Pautes per elaborar un article científic

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
BATXILLERAT 34R/1I/1P-212. EL BATXILLERAT LOE EL BATXILLERAT ÉS UNA ETAPA FORMATIVA Durada: 2 ANYS Titulació: BATXILLER SORTIDES: a)Estudis universitaris.
Advertisements

Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
¿Para qué (nos) sirven las encuestas docentes? Miguel Valero.
© Universitat de Girona LA GESTIÓ DE LA QUALITAT A LES EMPRESES DE CATALUNYA Resultats d’un estudi empíric Juny 2002 Univers d’aproximadament 4500 certificats.
“El temps és el recurs més important; Qui no el sap administrar, no sap administrar res” Peter Drucker.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
L’illa dels 5 Fars.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
SESSIÓ INFORMATIVA SOBRE CONTRACTACIÓ DERIVADA CENTRALITZADA DELS ACORDS MARC DE MOBILIARI D’OFICINA I DE PAPER PER A IMPRESSIÓ I ESCRIPTURA (expedient.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
INSTRUMENTS DE RECERCA DE FEINA.  DADES PERSONALS  FORMACIÓ  EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL  ALTRES DADES D’INTERÈS Formació acadèmica Formació acadèmica.
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
ENQUESTA DE SATISFACCIÓ DE L’USUARI TAO EN ATENCIÓ PRIMÀRIA Elisenda Sant i Arderiu Metge de família CAP Casanova. CAPSE. Barcelona Grup d’anticoagulació.
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Normes per escriure-les
Recomanacions per a la correcta identificació
CUIDATGE.
Com iniciar el treball de recerca
Recursos Informàtics en Història
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
Presentació de la base de dades
ENFISPO.
COM PRESENTAR UN TREBALL
Curs de formació: La valorització de la recerca a l’entorn sanitari
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Library and Information Science Abstract
L’informe de laboratori
Presentació de la base de dades
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
Comunicació Audiovisual
éssers vius o de les coses.
Tecnologia educativa ii 3r de pedagogia
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Com enllaçar des de PubMed al gestor de
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Títol en negreta i com a mínim 40 punts
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Tutora: Eloisa Lorente
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Publicació de la recerca al Dipòsit Digital de la UB
Com fer una presentació? Comunicació oral
Nova eina de descobriment
SCIENCE OF SYNTHESIS.
LABORATORI D’ENGINYERIA QUÍMICA II
Localitzar citacions rebudes
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
REAXYS.
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Pràctica 2.2: Cerca en bases de dades bibliogràfiques per a la investigació en treball social Objectius: Donar a conèixer els recursos bibliogràfics que.
TÈCNIQUES D’ESTUDI ESCOLA LES FONTS
L’AIGUA UN RECURS POC VALORAT?
El Treball de Recerca.
Nova eina de descoberta
Plantilla per realitzar un projecte
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Pautes per elaborar un article científic Marta Serrat-Brustenga | #JDRETSAB

Estructura d’un article científic La majoria d’articles de revistes acadèmiques tenen al voltant de 20 o 25 pàgines (a un espai i mig d'interlineat) i contenen de 4000 a 7000 paraules. (Kotzé, 2007)

Estructura d’un article científic Apartat Núm. aprox. de paraules Títol 8 - 15 Resum 150 - 250 Paraules clau 6 - 8 Introducció 500 - 1500 Metodologia 500 - 1000 Resultats 1000 - 1500 Discussió Conclusions 500 Referències bibliogràfiques Apartats claus per captar l’atenció i interessar el lector en llegir tot l’article

Estructura d’un article científic Apartat Pregunta Títol Resum Què he fet? (en format breu) Paraules clau Introducció Quin és el problema? Què s’ha dit anteriorment? Metodologia Com he buscat solució al problema? Resultats Què he descobert? Discussió I què volen dir els resultats? Conclusions Quins són els descobriments més importants? Referències bibliogràfiques A quins treballs m’he referit? 4

Estructura d’un article científic Títol, resum i paraules clau s’escriuen al final de l’article! Títol Engaging. Ha d’atraure l’atenció del lector Informatiu, formal, sense retòrica Precís i específic Pot tenir un subtítol seguit de dos punts Algunes de les paraules clau que s’indicaran han d’aparèixer en el títol Sense abreviacions No començar com “Estudi de...” Acostuma a anar en negreta, no porta punt final i mai es subratlla

Estructura d’un article científic

Estructura d’un article científic Títol, resum i paraules clau s’escriuen al final de l’article! Títol  Nom dels autors i filiació Joan Fuster-Rovira, Kate Aitken and Rosa Latorre-Vila Universitat Politècnica de Catalunya Cal tenir en compte: El nom oficial de la Universitat, Escola o Departament en diferents idiomes. P.e. Technical University of Catalonia La forma de firmar. Es recomana tenir un Nom Bibliogràfic Únic (NBU)  http://ves.cat/aHKW 7

Estructura d’un article científic 8

Estructura d’un article científic Títol, resum i paraules clau s’escriuen al final de l’article! Resum Molts lectors el llegeixen primer per saber si els serà interessant llegir l’article sencer. Ha de tenir sentit per si sol. Breument, ha d’orientar el lector sobre el tema que s’hi tracta sense vaguetats Ha d’indicar els objectius de l’estudi Ha d’explicar la rellevància de l’estudi dut a terme La metodologia s’ha d’explicar de forma succinta Els resultats s’han de presentar de forma succinta S’han d’esmentar breument les principals conclusions i implicacions del treball S’escriu en un sol paràgraf i habitualment no conté citacions

Estructura d’un article científic Títol, resum i paraules clau s’escriuen al final de l’article! Resum Consells per escriure el resum: Utilitza la veu activa sempre que puguis Sense pronoms personals Temps passat Màxim 250 paraules 10

Estructura d’un article científic 11

Estructura d’un article científic Títol, resum i paraules clau s’escriuen al final de l’article! Paraules clau Són les etiquetes del manuscrit S’escriuen directament després del resum Serveixen per representar fàcilment el contingut i poder recuperar l’article fàcilment a bases de dades Poden contenir paraules semànticament relacionades (de significat més i menys específic) S’escriuen separades per comes o punts i comes en una mateixa línia

Estructura d’un article científic

Estructura d’un article científic Introducció Destacarem 6 elements per a una bona introducció: 1 - Descriure el tema principal d’estudi 2 – Descriure la importància d’aquest tema per a l’avenç de la ciència 3 – Fer un repàs de la literatura existent i dels treballs previs més destacables 4 – Indicar els principals temes a debat i la contribució que aporta el present treball 5 – Indicar clarament la pregunta de recerca que s’aborda, els objectius de recerca específics i la metodologia utilitzada 6 – Apuntar l’estructura de l’article

Estructura d’un article científic Introducció Consells per escriure la introducció: Context del tema (temps verbal en passat o present): Què se sap del tema Què no se sap o és problemàtic Conclusions d’estudis rellevants Importància del tema Establir la pregunta de recerca (“to determine whether…”; “the purpose of the study…”) 15

Estructura d’un article científic Introducció Consells per escriure la introducció: Ha de tenir un mínim de 4 paràgrafs: 1. Introducció general 2. Revisió de la literatura existent 3. La relació de l’estudi que es presenta amb la literatura existent 4. Objectius de l’estudi - Explicar per què es porta a terme l’estudi i per què és únic 16

Estructura d’un article científic 17

Estructura d’un article científic 1 2 18

Estructura d’un article científic 3 4 19

Estructura d’un article científic Metodologia Secció descriptiva Descriu els passos seguits en l’execució de l’estudi i aporta una justificació dels mètodes de recerca utilitzats Ha d’aportar el detall suficient perquè el treball pugui ser replicat i perquè es pugui avaluar la fortalesa i adequació de la metodologia aplicada Podem parlar de variables, proves pilot, materials, procediments, mètodes de càlcul, programari utilitzat, etc.

Estructura d’un article científic

Estructura d’un article científic Resultats Informar dels resultats (temps verbal pretèrit) Ha de donar resposta a la pregunta de recerca que s’havia formulat Es poden presentar en format text o en forma de figures, taules, etc. L’ordre dels resultats és el cronològic o bé de major a menor importància

Estructura d’un article científic

Estructura d’un article científic Discussió Ha de respondre la pregunta o preguntes i explicar com els resultats porten a les respostes L’autor pot expressar les seves interpretacions i opinions Troballes inesperades Limitacions de l’estudi Indicacions de l’importància del treball Recomanacions per a un possible futur estudi 24

Estructura d’un article científic Conclusions Ha d’explicar breument les troballes principals Com el treball representa un avenç del coneixement en el camp Suggereix treballs futurs No ha de donar informació nova 25

Estructura d’un article científic Conclusions Consells per escriure les conclusions: És un resum final de les conclusions extretes i de la rellevància dels descobriments Mínim de 3 paràgrafs Començar amb un breu resum general dels resultats Discuteix les implicacions dels resultats; com es relacionen amb la literatura citada; limitacions de l’estudi i suggeriments per a treballs futurs 26

Estructura d’un article científic 2 1 3 27

Estructura d’un article científic Referències bibliogràfiques El treball és formalment correcte Dóna crèdit al treball Permet al lector acudir directament a les fonts Evitar l’excés d’autocitacions Atenció! Cal sempre seguir les indicacions de Guide for authors / Instructions for authors 28

Estructura d’un article científic 29

Ètica i normativa Comportament ètic: Cal evitar comportaments que no són ètics ni legals: Enviaments múltiples Falsificació de dades Plagi Citacions: Com presentar una bibliografia i citar un text: http://ves.cat/aXUl RefWorks, Zotero, Mendeley o altres programes bibliogràfics 30

Ètica i normativa RefWorks 31

Bibliografia Bibliografia: Day, Robert A. How to write and publish a scientific paper. Cambridge [etc.] : Cambridge University Press, cop. 2006. Kotzé, Theuns. Guidelines on writing a first quantitative article. http://ves.cat/aXVF [Consultat 10-09-2011]. Luttikhuizen, Frances. Preparació d’originals en anglès. Claus per a editors no-angloparlants. [Material distribuït a les 4rtes Jornades Catalanes de Revistes Científiques]. 2011. Murray, Rowena. Cómo escribir para publicar en revistas académicas. Barcelona : Deusto, cop. 2006. 32

Marta Serrat-Brustenga Gràcies! Marta Serrat-Brustenga Biblioteca ETSAB. UPC Marta.serrat@upc.edu