CASOS D’ÈXIT EN LA IMPLANTACIÓ DE L’ACP A CATALUNYA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Advertisements

COHABITATGE ‘COHOUSING’*
Programa REMI RESIDÈNCIA TORIBI DURAN Castelló D’Empúries (GIRONA)
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Xarxa Productes de la terra
Salut mental i prevenció
Atenció a la dependència al Medi Rural
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
ACP: ARQUITECTURA CENTRADA EN LA PERSONA
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
ESTRATÈGIA D’ESPECIALITZACIÓ EN EL MARC DE
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Projecte de Diversificació Curricular
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Rehabilitació interdisciplinar en l’atàxia ( Estimulació Bassal )
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
Autor: Samuel Lozano Alcodori
La Unitat d’Hospitalització d’Aguts de la UIPA (VH - Sant Rafael) es fa càrrec de la hospitalització de salut mental de la Barcelona Nord Anteriorment.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Per realitzar la inscripció de forma gratuïta
SEGUINT EL CAMÍ Residència Creu Nova.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
El viatge de Primària a Secundària
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
La imatge del canvi 1 Sílvia Mirete INTRODUCCIÓ OBJECTIUS
Avançant cap a un model social digne i centrat en la persona
FUNDACIÓ DOMICÍLIA Ii Congrés de Treballadores Familiars de Catalunya
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
DISSENY GRÀFIC D’UN PORTAL DE TRANSPARÈNCIA PER AJUNTAMENTS
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Treball DE SÍNTESI 1r ESO
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
ESTEM PREPARATS PER AFRONTAR L’ACP? Proposta d’itinerari d’Implantació
“Benchmarking en Innovació”
El repte d’incloure Recursos i estratègies
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
Evolució des de 2016: revisió i ajust a les lliçons apreses des del 17 d’agost de 2017 Pla Hospitalari de Resposta a Incidents amb Múltiples Afectats (IMA-MAR)
Gestió participativa dels projectes de centre
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
LA DIMENSIÓ RELACIONAL A L’ACP
MODEL ADMINISTRATIU I DE GESTIÓ
Aportacions amb més d’una menció en els Pòsters. Pòsters=14.
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
CRAI: Unitat de Recerca
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Àrea d’Atenció a les Persones
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Repte 1. Accessibilitat universal dels continguts culturals, espectacles Projectes actuals i propostes de futur.
Transcripción de la presentación:

CASOS D’ÈXIT EN LA IMPLANTACIÓ DE L’ACP A CATALUNYA ACRA Barcelona, 2 de desembre de 2015 MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA A PARTIR DEL DCM RESIDÈNCIA GERIÀTRICA MONTSACOPA - Olot Salvador Vilar i Subiràs (director – gerent)

GUIÓ PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

ESTRUCTURA DEL CENTRE UNITAT DE RESIDÈNCIA ASSISTIDA ESPAIS COMUNS: taller, gimnàs, perruqueria, podologia, sala d’actes, terrassa UNITAT DE RESIDÈNCIA ASSISTIDA UNITAT DE RESIDÈNCIA ASSISTIDA UNITAT DE RESIDÈNCIA I CENTRE DE DIA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA CENTRE DE DIA ADMINISTRACIÓ CUINA / BUGADERIA / MAGATZEMS

ESTRUCTURA DE LA PLANTA

TRAJECTÒRIA I IMPACTES EN EL CENTRE 1995 1997 2005 2011 2015 1995.- INAUGURACIÓ DEL CENTRE 1997.- PLANTA ESPECÍFICA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA 1998.- PROGRAMA D’ATENCIÓ A DOMICILI PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA I ELS SEUS FAMILIARS 2005.- ACREDITACIÓ JOINT COMMISSION INTERNATIONAL 2011.- ACP 2013.- AVALUACIÓ I MODIFICACIÓ AMBIENTAL 1ª PLANTA 2015.- 20è. ANIVERSARI

GUIÓ PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

REFLEXIONS DES DE LA MILLORA CONTÍNUA QUALITAT ATENCIÓ CENTRADA EN LA PERSONA QUALITAT DE VIDA ÈTICA ASSISTENCIAL DIGNITAT DE LA PERSONA MILLORA CONTÍNUA

ATENCIÓ CENTRADA EN LA PERSONA OBJECTIU: CANVI DE MIRADA CAP A LA PERSONA CANVI EN LA CULTURA ORGANITZATIVA ENTORN AMIGABLE I GENERADOR DE BENESTAR DE Persona amb DEMÈNCIA PERSONA amb Demència A

OBJECTIUS ASSISTENCIALS I PRINCIPIS DE DISSENY AMBIENTAL GARANTIR LA SEGURETAT FÍSICA I PSICOLÒGICA donar suport a la capacitat funcional a través d'activitats significatives. PROMOURE OPORTUNITATS DE SOCIALITZACIÓ MAXIMITZAR L’ORIENTACIÓ ORGANITZADA PROMOURE OCASIONS PER L’ESTÍMUL I EL CANVI EVITANT L’ESTRÉS: OBJECTES DEL PASSAT ESPAIS PETITS PER ACTIVITATS ESPAIS PÚBLICS I PRIVATS CREAR ESPAIS COM LA LLAR I EVITAR ENTORNS INSTITUCIONALS UTILITZACIÓ DE RECURSOS LOCALS

INTERRELACIONS AMBIENTALS ENTORN SOCIAL OBJECTIUS ASSISTENCIALS ENTORN FÍSIC PERSONES AMB DEMÈNCIA ENTORN ORGANITZATIU Cohen, U. & Weisman, G. (1991) Holding on to home. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press

GUIÓ PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

PRIMERES ACTUACIONS (2012) L’ACP forma part dels valors corporatius i del PLA ESTRATÈGIC Suport extern: Alzheimer Catalunya Formació bàsica inicial per a tot el personal (setembre 2012) Creació d’un grup motor transversal (amb participació de tots els rols professionals)

IMPLEMENTACIÓ PRÀCTICA (2013) Avaluació inicial amb DCM (gener 2013) Avaluació ambiental: Protocol d’Avaluació Ambiental Professional (PAAP) Formació membres del grup motor tot el personal (novembre 2013) DCM bàsic: equip de 8 mapadors Pla de millora inicial (2013)

INSTRUMENTS DE TREBALL PER A L’ACP EN PERSONES AMB DEMÈNCIA AVANÇADA AVALUACIÓ AMBIENTAL DCM – Dementia Care Mapping

AVALUACIÓ AMBIENTAL (protocol d’avaluació ambiental professional) Instrument d'avaluació de l'entorn físic d'un centre d'atenció residencial. Examina l'entorn general de la unitat d’atenció en termes físics, sensorials, socials i polítiques. Avalua 8 dimensions: Seguretat Consciència i orientació Suport a la capacitat funcional Facilitació del contacte social Prestació de privacitat Oportunitats per al control personal Regulació i qualitat d’estimulació La continuïtat d’un mateix

AVALUACIÓ AMBIENTAL (protocol d’avaluació ambiental professional) Agrupació de les 8 dimensions en 3 grans àrees, per simplificar l’exposició, ja que moltes dimensions estan relacionades entre elles: Seguretat Moviment, orientació i socialització Control personal, estimulació i continuïtat d’un mateix

GUIÓ AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

PAAP: SEGURETAT Minimització dels riscos per a la seguretat dels residents, familiars i personal. QUALIFICACIÓ: 3 TROBALLES: Proteccions de radiadors i punts cantoners. Porta tancada amb codi de sortida. Finals de passadís que porten a portes d’emergència vermelles. Porta principal molt visible (vermell cridaner).

ESTRUCTURA DE LA PLANTA

PAAP: SEGURETAT

PAAP: SEGURETAT

PAAP: MOVIMENT, ORIENTACIÓ I SOCIALITZACIÓ Afavorir l’orientació dels residents i la interacció social, evitant un ambient confús, difícil d’entendre i imprevisible. Afavorir les habilitats quotidianes: deambular, higiene, menjar... QUALIFICACIÓ: 3,25 TROBALLES: Facilitats per a la deambulació i socialització. Passadís continu que permet que els residents arribin als espais socials. Espais socials poc accessibles des dels llocs del passadís.

ESTRUCTURA DE LA PLANTA

PAAP: MOVIMENT, ORIENTACIÓ I SOCIALITZACIÓ

PAAP: CONTROL PERSONAL, ESTIMULACIÓ I CONTINUÏTAT D’UN MATEIX Evitar la sobre estimulació sensorial. Estimulació positiva o afectiva. Oportunitats de triar (lloc per seure o activitats). Continuïtat entre el passat i el present mitjançant objectes personals i ambient casolà. QUALIFICACIÓ: 3 TROBALLES: Estimulació negativa bastant ben controlada. Baix ús de contencions. Manca d’oportunitats d’experiències sensorials positives. Espais socials poc casolans i alguna decoració poc significativa.

PAAP: CONTROL PERSONAL, ESTIMULACIÓ I CONTINUÏTAT D’UN MATEIX

PAAP: CONTROL PERSONAL, ESTIMULACIÓ I CONTINUÏTAT D’UN MATEIX

GUIÓ DCM AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

DCM Amb l’observació estructurada obtenim informació: Com ocupa el temps la persona Quin estat d’ànim i implicació té la persona Generadors de benestar i malestar en relació a les necessitats psicològicas de la persona: CONFORT Calidesa, ritme, suports... IDENTITAT Saber qui és l’altra VINCULACIÓ Tenir algú a prop. Sentir confiança OCUPACIÓ Sentir-se implicat en l’activitat INCLUSIÓ Formar part del grup

DCM 2013 - BENESTAR / MALESTAR

DCM 2013 - OCUPACIÓ DEL TEMPS (BCC)

GUIÓ ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC 8 6 6 4 7 3 5 2 1

1.- DE SALA DE PROTECCIÓ A SALA D’ESTAR

1.- ESPAIS ACTUALS.- SALA D’ESTAR

2.- DE SALA DE PERSONAL A SALA DE RELAXACIÓ

2.- ESPAIS ACTUALS.- SALA DE RELAXACIÓ

3.- ESPAIS ACTUALS.- PATI CENTRAL

3.- ESPAIS ACTUALS.- PATI CENTRAL

3.- ESPAIS ACTUALS.- PATI CENTRAL

4.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

4.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

5.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

5.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

6.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

7.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

8.- ESPAIS ACTUALS.- ALTRES MODIFICACIONS

GUIÓ ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL REFLEXIONS INICIALS: Us de la TV: La podem usar d'una manera raonada/pensada per generar implicació ? Podem enriquir la sala amb objectes, revistes, fotografies, coses per tocar ? Com podem millorar la col.laboració amb els residents quan els acompanyem al WC o els portem a dinar i evitar treure'ls del lloc sense dir-los res o no mirar-los. Totes les visites de persones exteriors al centre són grans oportunitats per generar relació i benestar. Els podem ajudar ? Podem fer del berenar una oportunitat per a la relació social ? Com podem evitar parlar de coses nostres davant dels residents i aprofitar per parlar amb els residents que tenim a davant de coses que els puguin interessar a ells.

IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL PROGRAMA D’ACTIVITATS D’ESTIMULACIÓ IDIOSINCRÀCIA DE LA PLANTA ACTIVITATS QUOTIDIANES Celebracions Ocupacions quotidianes Estimulació sensorial 24 hores Història de vida Actes de comiat Integració de la família Activitat Assistida amb Animals

IMPACTES EN L’ENTORN ORGANITZATIU Organització de la planta per grups de treball Paper de les gerocultores coordinadores (professional de referència) Implicació de les gerocultores en el programa d’activitats Flexibilitat en les tasques Vinculació de la família

GUIÓ AVALUACIÓ DE RESULTATS PERQUÈ ACP I UNA PROPOSTA DE MODIFICACIÓ AMBIENTAL PER ON I COM COMENCEM.- PLA DE TREBALL AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UNA PLANTA PER A PERSONES AMB DEMÈNCIA Protocol d’avaluació ambiental professional (PAAP) DCM ACCIONS I PROPOSTES DE MILLORA, CANVIS EN L’ENTORN FÍSIC IMPACTES EN L’ENTORN SOCIAL I ORGANITZATIU AVALUACIÓ DE RESULTATS

DCM 2013/2015 - BENESTAR / MALESTAR Gener 2013

DCM 2013/2015 - BENESTAR / MALESTAR Juny 2014

DCM 2013/2015 - BENESTAR / MALESTAR Març 2015

DCM 2013/2015 - OCUPACIÓ DEL TEMPS (BCC) Gener 2013

DCM 2013/2015 - OCUPACIÓ DEL TEMPS (BCC) Juny 2014

DCM 2013/2015 - OCUPACIÓ DEL TEMPS (BCC) Març 2015

OBSERVACIONS I CONSIDERACIONS Millora del benestar de les persones de la planta Millora de la interacció amb altres (estat A) Disminució de la implicació social passiva (estat B) Disminució de la desvinculació (estat C) Augment del temps dedicat a activitats lúdiques (estat L) Augment del temps amb potencial alt. Però ha disminuït la variabilitat d’ocupació del temps

UNA PETITA VISITA GUIADA I PER ACABAR ..... UNA PETITA VISITA GUIADA