències entre el grau mitjà i el superior. Entre els immigrants hi ha un major nombre de pares amb estudis universitaris i ingressos més baixos. Els pares són treballadors no qualificats i professions intermèdies amb variacions segons el territori. El 30% de grau mitjà i el 47% del superior són econòmicament independents, més les noies que els nois i amb influència del nivell econòmic de la família. 17/11/2018

8 B. Indicadors relatius a la formació dels graduats en FPR
Grans diferències de sexe per famílies professionals El nivell econòmic i professional de la família influeix en l’elecció de la família professional Com més ingressos té la família major tendència a anar a una escola privada 17/11/2018

9 C. Indicadors relatius a la capacitat de la FPR com a instrument d’inserció professional
Elevat atur per la situació actual de crisi Més atur en els graus mitjans, que en els superiors, però per sota de la mitjana del país pel col·lectiu de 20 a 24 anys Grans diferències segons famílies professionals El nivell econòmic de la família influeix en la situació laboral però no tant en la primera feina, ni en la feina significativa El tipus de centre influeix poc en la situació laboral La gran majoria ha tingut una feina significativa Han gaudit d’elevats volums d’ocupació 17/11/2018

10 C. Indicadors relatius a la capacitat de la FPR com a instrument d’inserció professional
Poca rotació de llocs de treball Bona relació entre formació i ocupació Qualificació adient La FCT és una via important d’inserció laboral Els graduats actualitzen els seus coneixement a través de la formació continua Valoració del coneixement del mercat de treball i de l’orientació rebuda A través de familiars,enviar cv, internet i la FCT són els principals canals d’inserció 17/11/2018

11 Trobaren feina ràpidament al graduar-se
17/11/2018

12 Bona relació percebuda entre la formació i l’ocupació
17/11/2018

13 Bon ajustament percebut entre competències adquirides a la formació i requerides a l’ocupació
17/11/2018

14 Nivell de qualificació adient
17/11/2018

15 La FCT via important d’inserció
17/11/2018

16 Bon nivell de formació continua
17/11/2018

17 D. Indicadors relatius a la percepció de la FPR pels seus propis graduats
Valoració positiva dels graduats de l’orientació cap el mercat de treball de la FPR Percepció de major facilitat de la FPR que la continuació dels estudis generals Prioritat als criteris vocacionals per escollir cicle Valoració positiva de la formació rebuda en totes les seves dimensions Valoració positiva de la FCT en relació a l’ocupació Valoració positiva de la formació continua rebuda en relació a la carrera professional 17/11/2018

18 Motivació per cursar FPR
17/11/2018

19 Elevat caràcter vocacional de la FPR
17/11/2018

20 Satisfacció amb la FPR cursada
17/11/2018

21 Valoració formació teòrica en relació als requeriments de l’ocupació
17/11/2018

22 Valoració competències tècniques en relació als requeriments de l’ocupació
17/11/2018

23 Valoració FCT en relació ocupació
17/11/2018

24 Bona valoració de la formació continua rebuda
17/11/2018

25 E. Indicadors relatius a l’impacte diferencial de la FPR en la inserció professional i l’ocupabilitat Els cicles de grau mitjà ofereixen una defensa del lloc de treball millor que la ESO, i els de grau superior que el Batxillerat, i els de grau superior millor que els de grau mitjà La inactivitat dels graduats en FPR és baixa Menor contribució de la FPR a l’ocupabilitat de les dones i dels immigrants, malgrat que les dones estan més ocupades que els homes Els graduats de FPR troben abans feina fonamentalment per que ja treballaven abans de graduar-se, sobretot als cicles superiors, amb millors contractes i ingressos més elevats Els graduats de FPR estan més temps ocupats i tenen feines més estables Els graduats de FPR estan més satisfets de les seves trajectòries laborals i especialment els de CFGS estan també més satisfets de les condicions de la seva feina actual Cinc anys després els graduats de FPR tenen més treball, millors feines i millor remunerades, ampliant el diferencial amb els que no han cursat estudis de FPR Els graduats de CFGS promouen més iniciatives empresarials 17/11/2018

26 Els graduats de CFGS prenen més iniciatives empresarials que els de batxillerat
17/11/2018

27 Els graduats de CFGS estan més satisfets amb les condicions de la seva feina actual que els de batxillerat 17/11/2018

28 La FPR contribueix a una ocupació de plena dedicació, especialment pels graduat de CFGM
17/11/2018

29 Efecte net dels CFGM respecte l’ESO en relació a diferents
aspectes de la inserció laboral dels graduats CFGM ESO Diferència Sign. I.C. (95%) Inf. Sup. Treballa actualment 70,7 49,3 21,3 0,00 16,3 26,4 Treballava als 6 mesos de la graduació 70,2 28,2 42,0 37,1 46,8 Ha treballat durant 2 anys o més 92,4 61,0 31,4 27,2 35,6 ingressos mensuals nets 1a feina superiors a 1.000€ 33,4 20,1 13,3 8,5 18,1 Ingressos mensuals nets feina actual (darrera feina) superiors a 1.000€ 53,4 33,3 20,0 14,7 25,4 És econòmicament independent 92,3 69,4 23,0 19,0 27,0 17/11/2018 Font: CIREM, elaboració pròpia a partir de les dades de les enquestes a graduats en ESO i CFGM el curs que no segueixen estudiant.

30 Efecte net dels CFGS respecte el Batxillerat en relació a diferents aspectes de la inserció laboral dels graduats CFGS Batxillerat Diferència Sign. I.C. (95%) Inf. Sup. Treballa actualment 83,9 73,1 10,8 0,004 3,5 18,1 Treballava als 6 mesos de la graduació 79,5 57,7 21,7 0,000 13,7 29,8 Ha treballat durant 2 anys o més 95,9 80,7 15,2 9,5 20,8 ingressos mensuals nets 1a feina superiors a 1.000€ 42,9 27,0 16,0 7,3 24,6 Ingressos mensuals nets feina actual (darrera feina) superiors a 1.000€ 69,1 42,7 26,4 17,6 35,2 És econòmicament independent 93,5 86,3 7,2 0,009 1,8 12,6 17/11/2018 Font: CIREM, elaboració pròpia a partir de les dades de les enquestes a graduats en Batxillerat i CFGS el curs que no segueixen estudiant.

31 El punt de vista dels empresaris
Baixa predisposició a contractar graduats de FPR Escàs coneixement de la FPR, especialment entre les petites Valoració crítica de la FPR per part de les empreses, especialment les petites empreses Bona acceptació de la FCT A més grandària millor valoració de la titulació de FPR, a menor grandària millor valoració del treballador no titulat amb experiència 17/11/2018

32 Freqüència de contractació de graduats segons grandària de les empreses
17/11/2018

33 Baix grau de coneixement del sistema FPR per part de les empreses
17/11/2018

34 Valoració crítica de la FPR per part de les empreses
17/11/2018

35 Bona acceptació de les FCT
17/11/2018

36 A més grandària millor valoració de la titulació de la FPR
17/11/2018

37 Conclusió general L’estudi aporta suficients evidencies per concloure que a Catalunya els estudis de formació professional, tant els cicles de grau mitjà com els de grau superior, aporten un valor afegit d’especialització i qualificació professional que facilita una inserció laboral de major qualitat contractual i salarial en relació als que no han seguit aquest tipus d’estudis 17/11/2018

38 Propostes Difondre àmpliament els resultats de l’estudi per tal que arribin als joves, a les seves famílies, a les empreses i a l’opinió pública per reforçar la tendència a l’increment de la demanda de FPR Facilitar la compaginació de formació i treball per incentivar encara més l’accés a la formació professional Potenciar el caràcter professionalització i d’especialització de la FPR Promoure una major adaptació curricular a les necessitats de qualificació de les petites i mitjanes empreses Revisar l’oferta curricular dels cicles formatius que tenen un nivell d’inserció menys elevat Revisar el mapa de la FPR per reduir les diferències territorials en la relació entre l’oferta i la demanda Potenciar la FCT com a via de relació i d’inserció amb les empreses Promoure una major misticitat de gènere en els cicles formatius Fomentar una relació més estreta entre la FPR i la FC i l’esperit emprenedor Promoure una implicació més gran dels agents socials en el reconeixement de la FPR en les empreses 17/11/2018


Descargar ppt "Avaluació de la Formació Professional Reglada a Catalunya"

Presentaciones similares


Anuncios Google